Kaffe stout

Redaktør: Co-Admin

mas
Indlæg: 1171
Tilmeldt: 19. mar 2006, 20:34
Geografisk sted: 2640, Hedehusene

Re: Kaffe stout

Indlæg af mas »

Ehlers skrev:Jeg ville ikke smide købte bønner i under gæringen. Det fleste gange vil der sikkert ikke ske nogen nævneværdig kontaminering. Men jeg ville ikke turde løbe risikoen, fordi den er der
Hvis man tør tørhumle, så er man også cool nok til at kold-kaffe ;))

Thomas
søreno
Indlæg: 1705
Tilmeldt: 13. nov 2010, 14:18
Geografisk sted: Thisted

Re: Kaffe stout

Indlæg af søreno »

MAn kunne jo overveje at dampe bønnerne lidt over kogende vand. Det kan man jo også gøre med humlen til tørhumle.

VH
Søren
Ehlers
Indlæg: 64
Tilmeldt: 28. jun 2009, 13:56
Geografisk sted: Svendborg

Re: Kaffe stout

Indlæg af Ehlers »

mas skrev:
Ehlers skrev:Jeg ville ikke smide købte bønner i under gæringen. Det fleste gange vil der sikkert ikke ske nogen nævneværdig kontaminering. Men jeg ville ikke turde løbe risikoen, fordi den er der
Hvis man tør tørhumle, så er man også cool nok til at kold-kaffe ;))

Thomas
Hmm... humle indeholder stoffer med aseptisk virkning. Så vidt jeg ved er det alfasyren der skaber denne virkning. Det jeg kan læse i litteraturen er, at det er forholdsvist sikkert at smide humle fra fryseren direkte i gærspanden. Det gør kaffe ikke så vidt jeg ved. Kaffe har lang holdbarhed men det er pga det lave vandindhold. Men man kunne da prøve at lave et forsøg i en petriskål med lidt maltagar i og en kaffebønne. Det må blive hvis jeg får god tid.
Ehlers
Indlæg: 64
Tilmeldt: 28. jun 2009, 13:56
Geografisk sted: Svendborg

Re: Kaffe stout

Indlæg af Ehlers »

søreno skrev:MAn kunne jo overveje at dampe bønnerne lidt over kogende vand. Det kan man jo også gøre med humlen til tørhumle.

VH
Søren
Ja man kunne dampe bønnerne hvis ikke man har dem grønne. Jeg kan varmt anbefale at forsøge sig med at riste grønne bønner. Fantastisk kaffe man får ud af det, og det er simpelt.
Brugeravatar
Kofoed
Indlæg: 807
Tilmeldt: 30. jan 2011, 20:23
Geografisk sted: Odense

Re: Kaffe stout

Indlæg af Kofoed »

Kunne man ikke male en god kaffe lidt groft og komme det i en humlepose og så smide det i potten under nedkølingen af urten - f.eks tilsætte det når urten er nede på ca. 92 gr., og så lade det trække til nedkølingen er slut?
Jon
Indlæg: 299
Tilmeldt: 28. maj 2008, 22:20
Geografisk sted: 8600 Silkeborg

Re: Kaffe stout

Indlæg af Jon »

Til de kaffekyndige;

Ville man ødelægge meget aroma ved at lade de hele bønner "riste" en gang mere ved fx 90 grader i 15 minutter? Eller måske endnu lidt varmere/længere? Så kunne man komme de "nyristede" bønnene direkte i gærspanden.
--------------------------
Mvh/Jon
8600 Silkeborg
Brugeravatar
Morten L
Co-Admin
Indlæg: 2429
Tilmeldt: 6. jul 2009, 21:32
Geografisk sted: 9230 Svenstrup J

Re: Kaffe stout

Indlæg af Morten L »

Jon skrev:Til de kaffekyndige;

Ville man ødelægge meget aroma ved at lade de hele bønner "riste" en gang mere ved fx 90 grader i 15 minutter? Eller måske endnu lidt varmere/længere? Så kunne man komme de "nyristede" bønnene direkte i gærspanden.
Hvorfor ikke bare købe rå bønner, riste og så afsted.

Dog tror jeg ristede bønner allerede er så tørre at bakterier vil få hårde betingelser.
MVH
Morten
"Give a man a fish and he will eat for a day. Teach him how to fish, and he will sit in a boat and drink beer all day"
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Kaffe stout

Indlæg af Truntebryg »

Nu er kaffe ristning, også en videnskab.... og helt sikkert med et meget højere aroma indhold. Allerede efter 24 timer går det ned af bakke.
Brugeravatar
BeerMan
Indlæg: 508
Tilmeldt: 2. jul 2009, 07:06
Geografisk sted: Vejle
Kontakt:

Re: Kaffe stout

Indlæg af BeerMan »

mas skrev:
toffermand skrev:Jer som laver koldudtræk, hvordan sikrer I at kaffebønnerne er helt rene?

