Desinfektion med ballonrens

Rengøring, rensning, vask,
israelsen
Indlæg: 156
Tilmeldt: 21. feb 2011, 17:01
Geografisk sted: Hillerød

Desinfektion med ballonrens

Indlæg af israelsen »

Hej,

Jeg har snart fået opbygget en ok erfaring i ølbrygning men der er et tilbagevendende problem. Problemet er at, efter ca. 1 måned efter øllet er blevet efter karboneret i flaske så begynder de at skumme over når flaskerne åbnes. Det er ikke en voldsom skumning, men fast stille overskumning af skum ud af flasken. Smagen er stadig OK, så min første tanke var nogle urenheder i øllet der kunne forsage dette. Jeg har læst lidt omkring det, men mange siger det må være en infektion. Jeg bruger ballonrens til alt mit udstyr, men læste at mange ikke synes det særlig godt? Der står på indlægssedlen at det er en både er rengøring og desinficerer, men bliver jeg nød til at bruge noget andet? Flaskerne bliver rengjort med børste og holdt op mod lyset så alt synligt er fjernet (Jeg vasker somregel mine flasker efter brug, så der ikke sætter sig noget fast). Derefter lægges flaskerne i gærspanden indeholdende ballonrens og skyldes lige engang med koldt hanevand.

Håber I kan hjælpe da det er ret irriterende ikke at kunne gemme sine øl længere end ca. 1 måned. Ellers god undskyldning for at drikke dem ;)
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 12:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: Desinfektion med ballonrens

Indlæg af fjorgensen »

Prøv med kogende vand til sidst. Det decinficerer ikke kun, men steriliserer!
keep it simple !
israelsen
Indlæg: 156
Tilmeldt: 21. feb 2011, 17:01
Geografisk sted: Hillerød

Re: Desinfektion med ballonrens

Indlæg af israelsen »

Arg det måske lidt pinligt, men troede at det var det samme. At desinficerer og steriliserer var at fjerne bakteriel vækst. Kan det passe at desinficering fjerner kun "rester" og lign., hvorimod sterilisering dræber alt hvad der overhovedet er? Inklusiv spores altså ikke allerede voksende bakterier/svampe.
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 12:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: Desinfektion med ballonrens

Indlæg af fjorgensen »

[quote="israelsen"]Arg det måske lidt pinligt, men troede at det var det samme. At desinficerer og steriliserer var at fjerne bakteriel vækst. Kan det passe at desinficering fjerner kun "rester" og lign., hvorimod sterilisering dræber alt hvad der overhovedet er? Inklusiv spores altså ikke allerede voksende bakterier/svampe.[/quote
Jeg vil ikke kloge i det, men det er noget i den stil.
I den tid jeg har brygget, og det er snart mange år, har jeg altid brugt kogende vand til at sterilisere med, og jeg har aldrig haft problemer med infektioner!
keep it simple !
israelsen
Indlæg: 156
Tilmeldt: 21. feb 2011, 17:01
Geografisk sted: Hillerød

Re: Desinfektion med ballonrens

Indlæg af israelsen »

Så du renser med f.eks. ballonrens også en tur med kogende vand?

Hvor meget kogende vand bruger du per flaske? Fylder du dem helt op med kogende vand, eller ligger du dem ned i en kogende gryde?
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 12:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: Desinfektion med ballonrens

Indlæg af fjorgensen »

israelsen skrev:Så du renser med f.eks. ballonrens også en tur med kogende vand?

Hvor meget kogende vand bruger du per flaske? Fylder du dem helt op med kogende vand, eller ligger du dem ned i en kogende gryde?
Det er sådan lidt på "gehør" :-) jeg fylder dem vel mellem 1/3 og halv fuld og lader dem stå lidt inden jeg hælder vandet tilbage i gryden. Flaskerne bliver meget varme, så jeg bruger grillhandsker.
keep it simple !
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 12:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: Desinfektion med ballonrens

