Ananas Ale
Redaktør: Co-Admin
-
- Geografisk sted: Aalborg, Nordjylland
Ananas Ale
Sådan!
Så fik jeg brygget min ananas ale, nedenunder finder i opskriften!
250 gr hvede malt
250 gr pilsner malt
900 gr Munton Light Spray Malt
40 gr Styrian Goldings (med i 60 min / 78 grader )
70 CL Monin Ananas Sirop
de første fire ting var sammen med 6L vand omkring 78 grader i ca. 60 min, så filterede jeg alt "småt" fra og varmede op til 95 grader. Hældte det på gær spand og nedkølet til 25 grader. så blever der tilsat en gærstarter med Saf-ale 04...
Min plan er nu at det skal gære i ca. 1 uge, omstikkes og have en uge mere... derefter flaskes på klassiske lambic flasker med ca CO2 på 3,5
dvs ca. 95 gram sukker til de ca. 9L
Kommentare modtages gerne!!!
Jonas
Så fik jeg brygget min ananas ale, nedenunder finder i opskriften!
250 gr hvede malt
250 gr pilsner malt
900 gr Munton Light Spray Malt
40 gr Styrian Goldings (med i 60 min / 78 grader )
70 CL Monin Ananas Sirop
de første fire ting var sammen med 6L vand omkring 78 grader i ca. 60 min, så filterede jeg alt "småt" fra og varmede op til 95 grader. Hældte det på gær spand og nedkølet til 25 grader. så blever der tilsat en gærstarter med Saf-ale 04...
Min plan er nu at det skal gære i ca. 1 uge, omstikkes og have en uge mere... derefter flaskes på klassiske lambic flasker med ca CO2 på 3,5
dvs ca. 95 gram sukker til de ca. 9L
Kommentare modtages gerne!!!
Jonas
-
-
- Geografisk sted: Århus
- Kontakt:
Jeg er sikker på at den går rent hjem den du har gang i. :)
Jeg kan sige at mit test forsøg med en ufiltreret cider (kun stukket om dagen før tapning, for at mindske gær i flaskerne) er gået igennem som en drøm
(ingridienser:
Portvinsgær (+1l æblejuice til gærstarter)
1,5l morgenmild juice (netto)
6,0l Æblejuice (netto)
600g alm. hvis sukker
300g Frosne hindbær
Alle ingredienserne kogt sammen i en time, og kølet ned før det kom i gærspanden og gæret 2 uger og tappet i mandags)
Har lige haft åbnet en og smagt den sammen med tøserne jeg bor sammen med, og de er imponeret, så glæder mig til den har fået lov til at lagre i kælderen i en måned eller to... Og så er den orange! ;)
Selvfølgelig er den tappet på de flasker du kom med til mig, så når du vender snuden forbi Århus, så duk lige ind til en prøvesmagning. :)
Så jeg har fuld tiltro til at den bliver rigtig spændende den ananas øl du har gang i. :)
Alt magt til testbryg! :D
- Kim
Jeg kan sige at mit test forsøg med en ufiltreret cider (kun stukket om dagen før tapning, for at mindske gær i flaskerne) er gået igennem som en drøm
(ingridienser:
Portvinsgær (+1l æblejuice til gærstarter)
1,5l morgenmild juice (netto)
6,0l Æblejuice (netto)
600g alm. hvis sukker
300g Frosne hindbær
Alle ingredienserne kogt sammen i en time, og kølet ned før det kom i gærspanden og gæret 2 uger og tappet i mandags)
Har lige haft åbnet en og smagt den sammen med tøserne jeg bor sammen med, og de er imponeret, så glæder mig til den har fået lov til at lagre i kælderen i en måned eller to... Og så er den orange! ;)
Selvfølgelig er den tappet på de flasker du kom med til mig, så når du vender snuden forbi Århus, så duk lige ind til en prøvesmagning. :)
Så jeg har fuld tiltro til at den bliver rigtig spændende den ananas øl du har gang i. :)
Alt magt til testbryg! :D
- Kim
Monkeybrew... We just love beer.
-
Tapning af Ananas-Ale...
Idag har jeg netop tappet min ananas ale med en FG på 1020 (har var der tilsat sukker til karbonering ) min OG lå på 1070.... det giver vel noget i stilen med ca. 6%... Eller er jeg helt forkert på den?
Jonas
Jonas
-
så blev den smagt...
Så fik jeg smagt min AA, den er , meget humlet i det men på en behagelig måde. Ananassen kom kun med en lidt eftersmag... Skal smages igen om en uge :-) Karboneringen manglee lidt...
-