Hyld

Redaktør: Co-Admin

mas
Indlæg: 1171
Tilmeldt: 19. mar 2006, 20:34
Geografisk sted: 2640, Hedehusene

Indlæg af mas »

Nu er øllet prøvesmagt første gang. Det er en fin let sommerale, dejlig frisk og mild i smagen. Jeg kan overhovdet ikke smage hyldeblomsterne, på trods af at jeg har tilsat 500 ml ekstra hyldeblomstsaft ifht. den første opskrift jeg lagde herind!

FG blev på 1010 hvilket overrasker mig i betragtning af jeg mæskede ved 70 grader. Jeg havde forventet et meget højere indhold af restsukker!

Thomas
Brugeravatar
admin
Site Admin
Indlæg: 4754
Tilmeldt: 4. dec 2005, 16:25
Geografisk sted: 7080 Børkop

Indlæg af admin »

tjoo men der er jo også 18% sukker i.

Måske jeg skal putte meget mere i min kommende øl, jeg havde regnet med 800 gram frisk hyldeblomst ?

Jens
Senest rettet af admin 10. jun 2006, 17:26, rettet i alt 1 gang.
JensGam
Indlæg: 331
Tilmeldt: 6. dec 2005, 15:27
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlæg af JensGam »

Hej

Min hyldeblomst ale, med de 200 ml i kunne man heller ikke smage det til at starte med, men efter en god måneds lagring blev den kraftigere og tilpas for min smagsløg. For opskriften se http://www.jensgam.dk/bryg/03.htm

Hvad for en slags hyldeblomst saft var det, at du brugte?
5000 Odense C
www.jensgam.dk /// www.ohbl.dk
mas
Indlæg: 1171
Tilmeldt: 19. mar 2006, 20:34
Geografisk sted: 2640, Hedehusene

Indlæg af mas »

Grønne Gaarde fra Netto og Den Gamle Fabrik. Du har nok ret at smagen kommer frem ved lagring. Min kone siger at hun godt kan ane hyldeblomsten i øllet. Men jeg kan ikke smage noget!
JensGam
Indlæg: 331
Tilmeldt: 6. dec 2005, 15:27
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlæg af JensGam »

Hej

Det lyder nøjagtig som min, jeg kunne ikke smage eller lugte noget hyldeblomst overhovedet, men alle der smagte den nævnte at de godt kunne lugte det, samt der var en svag smag af hyldeblomst. Den bliver dog kraftigere med tiden.
5000 Odense C
www.jensgam.dk /// www.ohbl.dk
Martin A
Indlæg: 95
Tilmeldt: 31. mar 2006, 13:51
Geografisk sted: Kolding

Indlæg af Martin A »

Jeg har brygget en lager med hyldeblomst. Jeg kogte 100 gram tørret hyldeblomst til 19 liter øl med de sidste 10 minutter.

Det har resulteret i en øl med en meget gennemtrængende hyldesmag. Den smager sådan set godt, og kvindfolkene er vilde med den, men den smager "for lidt" af øl til min smag. Jeg vil tro at 30-40 g pr 19 liter vil give en god, ikke for kraftig, smag.
mas
Indlæg: 1171
Tilmeldt: 19. mar 2006, 20:34
Geografisk sted: 2640, Hedehusene

Indlæg af mas »

Martin A skrev:Jeg har brygget en lager med hyldeblomst. Jeg kogte 100 gram tørret hyldeblomst til 19 liter øl med de sidste 10 minutter.
Har du nogen anelse om hvor meget 100g tørret hyldeblomst svare til i frisk tilstand?

Hvor skaffer du tørret hyldeblomst?

Thomas
gæst (Martin A)

Indlæg af gæst (Martin A) »

Jeg køber tørret hyldeblomst ved maltbazaren.dk

Jeg ved desværre ikke, hvad det svarer til i friske blomster, men alternativt kan man vel tørre dem selv i ovnen...
Brugeravatar
admin
Site Admin
Indlæg: 4754
Tilmeldt: 4. dec 2005, 16:25
Geografisk sted: 7080 Børkop

Indlæg af admin »

Det tørrede hyldeblomst kan du købe hos brygladen.
Mon ikke frisk hyldeblomst indeholder over 50% vand ?

Jens
Besvar

Tilbage til "Opskrifter"