Indlæg af fjorgensen »

israelsen skrev:Hej,

Jeg har snart fået opbygget en ok erfaring i ølbrygning men der er et tilbagevendende problem. Problemet er at, efter ca. 1 måned efter øllet er blevet efter karboneret i flaske så begynder de at skumme over når flaskerne åbnes. Det er ikke en voldsom skumning, men fast stille overskumning af skum ud af flasken. Smagen er stadig OK, så min første tanke var nogle urenheder i øllet der kunne forsage dette. Jeg har læst lidt omkring det, men mange siger det må være en infektion. Jeg bruger ballonrens til alt mit udstyr, men læste at mange ikke synes det særlig godt? Der står på indlægssedlen at det er en både er rengøring og desinficerer, men bliver jeg nød til at bruge noget andet? Flaskerne bliver rengjort med børste og holdt op mod lyset så alt synligt er fjernet (Jeg vasker somregel mine flasker efter brug, så der ikke sætter sig noget fast). Derefter lægges flaskerne i gærspanden indeholdende ballonrens og skyldes lige engang med koldt hanevand.

Håber I kan hjælpe da det er ret irriterende ikke at kunne gemme sine øl længere end ca. 1 måned. Ellers god undskyldning for at drikke dem ;)
Jeg læste lige dit indlæg igen og tænkte, at det måske også kan være en kombination af overkarbonering sammen med for varm øl ved serveringen ?
keep it simple !
israelsen
Indlæg: 156
Tilmeldt: 21. feb 2011, 17:01
Geografisk sted: Hillerød

Re: Desinfektion med ballonrens

Indlæg af israelsen »

Hej igen, overkarbonering er udelukket, de sidste par øl har jeg med vilje underkarboneret, altså omkring 4-5 g/L for at se om det var dette. Har også prøvet at næsten fryse øllet inden servering og det samme sker. Ydermere, så er jeg sikker på den har færdiggæret, konstant FG i 3 dage. Det har fyldt utrolig meget så mange ting er prøvet ;-)
Brugeravatar
Øystein
Indlæg: 325
Tilmeldt: 6. jan 2013, 23:14
Geografisk sted: 8300 Odder

Re: Desinfektion med ballonrens

Indlæg af Øystein »

Hvad er din FG når du flasker. Og hvor lang tid lader du dit bryg gære. Jeg har selv oplevet at gæren tager fat igen efter nogle dage/uge og gærer yderligere ned. Så hvis man har for travlt med at flaske kan man potentielt ende med overkarbonering.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jon
Indlæg: 299
Tilmeldt: 28. maj 2008, 23:20
Geografisk sted: 8600 Silkeborg

Re: Desinfektion med ballonrens

Indlæg af Jon »

Hejsa

Mit gæt ville nok være overkarbonering. Ikke grundet for meget sukker men mere grundet videre nedgæring i flaskerne. Det kan være mange årsager. En sløj gæring grundet dårlig iltning, for lille gærmængde, høj OG, store mængder karamelmalte, for lav temperatur. Hvor længe har den stået på gær spandet? Den kan i mange tilfælde med fordel stå i 3-4 uger.

Hvis flaskerne ikke bliver yderligere karboneret ved videre lagring tror jeg ikke det er bakterier.

Og pas på med overkarbonering. Jeg har selv oplevet flaske granater. Det er ikke sjovt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
--------------------------
Mvh/Jon
8600 Silkeborg
israelsen
Indlæg: 156
Tilmeldt: 21. feb 2011, 17:01
Geografisk sted: Hillerød

Re: Desinfektion med ballonrens

Indlæg af israelsen »

Ender ned en FG på omkring de 1010 +- 2 og de står som regel 14 dages tid på gærspanden. Mener at have læst at de ikke må stå for længe grundet cellernes egen protolyse?

Angående gær mængde, så brygger jeg kun 10L og bruger en hel pakke tørgær 11g, så der burde være nok gær.

Ville ikke mene min OG er for høj, er på omkring de 40-60.

Når du siger dårlig iltning, mener du så fra kogning til gærspanden? Hælder det igennem en finmasket sig som står på kanten af gærspanden så det plasker godt når det kommer ned.

Hva menes der med for lav temperatur? Er det under gæringsprocessen?

