Efes clone - Ris og risskaller

Redaktør: Co-Admin

Besvar
Brugeravatar
Kofoed
Indlæg: 807
Tilmeldt: 30. jan 2011, 20:23
Geografisk sted: Odense

Efes clone - Ris og risskaller

Indlæg af Kofoed »

En clone opskrift på en Efes Pilsen siger at der skal både ris og risskaller i - Kan forstå at risene kan give en vis smag, men er risskallerne kun for at give en bedre sining eller giver de rent faktisk smag? - Sukkerstof kan de vel næppe indeholde. Nogle der ved noget?

Kofoed
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Efes clone - Ris og risskaller

Indlæg af Borg »

Det er kun for siningen. At komme ris i mæsken er at sammenligne med hvede. Da begge er uden skaller, er der større risiko for stucked mash.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
admin
Site Admin
Indlæg: 4754
Tilmeldt: 4. dec 2005, 16:25
Geografisk sted: 7080 Børkop

Re: Efes clone - Ris og risskaller

Indlæg af admin »

Ris skal koges først, så enzymerne kan omdanne stivelsen til sukker
Brugeravatar
Kofoed
Indlæg: 807
Tilmeldt: 30. jan 2011, 20:23
Geografisk sted: Odense

Re: Efes clone - Ris og risskaller

Indlæg af Kofoed »

Takker for jeres svar. Opskriften siger også at risene skal koges i 20 min - Men hvilke ris er mon velegnede, long or short grain? - Hvis det kan passe at Tyrkerne kommer ris i deres ualmindelig velsmagende pils, så må det næsten være short grain med en forholdsvis neutral smag de bruger, for det er det eneste der findes i handelen dernede :-)
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Efes clone - Ris og risskaller

Indlæg af Borg »

Det må være Efes du taler om. Smager som en pilsner nu smager i almindelighed. God til at slukke tørsten i under sydens varme sol.
Jeg har endnu ikke brygget med ris, men skulle jeg det, ville jeg hive de billigste ned fra købmandens hylde. Og så være ganske uinteresseret i form og størrelse. De skal jo bare afgive deres stivelse, ikke andet, og de kan heller ikke andet. Men det er selvfølgelig bare mig og min mening.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Kofoed
Indlæg: 807
Tilmeldt: 30. jan 2011, 20:23
Geografisk sted: Odense

Re: Efes clone - Ris og risskaller

Indlæg af Kofoed »

Muligt det er ligegyldigt hviken ris man vælger.

Jeg har boet i østen i adskillige år og har fået et lidt anderledes forhold til ris :-) Ris er ikke bare ris...... Tror nu nok jeg vælger en rund ris som vi bedst kender som grødris her i DK, det må være den type der har den mest neutrale smag og som nok også er den billigste som du skriver. Kunne forestille mig andre ristyper som Basmati og Jasmin kunne tilføre en parfumeret smag.

Har i øvrigt et underligt forhold til ris i Øl - OB (Oriental Brewery) laver en en meget "tynd" pilsner hvor der er et højt indhold af ris - Det kunne man få en fæl hovedpine af efter blot at indtage et par stykker, ved ikke det var risens skyld, men det valgte vi at give skylden, smiler.

Men hvorom alting er, så skal skal Efes clonen afprøves, håber ikke der bliver "Stucked Mash" uden risskaller............
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Efes clone - Ris og risskaller

Indlæg af Borg »

Kofoed skrev:Men hvorom alting er, så skal skal Efes clonen afprøves, håber ikke der bliver "Stucked Mash" uden risskaller............
Langsom afløb fra mæskekarret hjælper til at undgå stucked mash. Gerne ned til ½ liter i minuttet, og ikke over 1 liter i minuttet.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Kofoed
Indlæg: 807
Tilmeldt: 30. jan 2011, 20:23
Geografisk sted: Odense

Re: Efes clone - Ris og risskaller

Indlæg af Kofoed »

Mon ikke også det hjælper med en tyndere mæsk, 1/3 eller over samt sørge for at væskestanden i mæskekaret ikke falder under udmæskningen. Jeg plejer at bruge ca. 90 - 95 liter gydevand til 125 liter urt med et meget langsomt afløb efter at gydevandspotten er tom. Har en nedre grænse for hvor langsomt jeg kan udvaske da jeg bruger "fly sparging" men nok omkring 1,5 ltr/min.
Regner også med at koge risene i vel rigeligt vand og tilsætte disse under omrøring efter at malten er tilsat uden at røre helt til bunds
Brugeravatar
Morten L
Co-Admin
Indlæg: 2429
Tilmeldt: 6. jul 2009, 21:32
Geografisk sted: 9230 Svenstrup J

Re: Efes clone - Ris og risskaller

Indlæg af Morten L »

Hvis man bruger råfrugt generelt, er der så noget i vejen med at knuse/blende/purére det?

