Mikkeller single hop klon

Redaktør: Co-Admin

Besvar
Bryggeren
Indlæg: 126
Tilmeldt: 22. jul 2008, 12:22
Geografisk sted: Skødstrup

Mikkeller single hop klon

Indlæg af Bryggeren »

Kunne man udbede sig nogle inputs vedr. kloning af Mikkellers geniale single hops

Tør nogen give et bud på et 25 l batch:

pilsner, X gram
cara-crystal, Y gram
munich, Z gram

mæskeprofil ?

Og nu hvor vi er ved at klone, hvad siger I så til humleprofilen. Tør nogen byde på den:

Typen bestemmer man jo selv, men hvad med fordeling af en mængde til 25 liter batch

Samlet mængde til 25 l: X gram

1.: ? min - X gram
2.: ? min - Y gram
3.: ? min - Z gram
n.: ? min - n gram

Tørhumling ?

Jeg ved ikke om det er lidt fyfy at forsøge med en kloning, men jeg synes bare det ku være sjovt, at se om man kunne ramme nogle af sine yndlingsøl.
janriis
Indlæg: 1417
Tilmeldt: 23. sep 2008, 20:23
Geografisk sted: Nykøbing F.

Re: Mikkeller single hop klon

Indlæg af janriis »

En af de sjove ting ved at være håndbrygger er netop, at man har mulighed for at efterligne lige netop den øl man synes bedst om. At klone en anden bryggers øl er efter min mening en hyldest til bryggeren. Han/hun har jo lavet en øl som du kan lide.

Mht. opskriften, så plejer jeg bare at "sjusse" mig frem og ofte rammer jeg nu ganske pænt det forventede resultat. Jeg mener ikke, at man skal ramme opskriften 100%, men sætte sit eget præg på brygget.
Venlig "Pilsen"

Jan Riis Sørensen
http://bryghuset-riis.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
facebook.com/riisbryg
Twitter: @bryghusetRiis
Brugeravatar
k.larsen
Indlæg: 710
Tilmeldt: 29. sep 2008, 20:47
Geografisk sted: nr.snede

Re: Mikkeller single hop klon

Indlæg af k.larsen »

hej brygger,

Jeg har klonet Simcoe IPA 2 gange, begge gange rigtig gode øl. Dog ikke helt så kraftige som originalen.
I sidste nummer af ølentusiasten kunne man læse at Mikkeler siger at de har en IBU på ca 100 !
(Det vidste jeg ikke da jeg lavede opskriften)
Man må være opmærksom på at forskellige opskrifts programmer beregner IBU´en noget forskelligt,
f.eks. giver beersmith en relativt højere IBU end beercalc ved en given mængde humle.

Min opskrift ved 25 liter ser sådan ud: (eft. ca 72%)

7000 gr pilsner
450 gr crystal (120 ebc)
450 gr munic (100 ebc)
100 gr flaked oats

Mæsk varmt for at få sødme til afbalancering af humlen; f.eks 68 gr. i 60-90 min. - 75 gr. i 10 min

simcoe humle (13,5%) ; 10 gr i 60 min, 75 gr. i 15 min, 75 gr. i 5 min, 40 gr tør humling ; IBU 65 (beercalc)

Det er vigtigt at langt det meste af humlen komme i de sidste 15 min.

Måske skulle man nøjes med 5 gr i 60 min. og så 2 x 100 gr de sidste to tilsætninger i kogningen...?

Mvh kenneth larsen
HumlepraXis - håndbryg i praksis - http://www.humlepraxis.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.facebook.com/humlepraxis?ref=hl" onclick="window.open(this.href);return false;
Bryggeren
Indlæg: 126
Tilmeldt: 22. jul 2008, 12:22
Geografisk sted: Skødstrup

Re: Mikkeller single hop klon

Indlæg af Bryggeren »

Hej Kenneth

Tak for dit bud. Jeg synes, ud fra min egen beskedne erfaring, at det ser fornuftigt ud.

Jeg tror også at jeg vil holde mig til en teoretisk IBU på omkring 65-70, da jeg tror at min evne til at skelne 70 IBU fra 100 IBU, er ret beskeden. Jeg har lavet en 70 IBU øl som virker mindst ligeså bitter som Mikkellers single hops IPAer. Men det er nok til dels på grund af lav restsødmne.

Så det er helt sikkert, at hovedparten af humlen kommer i ved 15 min eller senere. Hellere høj aroma end høj teoretisk IBU som ikke kan smages alligevel.

Simcoe kunne også sagtens blive det første forsøg.

Andre skal være velkomne til at komme med variationer.

Lasse
Brugeravatar
el_sporto
Indlæg: 267
Tilmeldt: 9. nov 2007, 09:46
Geografisk sted: Hvidovre

Re: Mikkeller single hop klon

Indlæg af el_sporto »

Jeg vil sige at du skal mæske "koldt" så du virkelig får tørret øllet ud dvs. ikke højere end 65grader, det er helt sikkert med til at gøre øllet letdrikkeligt og humleskarpt.

Min uautoriserede uafprøvede opskrift til 23L hedder noget så simpelt som - og jeg tror den er rigtig fordi den er så flot :)

5000 pilsner
500 munich
500 cara
500 havre

mæsk 65 grader, kog 90. Ved 72% effektivitet og ca. 80% attenuation rammer man 6.9%..

