Gærvalg til Brown Ale

Redaktør: Co-Admin

peos
Indlæg: 728
Tilmeldt: 1. dec 2011, 22:09

Gærvalg til Brown Ale

Indlæg af peos »

Jeg skal nu i gang med mit bryg nr. 4. Til de 3 første bryg har jeg anvendt tørgær, og det har været nemt og har fungeret fint, så det vil jeg fortsætte med lidt endnu. Til 2 forskelige Pale Ales har jeg brugt Safale S-04 og til en Kölsch har jeg brugt Safale US-05. Begge er af producenten karakteriseret ved medium FG.

Den Brown Ale, som jeg vil igang med, må gerne have meget krop og fylde. Derfor tænker jeg på at bruge Safbrew T-58, som af producenten er karakteriseret af en høj FG. Er det et rigtigt valg (når jeg nu gerne vil fortsætte med tørgæren lidt endnu)?
Brugeravatar
Nimbus39
Indlæg: 3392
Tilmeldt: 27. jun 2010, 10:52
Geografisk sted: Greve (Mosede Strand)
Kontakt:

Re: Gærvalg til Brown Ale

Indlæg af Nimbus39 »

Jeg har brugt T-58 til et par julebryg og de blev gode, så det vil jeg mene at du sagtens kan gøre.
(jeg ved godt at vådgær folkene kommer efter mig nu...)
Buy a man a beer and he wastes an hour. Teach a man to brew and he wastes a lifetime.
http://bryggeri.landly.dk
http://www.facebook.com/bryggerilandly
http://beersmithrecipes.com/listrecipes/2810/nimbus39
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Gærvalg til Brown Ale

Indlæg af Borg »

Jeg ville umiddelbart mene, at T-58 er vel krydret til en brown ale. I hvert fald hvis den skal være lidt stilren i kanterne. Men det er der jo ingen der siger at den skal være.

S-04 eller S-33 kommer nok tættere på en mere "rigtig" brown ale.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
peos
Indlæg: 728
Tilmeldt: 1. dec 2011, 22:09

Re: Gærvalg til Brown Ale

Indlæg af peos »

Tak for svarene. Men har jeg ret i, at jeg kan forvente en mere fyldig øl med T-58 end med S-04 eller US-05 - eller er det forkert tænkt?
Christian Bonde
Indlæg: 394
Tilmeldt: 31. aug 2010, 22:10
Geografisk sted: Holsted - Sydjylland

Re: Gærvalg til Brown Ale

Indlæg af Christian Bonde »

peos skrev:Tak for svarene. Men har jeg ret i, at jeg kan forvente en mere fyldig øl med T-58 end med S-04 eller US-05 - eller er det forkert tænkt?
kommer helt an på hvad du mener med fyldig, hvis det er FG og mundfylde så er T58 mere attenuaterende end S04 og dermed også en tørrer øl med T58... Evt. også en mulighed at bruge en af de engelske vådgærstammer, der er rigtig mange gode.

OG skal det være en amreikansk brown eller engelsk?
peos
Indlæg: 728
Tilmeldt: 1. dec 2011, 22:09

Re: Gærvalg til Brown Ale

Indlæg af peos »

Ja, så har jeg da misforstået det. Jeg formodede, at en høj FG var ensbetydende med en lav forgæringsgrad og dermed en mere sød og fyldig øl.
Brugeravatar
Morten L
Co-Admin
Indlæg: 2429
Tilmeldt: 6. jul 2009, 22:32
Geografisk sted: 9230 Svenstrup J

Re: Gærvalg til Brown Ale

Indlæg af Morten L »

Personligt ville jeg vælge en relativ høj mæsketemperatur og US-05.

S-04 synes jeg næsten altid giver en usammenhængende øl.

