Hygiejnisk design

Rengøring, rensning, vask,
Besvar
skidemajet-inc
Indlæg: 644
Tilmeldt: 1. okt 2006, 18:22
Geografisk sted: KBH Nordvest
Kontakt:

Hygiejnisk design

Indlæg af skidemajet-inc »

Jeg har lige nu et kursus om GMP (Good Manufacturing Practice). Det omhandler både farmaceutisk produktion og fødevareproduktion. Som en del af kursus skal vi analysere et anlæg i forhold til begrebet hygiejnisk design. Det anlæg vi har fået at analysere er DTUs bryghus, som har en meget høj grad af hygiejnisk design.

Jeg mener, at vi som haandbryggere kan vinde rigtig meget, ved at tænke mere over vores rengøring og sterilisering. Derfor har jeg forfattet et dokument om hygiejnisk design som inspiration til haandbryggere. Jeg ved godt, at man som haandbrygger ikke har mulighed for at implementere alle tiltag i forhold til hygiejnisk design i sit lille hjemmebryggeri. Når det er sagt, tror jeg dog at man får en større forståelse og en forbedring af sit produkt ved at overveje koncenpterne, der udgør hygiejnisk design.

For at opsummere så er formålet med hygiejnisk design
• At sikre fuldstændig rengøring
• At undgå områder, hvor vand/væske kan stå stille og danne grundlag for bakterie/svampevækst
• At undgå kontaminering udefra (sporer fra luften, redskaber, kemikalier, afløb, smøreolie, etc.)
• At undgå kontaminering indefra (rør, gryder – materialer, der er kontakt med produktet)

Dette dokument skal fungere som en intro til hygiejnisk design. Jeg har planer om at lave et dokument, der viser, hvordan principperne i praksis udføres på et bryghus. Senere vil jeg lave et dokument om selve rengøringen og desinficeringen (herunder CIP/SIP).
Vedhæftede filer
Hvorfor hygiejnisk design.pdf
(821.17 KiB) Downloadet 709 gange
Senest rettet af skidemajet-inc 11. mar 2015, 13:19, rettet i alt 1 gang.
Mikkel Mohr Madsen

http://www.lokal" onclick="window.open(this.href);return false;øl.dk
grøntoft
Indlæg: 680
Tilmeldt: 18. sep 2014, 07:32
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Hygiejnisk design

Indlæg af grøntoft »

Synes godt om!

(Kun fordi jeg ikke har den knap på Tapatalk)
"De ej poeter ere, der kun drikke vand"
- Ludvig Holberg
Brugeravatar
Benjamin
Indlæg: 826
Tilmeldt: 7. nov 2011, 11:14

Re: Hygiejnisk design

Indlæg af Benjamin »

super tak, fedt at du deler go viden,
L.R.
Indlæg: 205
Tilmeldt: 21. mar 2008, 21:20
Geografisk sted: Roskilde

Re: Hygiejnisk design

Indlæg af L.R. »

Tak for et godt indlæg og glæder mig meget
til de følgende.

Mvh

L.R.
Bjór
Indlæg: 12
Tilmeldt: 15. okt 2007, 08:20
Geografisk sted: Slagelse

Re: Hygiejnisk design

Indlæg af Bjór »

Masser af god inspiration. Membranventiler får jeg næppe. Men slangeklemmer kan måske gøre det i mange tilfælde osv.
skidemajet-inc
Indlæg: 644
Tilmeldt: 1. okt 2006, 18:22
Geografisk sted: KBH Nordvest
Kontakt:

Re: Hygiejnisk design

Indlæg af skidemajet-inc »

Hygiejnisk design i praksis

Tegninger kan downloades nederst i dokumentet.

Nedenfor har jeg skitseret i et par tegninger, hvordan hygiejnisk design kan udføres i praksis. På den første tegning kan ses, hvordan hanerne på den varme side er kuglehaner med T-koblinger (svejset på). Det er ikke helt i overensstemmelse med hygiejnisk design guidelines, men er et eksempel på, hvordan det er op til en selv at risikovurdere. Her er rationalet at væsken bliver kogt i minimum en time efter, så kuglehaner er okay, selvom de ikke kan rengøres fuldstændigt.

Urten føres via en peristaltisk pumpe fra mæskekar til kogekar. På kogekaret og fremefter er der kun membran ventiler.

Billede
Princippet i en peristaltisk pumpe

Under kogningen steriliseres fermentor, slanger og pladekøler ved at føre ren damp ind i toppen af fermentoren ud i bunden, via slanger ind af udgangen på pladekøleren, ud af indgangen, gennem slange og ud i gennem en sekundær membranventil på bundudtaget i kogekaret.
På den måde steriliseres hele linien fra fermentor til kogekar. Der føres damp igennem i 15 minutter. Efter dette lukkes alle haner i linien og fermentoren køles ned. Dette skaber et vakum, som efter endt kogning bruges til at suge urten gennem pladekøleren og over i fermentoren. Der sker altså en steril overførsel af urt til fermentoren.

Gær ledes ind i fermentoren på lignende vis, ved at presse via tryk gær fra en anden gæringstank eller gæropformeringstank over i den nye urt.

Billede
Rørkøler

Billede
Billede af membranventil med sekundær ventil til sterilisering inden åbning af hovedventilen.
Vedhæftede filer
Mæskekar.pdf
Tegninger af mæskekar og kogekar
(104.2 KiB) Downloadet 549 gange
Mikkel Mohr Madsen

http://www.lokal" onclick="window.open(this.href);return false;øl.dk
Besvar

Tilbage til "Sanitet"