Et fif - dosering af Iodophor

Rengøring, rensning, vask,
pipefiter
Indlæg: 293
Tilmeldt: 8. aug 2010, 22:55
Geografisk sted: 6200 Aabenraa
Kontakt:

Re: Et fif - dosering af Iodophor

Indlæg af pipefiter »

hej jeg kan ikke se nogen steder hvor i skriver hvor meget vand i forhold til en 7 kr.
mvh Flemming
Fotojensen
Indlæg: 630
Tilmeldt: 6. mar 2012, 23:45
Geografisk sted: Odense sø

Re: Et fif - dosering af Iodophor

Indlæg af Fotojensen »

Lille enganssprøjte, 2,5 ml. Til 10 liter vand. No rinse.
Venligst
Tommy
The problem with the world is that everyone is a few drinks behind "Humphrey Bogart"
LEV livet, det er til for det samme.
Humlejægeren
Co-Admin
Indlæg: 1878
Tilmeldt: 7. jan 2011, 19:50
Geografisk sted: Horsens (Brædstrup)

Re: Et fif - dosering af Iodophor

Indlæg af Humlejægeren »

Fotojensen skrev:Lille enganssprøjte, 2,5 ml. Til 10 liter vand. No rinse.
Kommer an på opløsningen af iodophoren... Mere følger..
Brew Strong
Nikolaj
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Et fif - dosering af Iodophor

Indlæg af Truntebryg »

pipefiter skrev:hej jeg kan ikke se nogen steder hvor i skriver hvor meget vand i forhold til en 7 kr.
mvh Flemming
Som tidligere nævnt, så tager jeg det ikke så nøje ... jeg bruger samme balje hver gang, og har sjusset mig frem til en farve der passer med den "korrekte" dosering.

Altså samme klat Iodephor hver gang, til ca. 10 cm vand i baljen. (i mit tilfælde en klat lidt større end en 5 krone)
Fotojensen
Indlæg: 630
Tilmeldt: 6. mar 2012, 23:45
Geografisk sted: Odense sø

Re: Et fif - dosering af Iodophor

Indlæg af Fotojensen »

Jorkim skrev:
Fotojensen skrev:Lille enganssprøjte, 2,5 ml. Til 10 liter vand. No rinse.
Kommer an på opløsningen af iodophoren... Mere følger..
Nå ja det er sandt, der er flere koncentrationer på markedet.
Venligst
Tommy
The problem with the world is that everyone is a few drinks behind "Humphrey Bogart"
LEV livet, det er til for det samme.
Humlejægeren
Co-Admin
Indlæg: 1878
Tilmeldt: 7. jan 2011, 19:50
Geografisk sted: Horsens (Brædstrup)

Re: Et fif - dosering af Iodophor

Indlæg af Humlejægeren »

Fotojensen skrev:
Jorkim skrev:
Fotojensen skrev:Lille enganssprøjte, 2,5 ml. Til 10 liter vand. No rinse.
Kommer an på opløsningen af iodophoren... Mere følger..
Nå ja det er sandt, der er flere koncentrationer på markedet.
Det er mærkeligt jeg har sider og lave en langt indlæg der skulle understøtte det jeg ellers har skrevet, men nu er det væk.. det er anden gang dette er sket for mig :-(

Der er et andet indlæg om Iodophor hvor Borg giver en super forklaring på de forskellige doserings muligheder..
Brew Strong
Nikolaj
Humlejægeren
Co-Admin
Indlæg: 1878
Tilmeldt: 7. jan 2011, 19:50
Geografisk sted: Horsens (Brædstrup)

Re: Et fif - dosering af Iodophor

Indlæg af Humlejægeren »

Her var det:

Borg skrev:
Runenaldo skrev:Så der er åbenbart forskel på flaskerne :-)
Ja, det er der. Derfor skrev jeg "normalt", men det kan være, at normalen er blevet anderledes.

Under alle omstændigheder er en no-rinse opløsning op til 25 ppm (part per million). Det svarer til 25 milligram iodophor i en liter vand.
Har vi så en 5% iodophoropløsning, svarer det til, at der i 1 liter er 0,5 dl iodophor, eller 50 gram, eller 50000 milligram. 1 liter svarer til 1000 milliliter, så hvis vi dividerer begge tal med 1000, så får vi, at der i hver milliliter af denne opløsning er 50 milligram iodophor. Tager vi en halv milliliter af denne opløsning og kommer i én liter vand, så har vi nu en 25 ppm opløsning.
Og dermed skal der 2,5 milliliter i 5 liter vand for at få en no-rinse opløsning til desinfektion af vort udstyr.

Af en 5% iodophoropløsning må der altså bruges maksimalt 2,5 milliliter i 5 liter vand, for at det er en no-rinse opløsning. Kommer du 2,5 ml af den opløsning i 10 liter vand, så har du bare en opløsning på 12,5 ppm, og det er stadig fint, og no-rinse. Ud fra de informationer jeg kan finde, så skal kontakttiden så være 1 minut.

Er mine beregninger forkerte, så håber jeg naturligvis at én herinde kan korrigere mig. Min eneste umiddelbare bekymring er, om jeg kan sætte lighedstegn mellem 0,5 dl iodophor og 50 gram iodophor. Det er tilfældet med vand, men er det også tilfældet med iodophor?

Husk iøvrigt endelig, at vandets temperatur maksimalt må være lunken, og gerne kold direkte fra vandhanen. Varmt vand nedbryder iodophoren.
http://www.haandbrygforum.dk/viewtopic. ... hor#p36058
Brew Strong
Nikolaj
Besvar

Tilbage til "Sanitet"