T-58 giver en meget krydret/fenolisk øl hvis den bliver gæret varmt, men er rimelig neutral ved normal gærtemperatur.
MVH
Morten
"Give a man a fish and he will eat for a day. Teach him how to fish, and he will sit in a boat and drink beer all day"
Christian Bonde
Indlæg: 394
Tilmeldt: 31. aug 2010, 22:10
Geografisk sted: Holsted - Sydjylland

Re: Gærvalg til Brown Ale

Indlæg af Christian Bonde »

peos skrev:Ja, så har jeg da misforstået det. Jeg formodede, at en høj FG var ensbetydende med en lav forgæringsgrad og dermed en mere sød og fyldig øl.
højere FG er lig med mere restsukker, T58 gærer normalt længere ned end S04, så lig med en tørrer øl eller mindre mundfylde om man vil. hvis du vil lave en rund brownale, så brug op til 10% caramalt og f.eks. Wyeast 1968 som jeg personligt synes er rigtig god til de engelske typer. Absolut ingen sukker ala rørsukker eller hvid.

En høj FG ER lige med sødere øl. Du får dog modsatte effekt med T58. Og er forgæringsgrad ikke normalt et begreb der bruges om urtens sukkersammensætning, og ikke gærens data. Lige så vi ikke snakker forbi hinanden.
mas
Indlæg: 1171
Tilmeldt: 19. mar 2006, 20:34
Geografisk sted: 2640, Hedehusene

Re: Gærvalg til Brown Ale

Indlæg af mas »

Hej,

jeg vil tilslutte mig den holdning, at du ikke skal bruge gærvalget til at få en højere FG. Vælg en gær du kan lide, s-04 og us-05 er de sikre valg til en brown ale.

Cara-malte og høj mæske temp er de traditionelle måder til at sikre en højere FG, men prøv lige at overvej hvad det er du vil opnå!! Du skriver du vil have mere krop og fylde, allerede i valget af stilart er dit ønske opfyldt. Find en god brown ale opskrift og følg den! Eller hvis du vil komponere din egen opskrift: find 10 gode opskrifter og stjæl de bedste ideer fra dem!

Mvh

Thomas
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Gærvalg til Brown Ale

Indlæg af Truntebryg »

Christian Bonde skrev:
peos skrev:Tak for svarene. Men har jeg ret i, at jeg kan forvente en mere fyldig øl med T-58 end med S-04 eller US-05 - eller er det forkert tænkt?
kommer helt an på hvad du mener med fyldig, hvis det er FG og mundfylde så er T58 mere attenuaterende end S04 og dermed også en tørrer øl med T58...
Hmm – husker du rigtigt her CB ?

Fermentis skriver:

T - 58: Final gravity: high.
S - 04: Final gravity: medium.
US 05: Final gravity: medium.

Skal lige nævnes, at jeg ikke har brugt de nævnte gær… så jeg kender dem ikke. Men jeg ville umidelbart tænke samme tanke som Peos– selvom det nok er mere vigtigt at tænke FG frem i opskriften.
Brugeravatar
Nimbus39
Indlæg: 3392
Tilmeldt: 27. jun 2010, 10:52
Geografisk sted: Greve (Mosede Strand)
Kontakt:

Re: Gærvalg til Brown Ale

Indlæg af Nimbus39 »

Hvis du er ude efter en kraftig mørk ale er det måske slet ikke den rigtige stil du har valgt.
Du kunne kigge på "Mørk Stærk Belgisk Ale" som en mulighed, eller en god "Dubbel"
Du kunne evt. prøve at købe en "Blå Chimay" eller en "Westmalle Dubbel" som er gode eksempler på de 2 nævnte stilarter.
Dem kan du så sammenligne med en god "brown ale" f.eks. en "Samuel Smiths Nut Brown Ale."
Newcastle brown ale er ikke så velegnet til sammenligning da det faktisk er en blanding af 2 øl der udgør deres brown ale, og det er måske ikke den slags bryggeri eksperimenter du er ude i.
Jacobsen laver også en udemærket brown ale, men det er nok ikke helt fair at sammenligne den med chimay og westmalle ;-)

Når det så er sagt er det faktisk ikke så vanskeligt at bruge vådgær, jeg har flere gange bare rystet gærrøret og hældt det direkte i gærspanden uden brug af starter, det har virket fint.
Wyeasts pakker der fungerer som starter er også rigtig nemme.

