Efterlysning mainstream øl

Redaktør: Co-Admin

Gajol
Indlæg: 440
Tilmeldt: 16. aug 2011, 23:06
Geografisk sted: Grenaa

Efterlysning mainstream øl

Indlæg af Gajol »

Hej

Jeg leder efter en god mainstream øl da flere af mine venner og familie har efter spurt om det er muligt.
De fleste er til normal Tuborg/Carlsberg men det siger vel sig selv
Jeg har prøvet et par pilsner og har da også fundet en god en men det er lige som om den ikke er helt hvad folk gerne vil have
Selv drikker jeg gladligt en god brown ale men må heller have lidt på lager folk der kommer forbi en var sommer dag

Hvis det gør en forskel får jeg mulighed for at tvangs kabonere da jeg snart skal bestille conelius hjem :)

/Kim
Brugeravatar
admin
Site Admin
Indlæg: 4754
Tilmeldt: 4. dec 2005, 16:25
Geografisk sted: 7080 Børkop

Re: Efterlysning mainstream øl

Indlæg af admin »

Tænker du i retning af Aurum fra svaneke ?
Mvh.
Jens
Øl og sol er livet....

http://www.fribryg.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.dk/fribryg" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Kofoed
Indlæg: 807
Tilmeldt: 30. jan 2011, 20:23
Geografisk sted: Odense

Re: Efterlysning mainstream øl

Indlæg af Kofoed »

Jeg brygger en pilsner som alle de almindelige dåsebajer slugere hælder i halsen med velbehag og som faktisk er svær at skille ud fra en Albani Odense Pilsner med mindre man holder glasset op i lys. En ufiltreret øl bliver vist ikke helt så skarp i klarheden som en kommerciel brygget pils, men det er uhyre tæt på

Se denne tråd:

http://www.haandbrygforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=4178" onclick="window.open(this.href);return false;

Kofoed
Brugeravatar
Nimbus39
Indlæg: 3392
Tilmeldt: 27. jun 2010, 10:52
Geografisk sted: Greve (Mosede Strand)
Kontakt:

Re: Efterlysning mainstream øl

Indlæg af Nimbus39 »

Simpel løsning:
Køb et fad med pilsner i en grænsebutik - tap den på flasker og tag æren for det... ;-)
Buy a man a beer and he wastes an hour. Teach a man to brew and he wastes a lifetime.
http://bryggeri.landly.dk
http://www.facebook.com/bryggerilandly
http://beersmithrecipes.com/listrecipes/2810/nimbus39
Gajol
Indlæg: 440
Tilmeldt: 16. aug 2011, 23:06
Geografisk sted: Grenaa

Re: Efterlysning mainstream øl

Indlæg af Gajol »

Hej Kofoed

Jeg går udfra det er denen her du snakker om
79% Pilsner malt
21% Flaked Maize
1200 EBC Black malt til 8 EBC ( Bruger kun 50 gr. Til 120 liter)
OG 1.047

Men kan ikke se noget om humle eller gær

Kunne tænke mig den vil være god med en omgang cascade med en Munich Lager 2308
men en god tørgær vil nok kunne gå nogen forslag ?
regner med at køre et 25l test bryg når de sidste detailjer er på plads

/Kim
Brugeravatar
Kofoed
Indlæg: 807
Tilmeldt: 30. jan 2011, 20:23
Geografisk sted: Odense

Re: Efterlysning mainstream øl

Indlæg af Kofoed »

Gajol skrev:Hej Kofoed

Jeg går udfra det er denen her du snakker om
79% Pilsner malt
21% Flaked Maize
1200 EBC Black malt til 8 EBC ( Bruger kun 50 gr. Til 120 liter)
OG 1.047

Men kan ikke se noget om humle eller gær

Kunne tænke mig den vil være god med en omgang cascade med en Munich Lager 2308
men en god tørgær vil nok kunne gå nogen forslag ?
regner med at køre et 25l test bryg når de sidste detailjer er på plads

/Kim
Hej Kim.
Jo jeg skriver længere nede i teksten at jeg kun bruger en bitterhumle 60 min. magnum til 19 IBU - Cascade lyder også fint. Jeg er af den opfattelse at man skal passe en del på med med bitterhed og for meget humlesmag hvis man forsøger at lave en main stream beer som den alle folk kender og kan lide.

