Inis & Gun klon

Redaktør: Co-Admin

Brugeravatar
Mhoe
Indlæg: 285
Tilmeldt: 14. nov 2011, 15:04
Geografisk sted: Horsens

Inis & Gun klon

Indlæg af Mhoe »

Ja, så skal der brygges i morgen - 1. forsøg på at lave en Inis & Gun klon. Jeg har "stjålet" forsøget fra amerikansk forum og oversat det til liter/gram. Ifølge bryggeren blev den spot on smagsmæssigt

Til et planlagt 43 liters bryg har jeg:

Maris Otter Pale Malt - 12 kg
Chokolade malt - 230 gr
Roasted Barley - 30 gr.
Fuggle - 45 gr
Scottish 1728 Wyeast

(Angående Roasted Barley kunne jeg se på amerikanerens forsøg at han overvejede at droppe det da det gav en lidt for mørk farve - Jeg har skåret det ned til 30 gr. så kunne måske helt have udeladt det... men nu ryger det med).

Bryg:
Mæskning: 60 min. ved 68 grader

Efter endt mæskning tager jeg 7,5 liter af urten fra og koger den separat til den er reduceret til ned til knapt 2 liter - dette skulle give en god karamelsmag. (Planen var at tilføje ca. 7 liter "ekstra" mæskevand - dvs hvad der svarer til et tiltænkt 50 liters bryg, som så opvejer at jeg snupper de ca. 7,5 liter til karamelisering) Jeg agter at smide de 2 liter i, i løbet af urtkogningen.

Urtkogning: 60 min.
OG1065

Lade det stå 4 uger i 1. fermentering. Omstikke og tilføje 125 egechips (amerikansk mellemristede) og lade det stå 8 - 12 dage og derefter på flaske.

Hvis der er nogle gode råd inden brygdagen i morgen så sig endelig til :-)

I øvrigt vedr malten: Tror I der ville være den store forskel om jeg brugte Munchner eller Pils i stedet for Marris Otter Pale malt? Det bliver Marris Otter denne gang men blot til evt. andet bryg hvis det skulle vise sig at blive en succes
Brugeravatar
genbo
Indlæg: 163
Tilmeldt: 11. jun 2010, 08:41
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Inis & Gun klon

Indlæg af genbo »

wow der var lige en øl jeg ikke havde hørt om
hvordan er smagen i den
Brugeravatar
Mhoe
Indlæg: 285
Tilmeldt: 14. nov 2011, 15:04
Geografisk sted: Horsens

Re: Inis & Gun klon

Indlæg af Mhoe »

Den har meget karakteristiske toner af karamel / egefade - dog ikke for meget sødme. Rigtig god øl hvis du spørger mig :-)
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Inis & Gun klon

Indlæg af Truntebryg »

Hmm - lyder da som et anderledes bryg. (specielt når jeg ligger inde med noget ege chips)

Det lader til at den skal smage af karamel ... så der skal vel bare en del Cara malt i ?? Ved godt at den bliver lidt mørkere, men gør det noget ?

DMG's lys og mørk Karamel malt, smager ret meget af karamel - nogen gange lidt for meget, efter en del lagring. Det med kun 3-5 %
Brugeravatar
Tryfuss
Indlæg: 989
Tilmeldt: 8. jan 2011, 12:22
Geografisk sted: 9870 Sindal
Kontakt:

Re: Inis & Gun klon

Indlæg af Tryfuss »

den findes både i en rumcask og en whiskeycask (afhængig af om den har lagt i rom eller whiskey fade) romcask er på min top 5 liste over bedste øl.
Rene "Den Glade Brygger" Sørensen
Brugeravatar
Mhoe
Indlæg: 285
Tilmeldt: 14. nov 2011, 15:04
Geografisk sted: Horsens

Inis & Gun klon

Indlæg af Mhoe »

Nej... Smagen er vel vigtigere end farven

Angående deres rom / whiskey udgaver havde jeg overvejet at tage 10 L af brygget og tilføje dem egechips som har ligget i lage af rom
Brugeravatar
Tryfuss
Indlæg: 989
Tilmeldt: 8. jan 2011, 12:22
Geografisk sted: 9870 Sindal
Kontakt:

