Almindelig hånd-opvaskemiddel til rengøring?

Rengøring, rensning, vask,
Brugeravatar
redec
Indlæg: 185
Tilmeldt: 8. maj 2011, 16:55
Geografisk sted: Ballerup

Almindelig hånd-opvaskemiddel til rengøring?

Indlæg af redec »

Hej,

Måske har dette emne allerede været oppe at vende her på forummet, men jeg har ledt og ikke kunnet finde et entydigt svar, så bær lige over med mig, hvis emnet allerede er debateret.

Jeg er rimelig ny i håndbryggerfaget og har indtil nu bare rengjort alt mit udstyr (dvs. gærtanke, gærlåse, slanger, flasker osv.) med en svamp/flaskerenser og almindeligt hånd-opvaskemiddel (sikkert den billige fra Netto, da det er min kone, der køber ind :). Derefter en tur i iodophor til desinficering.

Jeg begynder nu og tænke over, om der kan være nogle ting i almindelig hånd-opvaskemiddel som ikke er godt for brygget. Er der det? Jeg kan f.eks. se på flasken i køkkenet, at den indeholder Aloe Vera.

Mvh. Claus
Brugeravatar
Nimbus39
Indlæg: 3392
Tilmeldt: 27. jun 2010, 10:52
Geografisk sted: Greve (Mosede Strand)
Kontakt:

Re: Almindelig hånd-opvaskemiddel til rengøring?

Indlæg af Nimbus39 »

Hej,
Velkommen til "faget" du kommer sikkert til at blive lige så bidt af det som alle os andre...

Når du bruger opvaskemiddel skal du skylle meget grundigt. Det lyder underligt, men langt det meste opvaskemiddel efterlader en hinde på det rengjorte. Så ser det blankt ud og tager ikke så let imod snavs. Det er dog ret uhensigtsmæssigt når der er tale om brygudstyr.
Du kan købe "rigtige" rengøringsmidler til formålet og det er ikke specielt dyrt, så det vil jeg anbefale dig at gøre.

Mvh
Thomas
Buy a man a beer and he wastes an hour. Teach a man to brew and he wastes a lifetime.
http://bryggeri.landly.dk
http://www.facebook.com/bryggerilandly
http://beersmithrecipes.com/listrecipes/2810/nimbus39
Brugeravatar
Morten L
Co-Admin
Indlæg: 2429
Tilmeldt: 6. jul 2009, 22:32
Geografisk sted: 9230 Svenstrup J

Re: Almindelig hånd-opvaskemiddel til rengøring?

Indlæg af Morten L »

Sulfo er ikke det foretrukne rengøringsmiddel blandt håndbryggere. Som Thomas er inde på så efterlader det en hinde som er svær at få bugt med, det værste er efter min mening at sulfo er en eminent skumdræber så du kan få svært ved at få holdbart skum.

Nu skriver du ikke i din profil hvor du bor, men er det omkring Aalborg så har jeg noget prof. CIP rengøring som du kan købe til billige penge.
MVH
Morten
"Give a man a fish and he will eat for a day. Teach him how to fish, and he will sit in a boat and drink beer all day"
Brugeravatar
Erfurt
Indlæg: 181
Tilmeldt: 21. mar 2007, 23:39
Geografisk sted: Juelsminde

Re: Almindelig hånd-opvaskemiddel til rengøring?

Indlæg af Erfurt »

Jeg bruger aldrig andet end ganske alm. SODA ( ikke kaustisk ) til alt mit udstyr. Det er billigt og fås overalt .
Det gør fint rent og ødelægger ikke skummet.

Mvh. Jan
Øl er beviset på at gud elsker os
Brugeravatar
redec
Indlæg: 185
Tilmeldt: 8. maj 2011, 16:55
Geografisk sted: Ballerup

Re: Almindelig hånd-opvaskemiddel til rengøring?

Indlæg af redec »

Morten, tak for dit tilbud, men jeg kommer ikke lige forbi (se mit geografiske sted som jeg lige har slået til).

