humlevalg til klon

Redaktør: Co-Admin

Besvar
hoplahugo
Indlæg: 34
Tilmeldt: 27. dec 2011, 09:53

humlevalg til klon

Indlæg af hoplahugo »

Hej alle.

Så skal jeg snart i gang med bryg #2 og vil forsøge at lave noget der kan minde om en Fynsk Forår. Jeg tænker på om der er nogen der har nogle forslag til humletyper til denne øltype? Det skulle gerne være en smule "frugtet" med en karakter af citrus ud fra mine egne tanker, men forslag og ideer er mere end velkomne :)
Brugeravatar
Morten L
Co-Admin
Indlæg: 2429
Tilmeldt: 6. jul 2009, 22:32
Geografisk sted: 9230 Svenstrup J

Re: humlevalg til klon

Indlæg af Morten L »

Jeg ved ikke hvorfor det sidste emne/svar jeg skrev til dig blev slettet, men vi prøver da bare igen :-)

Fynsk forår er svagt humlet, en klassisk humle (saaz/hallertau eller lignende) til ~10-12 IBU udelukkende som bitterhed.

Hvis du ønsker en mere citrus karakter kan du kigge imod USA og f.eks. cascade
MVH
Morten
"Give a man a fish and he will eat for a day. Teach him how to fish, and he will sit in a boat and drink beer all day"
Brugeravatar
admin
Site Admin
Indlæg: 4754
Tilmeldt: 4. dec 2005, 16:25
Geografisk sted: 7080 Børkop

Re: humlevalg til klon

Indlæg af admin »

Morten L skrev:Jeg ved ikke hvorfor det sidste emne/svar jeg skrev til dig blev slettet
Det var mig, der var en kludder mikkel - jeg ville bare flytte tråden til opskrifter/klon opskrifter.
Mvh.
Jens
Øl og sol er livet....

http://www.fribryg.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.dk/fribryg" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Kofoed
Indlæg: 807
Tilmeldt: 30. jan 2011, 20:23
Geografisk sted: Odense

Re: humlevalg til klon

Indlæg af Kofoed »

Den har jeg også gået og tygget (smagt) på et stykke tid.

Her er mit bud på den - den ryger i gryden om en 14 dages tid

Kofoed
Vedhæftede filer
KB 014 Forårs Ale.doc
(33.5 KiB) Downloadet 1051 gange
hoplahugo
Indlæg: 34
Tilmeldt: 27. dec 2011, 09:53

Re: humlevalg til klon

Indlæg af hoplahugo »

Hej Morten

Okay 10 - 12 IBU lyder ikke af meget men jeg vil forsøge at få den til at ramme deromkring :)

Havde faktisk selv overvejet cascade ud fra diverse humleskemaer, så det er nok den jeg ender ud med.

Når du skriver at den er humlet udelukkende til bitterhed, vil det så sige at der ikke skal tilsættes smags og aromahumle? (lyder lidt mærkeligt for mig, men jeg er jo også nybegynder :) )
hoplahugo
Indlæg: 34
Tilmeldt: 27. dec 2011, 09:53

Re: humlevalg til klon

Indlæg af hoplahugo »

Kofoed skrev:Den har jeg også gået og tygget (smagt) på et stykke tid.

Her er mit bud på den - den ryger i gryden om en 14 dages tid

Kofoed
Den ser spændende ud.

Kan se vi har lidt forskellige tilgange til maltsammensætning. Jeg holder mig til tre typer, nemlig hvede (ca. 52 %), münchener (ca. 46 %) og en chokoladespelt (mest for farven - ca. 2 %). Alkoholprocent omkring de 5 % + lidt tørret hyldeblomst de sidste 10 - 15 minutter.
Har ingen anelse om hvordan den ender men hvis bare den kan drikkes kan jeg altid arbejde mig hen mod en bedre klon :)
ekimovdk
Indlæg: 33
Tilmeldt: 2. apr 2012, 08:21
Geografisk sted: Herfølge
Kontakt:

Re: humlevalg til klon

Indlæg af ekimovdk »

Kan man få en update på hvordan det gik med de forsøg på Fynsk Forår?
Tænker at mit næste bryg skal være en øl ala den, så jeg kunne godt bruge nogle fif.
Kom glad...
Bryghuset To Brødre
http://www.tobrodre.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Kofoed
Indlæg: 807
Tilmeldt: 30. jan 2011, 20:23
Geografisk sted: Odense

Re: humlevalg til klon

Indlæg af Kofoed »

ekimovdk skrev:Kan man få en update på hvordan det gik med de forsøg på Fynsk Forår?
Tænker at mit næste bryg skal være en øl ala den, så jeg kunne godt bruge nogle fif.
Kom glad...
Jeg må sige at mit bryg var en kæmpe succes - Alle der smagte den var ellevilde. Sammenlignet med originalen må jeg sige at min blev noget mørkere end originalen. Vil tror at originalen er helt nede i EBC 6.
Humle profilen er som sådan ok og ikke langt fra, men nok en anelse mere markant og citrus agtig.
Maltprofilen ville jeg nok ændre lidt så hvede andelen kommer lidt op, ved ikke om der måske skulle lidt majs på for at nedtone maltsmagen lidt - originalen smager bare tyndere - Min nåede faktisk at blive næsten krystalklar, og det kan man jo ikke sige originalen er.
Mængden af hyld passede meget fint. kunne både duftes og smages
Anyway en dejlig øl der ikke blev gammel, og som helt sikkert kommer i bryggryden igen :-D

Kofoed
Fisker
Indlæg: 182
Tilmeldt: 9. sep 2010, 15:05
Geografisk sted: Aalborg

Re: humlevalg til klon

Indlæg af Fisker »

Jeg forsøgte at lave en hyldeblomstbryg ved at tage den her:
http://www.homebrewtalk.com/f70/honey-c ... ay-191443/" onclick="window.open(this.href);return false;

og smide 20g tørret hyldeblomst i. Hyldeblomst, kamille og honning sammen kan vist ikke anbefales, men farven er ikke helt ved siden af :-)

/Fisker
ekimovdk
Indlæg: 33
Tilmeldt: 2. apr 2012, 08:21
Geografisk sted: Herfølge
Kontakt:

Re: humlevalg til klon

Indlæg af ekimovdk »

Kofoed skrev:
ekimovdk skrev:Kan man få en update på hvordan det gik med de forsøg på Fynsk Forår?
Tænker at mit næste bryg skal være en øl ala den, så jeg kunne godt bruge nogle fif.
Kom glad...
Jeg må sige at mit bryg var en kæmpe succes - Alle der smagte den var ellevilde. Sammenlignet med originalen må jeg sige at min blev noget mørkere end originalen. Vil tror at originalen er helt nede i EBC 6.
Humle profilen er som sådan ok og ikke langt fra, men nok en anelse mere markant og citrus agtig.
Maltprofilen ville jeg nok ændre lidt så hvede andelen kommer lidt op, ved ikke om der måske skulle lidt majs på for at nedtone maltsmagen lidt - originalen smager bare tyndere - Min nåede faktisk at blive næsten krystalklar, og det kan man jo ikke sige originalen er.
Mængden af hyld passede meget fint. kunne både duftes og smages
Anyway en dejlig øl der ikke blev gammel, og som helt sikkert kommer i bryggryden igen :-D

Kofoed
Tak for det. Jeg tror jeg kaster mig ud i din opskrift og tweeker den med lidt mere hvede. Ved hvilken temp gærrede du den?
Bryghuset To Brødre
http://www.tobrodre.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Kofoed
Indlæg: 807
Tilmeldt: 30. jan 2011, 20:23
Geografisk sted: Odense