Jeg er så heldig at jeg får en spand frisk gær fra det lokale bryggeri, men vil da mene 2308 er et fint bud på en egnet gær. Husk blot at der skal være rigeligt af den :-)

Jeg bruger nu 80% RO vand og det har virkelig rykket. Bryggerierne hennne om hjørnet bruger phosforsyre og mælkesyre istedet, så det virker jo også.. Ved ikke hvad dine planer er på vandsiden, men noget skal der gøres næsten uanset hvor i landet du bor.

Kofoed
Gajol
Indlæg: 440
Tilmeldt: 16. aug 2011, 23:06
Geografisk sted: Grenaa

Re: Efterlysning mainstream øl

Indlæg af Gajol »

Hej

Jeg må have været træt kan fint set det men humlen nu :)
Men hensyn til vand så er det helt nyt for mig så har kun læst om det.
Men nu da vi har det på banen kan jeg da lige komme med et par spm.

Angåden ph er det før eller efter der er kommet malt i og den har stået
På de sidste par bryg jeg har lavet har jeg målt min ph efter mæskning til ca 5.2
Men eller er min ide og tilpasse det med mælkesyre som du skriver når jeg lige får styr på hvordan det skal gøres

/Kim
Senest rettet af Gajol 20. jan 2012, 10:58, rettet i alt 1 gang.
søreno
Indlæg: 1705
Tilmeldt: 13. nov 2010, 14:18
Geografisk sted: Thisted

Re: Efterlysning mainstream øl

Indlæg af søreno »

Gajol skrev:Hej

Jeg må have været trær kan fint set det men humlen nu :)
Men hensyn til vand så er det helt nyt for mig så har kun læst om det.
Men nu da vi har det på banen kan jeg da lige komme med et par spm.

Angåden ph er det før eller efter der er kommet malt i og den har stået
På de sidste par bryg jeg har lavet har jeg målt min ph efter mæskning til ca 5.2
Men eller er min ide og tilpasse det med mælkesyre som du skriver når jeg lige får styr på hvordan det skal gøres

/Kim
Mål ph, når du har tilsat malten. Lad det lige stå et par minutter og blande sig, før du måler. Det dur ikke at måle efter du har mæsket. Det er (i denne sammenhæng) mæske-ph som er vigtig.

VH
Søren
Gajol
Indlæg: 440
Tilmeldt: 16. aug 2011, 23:06
Geografisk sted: Grenaa

Re: Efterlysning mainstream øl

Indlæg af Gajol »

Hej

Kofoed jeg har set lidt på din opskrift og læst lidt op på det har et forslag til en opskrift jeg gerne vil have lidt input til
Har ikke adgang til beersmith på denne pc så er ikke sikker på hvordan det bliver

3,8kg Pilsner malt
1kg Flaked Maize
100g flaked oats
100g Cara Amber eller Caramel Rye Malt (evt, da Black malt i 25l batch svare til 10g)

Vand 15-17L med ph på 5.2 giver et malt til vand forhold på ca 1:3
Mæsk ved 63c i 60 min, varmop til 78 og hold den på 78 i 10 min
Efter skyld til ca 32L (fordampning er ca 8L)

40g Cascade Alpha: 4-7 60 min eller Magnum
10g Cascade Alpha: 4-7 10 min eller Magnum
klar urt 10 min

Evt til en sommer øl bryg en citrus humle 10-20g i 10 min

Gær er jeg ikke helt sikker på endnu evt en 2308 Munich Lager håber der er andre forsag evt en tørgær

