Fælles klon eksperiment: Aurum eller Mørk Guld

Redaktør: Co-Admin

Humlejægeren
Co-Admin
Indlæg: 1878
Tilmeldt: 7. jan 2011, 19:50
Geografisk sted: Horsens (Brædstrup)

Re: Fælles klon eksperiment: Aurum eller Mørk Guld

Indlæg af Humlejægeren »

Så er gærspanden sat ud i kulden og de sidste målinger er taget, jeg endte på 1051 OG skulle have ligget på 1054. men jeg fik de 25 L jeg gik efter, så det er en effektivitet på 60% 5 under hvad jeg plejer.. alt i alt en god brygge dag..
Glæder mig til at smage den og jeres.
Brew Strong
Nikolaj
Brugeravatar
Runenaldo
Indlæg: 1027
Tilmeldt: 8. jun 2011, 21:38
Geografisk sted: Skødstrup

Re: Fælles klon eksperiment: Aurum eller Mørk Guld

Indlæg af Runenaldo »

Så kan du holde weekend :-)

Posten har endnu ikke været med min pumpe, så kan ikke komme igang med brygningen denne weekend som håbet..
Det er for at sige det mildt S.... irriterende at en pakke fra england skal tage over 8 arbejdsdage om blive leveret.

Dumme, Dumme post! hehe
Mvh.
Rune Hansen

"Det er ikke størrelsen på dit udstyr det kommer an på, men hvor tit du bruger det...
Brugeravatar
Tiedt
Indlæg: 652
Tilmeldt: 14. jun 2009, 22:37
Geografisk sted: Roskilde
Kontakt:

Re: Fælles klon eksperiment: Aurum eller Mørk Guld

Indlæg af Tiedt »

Runenaldo skrev:....
Det er for at sige det mildt S.... irriterende at en pakke fra england skal tage over 8 arbejdsdage om blive leveret.

Dumme, Dumme post! hehe
Koldt vand i blodet, sidste år bestilte jeg en ordentlig røvfuld humle fra en butik i London og da jeg ikke havde modtaget noget indenfor en måned efterlyste jeg pakken og emailede butikken som bedyrede at de havde afsendt pakken, men at de nok skulle efterlyse den hos royal mail. RM havde dog sendt den ud af landet og vidste så ikke hvor den var. Forretningen tilbød at sende en erstatning. 2 dage efter dumpede den første pakke ind ad døren hos mig, også skyndte jeg mig at bede forretningen stoppe erstatningspakken, den lå heldigvis stadig i deres afhentningskasse til tømning samme dag! I øvrigt dumpede der et brev ind fra post danmark nogle dage senere om at de intet kendskab havde til pakken og ikke kunne finde den i deres system samt noget med at oprette en erstatnings sag. Alle poststempler på den originale pakke stemte med butikkens forklaring, men pakken var flået og revnet, til gengæld manglede der intet. Har tit spekuleret på om narkohunde reagerer på humle...? planten er jo immmervæk nærmeste slægtning til canabis.... det kunne måske forklare en flænget pakke og lang toldbehandling...
Nå men så galt går det jo nok ikke for dig! -det er jo bare en bombelignende pumpe og sådan noget ;op
Vh. Christian Tiedt
_________________________________________________________
"Skål"
Venner af Tiedt's bryghus på Facebook:
http://www.facebook.com/groups/129935990417579/
Humlejægeren
Co-Admin
Indlæg: 1878
Tilmeldt: 7. jan 2011, 19:50
Geografisk sted: Horsens (Brædstrup)

Re: Fælles klon eksperiment: Aurum eller Mørk Guld

Indlæg af Humlejægeren »

Så var der en lille film fra i dag.. http://www.jorkim.dk/Film.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
Brew Strong
Nikolaj
Brugeravatar
Runenaldo
Indlæg: 1027
Tilmeldt: 8. jun 2011, 21:38
Geografisk sted: Skødstrup

