Ohhh nej, den forkerte Soda? Gerne hurtig hjælp..

Rengøring, rensning, vask,
Besvar
hotdp
Indlæg: 126
Tilmeldt: 26. okt 2006, 12:18
Geografisk sted: 5000 Odense

Ohhh nej, den forkerte Soda? Gerne hurtig hjælp..

Indlæg af hotdp »

Hej
Jeg er igang med rengøring af flasker! Jeg læste
http://haandbryg.dk/hygiejne.html
Og der stod der jeg skulle bruge Kaustisk Soda, Så jeg tog i silvan og købte det og blandede det 50g pr. 5 liter. Men så nu læser jeg http://www.haandbrygforum.dk/viewtopic. ... light=soda
Hvor der står at jeg IKKE må bruge kautisk soda!
Hvad pokker gør jeg nu?
Der er sådan en "hvid" hinde ude på flaskerne, men den kan man tørre væk.
Jeg havde tænkt mig at desifencere bagefter, men er der noget jeg skal gøre inden nu hvor jeg har brugt kautisk som jeg troede var rigtigt...
mas
Indlæg: 1171
Tilmeldt: 19. mar 2006, 20:34
Geografisk sted: 2640, Hedehusene

Indlæg af mas »

Du skal ikke bruge kaustisk soda fodi det er sindsygt stærtk ætsende!!!
Det hedder sikkerhedsbriller og gummihandsker og hele molevitten!

Tilgengæld skulle det også være utroligt godt at gøre rent i! Forudsat at du slipper fra det med liv og førlighed i behold!

Skyld det hvide lag af i postevand og skyl efter et par gange(edit: skyl efter mange gange!)! Det skulle ikke give problemer når du decinfencerer bagefter!

Thomas
jakobø
Indlæg: 1796
Tilmeldt: 2. sep 2006, 09:43
Geografisk sted: 7000 fredericia
Kontakt:

Indlæg af jakobø »

jeg plejer at bruge en let kautisk soda opløsning til at rense flaskerne i når de kommer lige fra butikken. det tager alle ulækre ting og etiketter.
og er man lidt forsigtig ser jeg ingen problemer
Brygger lejlighedsvist.
hotdp
Indlæg: 126
Tilmeldt: 26. okt 2006, 12:18
Geografisk sted: 5000 Odense

Indlæg af hotdp »

Okay mange tak for jeres svar! Så behøver jeg ikke afbryde min proces.. Må indrømme at de flasker jeg tager op som har været i sæbevand-->Kaotisk Soda-->Decifenseringsmiddel-->Ovn Er blankere ind nogle flasker jeg nogensinde har set før :)

Men ja det er stærkt, tog handsker af i 1 min og da begyndte det at svige i hånden ;-)

Men endnu engang tak for hjælpen, nu vil jeg tappe, øllet ser/lugter godt :)
Brugeravatar
admin
Site Admin
Indlæg: 4754
Tilmeldt: 4. dec 2005, 16:25
Geografisk sted: 7080 Børkop

Indlæg af admin »

kautisk soda er godt hvis der er rigtig meget skidt i flaskerne, for eks. hvis du lige har fået dem nede fra den lokale brugs, men ellers brug Iodphor.

Jens
jakobø
Indlæg: 1796
Tilmeldt: 2. sep 2006, 09:43
Geografisk sted: 7000 fredericia
Kontakt:

Indlæg af jakobø »

generelt syntes jeg det er nødvendigt med kautisk soda hvis man får flasker fra danmark, så er de som regel ret ækle, får jeg dem derimod fra tyskland er de fine og næsten rene. men kautisk soda er jo dejligt nemt. så er etiketterne væk.
den hvide hinde forsvinder igen efter et stykke tid
Brygger lejlighedsvist.
Besvar

Tilbage til "Sanitet"