Til gengæld bor jeg tæt på Maltbazaren i Rødovre, der har en del midler til salg:
http://www.maltbazaren.dk/shop/dybde-re ... 177c1.html

Det meste lyder rimeligt heftig og dyrt i brug, og vil være "overkill" til mit formål. Dog sælger de noget der hedder Trisodiumphosphate. Er det noget, der kan bruges?

Måske jeg skal bruge almindelig soda, som Jan foreslår. Går man bare ned i Matas e.lign. og beder om det? Og kan jeg bruge det til alt udstyret?

Mvh. Claus
Ehlers
Indlæg: 64
Tilmeldt: 28. jun 2009, 14:56
Geografisk sted: Svendborg

Re: Almindelig hånd-opvaskemiddel til rengøring?

Indlæg af Ehlers »

Hej
Jeg er enig. Flere opvaskemidler og andre universalrengøringsmidler efter lader en hinde på overfladen. Hinden er ofte tensiderne (de vaskeaktive stoffer i rengøringsmidlet) som går i forbindelse mad kalk i vandet. Til grov rengøring vil jeg også anbefale produkter som er designet til opgaven. De er stærkt basiske, modsat opvaskemidler som ligger i neutralområdet, og de efterlader ingen hinde. Rengør i varmt vand. Soda eller stærker kalcineret Soda eller endnu stærkere base kaustisk soda er egnet som der skrives. Fås i Matas, supermarkeder mm. En gang imellem vil jeg anbefale at du bruger en syre (afkalkningsmiddel) fx i din gærtank så du undgår små usynlige kalkbelægninger. Stærke baser og syrer virker desuden desinficerende, så de gør samtidig noget af desinfektionsmidlets job (iodophoren). Dermed ikke sagt, at du ikke skal anvende slut desinfektion. Det skal du. Husk at skylle efter med vand mellem det basiske rengøringsmiddel og syren. Basen kan nemlig ophæve syrens virkning. HUSK handsker.

fx rengøring af gærtank
1 vask alt synligt snavs med egnet basisk rengøringsmiddel
2 skyl efter med vand
3 afkalk med en syre.
4 skyl efter med vand
5 Desinficer, evt med Iodophor
6 Skyl efter med vand som har været kogt. Jeg ved at nogle uden problemer skyller efter med alm postevand efter slut desinfektionen, men jeg tør ikke løbe risikoen. Derfor bliver mit kogt. Jeg ved også at mange hævder, at man ikke behøver at skylle efter når man bruger iodophor. Det bryder jeg mig heller ikke om. Ja, iodophor er ganske ufarligt i små mængder. Men jeg drikker meget håndbryg og vil gøre det frem over og ingen har undersøgt virkningen af kontinuerligt indtag af små mængder iodophor. Derfor skyller jeg efter med kogt vand.
Brugeravatar
Morten L
Co-Admin
Indlæg: 2429
Tilmeldt: 6. jul 2009, 22:32
Geografisk sted: 9230 Svenstrup J

Re: Almindelig hånd-opvaskemiddel til rengøring?

Indlæg af Morten L »

redec skrev:Morten, tak for dit tilbud, men jeg kommer ikke lige forbi (se mit geografiske sted som jeg lige har slået til).

Til gengæld bor jeg tæt på Maltbazaren i Rødovre, der har en del midler til salg:
http://www.maltbazaren.dk/shop/dybde-re ... 177c1.html

Det meste lyder rimeligt heftig og dyrt i brug, og vil være "overkill" til mit formål. Dog sælger de noget der hedder Trisodiumphosphate. Er det noget, der kan bruges?

Måske jeg skal bruge almindelig soda, som Jan foreslår. Går man bare ned i Matas e.lign. og beder om det? Og kan jeg bruge det til alt udstyret?

Mvh. Claus
Dyrt er jo relativt, men f.eks. Chemipro koster lige under 63 øre pr. 5 liter opløsning, hvilket er rigeligt til et normalt 25 liters setup.

