rengøring af pladekøler

Rengøring, rensning, vask,
Besvar
Lunabryg
Indlæg: 505
Tilmeldt: 14. sep 2007, 15:09
Geografisk sted: Esbjerg
Kontakt:

rengøring af pladekøler

Indlæg af Lunabryg »

Kort spørgsmål. Hvordan gør i jeres pladekøler ren og hvordan desinficerer i den inden brug. Har min mistænkt for at give mig dårligt øl.
Steen 6715

Wish U were beer ;-)
Brugeravatar
Kofoed
Indlæg: 807
Tilmeldt: 30. jan 2011, 20:23
Geografisk sted: Odense

Re: rengøring af pladekøler

Indlæg af Kofoed »

Jeg kører med en Y-strainer på urt tilgang. Så kommer der ikke partikler ind i køleren som ikke kan komme ud igen......

Returskyller med varmt vand inden brug. (fra brugsvandsystemet)

Kører kogende urt igennem 5 min før "flame out"

Efter endt køling:

Renser filtereret i Y straineren og returskyller igen med varmt vand.

Sidst og inden udstyret bagges af, blæser jeg den igennem både på vand og urtside med trykluft så den står næsten tør.

En gang imellem kører jeg en 10 liter vand på en af gryderne tilsætter en dl. maskinopvaskemiddel og cirkulerer dette igennem hele mit system, pumper,slanger,køler etc. efterfulgt af et skyl

Kofoed
OlieKongen
Indlæg: 54
Tilmeldt: 11. okt 2011, 21:04

Re: rengøring af pladekøler

Indlæg af OlieKongen »

Jeg giver den noget NaOH i flydende form (sælges som æts natron, lud, afløbsrens...). Det står den med i et par uger efter brygning, hvor jeg skifter det jævnligt ved at skylle igennem med vand. Det bliver ved med at komme humleblade med ud i lang tid. Når jeg er tilfreds, så hælder jeg sprit på, så der ikke kan gro noget og sætter stanniol på tilgang og afgang. Inden brug skyller jeg med vand. Nå jeg starter med at køre igennem varmeveksleren har jeg ikke vand på kølesiden og pumper retur i et par minutter, så den bliver varmesteriliseret. Det er bøvlet og jeg arbejder på at få en rørvarmeveksler i stedet, for den vil jeg kunne skille ad, rengøre, tørre og lægge til side uden frygt for "liv i svinet".
Christian Bonde
Indlæg: 394
Tilmeldt: 31. aug 2010, 22:10
Geografisk sted: Holsted - Sydjylland

Re: rengøring af pladekøler

Indlæg af Christian Bonde »

Jeg har den altid smidt i en gryde med vand sideløbende med urtkogning, hvor jeg koger pladekøleren i knapt en time, så burde det meste (undtagen sporer) være slået i hjel. Har ikke haft infektioner siden jeg begyndte med den process.
Lunabryg
Indlæg: 505
Tilmeldt: 14. sep 2007, 15:09
Geografisk sted: Esbjerg
Kontakt:

Sv: rengøring af pladekøler

Indlæg af Lunabryg »

Det lyder til jeg ikke er den eneste med problemer med skidtet. Lige nu står den med opvasketabs og kører varmt vand igennem.
Steen 6715

Wish U were beer ;-)
Brugeravatar
dosser
Indlæg: 599
Tilmeldt: 10. nov 2010, 12:46
Geografisk sted: Løgumkloster
Kontakt:

Re: rengøring af pladekøler

Indlæg af dosser »

kogende vand igennem efter brug, og det samme inden brug (bagfra), ingen kemikalier eller andet, har endnu ikke haft problemer.
Min er til at skille ad, men jeg har dog ikke gjort det, men det kommer ingen rester ud når jeg pumper den igennem med kogende vand, så jeg tror på den er god nok,
BAGER BRYG
Brygges i det gamle bageri og nydes i "BAGERIET" i Øster Højst.
Det er opbygget på fuldstændigt egoistiske tanker, kun med øje for personlig nydelse
Brugeravatar
Kofoed
Indlæg: 807
Tilmeldt: 30. jan 2011, 20:23
Geografisk sted: Odense

Re: rengøring af pladekøler

Indlæg af Kofoed »

Hmm - Kan kun sige at hvis man i min branche ikke monterede et filter ved indløb på sådan en køler til det medie som den nu en gang skal køle - ja, så ville det nok bliver kaldt for "bad engineering"
Brugeravatar
dosser
Indlæg: 599
Tilmeldt: 10. nov 2010, 12:46
Geografisk sted: Løgumkloster
Kontakt:

rengøring af pladekøler

Indlæg af dosser »

Glemte lige filteret LoL Jeg har filteret i min kipgryde.
BAGER BRYG
Brygges i det gamle bageri og nydes i "BAGERIET" i Øster Højst.
Det er opbygget på fuldstændigt egoistiske tanker, kun med øje for personlig nydelse
Brugeravatar
Mhoe
Indlæg: 285
Tilmeldt: 14. nov 2011, 15:04
Geografisk sted: Horsens

Re: rengøring af pladekøler

Indlæg af Mhoe »

Kofoed skrev:Jeg kører med en Y-strainer på urt tilgang. Så kommer der ikke partikler ind i køleren som ikke kan komme ud igen......