Eller er jeg bare lidt hysterisk?
Kaffebønner ristes i ca 15 min ved 225 grader! Det der ikke allerede er dødt kan ikke slås i hjel af en sjat kogende vand!

Mvh

Thomas
Desværre kan bønnerne blive kontamineret efterfølgende :/
Duff beer for me Duff beer for you, Ill have a duff you have one too.
mas
Indlæg: 1171
Tilmeldt: 19. mar 2006, 20:34
Geografisk sted: 2640, Hedehusene

Re: Kaffe stout

Indlæg af mas »

BeerMan skrev:
mas skrev:
toffermand skrev:Jer som laver koldudtræk, hvordan sikrer I at kaffebønnerne er helt rene?

Eller er jeg bare lidt hysterisk?
Kaffebønner ristes i ca 15 min ved 225 grader! Det der ikke allerede er dødt kan ikke slås i hjel af en sjat kogende vand!

Mvh

Thomas
Desværre kan bønnerne blive kontamineret efterfølgende :/
Hvis man ikke stoler på sin levarandør kan overholde helt almindelige retningslinier for håndtering af fødevare, så ville jeg skifte leverandør! Dette gælder både for kaffebønner og humle!

Mvh

Thomas
Brugeravatar
BeerMan
Indlæg: 508
Tilmeldt: 2. jul 2009, 07:06
Geografisk sted: Vejle
Kontakt:

Re: Kaffe stout

Indlæg af BeerMan »

mas skrev: Hvis man ikke stoler på sin levarandør kan overholde helt almindelige retningslinier for håndtering af fødevare, så ville jeg skifte leverandør! Dette gælder både for kaffebønner og humle!

Mvh

Thomas
Det var nu faktisk ikke leverandøren jeg tænkte på ! Det var mere hvis det var en pose man har haft åben... spildt lidt bønner på bordet, hældt dem tilbage, håndteret dem med bare hænder og puttet dem tilbage osv. men hvis man køber en pose og åbner til lejligheden tvivler jeg stærkt på at det vil blive et problem !
Duff beer for me Duff beer for you, Ill have a duff you have one too.
Jonas
Indlæg: 203
Tilmeldt: 20. mar 2007, 15:51
Geografisk sted: Sorgenfri
Kontakt:

Re: Kaffe stout

Indlæg af Jonas »

Desværre kan bønnerne blive kontamineret efterfølgende :/
hmm, jeg har lagt bønner i whisky og havde ellers glædet mig til at male bønerne og få en god whisky ekspresso - men det skal jeg måske ikke glæde mig til???
Jonas, Bryggeren på Kronebakken
http://www.kronebryg.dk
Brugeravatar
toffermand
Indlæg: 545
Tilmeldt: 7. jun 2011, 18:07
Geografisk sted: Rødovre
Kontakt:

Re: Kaffe stout

Indlæg af toffermand »

Jonas skrev: hmm, jeg har lagt bønner i whisky og havde ellers glædet mig til at male bønerne og få en god whisky ekspresso - men det skal jeg måske ikke glæde mig til???
Jo da, prøv! Nu tror jeg så at whisky også kan slå mange ting ihjel, inklusive den der drikker det he-he ;o)

Jeg tror det her handler mere om praktiske erfaringer. Hvis dem der har prøvet at smide nogle bønner i øllet ikke har oplevet problemer, kan man nok tage det roligt.
Håndbrygning - den intelligente mands hobby ;)
Brugeravatar
genbo
Indlæg: 163
Tilmeldt: 11. jun 2010, 07:41
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Kaffe stout

Indlæg af genbo »

jeg har masser af gange lavet morgenfætteren fra humleland,aldrig stødt på problemer med mine kaffebønner.
en rigtig god øl,jeg bruger så lidt mere cacao i min øl og gør den en smule mere cremet.
har lige bestildt egetønder hjem fra tyskland der vil jeg smide øllen i .
opskrift på morgenfætteren er på beercal
kan love i ikke bliver skuffet
janus007
Indlæg: 121
Tilmeldt: 13. okt 2011, 21:30
Geografisk sted: Amager

Re: Kaffe stout

Indlæg af janus007 »

Jeg fandt lige dette her lille klip, kan måske give inspiration :)

http://www.basicbrewing.com/index.php?p ... ffee-beers" onclick="window.open(this.href);return false;


Happy Brewing
Besvar

Tilbage til "Opskrifter"