Dobbeltbock

Redaktør: Co-Admin

Besvar
Brugeravatar
beerbuster
Indlæg: 739
Tilmeldt: 23. jun 2008, 22:45
Geografisk sted: Odense

Dobbeltbock

Indlæg af beerbuster »

Sidder lige og fedter med noget dobblebock opskrift, men ifølg. Mrmalty.com skal jeg jo bruge et hav af gær ??? 3pakker/rør plus 3,8 liter starter.....og skal jeg bruger færrer pakker gær skal jeg "kun" bruge 5,99 liter starter ;-(
Nogen der har nogen erfar. de lige vil vende her ??
Med venlig hilsen.
Peter

Omstikning...just say no !..

"He was a wise man who invented beer.
Plato "
morfmir
Indlæg: 676
Tilmeldt: 16. dec 2008, 22:55
Geografisk sted: Mørkøv

Re: Dobbeltbock

Indlæg af morfmir »

beerbuster skrev:Sidder lige og fedter med noget dobblebock opskrift, men ifølg. Mrmalty.com skal jeg jo bruge et hav af gær ??? 3pakker/rør plus 3,8 liter starter.....og skal jeg bruger færrer pakker gær skal jeg "kun" bruge 5,99 liter starter ;-(
Nogen der har nogen erfar. de lige vil vende her ??

Der er flere muligheder, enten laver du en stor starter over flere gange. Eller også bruger du noget tørgær. Eller også brygger du en tynd tjekisk pilsen først og bruger gærkagen til at gære bocken.

Fordelen med tørgær er at den er billig og let at bruge. Du kan købe en 100g pakke så slipper du for starter.
http://www.brouwland.com/setframes/?l=& ... 4&shwlnk=0

Hvis du vil bruge vådgær og ikke vil bruge de mange penge på at købe 5+ rør. Så skal du lave en gærstarter over flere gange.
Du starter gæren som du plejer med en urt på 1040, efter 3-4 dage når gæren har formeret sig sætter du starteren på køl og lader den stå 4-5 dage. Derefter hælder du det tynde vand fra og tilsætter en ny omgang urt på 1040 SG. Husk at ilt og næring til hver starter.
Hvis du skal lave en endnu større potion kan du formere den op flere gange.

/Thomas
---
Imod tåber kæmper selv guder forgæves
Brugeravatar
Runenaldo
Indlæg: 1027
Tilmeldt: 8. jun 2011, 21:38
Geografisk sted: Skødstrup

Re: Dobbeltbock

Indlæg af Runenaldo »

En modifikation til morfmir's sidste forslag er at dele gærkagen fra den første starter i to og lave to startere ud fra den osv.
Mvh.
Rune Hansen

"Det er ikke størrelsen på dit udstyr det kommer an på, men hvor tit du bruger det...
Besvar

Tilbage til "Opskrifter"