Iodophor

Rengøring, rensning, vask,
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Iodophor

Indlæg af Truntebryg »

Iodephor bliver nedbrudt af varme, ilt og lys.

Hvis farven er der, så virker det også. Hos mig holder en balje med 5cm kun 1-2 dage. Så er farven væk. Hældes den på en glas beholder, så holder den måske en uges tid. Meeen jeg købte 250 ml for 3 år siden, og den er stadig ikke tømt efter 50 bryg ;-)
Brugeravatar
Christian Ernstsen
Indlæg: 770
Tilmeldt: 28. okt 2009, 12:21
Geografisk sted: Vejle
Kontakt:

Iodophor

Indlæg af Christian Ernstsen »

Truntebryg skrev:Iodephor bliver nedbrudt af varme, ilt og lys.
Jeg fylder altid iodophor opløsning i plexrøret, og det overlever aldrig en stormgæring - vandet bliver helt klart efter få timers blobning...
Med venlig hilsen
Christian

Brygsetup: 25 liter elgryde, pumpe og modstrømskøler. 23 bryg i alt.
Brugeravatar
Mayland
Indlæg: 113
Tilmeldt: 22. maj 2012, 22:31
Geografisk sted: Nørrebro

Re: Iodophor

Indlæg af Mayland »

Truntebryg skrev:Iodephor bliver nedbrudt af varme, ilt og lys.

Hvis farven er der, så virker det også. Hos mig holder en balje med 5cm kun 1-2 dage. Så er farven væk. Hældes den på en glas beholder, så holder den måske en uges tid. Meeen jeg købte 250 ml for 3 år siden, og den er stadig ikke tømt efter 50 bryg ;-)
Jeg bruger normalt klor, man har lige købt en 250ml Iodephor. På selve dunken står der at det at blandingsforholdet er 5ml pr liter vand - hvordan for du den til at holde så lang tid?Altså, ved at ha fyldt min gærspand op har jeg jo allerede brugt en kvart flaske?

Det er den som maltbazaren har på tilbud jeg har købt
Brugeravatar
JBG
Indlæg: 357
Tilmeldt: 19. nov 2012, 11:07
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Iodophor

Indlæg af JBG »

Mayland skrev:
Truntebryg skrev:Iodephor bliver nedbrudt af varme, ilt og lys.

Hvis farven er der, så virker det også. Hos mig holder en balje med 5cm kun 1-2 dage. Så er farven væk. Hældes den på en glas beholder, så holder den måske en uges tid. Meeen jeg købte 250 ml for 3 år siden, og den er stadig ikke tømt efter 50 bryg ;-)
Jeg bruger normalt klor, man har lige købt en 250ml Iodephor. På selve dunken står der at det at blandingsforholdet er 5ml pr liter vand - hvordan for du den til at holde så lang tid?Altså, ved at ha fyldt min gærspand op har jeg jo allerede brugt en kvart flaske?

Det er den som maltbazaren har på tilbud jeg har købt
Er det ikke 5ml pr 10 liter vand?
- Jan Graabæk
Brugeravatar
Mayland
Indlæg: 113
Tilmeldt: 22. maj 2012, 22:31
Geografisk sted: Nørrebro

Re: Iodophor

Indlæg af Mayland »

JBG skrev:
Mayland skrev:
Truntebryg skrev:Iodephor bliver nedbrudt af varme, ilt og lys.

Hvis farven er der, så virker det også. Hos mig holder en balje med 5cm kun 1-2 dage. Så er farven væk. Hældes den på en glas beholder, så holder den måske en uges tid. Meeen jeg købte 250 ml for 3 år siden, og den er stadig ikke tømt efter 50 bryg ;-)
Jeg bruger normalt klor, man har lige købt en 250ml Iodephor. På selve dunken står der at det at blandingsforholdet er 5ml pr liter vand - hvordan for du den til at holde så lang tid?Altså, ved at ha fyldt min gærspand op har jeg jo allerede brugt en kvart flaske?

Det er den som maltbazaren har på tilbud jeg har købt
Er det ikke 5ml pr 10 liter vand?
Der står 5ml pr. liter vand?.... Ham gutten fra bazaren sagde dog at den heller ikke var så drøj som den normale Iodophor.

