Efterlysning mainstream øl

Redaktør: Co-Admin

Gajol
Indlæg: 440
Tilmeldt: 16. aug 2011, 22:06
Geografisk sted: Grenaa

Re: Efterlysning mainstream øl

Indlæg af Gajol »

Hej

sry det sene svar fik gæster

har fået et par hjemme bryg med gæsterne så det er ikke sikkert jeg forstår det helt :)
men skal jeg komme 4,4 ml mælksyre i og ikke andet ? og det er til mit mæske vand ? hvad med sparge ?

/Kim
Brugeravatar
Kofoed
Indlæg: 807
Tilmeldt: 30. jan 2011, 20:23
Geografisk sted: Odense

Re: Efterlysning mainstream øl

Indlæg af Kofoed »

Gajol skrev:Hej

sry det sene svar fik gæster

har fået et par hjemme bryg med gæsterne så det er ikke sikkert jeg forstår det helt :)
men skal jeg komme 4,4 ml mælksyre i og ikke andet ? og det er til mit mæske vand ? hvad med sparge ?

/Kim
Hej kim.

Du skal lige ind under "sparge acidification" og rette syre koncentrationen fra 88% til 80% ( formoder det er hvad den er, men kig lige på flasken)

Kig så under "water summery" her vil det fremgå at der skal 6,3 ml syre i dit sparge vand.

Jeg vil også som Truntebryg råde dig til at at tilsætte noget calsiumklorid ( ca. 1 gr) Dette gælder iøvrigt alle dine andre bryg også, hvis din vandanalyse ellers er som vi tror den er;-)

Kofoed
Senest rettet af Kofoed 4. feb 2012, 11:22, rettet i alt 1 gang.
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Efterlysning mainstream øl

Indlæg af Truntebryg »

Kofoed skrev:Går ud fra at du mener sulfat/clórid forholdet - hvis de skal balancere skal der ikke mere end 0,05 ml. Cacl2 pr. liter brygvand, altså 1,1 gr

Her er tallene fra rapporten ovenfor indtastet - syretilsætning siger nu 4,4 ml
Yeps - netop sulfat/clórid forholdet, hvis du bruger Nonoxal så er det typisk en 33% opløsning og 3,3 ml vil så svare til 1,1 gram.

Nu skal du iøvrigt ikke blive så forviret over alle disse "præcise" tal med komma dit og dat. Det er jo blot udregnede værdier, og vælger du tal som er rundet en del ned, så vil du stadig have en god effekt i den rigtige retning. Lidt er bestemt bedre end ingenting.

Jeg er normalt lidt tilbageholden, med at tilsætte for meget - med risiko for at tilføre forkert smag fra tilsætningsstofferne. Men de nævnte mængder, er afprøvet af undertegnet og har ikke givet nogen form for bismag.
Gajol
Indlæg: 440
Tilmeldt: 16. aug 2011, 22:06
Geografisk sted: Grenaa

Re: Efterlysning mainstream øl

Indlæg af Gajol »

Hej

Efter en del læsen frem og tilbage her er havd jeg har fået ud af det hele

Mæskevand
4,4 ml mæslesyre af 80%

Spargevander
6,3 ml mæslesyre af 80%
3,3 g Nonoxal (1,1g CalsiumChlorid)

/Kim
Brugeravatar
Kofoed
Indlæg: 807
Tilmeldt: 30. jan 2011, 20:23
Geografisk sted: Odense

Re: Efterlysning mainstream øl

Indlæg af Kofoed »

Gajol skrev:Hej

Efter en del læsen frem og tilbage her er havd jeg har fået ud af det hele

Mæskevand
4,4 ml mæslesyre af 80%

Spargevander
6,3 ml mæslesyre af 80%
3,3 g Nonoxal (1,1g CalsiumChlorid)

/Kim
Hej Kim.

