Omvendt opskrift

Dette forum vil indeholde opskrift filer opdelt efter BJCP lavet i Beersmith 1 format : .bms og Beersmith 2 format .bmsx dog altid mindst .bms
Der må gerne spørges til opskriften i indlæggene.

Redaktør: Co-Admin

Besvar
jkj56
Indlæg: 26
Tilmeldt: 12. feb 2014, 10:04
Geografisk sted: helsingør

Omvendt opskrift

Indlæg af jkj56 »

Er der noget der kender et sted hvor man som input kan gi' forskellige malt'e og humler og derefter få en opskrift - en form for 'tøm dit køleskab'

hilsen
john
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Omvendt opskrift

Indlæg af Truntebryg »

Åh ja - det er nu egentlig ikke så svært ...

Der findes faktisk kun 2 slags humle og 3 slags malte (sådan ca.)
  • Basis
    Karamel
    Sorte malte
Humlerne kan så igen deles op i
  • Aroma humle
    Bitter humle.
Du skal under alle omstændigheder have en del basismalt, afhængig af farveønske - så tilsætter du caramalt efter farve og ikke andet...

Alt humle kan bruges som bitterhumle, det er dog mest økonomisk at bruge en med relativ høj alfasyre ...

Bruger du US humle så er det en APA, er det UK humle så er det en engelsk ale og er det mellem europæisk humle - så kald et en belgier af en eller anden slags ;-)

Generelt fornemmer jeg, at folk går alt for meget op i special maltene - og det er også fint nok hvis man prøver at ramme en bestemt stilart. Men skal du bare lave en velsmagende øl, så bare lave en opskrift ud fra farve !!!

Kom gerne med nogle forslag ;-)
jkj56
Indlæg: 26
Tilmeldt: 12. feb 2014, 10:04
Geografisk sted: helsingør

Re: Omvendt opskrift

Indlæg af jkj56 »

Jeg kan sagtens komponere en øl selv det var egentlig også bare en måde at få lidt inspiration på.
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Omvendt opskrift

Indlæg af Truntebryg »

Altså du kan søge inspiration på Beersmith's hjemmeside

http://beersmithrecipes.com/styles" onclick="window.open(this.href);return false;

Vælg en stilart, og du kan se en masse opskrifter - som mange gange er blevet bedømt af andre "kopi-bryggere". (ret interessant)

... men ligefrem at kunne søge på en malt i en opskrift - det har jeg også tilgode.
Exxon
Indlæg: 87
Tilmeldt: 5. jan 2015, 16:25
Geografisk sted: Køge

Re: Omvendt opskrift

Indlæg af Exxon »

https://www.brewtoad.com/recipes?page=1&sort=rank" onclick="window.open(this.href);return false; har vist ca. den funktion du efterspørger.
Dvs. Du kan sortere i opskrifterne, efter indhold. Og man kan sagtens søge efter en opskrift der indeholder.: vienna, pilsner, münich, perle og saaz fx. Og så står du tilbage med de opskrifter på siden, der indeholder alle de nævnte ingredienser.
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Omvendt opskrift

Indlæg af Truntebryg »

OK - efter dit indlæg, siger siden This website is under heavy load
Exxon
Indlæg: 87
Tilmeldt: 5. jan 2015, 16:25
Geografisk sted: Køge

Re: Omvendt opskrift

Indlæg af Exxon »

Truntebryg skrev:OK - efter dit indlæg, siger siden This website is under heavy load
Jeg har selv lige prøvet at indtaste de nævnte malte og humler, og søgningen gav to resultater.
Men måske misforstår jeg hvad det er du mener truntebryg ?
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Omvendt opskrift

Indlæg af Truntebryg »

Nej OK, nu virker det ... det ret så smart det der ;-)
Besvar

Tilbage til "BJCP Opskrifter"