Re: Fælles klon eksperiment: Aurum eller Mørk Guld

Indlæg af Runenaldo »

Jorkim skrev:Så var der en lille film fra i dag.. http://www.jorkim.dk/Film.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
God video og musik :)

Undrer mig bare over hvorfor du har valgt at isolere gærspanden samtidig med at du prøver at køle den ned? hehe
Mvh.
Rune Hansen

"Det er ikke størrelsen på dit udstyr det kommer an på, men hvor tit du bruger det...
Brugeravatar
Boje
Indlæg: 726
Tilmeldt: 4. nov 2007, 22:45
Geografisk sted: 6310 Broager

Re: Fælles klon eksperiment: Aurum eller Mørk Guld

Indlæg af Boje »

Kofoed skrev:
Jeg køler mit til mellem 1 og 2°C på en gærtank i ca. 5 uger for efterfølgende at tvangskarbonere i cornelius.

Kofoed
Det kan man også gøre med øl der skal flaskekarboneres, jeg har dog kun haft det stående i 2 uger, men har også prøvet at have en øl der var ca 75 % frosset ( det var et uheld) for der efter at karbonere på flaske uden ekstra gærog uden at opleve problemer.
Jeg vil dog mene at 14 dage til karbonering efter nedkøling er for lidt har oplevet op til mere end det dobbelte.

Hilsen Bo
.
Der er altid en måde, hvorpå tingene kan gøres bedre... - Gør det !
Thomas Edison
.
Humlejægeren
Co-Admin
Indlæg: 1878
Tilmeldt: 7. jan 2011, 19:50
Geografisk sted: Horsens (Brædstrup)

Re: Fælles klon eksperiment: Aurum eller Mørk Guld

Indlæg af Humlejægeren »

Runenaldo skrev: God video og musik :)

Undrer mig bare over hvorfor du har valgt at isolere gærspanden samtidig med at du prøver at køle den ned? hehe
Tak, den er ikke isoleret (og dog:-) men en måde at måle temp. så tæt på øllet som muligt ;-)
Brew Strong
Nikolaj
Flor
Indlæg: 145
Tilmeldt: 14. nov 2011, 20:52
Geografisk sted: Ørslev v/4760 Vordingborg

Re: Fælles klon eksperiment: Aurum eller Mørk Guld

Indlæg af Flor »

Så fik jeg også lavet et bud på en Mørk Guld
Malt : 4100 gram,Pilsner 3-5 EBC , 1250 gram,Munich 12-17 EBC , 940 gram,Care 80 - 100 EBC , - Humle: Perle og gær: Saflager S-23,alt fra Brygshoppen og 19 L vand fra det lokale vandværk i Ørslev v/ Vordingborg
Brygningen gik fint , Mæske 35 grader - 64 grader på 1/2 time, derefter 1/2 time på 64 grader , 10 min på 78 grader , spargevand 29 L på 76 grader, kogt en time med 60 gram, perlehumle endte op med en OG på 1060 , med 20 L færdigt kogt , kølet ned med hjemmelavet kobberchiller, tilsat gæren, så nu står den og bobler lystigt v/ 11,6 grader ,

Har en af jer et bud på hvor længe / hvornår den skal følgende : gære / omstikkes / flaskes

Højt skum

Rene Flor Jørgensen
Bryghuset Flor
Humlejægeren
Co-Admin
Indlæg: 1878
Tilmeldt: 7. jan 2011, 19:50
Geografisk sted: Horsens (Brædstrup)

Re: Fælles klon eksperiment: Aurum eller Mørk Guld

Indlæg af Humlejægeren »

Så er min Aurum kommet på fad, men har lavet en enklet 2 L flaske så jeg regner med at vi skal smage til 1 maj fælles brygge dagen..
Og den smager godt...
Brew Strong
Nikolaj
Brugeravatar
Runenaldo
Indlæg: 1027
Tilmeldt: 8. jun 2011, 21:38
Geografisk sted: Skødstrup

Re: Fælles klon eksperiment: Aurum eller Mørk Guld

Indlæg af Runenaldo »

Så blev mit bidrag også brygget!
Aurum.PNG
Aurum.PNG (26.24 KiB) Vist 18561 gange
Det blev til 23L 1.056 (2L og 2 point fra beregnet.)