/Kim
Brugeravatar
Kofoed
Indlæg: 807
Tilmeldt: 30. jan 2011, 20:23
Geografisk sted: Odense

Re: Efterlysning mainstream øl

Indlæg af Kofoed »

Gajol skrev:Hej

Kofoed jeg har set lidt på din opskrift og læst lidt op på det har et forslag til en opskrift jeg gerne vil have lidt input til
Har ikke adgang til beersmith på denne pc så er ikke sikker på hvordan det bliver

3,8kg Pilsner malt
1kg Flaked Maize
100g flaked oats
100g Cara Amber eller Caramel Rye Malt (evt, da Black malt i 25l batch svare til 10g)

Vand 15-17L med ph på 5.2 giver et malt til vand forhold på ca 1:3
Mæsk ved 63c i 60 min, varmop til 78 og hold den på 78 i 10 min
Efter skyld til ca 32L (fordampning er ca 8L)

40g Cascade Alpha: 4-7 60 min eller Magnum
10g Cascade Alpha: 4-7 10 min eller Magnum
klar urt 10 min

Evt til en sommer øl bryg en citrus humle 10-20g i 10 min

Gær er jeg ikke helt sikker på endnu evt en 2308 Munich Lager håber der er andre forsag evt en tørgær

/Kim
Hej Kim.
Har sat den ind i beer calc - malt/majs fordelingen ser fin ud. Vil mene du skal have lidt mere i af det hele i hvis du vil ende op med 32 liter. Ved en eff. på 83% får jeg det til en OG 1040 som er lige i underkanten hvis du vil ende på rundt 4,6 % ABV.
Nu ved jeg ikke hvad du plejer at køre med i eff - jeg ligger generelt 5 -7 % højere med pilsnermalt end med Pale malt
Jeg ville vælge 300 Amber for at havne på 8 EBC, med 100 gr. bliver den noget fiset (5 EBC)
Jeg har kun en gang prøvet en tørgær til en Lager - Det var ikke nogen succes trods det jeg skulle mene at min pitching rate lå i den høje ende.
Humle mængden ser fin ud og ender på ca. 22 IBU
Jeg vil opformere en vådgær så der er nok af den

Kofoed
Gajol
Indlæg: 440
Tilmeldt: 16. aug 2011, 23:06
Geografisk sted: Grenaa

Re: Efterlysning mainstream øl

Indlæg af Gajol »

Kofoed skrev: Hej Kim.
Har sat den ind i beer calc - malt/majs fordelingen ser fin ud. Vil mene du skal have lidt mere i af det hele i hvis du vil ende op med 32 liter. Ved en eff. på 83% får jeg det til en OG 1040 som er lige i underkanten hvis du vil ende på rundt 4,6 % ABV.
Nu ved jeg ikke hvad du plejer at køre med i eff - jeg ligger generelt 5 -7 % højere med pilsnermalt end med Pale malt
Jeg ville vælge 300 Amber for at havne på 8 EBC, med 100 gr. bliver den noget fiset (5 EBC)
Jeg har kun en gang prøvet en tørgær til en Lager - Det var ikke nogen succes trods det jeg skulle mene at min pitching rate lå i den høje ende.
Humle mængden ser fin ud og ender på ca. 22 IBU
Jeg vil opformere en vådgær så der er nok af den

Kofoed
Hej

Tak for dit input. de 32l bliver til ca 25 efter der er kogt men eller lyder det godt vil holde mig til en vådgær, må se og få gang i den gær høst. Hvilket minder mig om jeg har noget stående måske jeg skulle tage et kik til det og se hvordan det er endt ud efter 2-3 uger på køl

Men hensyn til vådgær så regner jeg med og lave en starter på ca 2l(1040) + 1 vådgær
Sidst jeg prøver snød jeg lidt og lavet 2x 1,5 l med 1 pakke delt af urt fra brygget ude problemer

