"Rengøring for Dummies" ønskes

Rengøring, rensning, vask,
Besvar
gotskov
Indlæg: 168
Tilmeldt: 14. okt 2006, 19:08

"Rengøring for Dummies" ønskes

Indlæg af gotskov »

Jeg har nu lavet flere bryg, men sidst gik der galt og jeg måtte hælde det hele ud. Jeg gjorde alt rent med vand og knofedt og "desinfektionerede" med Chemipro Oxi. Eller gjorde jeg nu også det.

Jeg har søgt lidt her på forummet og er kommet i tivl om hvad jeg skal bruge. Nogen siger at OXI kun er til rengøring? Er der en let og forståelig opskrift på rengøring og desinfiktion af udstyr og flasker, som er til at forstå for en nybegynder?
Fotojensen
Indlæg: 630
Tilmeldt: 6. mar 2012, 23:45
Geografisk sted: Odense sø

Re: "Rengøring for Dummies" ønskes

Indlæg af Fotojensen »

Jeg kender ikke til oxi, så der må jeg være svar skyldig.

Jeg bruger selv keg clean (fra lund teknik) til alm. rengøring af gærspand og gryde, når det så er brygdag, så får gærspanden lige en idophor opløsning.

Flaskerne skyller jeg efter brug og på brygdagen får de lige en tur med flaskebørste og varmt vand, bagefter giver jeg dem en idophor opløsning.

Jeg har ikke fået infektion med denne fremgangs måde endnu.
Venligst
Tommy
The problem with the world is that everyone is a few drinks behind "Humphrey Bogart"
LEV livet, det er til for det samme.
Brugeravatar
toffermand
Indlæg: 545
Tilmeldt: 7. jun 2011, 19:07
Geografisk sted: Rødovre
Kontakt:

Re: "Rengøring for Dummies" ønskes

Indlæg af toffermand »

Kender ikke lige Chempro Oxi, og på Maltbazarens side er beskrivelsen flertydig afhængig af om man køber 100g eller 1kg.

Dog kan selv de bedste rengørings- og desinfektionsmidler ikke redde dig, hvis du begår fejl undervejs. Derfor er det en god idé at du tænker godt igennem, hvad du gør når du:

-Klargør gærspand, låg, gærlås og evt. taphane.
-Klargør gær (hydrering og starter).
-Hvordan du agerer omkring den afkølede urt. (Hold børn og hunde langt væk).
-Hvordan rengør/desinficerer du hævert og andet udstyr ved omstikning og tapning.
-Hvordan rengør og desinficerer du flasker.

Jeg har ikke haft inficeret øl endnu, og bruger faktisk bare varmt vand, eddike og klorin til rengøring samt iodophor til desinfektion.

Det betaler sig at få gjort tingene rene med det samme. Mask sætter sig rigtigt godt fast hvis det ikke fjernes fra mæskekarret med det samme.

Gryder vaskes af med varmt vand og en grydesvamp. Når de er rimelig ren, skrubber jeg den med lidt eddikevand hvilket holder kalkskjolder væk.

Alt andet gør jeg bare rent med rigeligt varmt vand og knofedt. Jeg bruger ikke sæbe fordi det er en skumdræber.å kan jeg tappe

Brugte gærspande rengøres også bare med vand, men som regel får de også lige en tur med klorin og en grundig efterskylning. Ellers får de den der lugt af brugt gærspand.

Ved brygning, når urtkogningen er igang, tager jeg en ren gærspand og fylder med iodophoropløsning. Så kan jeg tappe en kande iodophorvand som jeg kan lægge gærlås, termometer osv i blød i. Iøvrigt tømmer jeg det meste af gærspanden for iodophorvand gennem taphanen, så er den nemlig også desinficeret hele vejen igennem.

Samme procedure anvender jeg i forbindelse med tapning eller omstikning.

Ved hydrering af tørgær, kommer jeg en deciliter kogende vand i en lille kande og lægger staniol over. Hvis jeg gør det som noget af det første på brygdagen, vil det være kølet ned når gæren skal hydreres en halv time før pitchning.

Når jeg laver gærstarter, koger jeg en urt af spraymalt og hælder den kogende urt direkte i min erlenmeyer-kolbe, lægger staniol over og stiller kolben i koldt vand. Så er den desinficeret helt af sig selv, inden gæren hældes i.

Flasker skyller jeg med varmt vand så snart jeg har tømt dem, det er langt det letteste. Hvis der er klumper i bunden der ikke vil væk, bruger jeg en flaskebørste og skyller dem et par ekstra gange. Flaskerne skal være synligt rene. Ved desinfektion har jeg min "avinnatore", som jeg bruger til at spule flaskerne med iodophorvand. Jeg bruger ikke flasketræ til afdrypning, men stiller dem blot i kasserne med et helt rent viskestykke henover. Jeg desinficerer alle flaskerne på een gang, inden jeg går igang med selve tapningen, for ikke at have for mange ting igang på een gang.

Når jeg tapper har jeg som sagt et viskestykke liggende hen over ølkassen med de desinficerede flasker. Jeg "ruller" efterhånden viskestykket væk efterhånden som jeg arbejder mig igennem kassen. Når jeg tapper, har jeg et tapperør monteret på gærspandens taphane. På gulvet under tapperøret har jeg en spand stående. Den tager afdryp, og så vender jeg også lige flaskerne fra kassen ned i spanden, da der altid vil være lidt iodophorvand tilbage. Nogen vil nok foretrække en mere grundig afdrypning, men iodophor i så små mængder er altså ikke noget der hverken er farligt eller giver afsmag.