Den der med 100 IBU vil jeg gerne stille mig lidt skeptisk overfor. Hvis man har smagt East Kent Golding SHIPAen og sammenlignet med andre i serien kan den umuligt være 100 IBU??.. Så jeg har overvejet om det er samme mængde humle der benyttes fra gang til gang.. lidt mere dogmeagtigt, samtidig som det virkelig udstiller humletypernes forskellighed?
Mvh.
Karsten
(2650)
Brugeravatar
Runge
Indlæg: 62
Tilmeldt: 6. dec 2005, 12:45
Geografisk sted: 2720 Vanløse
Kontakt:

Re: Mikkeller single hop klon

Indlæg af Runge »

Til en smagning fortalte Mikkel (du var da i øvrigt med Karsten :-)), at han forsøger at humle øllene så bitterheden bliver den samme. Så der ændres på mængden af humle til bitterkogning og småjusteres kun på smagen. IBU skulle være meget ens for alle.

Og ja - din opskrift er godt nok fin - eller meget symmetrisk ...

Hilsen
Robert
Brugeravatar
el_sporto
Indlæg: 267
Tilmeldt: 9. nov 2007, 09:46
Geografisk sted: Hvidovre

Re: Mikkeller single hop klon

Indlæg af el_sporto »

ja, den ser godt ud.. Ved ikke hvor godt den brygger, men det finder jeg ud af snart..

Jeg husker ikke helt at han sagde hvad han sagde, og jeg var ikke fuld på det tidspunkt, men jeg tror på dig. Men East Kent'en kan da umuligt være på 100 IBU?? Den smager jo ikke af noget (altså sammenlignet med de andre)?
Mvh.
Karsten
(2650)
Brugeravatar
Runge
Indlæg: 62
Tilmeldt: 6. dec 2005, 12:45
Geografisk sted: 2720 Vanløse
Kontakt:

Re: Mikkeller single hop klon

Indlæg af Runge »

Enig med hensyn til East Kent Golding udgaven - den virker meget anderledes en de ni andre. Glæder mig til at smage dit resultat :-)
mikkel
Indlæg: 58
Tilmeldt: 20. okt 2009, 20:20
Geografisk sted: Vanløse

Re: Mikkeller single hop klon

Indlæg af mikkel »

Jeg vil høre om der er nogen af jer der har fået brygget en single hop klon?
og om hvordan den evt. tyder på at blive ;-)

Er selv ret begejstret for Mikkellers Nelson Sauvin, så den kunne meget vel blive det næste jeg forsøger mig med.
Brugeravatar
Fusenbach
Indlæg: 24
Tilmeldt: 18. mar 2007, 14:11
Geografisk sted: Odense S

Re: Mikkeller single hop klon

Indlæg af Fusenbach »

Mvh. Lars
I got 99 problems but beer ain't one
Bryggeren
Indlæg: 126
Tilmeldt: 22. jul 2008, 12:22
Geografisk sted: Skødstrup

Re: Mikkeller single hop klon

Indlæg af Bryggeren »

Vildt ! Der var sgu opskriften. Så prøver vi en klon næste gang.

Sidder og nyder en Nelson Sauvin. Det skal være den !

Lasse
Brugeravatar
beerbuster
Indlæg: 739
Tilmeldt: 23. jun 2008, 22:45
Geografisk sted: Odense

Re: Mikkeller single hop klon

Indlæg af beerbuster »

http://thebrewingnetwork.com/shows/The- ... Peter-Hoey

Prøv at lytte til det her show, der er mange gode pointer omkring singlehops - inkl. den med kun at ændre i bitterheds tilsætningen. Mikkeller laver rigtigt meget godt øl, men tag ikke fejl, det er som regel ikke Mikkel der opfinder guldæggene..
Med venlig hilsen.
Peter

Omstikning...just say no !..

"He was a wise man who invented beer.
Plato "
mikkel
Indlæg: 58
Tilmeldt: 20. okt 2009, 20:20
Geografisk sted: Vanløse

Re: Mikkeller single hop klon

Indlæg af mikkel »

Hej igen.

1. Hvordan er jeres øl blevet, hører også gerne input fra andre der har klonet Mikkeller Single hop.

2. Hvordan ser det ud med jeres humletilæstning, ved 60min, 15min, 1min, og dry?
mas
Indlæg: 1171
Tilmeldt: 19. mar 2006, 20:34
Geografisk sted: 2640, Hedehusene

Re: Mikkeller single hop klon

Indlæg af mas »

mikkeller skrev:For the single hop beers they are all brewed with the same base-recipe:
67% pilsner malt
11% Cara-Crystal
11% Munich II
11% Flaked Oats

Yeast is American ale (Wyeast 1056/WLP099)

Hops 60min, 15min, whirlpool and dry.
About 100IBU.
Linket drillede mig første gang, så nu har jeg kopieret opskriften ud!
bellabryg
Indlæg: 207
Tilmeldt: 23. okt 2011, 17:00
Geografisk sted: København

Re: Mikkeller single hop klon

Indlæg af bellabryg »

Jeg sidder pt. og prøver at strikke en Nelson Sauvin Single Hop opskrift sammen i Beersmith, og har et par spørgsmål.

1) Er der nogen der har gjort sig nogle erfaringer med ovenstående opskrift

2) Er der nogen der har input til fordelingen af humlen mellem 60/15/0/dry?
Besvar

Tilbage til "Opskrifter"