Spilder jeg tid på at disinficere?

Rengøring, rensning, vask,

Spilder jeg tid på at disinficere?

Indlægaf gotskov » 20. nov 2013, 15:26

Jeg har gjort det ti en vane, at desinficere ALT fra jeg går igang med at brygge, men har en ide om at det er spild af tid.

Jeg har blandt andet brugt Iodophor på gryden til at starte med, men brygget skal jo op at koge, så er det første jeg skal desinficere i virkeligheden gærtanken? Behøver mit udstyr før kogning være renere end det jeg bruger til at lave mad med?
gotskov

Re: Spilder jeg tid på at disinficere?

Indlægaf MonkeyBrew » 20. nov 2013, 15:34

Nej. Teoretisk set bør kun det udstyr der kommer i kontakt med urten EFTER afkøling, være det eneste der skal desinficeres.
Monkeybrew - Abegodt øl!

~ Lars Bang Rasmussen ~

http://www.monkeybrew.dk

Mæsketemperature for stilarterne:

viewtopic.php?f=7&t=9792&p=85351&hilit=m%C3%A6sketemperature#p85351
Brugeravatar
MonkeyBrew

Geografisk sted: 8670 Låsby

Re: Spilder jeg tid på at disinficere?

Indlægaf bellabryg » 20. nov 2013, 16:30

gotskov skrev:Jeg har gjort det ti en vane, at desinficere ALT fra jeg går igang med at brygge, men har en ide om at det er spild af tid.

Jeg har blandt andet brugt Iodophor på gryden til at starte med, men brygget skal jo op at koge, så er det første jeg skal desinficere i virkeligheden gærtanken? Behøver mit udstyr før kogning være renere end det jeg bruger til at lave mad med?

Der er ingen grund til at desinficere udstyr, der bruges før/under kogningen. Alt udstyr, der kommer i kontakt med urten/øllet efter kogningen, skal derimod decinficeres.

Husk dog altid grundig rengøring af alt udstyr, således der ikke kommer uønskede sager med i brygget.
bellabryg

Geografisk sted: København

Tilbage til Sanitet