Jeg ved godt der findes en masse delte meninger om det her, og jeg bruger da også selv generelt gærstartere men har altså "snydt" et par gange uden det gik galt...
Buy a man a beer and he wastes an hour. Teach a man to brew and he wastes a lifetime.
http://bryggeri.landly.dk
http://www.facebook.com/bryggerilandly
http://beersmithrecipes.com/listrecipes/2810/nimbus39
Christian Bonde
Indlæg: 394
Tilmeldt: 31. aug 2010, 22:10
Geografisk sted: Holsted - Sydjylland

Re: Gærvalg til Brown Ale

Indlæg af Christian Bonde »

Truntebryg skrev:
Christian Bonde skrev:
peos skrev:Tak for svarene. Men har jeg ret i, at jeg kan forvente en mere fyldig øl med T-58 end med S-04 eller US-05 - eller er det forkert tænkt?
kommer helt an på hvad du mener med fyldig, hvis det er FG og mundfylde så er T58 mere attenuaterende end S04 og dermed også en tørrer øl med T58...
Hmm – husker du rigtigt her CB ?

Fermentis skriver:

T - 58: Final gravity: high.
S - 04: Final gravity: medium.
US 05: Final gravity: medium.

Skal lige nævnes, at jeg ikke har brugt de nævnte gær… så jeg kender dem ikke. Men jeg ville umidelbart tænke samme tanke som Peos– selvom det nok er mere vigtigt at tænke FG frem i opskriften.
Det var da mærkeligt... Synes mine egne erfaringer med de 2, (dog kun 2 bryg med T58) er det modsatte af hvad fermentis skriver. Synes også at kunne læse lidt det samme på Homebrewtalk(altså det modstatte af fermentis). Kan selvfølgelig også være et temperatur spørgsmål.

men det er da helt korrekt, fermentis er af en anden holding, og de må om nogen vide det.

Kan det tænkes at de beskriver deres gær ud fra genre, altså f.eks. T58 beregnet til en krydret øl ala belgisk dubbel/triple f.eks. (som jo ofte vil slutte højere grundet %) Tvivler dog, de må vel regne ud fra at alle stammer har samme start gravity.

Måske de mener autenuation high i stedet for FG (som f.eks. i Wyeast beskrivelserne)...
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Gærvalg til Brown Ale

Indlæg af Truntebryg »

BeerSmith data:

T - 58: BeerSmith: Att 71 til 75%

S - 04: BeerSmith: Att 71 til 75%

US 05: BeerSmith: Att 73 til 80%

Så nu er vi da først forviret ....
mas
Indlæg: 1171
Tilmeldt: 19. mar 2006, 20:34
Geografisk sted: 2640, Hedehusene

Re: Gærvalg til Brown Ale

Indlæg af mas »

Truntebryg skrev:BeerSmith data:

T - 58: BeerSmith: Att 71 til 75%

S - 04: BeerSmith: Att 71 til 75%

US 05: BeerSmith: Att 73 til 80%

Så nu er vi da først forviret ....
Mine erfaringer med t-58 og us-05 passer fint med beersmith!

Måske skyldes en del af forvirringen at Fermentis snakker om FG og Beersmith taler om att. Bruger man t-58 til et bryg med high gravity vil det ende med en relativ høj FG hvis attenuationen er gennemsnitlig (omkring 75%). Jeg plejer kun at bruge t-58 til HG bryg, tilgengæld bruger jeg us-05 til lidt af hvert og kan derfor ikke lige gennemskue logikken...

Mvh

Thomas
Christian Bonde
Indlæg: 394
Tilmeldt: 31. aug 2010, 22:10
Geografisk sted: Holsted - Sydjylland

Re: Gærvalg til Brown Ale

Indlæg af Christian Bonde »

Og i beersmith er de 2, S04 og T58 så sidestillet... Så er forvirringen da komplet. US05 giver meget god mening.

Men De ligger sikkert tæt på hinanden de 2, S04 og T58, så det vil nok ikke gøre den store forskel ud over de meget forskellige karteristika.
Besvar

Tilbage til "Opskrifter"