Da jeg rengjorde til min gærstarter i går, var farven voldsom mørk - hvor lys må skal den ca være? - hvis man ellers kan bruge farven som indikator...
Brugeravatar
JBG
Indlæg: 357
Tilmeldt: 19. nov 2012, 11:07
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Iodophor

Indlæg af JBG »

ok, ved bare at den opløsning jeg har (fra brygladen) skal blandes 5ml til 10 liter vand, men det er nok forskelligt.
- Jan Graabæk
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Iodophor

Indlæg af Truntebryg »

Min "no-rinse" blanding er 2,5ml / 10L vand, så jeg har til 1000L vand ..... og ja 50 bryg af ca. 10L vand = 500L, passer fint med at den er halv tom (halv fyldt ;-)
Brugeravatar
Tiedt
Indlæg: 652
Tilmeldt: 14. jun 2009, 22:37
Geografisk sted: Roskilde
Kontakt:

Re: Iodophor

Indlæg af Tiedt »

http://www.maltbazaren.dk/shop/desinfec ... 2223p.html

Det må være en fortyndet udgave...
Vh. Christian Tiedt
_________________________________________________________
"Skål"
Venner af Tiedt's bryghus på Facebook:
http://www.facebook.com/groups/129935990417579/
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Iodophor

Indlæg af Truntebryg »

Mayland skrev:Da jeg rengjorde til min gærstarter i går, var farven voldsom mørk - hvor lys må skal den ca være? - hvis man ellers kan bruge farven som indikator...
Lyder mystisk - hvordan lugtede det ?

Står det på bøtten ?
Brugeravatar
maseol
Indlæg: 342
Tilmeldt: 10. feb 2010, 09:15
Geografisk sted: Nivå - Nordsjælland

Re: Iodophor

Indlæg af maseol »

det skal normalt nærmest være tis gult
Bryg hilsner
Thomas

Two beers or not two beers....that's the question
Guinnless
Indlæg: 124
Tilmeldt: 29. aug 2008, 11:56
Geografisk sted: Ved Køge Bugt

Re: Iodophor

Indlæg af Guinnless »

Truntebryg skrev:Min "no-rinse" blanding er 2,5ml / 10L vand, så jeg har til 1000L vand ..... og ja 50 bryg af ca. 10L vand = 500L, passer fint med at den er halv tom (halv fyldt ;-)
Beholderen dobbelt så stor som den behøver at være - sagde ingenøren.
Brugeravatar
Mayland
Indlæg: 113
Tilmeldt: 22. maj 2012, 22:31
Geografisk sted: Nørrebro

Re: Iodophor

Indlæg af Mayland »

Truntebryg skrev:
Mayland skrev:Da jeg rengjorde til min gærstarter i går, var farven voldsom mørk - hvor lys må skal den ca være? - hvis man ellers kan bruge farven som indikator...
Lyder mystisk - hvordan lugtede det ?

Står det på bøtten ?
Den ufortynede udgave lugter ikke af noget videre specielt, lidt af jod - men ikke sådan kraftigt... På bøtten står der, mild 2.5mlml pr liter vand - Drøj 5ml pr liter vand.... Det kan være at det er en trykfejl og de rent faktisk mener pr 10 liter vand... Jeg prøver lige at skrive til dem.
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Iodophor

Indlæg af Truntebryg »

For sent - jeg har fået besked, og det er rigtig nok. Altså ca. 10 gg så dyrt som det gamle ....

Men en drøjere udgave kan fåes her (på sjælland) http://www.vinmager.dk/regoringsmidler- ... ophor.html" onclick="window.open(this.href);return false; heldig vis da.....
Brugeravatar
Krogh
Indlæg: 634
Tilmeldt: 1. mar 2013, 20:19
Geografisk sted: Aabybro, Ryaa
Kontakt:

Re: Iodophor

Indlæg af Krogh »

Jeg er på min tredje flaske Iodophor, og alle 3 har været forskellige med opløsning og den nye med "udseende"...
Der er 2 blandingsforhold listet på den. En no rinse på 5 ml til 8,4 liter og en rinse på 5 ml til 4,2 liter.
Den første flaske jeg havde, hed 2,5 ml pr 10 liter vand...
Den anden flaske jeg havde var en 5 ml pr 10 liter vand...

Begge af de første bliver klare og meget lidt farvet vand så snart det er opblandet.
Den sidste af flaskerne, altså den jeg har nu, bliver meget gul i det når det er opblandet og har det med at sætte en "lilla" tåge/kant på siden af spanden hvis det står der i, i over et døgn...

Iodophor er vel iodophor i forskellige opløsninger, ik ? Eller skal man frygte lidt at man har fået noget der ikke er så satans godt?
Jacob Krogh
kvikky
Indlæg: 278
Tilmeldt: 4. sep 2010, 11:51
Geografisk sted: Ryaa, Aabybro

Iodophor

Indlæg af kvikky »

Hvorfor 4,2 og 8,4 l ?
Besvar

Tilbage til "Sanitet"