Jeg har også brugt almindelig soda og det virker rigtig fint. Jeg er dog stoppet igen da soda er meget kalkbindende og hvis du har en del kalk i vandet så får du en kalkhinde på dit grej hvis du ikke øjeblikkeligt skyller efter med syre, men det behøver jo slet ikke være et problem for dig.
MVH
Morten
"Give a man a fish and he will eat for a day. Teach him how to fish, and he will sit in a boat and drink beer all day"
Brugeravatar
redec
Indlæg: 185
Tilmeldt: 8. maj 2011, 16:55
Geografisk sted: Ballerup

Re: Almindelig hånd-opvaskemiddel til rengøring?

Indlæg af redec »

Morten L skrev:Jeg har også brugt almindelig soda og det virker rigtig fint. Jeg er dog stoppet igen da soda er meget kalkbindende og hvis du har en del kalk i vandet så får du en kalkhinde på dit grej hvis du ikke øjeblikkeligt skyller efter med syre, men det behøver jo slet ikke være et problem for dig.
Er kalken kun et æstetisk problem? I givet fald kan jeg vel bare give mit grej en syre-rens f.eks. hver femte gang.

Vores vand er i øvrigt desværre rimeligt kalkholdigt.

/ Claus
Brugeravatar
Haslund
Indlæg: 323
Tilmeldt: 16. mar 2007, 07:02
Geografisk sted: 3400 Hillerød
Kontakt:

Re: Almindelig hånd-opvaskemiddel til rengøring?

Indlæg af Haslund »

Jeg er rimelig omhyggelig i alle processer og har aldrig haft en infektion, det vil sige at jeg ikke har set, lugtet eller smagt en infektion i mine nu mere end 30 bryg.
Jeg bruger aldrig rengøringsmiddel, kun vand og en blød svamp.
Køber en gang i mellem nye spande og dem jeg har er detekterede de forskellige formål.
De nyeste til gæring, én kun til tapning og resten til opbevaring og opsamling af urt inden kogning, Iodophor opløsning osv.
Jeg skyller med rent vand når jeg har brugt Iodophor, for eks. inden flaskning.
Efter endt brygning, omstikning osv. og selvfølgelig rengøring anvendes den sidste slat Iodophor til at skylle alt og det sættes til tørre.
Særligt mine gærspand er jeg meget omhyggelige med, for eks. stables disse ikke, dette for at undgå ridser.
Det var så mit bud på rengøring og håndtering, håber at det kan bruges.
Højt Skum
Ulrik Haslund
Håndbryg, en hobby du kan dele med dine venner!
http://www.skurbryggeriet.dk
Medlem af Hillerød bryglaug
https://www.facebook.com/#!/groups/33442361966/
Brugeravatar
redec
Indlæg: 185
Tilmeldt: 8. maj 2011, 16:55
Geografisk sted: Ballerup

Re: Almindelig hånd-opvaskemiddel til rengøring?

Indlæg af redec »

Tak for svarene. Det gælder jo nok om at finde en procedure, som man kan overskue og er tryg ved...

Jeg har nu købt noget kalcineret soda. Så til næste bryg bliver min procedure: (1) Vask grej i meget let kalcineret soda-opløsning, (2) skyl efter med koldt vand fra hanen, (3) iodophor og (4) hurtig overfladisk skoldning af grejet med elkedlen. Og når grejet så er brugt, så lige sørge for at få det rengjort i almindelig vand og få det tørret, inden det stilles væk.

/ Claus
Brugeravatar
Tiedt
Indlæg: 652
Tilmeldt: 14. jun 2009, 22:37
Geografisk sted: Roskilde
Kontakt:

Re: Almindelig hånd-opvaskemiddel til rengøring?

Indlæg af Tiedt »

redec skrev:... Og når grejet så er brugt, så lige sørge for at få det rengjort i almindelig vand og få det tørret, inden det stilles væk.
/ Claus
Jeg ville nok også lige give grejet en omgang kalcineret Soda efter det har været i kontakt med mæsk og urt. Du opdager (hvis du ikke allerede har opdaget det) at alt er klistret til med sukker, og det er næsten ikke til at få af medmindre man bruger usandsynlige mængder meget varmt, nærmest kogende vand eller netop dit rengøringsmiddel.

