Rengøring af slanger / rør.

Rengøring, rensning, vask,
Besvar
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Rengøring af slanger / rør.

Indlæg af Truntebryg »

Jeg har jo erhvervet mig en rustfri hævert – sådan set for muligheden af at kunne skylle den med meget varmt vand.

Af samme grund er jeg gået over til silikone slange.

Efter brug er de blevet skyllet med meget varm vand, med det samme (stor set) der er dog heller ikke nogle dårlige erfaringer endnu.

Men men men - her efter en 5-6 bryg så syntes jeg min ene slange var lidt uklar, den var på et tidspunkt glemt i noget Iodephor og havde derfor en besynderlig lys orange farve. Men det blegner efterhånden, .. så fik jeg den tåbelige ide at trække min flaskerenser så langt ind i slangen, som jeg nu kunne nå.

Til min skræk havde jeg nu en forholdsvis ren slange igen.

Hvor meget skidt samles der med tiden i slange og rør …. ?
Brugeravatar
Morten L
Co-Admin
Indlæg: 2429
Tilmeldt: 6. jul 2009, 22:32
Geografisk sted: 9230 Svenstrup J

Re: Rengøring af slanger / rør.

Indlæg af Morten L »

Er det ikke bare aflejringer af kalk?
MVH
Morten
"Give a man a fish and he will eat for a day. Teach him how to fish, and he will sit in a boat and drink beer all day"
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Rengøring af slanger / rør.

Indlæg af Truntebryg »

Jo, det er det nok. Men her kan der vel også gemme sig ting og sager...
Brugeravatar
Morten L
Co-Admin
Indlæg: 2429
Tilmeldt: 6. jul 2009, 22:32
Geografisk sted: 9230 Svenstrup J

Re: Rengøring af slanger / rør.

Indlæg af Morten L »

Jeg går ud fra du bruger det på den varme side når du er bange for baktusser.

Gør du ikke tingene rene inden du brygger?

Jeg laver en hurtig rengøring når jeg har brygget og på brygdagen går jeg meget grundigt til værks på alt der tilhører den kolde side.
MVH
Morten
"Give a man a fish and he will eat for a day. Teach him how to fish, and he will sit in a boat and drink beer all day"
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Rengøring af slanger / rør.

Indlæg af Truntebryg »

Både ja og nej - du kan jo ikke rengøre et rør eller en slange indvendigt.
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Rengøring af slanger / rør.

Indlæg af Borg »

Når jeg er færdig med at brygge, rengør jeg mit udstyr med varmt vand tilsat rengøringsmiddel der er beregnet til at opløse fedt, sukker o.l. Med mine pumper køres det også gennem slanger, rør og pladeveksler. Efterfølgende skylles de igennem med rent, koldt vand.
Når jeg igen skal brygge, gøres det samme igen, men denne gang kun på "den kolde side" af udstyret. Dog desinficeres det også, og hér bruger jeg vanddamp.

Jeg har da også bemærket at mine silikoneslanger bliver farvede af urten, men jeg har dog ikke tidligere tænkt på, at der skulle være noget "farligt" ved det. Det er jeg så begyndt på nu, og det er jo træls ;-)

Men når jeg så tænker på, hvordan en opvaskemaskine virker, så giver den jo også rent service med vand og sæbe. Så hvis man bruger det rette rengøringsmiddel, burde det jo være i orden.

Hvad gør de store (eller større) bryggerier? Måske Jens (admin) kan komme med lidt information her?
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Christian Bonde
Indlæg: 394
Tilmeldt: 31. aug 2010, 22:10
Geografisk sted: Holsted - Sydjylland

Re: Rengøring af slanger / rør.

Indlæg af Christian Bonde »

Har faktisk overvejet det samme på det sidste med mine slanger, og da også kylet en enkelt ud hvor der var kommet mug i, blev glemt efter et bryg :-(

Ellers koger jeg altid silicone slanger, køler og egentlig alt der skal i kontakt med brygget båbe ved afslutning af bryg og inden, det har virket upåklageligt, selvom der også efterhånden er lidt uklarheder i slangerne.
Brugeravatar
Morten L
Co-Admin
Indlæg: 2429
Tilmeldt: 6. jul 2009, 22:32
Geografisk sted: 9230 Svenstrup J

Re: Rengøring af slanger / rør.

Indlæg af Morten L »

Borg skrev:Når jeg er færdig med at brygge, rengør jeg mit udstyr med varmt vand tilsat rengøringsmiddel der er beregnet til at opløse fedt, sukker o.l. Med mine pumper køres det også gennem slanger, rør og pladeveksler. Efterfølgende skylles de igennem med rent, koldt vand.
Når jeg igen skal brygge, gøres det samme igen, men denne gang kun på "den kolde side" af udstyret. Dog desinficeres det også, og hér bruger jeg vanddamp.

Jeg har da også bemærket at mine silikoneslanger bliver farvede af urten, men jeg har dog ikke tidligere tænkt på, at der skulle være noget "farligt" ved det. Det er jeg så begyndt på nu, og det er jo træls ;-)

Men når jeg så tænker på, hvordan en opvaskemaskine virker, så giver den jo også rent service med vand og sæbe. Så hvis man bruger det rette rengøringsmiddel, burde det jo være i orden.