Kapslerne har jeg liggende i en skål med iodophorvand, og kapselpåsætteren tørrer jeg af med husholdningssprit lige inden jeg går igang.

Ja, det er mange ting man skal huske på, men det er sgu ret enkelt når man først er inde i rutinen.

Så kan jeg sgu ikke lige komme i tanke om mere :)
Håndbrygning - den intelligente mands hobby ;)
gotskov
Indlæg: 168
Tilmeldt: 14. okt 2006, 19:08

Re: "Rengøring for Dummies" ønskes

Indlæg af gotskov »

Hvis min Chemipro OXI kun er til rengøring, så har jeg ALDRIG nogensinde desinficeret. Utroligt at det overhovedet er gået godt de andre gange. Jeg har nu købt Iodophor og håber det vil resultere i en succes på lørdag, hvor der skal brygges.....

Tak for de øvrige råd, har jeg et par opfølgende spørgsmål

"-Hvordan du agerer omkring den afkølede urt. (Hold børn og hunde langt væk)." Er det under gæring vi taler om? Eller er det mens spanden er er åben, inden gær, og der kan komme ting og sager direkte ned i brygget?

Øvrige udstyr.

ALt udstyr er grundigt rengjort, da jeg bryggede sidst, så det får en hurtigt tur med vand og svamp.
Jeg plejer så at fylder en gærspand med vand og Chemipro (Nu bliver det så Iodophor) og ligger ALT udstyr ned i denne spand. Det skylles så i koldt vand og ligges på et fad, der også har været i spanden.
De små ting, termometer o.lign får lige en ekstra tur med kogende vand fra elkedlen.

Lyder det fornuftigt?
Brugeravatar
toffermand
Indlæg: 545
Tilmeldt: 7. jun 2011, 19:07
Geografisk sted: Rødovre
Kontakt:

Re: "Rengøring for Dummies" ønskes

Indlæg af toffermand »

Det med hunde og unger er når spanden er åben. Urten er særlig følsom for infektion lige efter nedkøling. Jeg glemte forøvrigt at skrive, at jeg skolder låget til spanden med kogende vand lige inden jeg kommer gærlåsen på, og sætter det på spanden.

Hvis du laver en no-rinse opløsning (står på flasken), er det ikke nødvendigt at skylle efter med vand. Faktisk ville jeg undlade alt det skylleri af ting som allerede er desinficerede - også selvom vores drikkevand karakteriseres som rent.

En bedre løsning er at have en no-rinse opløsning af iodophor stående, som tingene bare ligger i så længe de ikke bruges (f.eks. termometer). Hvis du tager dem op, skyller dem af, og lægger dem på et fad (som du så også skal desinficere), ligger de jo bare og tager imod alle de "gode" sager fra luften.

Pas på med kogende vand. Det er ikke alt som tåler det.

Så lad alting ligge så længe i iodophor som muligt :-)
Håndbrygning - den intelligente mands hobby ;)
gotskov
Indlæg: 168
Tilmeldt: 14. okt 2006, 19:08

Re: "Rengøring for Dummies" ønskes

Indlæg af gotskov »

Super, det er noteret. Tak for hjælpen :)
gotskov
Indlæg: 168
Tilmeldt: 14. okt 2006, 19:08

Re: "Rengøring for Dummies" ønskes

Indlæg af gotskov »

"Hvis du laver en no-rinse opløsning (står på flasken), er det ikke nødvendigt at skylle efter med vand."

Der står desværre ikke noget om no-rinse på flasken. Må man spørge til hemmeligheden?

På flasken står der med håndskrift=

Iodophor 250ml
5ml til 10 liter koldt vand.
Kontakttid 5 min
Skyl efter med koldt vand.
Brugeravatar
Kofoed
Indlæg: 807
Tilmeldt: 30. jan 2011, 20:23
Geografisk sted: Odense

Re: "Rengøring for Dummies" ønskes

Indlæg af Kofoed »

gotskov skrev:"Hvis du laver en no-rinse opløsning (står på flasken), er det ikke nødvendigt at skylle efter med vand."

Der står desværre ikke noget om no-rinse på flasken. Må man spørge til hemmeligheden?

På flasken står der med håndskrift=

Iodophor 250ml
5ml til 10 liter koldt vand.
Kontakttid 5 min
Skyl efter med koldt vand.
Ved "no rinse" på mit står der 2,5 ml til 10 liter vand, men det afhænger nok det enkelte produkts koncentration!
gotskov
Indlæg: 168
Tilmeldt: 14. okt 2006, 19:08

Re: "Rengøring for Dummies" ønskes

Indlæg af gotskov »

Ja, der står jo ikke meget på min flaske, ville det være klogt at spørge sælger eller skal jeg bare køre med 2.5ml pr 10l ?

http://www.brygladen.com/iodophor-250.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Morten L
Co-Admin
Indlæg: 2429
Tilmeldt: 6. jul 2009, 22:32
Geografisk sted: 9230 Svenstrup J

Re: "Rengøring for Dummies" ønskes

Indlæg af Morten L »

gotskov skrev:Ja, der står jo ikke meget på min flaske, ville det være klogt at spørge sælger eller skal jeg bare køre med 2.5ml pr 10l ?

http://www.brygladen.com/iodophor-250.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Det er altid en god idé at spørge sælger - han burde jo vide det ;-)
MVH
Morten
"Give a man a fish and he will eat for a day. Teach him how to fish, and he will sit in a boat and drink beer all day"
Besvar

Tilbage til "Sanitet"