Re: humlevalg til klon

Indlæg af Kofoed »

ekimovdk skrev:
Kofoed skrev:
ekimovdk skrev:Kan man få en update på hvordan det gik med de forsøg på Fynsk Forår?
Tænker at mit næste bryg skal være en øl ala den, så jeg kunne godt bruge nogle fif.
Kom glad...
Jeg må sige at mit bryg var en kæmpe succes - Alle der smagte den var ellevilde. Sammenlignet med originalen må jeg sige at min blev noget mørkere end originalen. Vil tror at originalen er helt nede i EBC 6.
Humle profilen er som sådan ok og ikke langt fra, men nok en anelse mere markant og citrus agtig.
Maltprofilen ville jeg nok ændre lidt så hvede andelen kommer lidt op, ved ikke om der måske skulle lidt majs på for at nedtone maltsmagen lidt - originalen smager bare tyndere - Min nåede faktisk at blive næsten krystalklar, og det kan man jo ikke sige originalen er.
Mængden af hyld passede meget fint. kunne både duftes og smages
Anyway en dejlig øl der ikke blev gammel, og som helt sikkert kommer i bryggryden igen :-D

Kofoed
Tak for det. Jeg tror jeg kaster mig ud i din opskrift og tweeker den med lidt mere hvede. Ved hvilken temp gærrede du den?
Den gærede ved en rumtemp. på ca. 20°C
Brugeravatar
Jens Peter
Indlæg: 73
Tilmeldt: 18. jul 2014, 16:24

Re: humlevalg til klon

Indlæg af Jens Peter »

Tror jeg hopper på din opskift fra 2012, kofoed. Lyder rigtig spændende og godt. Har du evt lavet finjusteringer siden, som man evt kunne tage med?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brugeravatar
Kofoed
Indlæg: 807
Tilmeldt: 30. jan 2011, 20:23
Geografisk sted: Odense

Re: humlevalg til klon

Indlæg af Kofoed »

Jens Peter skrev:Tror jeg hopper på din opskift fra 2012, kofoed. Lyder rigtig spændende og godt. Har du evt lavet finjusteringer siden, som man evt kunne tage med?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ikke ud over at nedtone til ca. 9 ebc og brugt Mangrove Jack's West coast ale gær - Har ikke smagt den endnu :-) Den var som tidligere nævnte et kæmpe hit sidst jeg bryggede den, så jeg lavede 120 ltr. denne gang. Den tørrede hyld jeg brugte gav faktisk også lidt farve, så det skal man lige ha med :-)
Brugeravatar
birch-nielsen
Indlæg: 210
Tilmeldt: 6. mar 2014, 20:02

Re: humlevalg til klon

Indlæg af birch-nielsen »

Kofoed skrev:
Jens Peter skrev:Tror jeg hopper på din opskift fra 2012, kofoed. Lyder rigtig spændende og godt. Har du evt lavet finjusteringer siden, som man evt kunne tage med?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ikke ud over at nedtone til ca. 9 ebc og brugt Mangrove Jack's West coast ale gær - Har ikke smagt den endnu :-) Den var som tidligere nævnte et kæmpe hit sidst jeg bryggede den, så jeg lavede 120 ltr. denne gang. Den tørrede hyld jeg brugte gav faktisk også lidt farve, så det skal man lige ha med :-)
Øhh...men hvor 156 g.(!..promille) Special B? Og 520 g. Cara Red (??...i en "Wit") Havde du ikke ramt EBC hvis du havde undladt disse to? Smage dem i 65 l. bryg tror jeg bestemt ikke du kan ;-)

Mvh Folke
Mvh Folke

Funnelweb Brewing - Just A Little More Bite!
Brugeravatar
Jens Peter
Indlæg: 73
Tilmeldt: 18. jul 2014, 16:24

Re: humlevalg til klon

Indlæg af Jens Peter »

Sidst jeg smagte fynsk forår, var dagen efter jeg lige havde smagt min IPA smash med mosaik humle. Syntes faktisk af de frugt noter som er i mosaikhumlen minder meget om dem som findes i fynsk forår. Man kan da evt overveje det som aroma humle, hvis den mangler lidt og ikke skal være for citrus i smagen, som amarilloen kan give.
- blot en overvejelse!
Besvar

Tilbage til "klon opskrifter"