Hvad gør de store (eller større) bryggerier? Måske Jens (admin) kan komme med lidt information her?
]

Bryggerier, mejerier o.l. CIP'er.

Det foregår stort set på samme måde som du selv gør, men i lukkede tanke kræves der dog et CIP-hoved.
MVH
Morten
"Give a man a fish and he will eat for a day. Teach him how to fish, and he will sit in a boat and drink beer all day"
kvikky
Indlæg: 278
Tilmeldt: 4. sep 2010, 11:51
Geografisk sted: Ryaa, Aabybro

Re: Rengøring af slanger / rør.

Indlæg af kvikky »

I dyrehandler med akvarieudstyr kan man købe slangerensere/flaskerensere med enten wire eller et øje på.
Jeg har en, fra min akvarietid, og den bruger jeg til slanger, med et stykke ståltråd på.

mch
Brian Urth
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Rengøring af slanger / rør.

Indlæg af Borg »

kvikky skrev:I dyrehandler med akvarieudstyr kan man købe slangerensere/flaskerensere med enten wire eller et øje på.
Jeg har en, fra min akvarietid, og den bruger jeg til slanger, med et stykke ståltråd på.

mch
Brian Urth
Lyder interessant.

P.S. Dejligt efternavn du har som håndbrygger... ;-)
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
HBJF
Indlæg: 234
Tilmeldt: 24. apr 2008, 10:02
Geografisk sted: Århus V.
Kontakt:

Re: Rengøring af slanger / rør.

Indlæg af HBJF »

Har aldrig fortrudt køb af damprenser (1000kr i Harald Nyborg).
120grader til slanger, rør, corneliusser, koblinger, pladekølere, gærtanke, erlenmeyere, tappesystemer, lukkede kredsløb, you name it.

Lidt skidt og kalk er der nok tilbage hist og her, men ikke meget kan være levende efter den omgang.

Mine corneliusser har ikke set kemi siden der kom damp på.
pipefiter
Indlæg: 293
Tilmeldt: 8. aug 2010, 23:55
Geografisk sted: 6200 Aabenraa
Kontakt:

Re: Rengøring af slanger / rør.

Indlæg af pipefiter »

Jeg har kigget hos Haral nyborg kan ikke finde noget damp til ca 1000kr
er det en øjtryksrenser som du bruger.

MVH flemming Søe
Brugeravatar
Runenaldo
Indlæg: 1027
Tilmeldt: 8. jun 2011, 21:38
Geografisk sted: Skødstrup

Re: Rengøring af slanger / rør.

Indlæg af Runenaldo »

pipefiter skrev:Jeg har kigget hos Haral nyborg kan ikke finde noget damp til ca 1000kr
er det en øjtryksrenser som du bruger.

MVH flemming Søe
Har været på besøg hos HBJF og set "dyret" i aktion og nej det er ikke en højtryksrenser men en damprenser noget lignende den her http://www.redcoon.dk/B172263-K%C3%A4rc ... erunner_dk dog kan jeg ikke lige huske hvilken model, men den var dog gul :-)
Mvh.
Rune Hansen

"Det er ikke størrelsen på dit udstyr det kommer an på, men hvor tit du bruger det...
Brugeravatar
Boje
Indlæg: 726
Tilmeldt: 4. nov 2007, 22:45
Geografisk sted: 6310 Broager

Re: Rengøring af slanger / rør.

Indlæg af Boje »

pipefiter skrev:Jeg har kigget hos Haral nyborg kan ikke finde noget damp til ca 1000kr
er det en øjtryksrenser som du bruger.

MVH flemming Søe

Hvorfor så ikke bare købe den til 678 Kr.
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp ... &Grp=&n=10" onclick="window.open(this.href);return false;

Hilsen Bo
.
Der er altid en måde, hvorpå tingene kan gøres bedre... - Gør det !
Thomas Edison
.
HBJF
Indlæg: 234
Tilmeldt: 24. apr 2008, 10:02
Geografisk sted: Århus V.
Kontakt:

Re: Rengøring af slanger / rør.

Indlæg af HBJF »

den her jeg har:
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp ... =6364&n=10" onclick="window.open(this.href);return false;

Er endda på tilbud til 678,- i skrivende stund.

Den giver ca. 20mins damp på en opfyldning, hvorefter det lige tager 10 mins før den er klar igen). De fås med fast vandtilslutning så man undgår det problem, men så er de væsentlige dyrere.
Pistolgrebets tilslutningsstuds (til de medfølgende mundstykker) passer perfekt til 15mm JQ - lige til at klikke af og på.

Manualen siger destilleret vand, for at undgå tilkalkning.
Jeg bruger postevand, men har da også oplevet at den ikke virker pga. tilkalkning (rør/slange til damp er meget tyndt). Ikke noget som 1dl eddike og et par minutter ikke har kunnet klare, dog.

Hvis du bruger den til spande/tanke, så får du en hel del ekstra grader ud af lige at pakke tanken/spanden ind i et tæppe for at isolere. Jeg kan varme 200l tank op til 90 grader på den måde.
Besvar

Tilbage til "Sanitet"