Re: Inis & Gun klon

Indlæg af Tryfuss »

hvor får i de egechips? - jeg har gjort det at jeg har lavet en mild Engelsk Brownale hvor jeg har tilsat 1 ml rom pr liter øl ved omstikning.
Rene "Den Glade Brygger" Sørensen
Brugeravatar
Mhoe
Indlæg: 285
Tilmeldt: 14. nov 2011, 15:04
Geografisk sted: Horsens

Inis & Gun klon

Indlæg af Mhoe »

Jeg har købt mine her http://www.vin-og-vinudstyr.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
Bemærk at du kan både få mellem og hårdt ristede

Jeg ved også at der er nogen der laver dem selv og giver dem en tur I ovnen
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Inis & Gun klon

Indlæg af Truntebryg »

og her: http://www.vinmager.dk/search.php?order ... uery=chips" onclick="window.open(this.href);return false;
Humlejægeren
Co-Admin
Indlæg: 1878
Tilmeldt: 7. jan 2011, 19:50
Geografisk sted: Horsens (Brædstrup)

Sv: Inis & Gun klon

Indlæg af Humlejægeren »

hvilken skod øl.. smager som om at de bare har hældt rum i deres øl.. læg mærke til at deres øl er i klare flasker.. der bliver lavet mange andre rum og whisky øl som er gode..
Brew Strong
Nikolaj
Brugeravatar
Mhoe
Indlæg: 285
Tilmeldt: 14. nov 2011, 15:04
Geografisk sted: Horsens

Inis & Gun klon

Indlæg af Mhoe »

Har du smagt den "Originale"? - den er jo bare lageret på nye fade dvs ingen rom eller whisky toner
Brugeravatar
Tryfuss
Indlæg: 989
Tilmeldt: 8. jan 2011, 12:22
Geografisk sted: 9870 Sindal
Kontakt:

Re: Inis & Gun klon

Indlæg af Tryfuss »

nu er smag jo svær at diskutere så at kalde det en skod øl syntes jeg egentligt er upassende, personligt er jeg ikke til hvedeøl, med det gør da ikke hvedeøl til skodøl - mht flasken er jeg enig i at det er sært at den er klar.
Rene "Den Glade Brygger" Sørensen
Humlejægeren
Co-Admin
Indlæg: 1878
Tilmeldt: 7. jan 2011, 19:50
Geografisk sted: Horsens (Brædstrup)

Re: Inis & Gun klon

Indlæg af Humlejægeren »

Tryfuss skrev:nu er smag jo svær at diskutere så at kalde det en skod øl syntes jeg egentligt er upassende, personligt er jeg ikke til hvedeøl, med det gør da ikke hvedeøl til skodøl - mht flasken er jeg enig i at det er sært at den er klar.
Du har helt ret og min "super" indlæg var helt upassene og lavet på øl festivalen Undskyld!!
Men det er ikke en god øl, den har rigtig sprittet smag af rum, ingen balance. Det kan jo være jeg har smagt en "dårlig" øl men det er nok til jeg ikke vil købe den igen..
Held og lykke med klonen, ideen er meget god med den type øl..
Måske kunne man tag 20 egetræ 2x2x2 cm/stk ligge dem i rum eller whisky, derefter komme træet i øllet i 6 til 8 uger så tro jeg det bliver en mega god øl
Brew Strong
Nikolaj
Brugeravatar
Nimbus39
Indlæg: 3392
Tilmeldt: 27. jun 2010, 10:52
Geografisk sted: Greve (Mosede Strand)
Kontakt:

Re: Inis & Gun klon

Indlæg af Nimbus39 »

Efter at have læst denne tråd købte jeg en i netto, og jeg må indrømme at jeg havde forventet en bedre øl.
Den smager sådan set fint nok når man drikker den, men fornemmelsen af "Rom og cola" man får i eftersmagen gør den til en skuffende oplevelse efter min smag.
Men den kan jo være udgangspunkt for en videreudvikling af en god RumAle eller lign.
Buy a man a beer and he wastes an hour. Teach a man to brew and he wastes a lifetime.
http://bryggeri.landly.dk
http://www.facebook.com/bryggerilandly
http://beersmithrecipes.com/listrecipes/2810/nimbus39
Brugeravatar
Mhoe
Indlæg: 285
Tilmeldt: 14. nov 2011, 15:04
Geografisk sted: Horsens

Inis & Gun klon

Indlæg af Mhoe »

Jeg synes I skal prøve den originale... Dvs den er ikke lageret I hverken rom eller whiskey casks
Besvar

Tilbage til "klon opskrifter"