Sparge water OK

Vedr. Mash water:
Kig under water "adjustment" - Her fremgår det at der også bør tilsættes 0,9 gr. Calsium clorid, (2,7 gr. Nonoxal)

Held og lykke med brygget
Kofoed
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Efterlysning mainstream øl

Indlæg af Truntebryg »

Calsium Chloriden skal helst i mæskevandet, spargevandet behøver kun mælkesyre - ikke Kofoed ?

Nonoxal er en væske, så det er ml.

Billede
Gajol
Indlæg: 440
Tilmeldt: 16. aug 2011, 22:06
Geografisk sted: Grenaa

Re: Efterlysning mainstream øl

Indlæg af Gajol »

Hej

Jeg fik fat i den her Billede
så det er vel 33% så 3,3 ml ?
og så skulle det i mit mæskevand og ikke sparge vand eller ?

/kim
Brugeravatar
Kofoed
Indlæg: 807
Tilmeldt: 30. jan 2011, 20:23
Geografisk sted: Odense

Re: Efterlysning mainstream øl

Indlæg af Kofoed »

Truntebryg skrev:Calsium Chloriden skal helst i mæskevandet, spargevandet behøver kun mælkesyre - ikke Kofoed ?

Nonoxal er en væske, så det er ml.

Billede
Nej, Eftersom det ballancen mellem sulfat og klorid indholdet som påvirker humle/malt profilen, så vil jeg bestemt mene det også skal tilsættes spargevandet, det hele ender jo i urtkogeren hvor humlen kommer i kontakt med sagerne - Det fremgår også af bru´ns forklaring. Dog er der andre tilsætninger som ikke anbefales i spargevandet - Igen, "se adjustment summery"
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Efterlysning mainstream øl

Indlæg af Truntebryg »

Tja - Brewfriend, regner med Calsium Chlorid i mæskevandet, og kun Mælkesyre i spargevandet, for at tilpasse/ sænke pH.

Jeg kan også se at Palmers regneark, kun har mælkesyre til spargevandet. (her er det faktisk - kun optional, altså ikke strengt nødvendigt)

Bru'n har ganske rigtigt, et Calsium Chlorid input på spargevandet - men jeg er ikke gode venner med Bru'n (alt for mange tal ..)

De gange jeg har brygget med Calsium Chlorid, der har jeg kun brugt det i mæskevands beregning - og det har medført KLART bedre lyse mainstream øl.

Som sagt, så har jeg en skræk for at putte for meget "kemi" i min øl. (salte er jo dog, normalt i vandet - så kemi er måske lidt overdrevet)

Hvis der puttes 2 x Calsium Chlorid i øllen, så gør den jo bare ølprofilen mere maltet - så jeg tror ikke jeg vil anbefale noget her. Går opskriften mod en tør ren pilsner, ja så er en markant humleprofil jo fin (= 1 x Calsium Chlorid) er vi i Bock området ja så ville jeg måske vove 2 x Calsium Chlorid men man skal jo også passe på at den ikke bliver for vammel.

Ohhh - det vand det vand - det ikke nemt.
Brugeravatar
Kofoed
Indlæg: 807
Tilmeldt: 30. jan 2011, 20:23
Geografisk sted: Odense

Re: Efterlysning mainstream øl

Indlæg af Kofoed »

Truntebryg skrev:Tja - Brewfriend, regner med Calsium Chlorid i mæskevandet, og kun Mælkesyre i spargevandet, for at tilpasse/ sænke pH.

Jeg kan også se at Palmers regneark, kun har mælkesyre til spargevandet. (her er det faktisk - kun optional, altså ikke strengt nødvendigt)

De gange jeg har brygget med Calsium Chlorid, der har jeg kun brugt det i mæskevands beregning - og det har medført KLART bedre lyse mainstream øl.

Som sagt, så har jeg en skræk for at putte for meget "kemi" i min øl. (salte er jo dog, normalt i vandet - så kemi er måske lidt overdrevet)

Hvis der puttes 2 x Calsium Chlorid i øllen, så gør den jo bare ølprofilen mere maltet - så jeg tror ikke jeg vil anbefale noget her. Går opskriften mod en tør ren pilsner, ja så er en markant humleprofil jo fin (= 1 x Calsium Chlorid) er vi i Bock området ja så ville jeg måske vove 2 x Calsium Chlorid men man skal jo også passe på at den ikke bliver for vammel.