Returskyller med varmt vand inden brug. (fra brugsvandsystemet)

Kører kogende urt igennem 5 min før "flame out"

Efter endt køling:

Renser filtereret i Y straineren og returskyller igen med varmt vand.

Sidst og inden udstyret bagges af, blæser jeg den igennem både på vand og urtside med trykluft så den står næsten tør.

En gang imellem kører jeg en 10 liter vand på en af gryderne tilsætter en dl. maskinopvaskemiddel og cirkulerer dette igennem hele mit system, pumper,slanger,køler etc. efterfulgt af et skyl

Kofoed
Hej Kofoed

Har du et billede af din Y-strainer / setup + evt. hvor du har købt den?

Mvh Michael
Brugeravatar
Kofoed
Indlæg: 807
Tilmeldt: 30. jan 2011, 20:23
Geografisk sted: Odense

Re: rengøring af pladekøler

Indlæg af Kofoed »

Mhoe skrev:
Kofoed skrev:Jeg kører med en Y-strainer på urt tilgang. Så kommer der ikke partikler ind i køleren som ikke kan komme ud igen......

Returskyller med varmt vand inden brug. (fra brugsvandsystemet)

Kører kogende urt igennem 5 min før "flame out"

Efter endt køling:

Renser filtereret i Y straineren og returskyller igen med varmt vand.

Sidst og inden udstyret bagges af, blæser jeg den igennem både på vand og urtside med trykluft så den står næsten tør.

En gang imellem kører jeg en 10 liter vand på en af gryderne tilsætter en dl. maskinopvaskemiddel og cirkulerer dette igennem hele mit system, pumper,slanger,køler etc. efterfulgt af et skyl

Kofoed
Hej Kofoed

Har du et billede af din Y-strainer / setup + evt. hvor du har købt den?

Mvh Michael
Hej Michael
Vi har haft det oppe at vende i et par andre tråde
http://www.haandbrygforum.dk/viewtopic. ... ner#p28472

Dimsen bliver i daglig tale af VVS folk kaldt for "snavsesamler"


Jeg er desværre ikke hjemme lige p.t så jeg kan ikke vedlægge et billede. Mit anlæg kan du finde på tråden " vis mig dit brygudstyr"

http://www.haandbrygforum.dk/download/file.php?id=425

Kofoed
Brugeravatar
Mhoe
Indlæg: 285
Tilmeldt: 14. nov 2011, 15:04
Geografisk sted: Horsens

Re: rengøring af pladekøler

Indlæg af Mhoe »

Hej Kofoed

Tak for det - jeg kunne godt tænke mig at se et nærbillede af din køler. synes ikke lige jeg kan gennemskue hvordan tilgang urt skal kobles til på dit setup (eller er det afløb hvor filteret sidder)?..

Mvh Michael
Brugeravatar
dosser
Indlæg: 599
Tilmeldt: 10. nov 2010, 12:46
Geografisk sted: Løgumkloster
Kontakt:

Re: rengøring af pladekøler

Indlæg af dosser »

Jeg tror det er den her han bruger
http://www.fittings.dk/default.aspx?id= ... 00&lang=Dk" onclick="window.open(this.href);return false;

Pris for ½" 72kr.

Du kan også få en 4" til godt 3200kr. men den skal bestilles LoL
BAGER BRYG
Brygges i det gamle bageri og nydes i "BAGERIET" i Øster Højst.
Det er opbygget på fuldstændigt egoistiske tanker, kun med øje for personlig nydelse
Brugeravatar
Kofoed
Indlæg: 807
Tilmeldt: 30. jan 2011, 20:23
Geografisk sted: Odense

Re: rengøring af pladekøler

Indlæg af Kofoed »

dosser skrev:Jeg tror det er den her han bruger
http://www.fittings.dk/default.aspx?id= ... 00&lang=Dk" onclick="window.open(this.href);return false;

Pris for ½" 72kr.

Du kan også få en 4" til godt 3200kr. men den skal bestilles LoL
Jeg kan desværre ikke åbne linket, men det er sådan en fætter her det drejer sig om
http://www.billigvvs.dk/Ventiler-Stopha ... mlere.html

Som skrevet i tidligere tråd, så ville jeg til en 1/2" tilslutning vælge min. en 3/4" helst en 1" af typen, selvfølgelig monteret med en reduktion. På den måde får man væsentlig større areal på selve filterindsatsen, som så ikke tilstopper så let.

@Michael - Den skal blot monteres på urttilgangen af din pladekøler - det er ret så simpelt;-)
Brugeravatar
dosser
Indlæg: 599
Tilmeldt: 10. nov 2010, 12:46
Geografisk sted: Løgumkloster
Kontakt:

Re: rengøring af pladekøler

Indlæg af dosser »

ja det er sådan en, præcis magen til.
BAGER BRYG
Brygges i det gamle bageri og nydes i "BAGERIET" i Øster Højst.
Det er opbygget på fuldstændigt egoistiske tanker, kun med øje for personlig nydelse
pipefiter
Indlæg: 293
Tilmeldt: 8. aug 2010, 23:55
Geografisk sted: 6200 Aabenraa
Kontakt:

Re: rengøring af pladekøler

Indlæg af pipefiter »

i daglig tale hedder en Y strengstrainer en Snavssamler og findes også i Rustfri men er noget dyre som i messing
Besvar

Tilbage til "Sanitet"