Glad for alle jeres feedbacks, håber virkelig at finde problemet ! :)
Brugeravatar
MonkeyBrew
Indlæg: 4420
Tilmeldt: 26. okt 2006, 22:13
Geografisk sted: 8670 Låsby

Re: Desinfektion med ballonrens

Indlæg af MonkeyBrew »

Autolyse i gærcellerne skal du ikke være bekymret for. Vi er flere herinde der har haft 1.080+ bryg stående i op til par måneder uden at det har efterladt den klassiske "gummibånd" aroma, grundet autolyse. Det er fint at du først flasker øllet efter nogle dage når du har observeret at vægtfylden ikke har rykket sig siden sidste måling. Men jeg er tilbøjelig til at give det en uge mere, da man ofte kan forhaste sig når det kommer til at få øllet på flaske. Det er som hjemmebryggere, vores største brist som man skal overkomme. Man skal ikke altid "lytte" til udstyret så meget som sin fornuft. Man kan ikke som standard bruge 14 dage som fast guideline, da gæringen sagtens kan, øjensynligt gå i stå, men der stadig er aktivitet. Det er først når denne aktivitet er helt ophørt, at man bør OVERVEJE flaskningstidspunktet. Det kan være svært at afgøre, men tiden er den hjælpende hånd. Ingen anden. Tålmodighed er en dyd, som man siger. Og det bør være vores læresætning.
Monkeybrew - Abegodt øl!

~ Lars Bang Rasmussen ~

http://www.monkeybrew.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

Mæsketemperature for stilarterne:

http://haandbrygforum.dk/viewtopic.php? ... ure#p85351" onclick="window.open(this.href);return false;
israelsen
Indlæg: 156
Tilmeldt: 21. feb 2011, 17:01
Geografisk sted: Hillerød

Re: Desinfektion med ballonrens

Indlæg af israelsen »

Men så kommer det store spørgsmål, hvornår kan jeg så vide hvornår mit øl er færdigt? ;-)
Brugeravatar
MonkeyBrew
Indlæg: 4420
Tilmeldt: 26. okt 2006, 22:13
Geografisk sted: 8670 Låsby

Re: Desinfektion med ballonrens

Indlæg af MonkeyBrew »

Iltning er utrolig vigtig for gæren, da det er det gæren bruger til at øge sit antal med. Jo lavere iltningsgrad, desto hurtigere går gæren igang med at fortære sukker. Og det er her balladen ligger. For hvis der ikke er nok gærceller til den store opgave, bliver de stressede og laver uønskede aromastoffer. Men dog er der der nogle øl stilarter der nyder godt at netop denne stress. En del belgiske ales er ofte gæret ved høje temperaturer og lav gær tilsætning, netop med stress som formål.
Mht temperatur, så har alle gærtyper deres "peak" temperatur hvor de arbejder bedst. Lager ølgær: 9-13 grader. Ale ølgær: 15-21 grader (afhængig af typen, nogle gange højere temperaturer). For høj temperatur, og du får uønskede aromastoffer. For lav temperatur, og gæren bliver for inaktiv. Jo lavere temperaturer du gærer ved, desto renere gæring får man og derved en øl uden de store aromamæssige oplevelser fra malten. Des højere temperaturer, desto flere aromastoffer. Håber det giver mening. ;)
Monkeybrew - Abegodt øl!

~ Lars Bang Rasmussen ~

http://www.monkeybrew.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

Mæsketemperature for stilarterne:

http://haandbrygforum.dk/viewtopic.php? ... ure#p85351" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MonkeyBrew
Indlæg: 4420
Tilmeldt: 26. okt 2006, 22:13
Geografisk sted: 8670 Låsby

Re: Desinfektion med ballonrens

Indlæg af MonkeyBrew »

israelsen skrev:Men så kommer det store spørgsmål, hvornår kan jeg så vide hvornår mit øl er færdigt? ;-)
Den bedste metode som jeg umiddelbart kender er, når du gennem en 3 dages tid har observeret at vægtfylden ikke har rykket sig, så giver du den en uge mere, uden testning. Efter en uge tester du, og har den ikke rykket sig yderligere, så er det tid til flaskning. Er den faldet yderligere, så venter du bare en uge mere.
Der er desværre nogle gange hvor man oplever at gæringen kan fortsætte i en evighed, det er næsten altid et tegn på infektion eller for lav gæringstemperatur.
Monkeybrew - Abegodt øl!

~ Lars Bang Rasmussen ~

http://www.monkeybrew.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

Mæsketemperature for stilarterne:

http://haandbrygforum.dk/viewtopic.php? ... ure#p85351" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Sanitet"