I dette tilfælde blende risene når de er kogte så det bliver en grød, evt. si det så man undgår de hele korn der måtte være tilbage.
MVH
Morten
"Give a man a fish and he will eat for a day. Teach him how to fish, and he will sit in a boat and drink beer all day"
Brugeravatar
Tiedt
Indlæg: 652
Tilmeldt: 14. jun 2009, 21:37
Geografisk sted: Roskilde
Kontakt:

Re: Efes clone - Ris og risskaller

Indlæg af Tiedt »

Morten L skrev:...
I dette tilfælde blende risene når de er kogte så det bliver en grød, evt. si det så man undgår de hele korn der måtte være tilbage.
Det må give en større effektivitet medmindre det giver stuck mash, og sikkert også flere proteiner i urten... men det kan man jo tage højde for i mæskningen...
Vh. Christian Tiedt
_________________________________________________________
"Skål"
Venner af Tiedt's bryghus på Facebook:
http://www.facebook.com/groups/129935990417579/
Brugeravatar
Morten L
Co-Admin
Indlæg: 2429
Tilmeldt: 6. jul 2009, 21:32
Geografisk sted: 9230 Svenstrup J

Re: Efes clone - Ris og risskaller

Indlæg af Morten L »

Tiedt skrev:
Morten L skrev:...
I dette tilfælde blende risene når de er kogte så det bliver en grød, evt. si det så man undgår de hele korn der måtte være tilbage.
Det må give en større effektivitet medmindre det giver stuck mash, og sikkert også flere proteiner i urten... men det kan man jo tage højde for i mæskningen...
Hvis man purérer og sier burde man vel netop undgå stuck mash da man jo kun har den grødagtige stivelse med over i mæskningen og det burde jo blive omdannet under mæskningen.
MVH
Morten
"Give a man a fish and he will eat for a day. Teach him how to fish, and he will sit in a boat and drink beer all day"
Brugeravatar
Tiedt
Indlæg: 652
Tilmeldt: 14. jun 2009, 21:37
Geografisk sted: Roskilde
Kontakt:

Re: Efes clone - Ris og risskaller

Indlæg af Tiedt »

Morten L skrev:
Hvis man purérer og sier burde man vel netop undgå stuck mash da man jo kun har den grødagtige stivelse med over i mæskningen og det burde jo blive omdannet under mæskningen.
Tjah, jeg tvivler lidt men det må komme an på en prøve...
Vh. Christian Tiedt
_________________________________________________________
"Skål"
Venner af Tiedt's bryghus på Facebook:
http://www.facebook.com/groups/129935990417579/
Brugeravatar
Kofoed
Indlæg: 807
Tilmeldt: 30. jan 2011, 20:23
Geografisk sted: Odense

Re: Efes clone - Ris og risskaller

Indlæg af Kofoed »

Så blev den langt om længe prøvet af.
Har brygget 120 liter med et forbrug af 15,4 kg pale ale malt og 5 kg ris samt lidt andrespecial malte. Risene (grødris) blev bare kørt igennem valsen, kogt i 3 x 5 liter vand i 20 min. hvorefter de blev overført til malten. Der skulle røres en hel del for at få en homogen masse, tror nok jeg vil vælge 4 til 5 x vand næste gang så massen bliver tyndere og lettere at røre op med mæsken.
Mæskningen forløb fint, dog måtte der røres en hel del gange undervejs ( det plejer jeg ellers ikke p.g.a recirkulation ) da det hele ligesom settlede lidt og nedsatte flowet - Selve udmæskningen forløb helt uden problemer. Fik ikke den store effektivitet ( 77% ) men ligger ikke meget højere med Pale malt generelt.

Nu ventes der bare 8 uger på at smage på sagerne.

Kofoed
Besvar

Tilbage til "Opskrifter"