Glæder mig til og prøve det bryg og håber det falder i dåsøl folkes smag

Jeg har sikkert masser af andet som jeg skal spørge om men det har jeg glemt lige nu så vender tilbage når jeg husker det

/Kim
Senest rettet af Gajol 30. jan 2012, 07:40, rettet i alt 1 gang.
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Efterlysning mainstream øl

Indlæg af Truntebryg »

Har også en del af disse Mainstream drikkende venner i omgangskredsen. Men tag ikke fejl af dem, de har faktisk ret god smag. De kan bare ikke lide de tunge drenge ;-)

Nu skriver du at du har målt pH – men målte du på en nedkølet sjat urt ?
Brugeravatar
Kofoed
Indlæg: 807
Tilmeldt: 30. jan 2011, 20:23
Geografisk sted: Odense

Re: Efterlysning mainstream øl

Indlæg af Kofoed »

Gajol skrev:
Angåden ph er det før eller efter der er kommet malt i og den har stået
På de sidste par bryg jeg har lavet har jeg målt min ph efter mæskning til ca 5.2
Men eller er min ide og tilpasse det med mælkesyre som du skriver når jeg lige får styr på hvordan det skal gøres

/Kim
Jeg vil foreslå at du finder din vandsammemsætning på nettet hvis det er muligt. Propper tallene ind i Brun water program og får regnet ud hvor meget mælkesyre du skal tilsætte inden indmæskning. Mål pH efter 5 minutter på en smule afkølet væske. hvis du skal tilsætte yderligere syre så pas på ikke at overdosere ( buffervirkning) og opløs syren i lidt væsken fra mæsken inden det tilsættes og omrøres.

Jeg har prøvet et lille regneark hvor man blot skulle indtaste hårdheden, det kunne jeg ikke få til at virke, og efter jeg brugte Brun water viste det sig også at der skulle næsten den dobbelte mængde syre i...Og så passer det bare :-)
Ved ikke hvad du bruger til måling af pH - Strips viser ikke helt rigtigt, ej heller ved den korrekte temperatur
Gajol
Indlæg: 440
Tilmeldt: 16. aug 2011, 23:06
Geografisk sted: Grenaa

Re: Efterlysning mainstream øl

Indlæg af Gajol »

Kofoed skrev:
Gajol skrev:
Angåden ph er det før eller efter der er kommet malt i og den har stået
På de sidste par bryg jeg har lavet har jeg målt min ph efter mæskning til ca 5.2
Men eller er min ide og tilpasse det med mælkesyre som du skriver når jeg lige får styr på hvordan det skal gøres

/Kim
Jeg vil foreslå at du finder din vandsammemsætning på nettet hvis det er muligt. Propper tallene ind i Brun water program og får regnet ud hvor meget mælkesyre du skal tilsætte inden indmæskning. Mål pH efter 5 minutter på en smule afkølet væske. hvis du skal tilsætte yderligere syre så pas på ikke at overdosere ( buffervirkning) og opløs syren i lidt væsken fra mæsken inden det tilsættes og omrøres.

Jeg har prøvet et lille regneark hvor man blot skulle indtaste hårdheden, det kunne jeg ikke få til at virke, og efter jeg brugte Brun water viste det sig også at der skulle næsten den dobbelte mængde syre i...Og så passer det bare :-)
Ved ikke hvad du bruger til måling af pH - Strips viser ikke helt rigtigt, ej heller ved den korrekte temperatur

Hej

Da jeg er grøn i denne dejlige hoppy har jeg kun ph strips. de gang jeg har måt med dem har det været ved ca 20c og ja det er lidt svært at se om den er grøn eller lidt mere grøn
Men man må jo klare sig med det man har til at starte med :)

https://sites.google.com/site/brunwater/home/files" onclick="window.open(this.href);return false; Der er da en masse der lige skal læse op på inden næste bryg og må heller få noget mælkesyre med hjem, er der andet der er vær og tage med når vi snakker justering af vandet
Og hvor vigtig er det at justere ? kan man skippe eller ? ind til nu har jeg ikke gjort noget ved mit vand og har da fået efter min egen mening øl ud der ikke smager helt slemt
Har set på udenlandske sider at folk bruger 5.2 pH Stabilizer, men har ikke set nogen på dette forum anbefale det, er der nogen grund til dette ? da det virker som en nem løsning at smide en ske eller 2 i og det er så det