Startede ved 35 grader og endte på 64 efter en 30min, her fik mæsken så 30 min hvorefter temperaturen blev hævet til 76 i 10 min.
spargede med 18L vand og fik 27L urt på OG 1.053 (2 point over beregnet.)

Ved ikke lige hvad der gik galt under kogningen, men der røg 4L vand (dobbelt så meget som der plejer)

Det bliver spændende at se hvad vi kommer frem til. :-)
Mvh.
Rune Hansen

"Det er ikke størrelsen på dit udstyr det kommer an på, men hvor tit du bruger det...
Humlejægeren
Co-Admin
Indlæg: 1878
Tilmeldt: 7. jan 2011, 19:50
Geografisk sted: Horsens (Brædstrup)

Re: Fælles klon eksperiment: Aurum eller Mørk Guld

Indlæg af Humlejægeren »

Runenaldo skrev:Så blev mit bidrag også brygget!

Det bliver spændende at se hvad vi kommer frem til. :-)
Fedt.. Hvornår skal vi dele alt den gode øl ??
Hvis der er mere af min tilbage Hold da helt op den er let og drikke.....
Brew Strong
Nikolaj
Humlejægeren
Co-Admin
Indlæg: 1878
Tilmeldt: 7. jan 2011, 19:50
Geografisk sted: Horsens (Brædstrup)

Re: Fælles klon eksperiment: Aurum eller Mørk Guld

Indlæg af Humlejægeren »

Så er jeg ved og nyde noget af det sidste Aurum fra min fad, så der er lige 4 flasker til fælles smagningen..
Vedhæftede filer
2012-05-08 20.13.21.JPG
2012-05-08 20.13.21.JPG (410.77 KiB) Vist 18466 gange
Brew Strong
Nikolaj
Brugeravatar
Tichols
Indlæg: 208
Tilmeldt: 26. jun 2011, 19:11

Re: Fælles klon eksperiment: Aurum eller Mørk Guld

Indlæg af Tichols »

Er der nogen opfølgning på dette eksperiment? :-)
Thomas Nichols
http://www.facebook.com/nicholsbrewing" onclick="window.open(this.href);return false;
What ales you my friend!?
Humlejægeren
Co-Admin
Indlæg: 1878
Tilmeldt: 7. jan 2011, 19:50
Geografisk sted: Horsens (Brædstrup)

Re: Fælles klon eksperiment: Aurum eller Mørk Guld

Indlæg af Humlejægeren »

Der var et par stykker der smagt mit forsøg, så de må svare for sig selv (Hermed er der givet lov til at give feedback på min øl fra brewcamp)

Syndes det var en af de bedste øl jeg har brygget også den der er blevet bedst modtaget ved de Carlsberg drikken venner..
Den kan drikkes efter 4-8 uger, var på toppen efter 12-15 uger og var være der omkring. Dem jeg hade med på brewcamp var overkarboneret og da jeg kunne huske hvordan de har smagt syndes jeg at de skal ikke gemmes så længe..

Bryg den... Den er god..
Brew Strong
Nikolaj
Brugeravatar
Kofoed
Indlæg: 807
Tilmeldt: 30. jan 2011, 20:23
Geografisk sted: Odense

Re: Fælles klon eksperiment: Aurum eller Mørk Guld

Indlæg af Kofoed »

Jeg bryggede 60 liter af hver - De blev begge rigtige gode og godt modtaget rundt hjørnerne - Bestemt ikke sidste gang de er blevet brygget.
Besvar

Tilbage til "klon opskrifter"