Akja det er en mærkelig hobby der sådan kan få granvoksne mænd til at gå op i minutiøs rengøring... Hånden på hjertet, Rødder... hvor mange af jer går lige så meget op i støvsugning i dagligstuen? ;-)
Vh. Christian Tiedt
_________________________________________________________
"Skål"
Venner af Tiedt's bryghus på Facebook:
http://www.facebook.com/groups/129935990417579/
Brugeravatar
Boje
Indlæg: 726
Tilmeldt: 4. nov 2007, 22:45
Geografisk sted: 6310 Broager

Re: Almindelig hånd-opvaskemiddel til rengøring?

Indlæg af Boje »

Tiedt skrev:
støvsugning i dagligstuen? ;-)
Hej !

Jeg ved hvad ordet dagligstue betyder det andet ord du skriver er det noget udenlands eller ...?

Hilsen Bo
.
Der er altid en måde, hvorpå tingene kan gøres bedre... - Gør det !
Thomas Edison
.
Brugeravatar
Christian Ernstsen
Indlæg: 770
Tilmeldt: 28. okt 2009, 12:21
Geografisk sted: Vejle
Kontakt:

Re: Almindelig hånd-opvaskemiddel til rengøring?

Indlæg af Christian Ernstsen »

Boje skrev:
Tiedt skrev:
støvsugning i dagligstuen? ;-)
Hej !

Jeg ved hvad ordet dagligstue betyder det andet ord du skriver er det noget udenlands eller ...?

Hilsen Bo
Jeg slog det op i Dansk Husholdningslexikon, det er et begreb, der dækker når man kommer til at trække vejret ind samtidig med at man tager en bid af en kage med flormelis ovenpå. Når man hoster efterfølgende med en sky af sukker og mundvand ud af munden, kaldes det at "flitsprøjte".

Hm, jeg mødte vist for tidligt på arbejde i dag! :-)
Med venlig hilsen
Christian

Brygsetup: 25 liter elgryde, pumpe og modstrømskøler. 23 bryg i alt.
nybol
Indlæg: 21
Tilmeldt: 29. okt 2009, 16:55
Kontakt:

Re: Almindelig hånd-opvaskemiddel til rengøring?

Indlæg af nybol »

Lige mine erfaringer med rengøring.
Jeg har indtil lige nu brugt alm. sulfo. Uden problemer i godt to år, men det kan jeg læse nok skal være en saga blot.
Jeg bruger idophor i en spand og rengør deri. Ellers skolder jeg lidt her og der.
Måske nogen kan hjælpe mig med et problem jeg (måske) har.
Når jeg skal have øllet fra en spand til en anden, bruger jeg en hævert, men suger det op med munden. Ikke optimalt, og enden hvor jeg har haft munden, lægges i idohor inden jeg hælder det over.

Ps.
Ang. det der støvsugning, så har jeg købt en støvsugerrobot. Godt at sige til konen når hun kommer hjem, at der er lavet øl OG støvsuget :-)
_____________________________
/nybol
www.nyb-øllen.dk
Brugeravatar
Nimbus39
Indlæg: 3392
Tilmeldt: 27. jun 2010, 10:52
Geografisk sted: Greve (Mosede Strand)
Kontakt:

Re: Almindelig hånd-opvaskemiddel til rengøring?

Indlæg af Nimbus39 »

Hej,
du kan blot købe en hævert, den klarer det for dig.
Der er mange bud på hvilken en du skal/kan bruge, men jeg bruger den her og den virker fint: http://www.maltbazaren.dk/shop/haevert- ... -792p.html" onclick="window.open(this.href);return false;
nybol skrev: Jeg bruger idophor i en spand og rengør deri.
Iodophor rengør ikke det er til at desinficere tingene i efter de er rengjorte med et rengøringsmiddel.

Jeg har også en robotstøvsuger, og er af den klare overbevisning at opfinderen fortjener Nobels fredspris for den opfindelse, han har gjort mere for verdensfreden end nogen anden mand!
Buy a man a beer and he wastes an hour. Teach a man to brew and he wastes a lifetime.
http://bryggeri.landly.dk
http://www.facebook.com/bryggerilandly
http://beersmithrecipes.com/listrecipes/2810/nimbus39
Besvar

Tilbage til "Sanitet"