Hjælp til IPA opskrift

Redaktør: Co-Admin

Besvar
L'er
Indlæg: 4
Tilmeldt: 18. aug 2016, 14:50
Geografisk sted: Aarhus

Hjælp til IPA opskrift

Indlæg af L'er »

Hej

En af mine venner og jeg skal snart til at brygge en milkshake IPA med passionsfrugt. Vi vil meget gerne ende ud med en frugtig, juicet, eksotisk og frisk IPA. Vi vil meget gerne have jeres input til vores opskrift. Den er som nedenstående:

Passion 4 Milk

Volumen: 10 liter

Malt
1,6 kg. pilsner malt
400 g. pale ale malt
300 g. hvedemalt
200 g. flaked oats

Humle
Cascade 25 g. 60 min.
Galaxy 15 g. 30 min.
Citra 15 g. 10 min.

Gæring
Safale US-05

Tilsætninger
22 ml. passionsfrugtessens tilføjes 1 døgn inden flaskning.
80 g. laktose tilføjes inden flaskning.


Hvad siger I til opskriften? Er der nogle dele der evt. ville kunne optimeres efter jeres mening?
JAFU
Indlæg: 200
Tilmeldt: 21. jul 2017, 11:13
Geografisk sted: Falster

Re: Hjælp til IPA opskrift

Indlæg af JAFU »

Hej L’er

Jeg har ikke erfaring med denne øl og kan derfor ikke give dig nogen input.
Jeg har dog haft lyst til at prøve den, men har ikke orket at give mig i kast med at tilberede mangoerne, som jeg har læst og hørt andre bruge.
Det var nyt for mig, at det fås som mangoessens, der gør det noget nemmere at have med at gøre.
Du må meget gerne skrive, hvordan det gik med jeres bryg, og om det er noget, du kan anbefale.

Mvh Jakob


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jan Rasmussen
Indlæg: 125
Tilmeldt: 30. nov 2018, 16:49
Geografisk sted: 6600 Vejen

Re: Hjælp til IPA opskrift

Indlæg af Jan Rasmussen »

L'er skrev:Hej

Tilsætninger
22 ml. passionsfrugtessens tilføjes 1 døgn inden flaskning.
80 g. laktose tilføjes inden flaskning.


Hvad siger I til opskriften? Er der nogle dele der evt. ville kunne optimeres efter jeres mening?

Hej
bare til orientering, Har lige deltaget i et Webinar hos Fermentis der oplyser at SafAle US-05 er en langsom gærende gær, den tager altså længere tid om at blive færdig. se dette link.
https://fermentis.com/wp-content/upload ... che-bd.pdf

På fredag holder Gino fra Fermentis Webinar igen, der skal det handle om direkte pitch eller om man skal rehydrere den først. det er gratis at deltage hvis du har lyst.

16 Oct - Rehydration vs Direct Pitching of Active Dry Yeast, what is best?
https://www.edudip.com/en/webinar/rehyd ... -fi/444530


Hvorfor tilsætter du ikke laktosen før i processen? laktose er jo uforgærbar så den vil jo stadig give sødmen men ingen alkohol, du skal jo selvfølgelig måle FG inden den tilsættes for at kunne beregne den korrekte alc.%

Jan
L'er
Indlæg: 4
Tilmeldt: 18. aug 2016, 14:50
Geografisk sted: Aarhus

Re: Hjælp til IPA opskrift

Indlæg af L'er »

JAFU skrev:Hej L’er

Jeg har ikke erfaring med denne øl og kan derfor ikke give dig nogen input.
Jeg har dog haft lyst til at prøve den, men har ikke orket at give mig i kast med at tilberede mangoerne, som jeg har læst og hørt andre bruge.
Det var nyt for mig, at det fås som mangoessens, der gør det noget nemmere at have med at gøre.
Du må meget gerne skrive, hvordan det gik med jeres bryg, og om det er noget, du kan anbefale.

Mvh Jakob


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det blev en fin øl, men passionsfrugtsmagen var en anelse for overdøvende, så jeg vil hælde mindre i næste gang. Det er til gengæld virkelig nemt at arbejde med frugtessens, modsat rigtige frugter, som du nævner. Det har jeg også prøvet, og det er både bøvlet, dyrt og der er stor risiko for infektion.
L'er
Indlæg: 4
Tilmeldt: 18. aug 2016, 14:50
Geografisk sted: Aarhus

Re: Hjælp til IPA opskrift

Indlæg af L'er »

Jan Rasmussen skrev:
L'er skrev:Hej

Tilsætninger
22 ml. passionsfrugtessens tilføjes 1 døgn inden flaskning.
80 g. laktose tilføjes inden flaskning.


Hvad siger I til opskriften? Er der nogle dele der evt. ville kunne optimeres efter jeres mening?

Hej
bare til orientering, Har lige deltaget i et Webinar hos Fermentis der oplyser at SafAle US-05 er en langsom gærende gær, den tager altså længere tid om at blive færdig. se dette link.
https://fermentis.com/wp-content/upload ... che-bd.pdf

På fredag holder Gino fra Fermentis Webinar igen, der skal det handle om direkte pitch eller om man skal rehydrere den først. det er gratis at deltage hvis du har lyst.

16 Oct - Rehydration vs Direct Pitching of Active Dry Yeast, what is best?
https://www.edudip.com/en/webinar/rehyd ... -fi/444530


Hvorfor tilsætter du ikke laktosen før i processen? laktose er jo uforgærbar så den vil jo stadig give sødmen men ingen alkohol, du skal jo selvfølgelig måle FG inden den tilsættes for at kunne beregne den korrekte alc.%

Jan
Tak for tipsene!

Jeg valgte at hælde laktosen i til sidst i processen, så jeg kunne smage mig frem til hvor sød jeg ville have øllen. Det ville være sværere at gøre, hvis man tilføjede den tidligere.
JAFU
Indlæg: 200
Tilmeldt: 21. jul 2017, 11:13
Geografisk sted: Falster

Re: Hjælp til IPA opskrift

Indlæg af JAFU »

Tak for svar, L’er.
Den vil jeg prøve.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Besvar

Tilbage til "Opskrifter"