/Kim
Christian Bonde
Indlæg: 394
Tilmeldt: 31. aug 2010, 22:10
Geografisk sted: Holsted - Sydjylland

Re: Efterlysning mainstream øl

Indlæg af Christian Bonde »

Gajol skrev:
Kofoed skrev:
Gajol skrev:
Angåden ph er det før eller efter der er kommet malt i og den har stået
På de sidste par bryg jeg har lavet har jeg målt min ph efter mæskning til ca 5.2
Men eller er min ide og tilpasse det med mælkesyre som du skriver når jeg lige får styr på hvordan det skal gøres

/Kim
Jeg vil foreslå at du finder din vandsammemsætning på nettet hvis det er muligt. Propper tallene ind i Brun water program og får regnet ud hvor meget mælkesyre du skal tilsætte inden indmæskning. Mål pH efter 5 minutter på en smule afkølet væske. hvis du skal tilsætte yderligere syre så pas på ikke at overdosere ( buffervirkning) og opløs syren i lidt væsken fra mæsken inden det tilsættes og omrøres.

Jeg har prøvet et lille regneark hvor man blot skulle indtaste hårdheden, det kunne jeg ikke få til at virke, og efter jeg brugte Brun water viste det sig også at der skulle næsten den dobbelte mængde syre i...Og så passer det bare :-)
Ved ikke hvad du bruger til måling af pH - Strips viser ikke helt rigtigt, ej heller ved den korrekte temperatur

Hej

Da jeg er grøn i denne dejlige hoppy har jeg kun ph strips. de gang jeg har måt med dem har det været ved ca 20c og ja det er lidt svært at se om den er grøn eller lidt mere grøn
Men man må jo klare sig med det man har til at starte med :)

https://sites.google.com/site/brunwater/home/files" onclick="window.open(this.href);return false; Der er da en masse der lige skal læse op på inden næste bryg og må heller få noget mælkesyre med hjem, er der andet der er vær og tage med når vi snakker justering af vandet
Og hvor vigtig er det at justere ? kan man skippe eller ? ind til nu har jeg ikke gjort noget ved mit vand og har da fået efter min egen mening øl ud der ikke smager helt slemt
Har set på udenlandske sider at folk bruger 5.2 pH Stabilizer, men har ikke set nogen på dette forum anbefale det, er der nogen grund til dette ? da det virker som en nem løsning at smide en ske eller 2 i og det er så det

/Kim
PH 5.2... tja, så kan vel vel nærmest lige så godt købe lidt af hvert til at sænke ph, blande det hele sammen og så smide en skefuld i hver gang :-) Ej groft sagt, så viser alle forsøg at det overhovedet ikke virker. Det sænker ph ja, men tilføjer nogle uønskede sideeffekter bl.a. sulfat i ret store doser har jeg fået læst mig frem til.

Som grøn i hobbyen, så ville jeg nok droppe at justere vandet, indtil man har fået andre, og vigtigere parametre på plads. Hvis du absolut vil justere, hvilket nok kan være en fordel specielt til pilsner, så lav gerne en blanding af Phosphor, Lactic og evt. citric acid for at sænke ph. Synes personligt at Laktisk hurtigt bliver smagbart, og for at det ikke skal ende i en "Berliner weisse/ pilsner", bruger jeg altid selv en kombi af de 3.

Det hel afhænger selvfølgelig af hvordan dit vand som udgangspunkt ser ud...
Besvar

Tilbage til "klon opskrifter"