Nem opskrift på førstegangs cider?

Redaktør: Co-Admin

JensGam
Indlæg: 331
Tilmeldt: 6. dec 2005, 15:27
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlæg af JensGam »

Hej

Selve gæringen, er nok overstået om en uges tid. Men cider skal stå og modne i lang tid, det har jeg i hvert fald fået af vide. Jeg lavede en cider i starten af juli. Indtil videre har jeg kun drukke en flaske, fordi jeg ikke syntes den var i nærheden af at være klar.

Det er lidt en smagsag hvornår folk mener deres cider er klar, der er nogen der ikke rører dem i min. et år efter de har lavet dem, andre drikker dem efter 1,5 måned. Nu når du har brugt champagne gær, så du nok regne med din cider bliver meget tør.
5000 Odense C
www.jensgam.dk /// www.ohbl.dk
jakobø
Indlæg: 1796
Tilmeldt: 2. sep 2006, 10:43
Geografisk sted: 7000 fredericia
Kontakt:

Indlæg af jakobø »

det jeg lavede gærede cirka 14 dage og så karbonering i 14 dage! så begyndte vi at drikke af det.
men kan da ikke udelukke at der bliver bedre med tiden
JensGam
Indlæg: 331
Tilmeldt: 6. dec 2005, 15:27
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlæg af JensGam »

min første cider bestod i 8 liter juice, 300 gram laktose og en gang windsor ale gær. Den er blevet så meget bedre på de 5 måneder den har stået, jeg kom til at åbne en her til aften....

Dermed siger jeg ikke at en cider ikke kan være god lige efter den er færdiggæret, det var min bare ikke.

Jeg tror jeg vil prøve med endnu en cider, denne gang med cider gær eller sweet mead gær. Desuden lidt kløver eller lyng honning. Tak for inspirationen.
5000 Odense C
www.jensgam.dk /// www.ohbl.dk
ziggystardust
Indlæg: 74
Tilmeldt: 23. okt 2006, 19:09
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Indlæg af ziggystardust »

Har har den stået og gæret siden søndags. Så jeg tog en lille smagsprøve, for at følge hvordan aromaen vil ændre sig i gæringen. Det endte med at være en rigtig positiv oplevelse, da jeg synes at sirup og champange gær suplere hinanden godt. Og farven sirupen giver er virkelig en flot gulden gul farve, men jeg tror den aftager noget når gæringen er færdig. :)
Dejligt at ens første forsøg bare kører på skinder. :D
Monkeybrew... We just love beer.
Besvar

Tilbage til "Opskrifter"