Børne øl

Redaktør: Co-Admin

Besvar
haulrich
Indlæg: 8
Tilmeldt: 16. feb 2017, 20:30
Geografisk sted: Brenderup

Børne øl

Indlæg af haulrich »

Ja, det lyder forkert:-) men min 6 årig knægt, syntes det er sjovt at være med når der brygges, så jeg mangler en opskrift på noget sødt øl, uden det bliver klamt, med meget lav alkohol %
og da jeg er meget nybegynder, må det gerne være en opskrift lavet på samme mår som når man bager en kage, dvs. med mæske/koge tider på alt og hvornår de forskellige ting skal i.
Opskriften skal bare være til ca ti liter.

På forhånd tak

Chris
Thage
Indlæg: 1442
Tilmeldt: 3. okt 2015, 09:37
Geografisk sted: Allerød

Re: Børne øl

Indlæg af Thage »

Prøv at søg på alkoholfri øl, findes lidt forskellige måder - aldrig selv prøvet. Men min datter ca. Samme alder er glad for det inden gæren blander sig. Afgrænser sig jo så til brygdag og er jo dybest set bare sukkervand :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Børne øl

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Det er vel at lave en ikke alkohol tung øl, stoppe gæringen efter en dag og to, alkohol fordamper i øvrigt ved 78 grader så du kan jo også vælge at varmebehandle brygget
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Børne øl

Indlæg af Borg »

Det er virkelig svært at få en fyldig øl på meget lidt malt. Har lige selv forsøgt (dog ikke færdig med CO2 endnu), og ramt 2,5%. Men det synes jeg stadig er for meget til en seksårig.
Mæsket i 45 min ved 70 grader og med lidt cara til krop.

Men hvad med at I laver en øl sammen. Altså den samme øl. Din andel ryger i gærspanden og gærer, mens knægtens ryger på flaske mens den er 85-90 grader. Og dermed pasteuriseret.
Så har du en sød, alkoholfri øl til sønnike, og en dejlig voksenøl til dig.
Så kan I fortælle alle, at det faktisk er (næsten) det samme I drikker...
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Anped
Indlæg: 53
Tilmeldt: 1. dec 2015, 10:52
Geografisk sted: 5683 Haarby

Re: Børne øl

Indlæg af Anped »

Borg skrev:Det er virkelig svært at få en fyldig øl på meget lidt malt. Har lige selv forsøgt (dog ikke færdig med CO2 endnu), og ramt 2,5%. Men det synes jeg stadig er for meget til en seksårig.
Mæsket i 45 min ved 70 grader og med lidt cara til krop.

Men hvad med at I laver en øl sammen. Altså den samme øl. Din andel ryger i gærspanden og gærer, mens knægtens ryger på flaske mens den er 85-90 grader. Og dermed pasteuriseret.
Så har du en sød, alkoholfri øl til sønnike, og en dejlig voksenøl til dig.
Så kan I fortælle alle, at det faktisk er (næsten) det samme I drikker...
Som Borg siger er det en rigtig svær øvelse. Ved Borgs fremgangsmåde, så mister sønnike alle smagsindtrykkene fra gæren.

Alternativt kan man dampe alkoholen af det færdige øl. Problemet er at man også damper en masse smagsstoffer af, ligesom en del smagsstoffer bliver ændret/nedbrudt i forbindelse opvarmningen...

Der er en grund til at hylderne ikke er fyldte med lækre smagfulde alkoholfrie øl Billede


Sent from my iPhone using Tapatalk
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Børne øl

Indlæg af Truntebryg »

Ah det passer nu kun på danske hylder - i DE er der rigtig meget øl < 0,5%

Men ellers masser af "mild" cara, ikke for meget basis malt og meget høj mæske temp 71°C skulle kunne give en sød øl med smag, og lav alcohol.
Brugeravatar
Runenaldo
Indlæg: 1027
Tilmeldt: 8. jun 2011, 20:38
Geografisk sted: Skødstrup

Re: Børne øl

Indlæg af Runenaldo »

Måske var Vitamalz et bud?

https://en.wikipedia.org/wiki/Vitamalz" onclick="window.open(this.href);return false;
Mvh.
Rune Hansen

"Det er ikke størrelsen på dit udstyr det kommer an på, men hvor tit du bruger det...
Brugeravatar
Stensgaard
Indlæg: 864
Tilmeldt: 19. maj 2013, 22:01
Geografisk sted: Nustrup, Vojens

Re: Børne øl

Indlæg af Stensgaard »

En mulighed er at flaske øllet, når man eller ville stile det til gæring. Det giver flaskebomber, og derfor åbner man en flaske hver eller hver anden dag for at tjekke karboneringen. Når den er tilpas, pasteuriserer man flaskerne, så gæringen stoppes. Det giver en øl på ca. 0,5%.
Ølsmagning i hele Danmark efter dine ønsker: https://Humlesmagning.dk
haulrich
Indlæg: 8
Tilmeldt: 16. feb 2017, 20:30
Geografisk sted: Brenderup

Re: Børne øl

Indlæg af haulrich »

Mange tak for svar, der var et par gode bud, som selv en nybegynder kan administrere , så må vi se hvad der falder bedste i afkommets smag:-)
Besvar

Tilbage til "Opskrifter"