Ohhh - det vand det vand - det ikke nemt.
Vedr. Syre: Det må da alt andet lige være mest nødvendigt i mæskevandet, det er da her man forsøger at opnå en korrekt pH - som ikke kan opnåes ved brug af lyse malte. Derfor er jeg tilhænger af Bru´n modellen da den tager hensyn til Malt typerne og ikke brot regner på EBC.

Det er velkendt at man tilstræber en spargevands pH mellem 5,5 og 6 ( kan ikke huske hvorfor, men mener det er noget med udtræk af tanniner)


Ja, det er små mængder vi arbejder med her, tror ikke man skal tænke på ordet "kemikalie" så meget - Jeg har set hvad de store bryggerier putter i deres;-)

Kofoed
Brugeravatar
Runenaldo
Indlæg: 1027
Tilmeldt: 8. jun 2011, 20:38
Geografisk sted: Skødstrup

Re: Efterlysning mainstream øl

Indlæg af Runenaldo »

Kofoed skrev: Det er velkendt at man tilstræber en spargevands pH mellem 5,5 og 6 ( kan ikke huske hvorfor, men mener det er noget med udtræk af tanniner)
Kofoed
Har hørt en udsendelse med John palmer, hvor han taler for at det er vigtigere at stoppe sparge når pH rammer 6 end det er at stoppe ved en SG på 1.010 for ikke at få udtræk med tannins.

Dette kan selvfølgelig undgås ved at pH justere sit spargevand.
Mvh.
Rune Hansen

"Det er ikke størrelsen på dit udstyr det kommer an på, men hvor tit du bruger det...
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Efterlysning mainstream øl

Indlæg af Truntebryg »

Jo jo - både CalsiumChlorid & syre til mæskevandet - hvis jeg ikke har udtrykt mig klart her.

Brewfriend & Palmers regneark regner lidt omvendt - ja. Man indstiller vandet, med en ønsket tilsætning af salte, og får så at vide hvilket EBC område det så kan arbejde bedst i.

Billede

Jeg kan godt lide Brewfriends forholdsvis simple setup ;-)

pH området for mæskevandet, er for at optimere enzymernes arbejdsområde. Alfa og Beta er ikke helt ens her, og man kan derfor optimere for enten den ene eller den anden profil. Hvis du skal lave en tør Pilsner, så skal du gå efter Beta enzymerne = pH lavere end for Alpha. Det er derfor at vandet (eller vandbehandlingen) er vigtigere for Pilsner øl.
Gajol
Indlæg: 440
Tilmeldt: 16. aug 2011, 22:06
Geografisk sted: Grenaa

Re: Efterlysning mainstream øl

Indlæg af Gajol »

Tak for hjælpen jeg skal prøve og opdatere denn tråd som jeg får samlet mine data fra brygget

Har et spm til jeg har brugt en 2308 gær og lavet en gærstarter men er ikke helt sikker på hvorddan den skal stå efter pakken er smakket skal den stå ved ca 20c efter hvad der står på den det har jeg slf gjort og den vokset sig stor men hvad med starterten skal den også stå ved stue temp eller skal den på køl 10C da det er der gæren arbejder bedst ?

/Kim
Gajol
Indlæg: 440
Tilmeldt: 16. aug 2011, 22:06
Geografisk sted: Grenaa

Re: Efterlysning mainstream øl

Indlæg af Gajol »

Hej

Lige en lille update har har haft øllet på fad i lidt over en uge nu og det samger jo godt :)
Efter den 10/3 når vi har haft festen kommer lidt mere info, input fra folket osm har drukket den :)

/Kim
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Efterlysning mainstream øl

Indlæg af Truntebryg »

Er den så blevet mainstream-agtig ? eller smager den bare bedre ..)
Besvar

Tilbage til "klon opskrifter"