Hvad skal jeg brygge næste gang?

Redaktør: Co-Admin

Brugeravatar
redec
Indlæg: 185
Tilmeldt: 8. maj 2011, 16:55
Geografisk sted: Ballerup

Re: Hvad skal jeg brygge næste gang?

Indlæg af redec »

paulsen skrev:Jeg kan godt lide en fyldig øl, men den skal heller ikke være for fyldig. Så det kan sagtens være der også skal mæskes lidt ved lavere temperatur først.
Er andelen af cara malt for stor, eller tror du det går? :)
Du skal ikke lytte til mig. Jeg er nybegynder og har kun selv designet to øl. Den ene var rigtig god, den anden rædselsfuld :)

Mht. maltsammensætningen har jeg brugt retningslinierne på
http://haandbryg.dk/klumme/Noget%20om%20malt.htm

Jeg synes i øvrigt ikke at linket til din opskrift virker.

/ Claus
paulsen
Indlæg: 21
Tilmeldt: 16. sep 2011, 22:51

Re: Hvad skal jeg brygge næste gang?

Indlæg af paulsen »

Nej, jeg har også slettet opskriften/omdøbt den.
Jeg sad og kiggede på styles inde på beercalc, og faldt for typen "Lys Stærk Belgisk Ale", og kreerede følgende følgende opskrift:
Klik her for "Lys Stærk Belgisk Ale"

Jeg faldt for det med at den blev beskrevet som værende vinøs, med maltsødme, samtidig med at den er en smugle syrlig. Jeg tror det vil være en dejlig frisk øl at drikke om sommeren :)
Brugeravatar
Morten L
Co-Admin
Indlæg: 2429
Tilmeldt: 6. jul 2009, 22:32
Geografisk sted: 9230 Svenstrup J

Re: Hvad skal jeg brygge næste gang?

Indlæg af Morten L »

Det er ikke en klassisk sommerøl som jeg kunne forestille mig at snuppe et stort glas af efter græsset er blevet slået.

Men sådan er vi jo så forskellige - opskriften ser fin ud.
MVH
Morten
"Give a man a fish and he will eat for a day. Teach him how to fish, and he will sit in a boat and drink beer all day"
paulsen
Indlæg: 21
Tilmeldt: 16. sep 2011, 22:51

Re: Hvad skal jeg brygge næste gang?

Indlæg af paulsen »

@Morten
Kom endelig med et bud på en sommerøl! Jeg er altid åben :)
Det kunne jo være du kunne overraske mig/lære mig noget nyt! :D
Brugeravatar
Morten L
Co-Admin
Indlæg: 2429
Tilmeldt: 6. jul 2009, 22:32
Geografisk sted: 9230 Svenstrup J

Re: Hvad skal jeg brygge næste gang?

Indlæg af Morten L »

Jeg holder meget af simple KISS (Keep It Simple Stupid øl om sommeren.

Pale ale eller pilsner malt til OG ~1045
Cascade ~15 IBU bitterhumle
Halvdelen af den resterende cascade ved 10 minutter
Resten af cascaden ved 1 minut
MVH
Morten
"Give a man a fish and he will eat for a day. Teach him how to fish, and he will sit in a boat and drink beer all day"
paulsen
Indlæg: 21
Tilmeldt: 16. sep 2011, 22:51

Re: Hvad skal jeg brygge næste gang?

Indlæg af paulsen »

Jeg vil bare lige sige mange tak for alle de gode indlæg!
Jeg købte en Sierra Nevada Pale Ale her sidst, og den er jo fantastisk! Så jeg tror jeg vil snuppe Hr. Borgs forslag på en klon til den, og så bruge den til at dulme tørsten når græsplænen er blevet slået til sommer!
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Hvad skal jeg brygge næste gang?

Indlæg af Truntebryg »

Tror også jeg vil prøve en APA - når Borg nu har lavet den så mange gange ,-)

Et par ? til Borg, den høje mæske temp giver jo noget fylde hvilket du jo så fint balancere ud med en god humle.

Men jeg se at du kun kører Pilsner og Cara, selvom du plejer at bruge Pale Ale Malt - burde der ikke puttes lidt Munch malt i ?

Gætter på at du gærer den ved 20-21 C ?
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Hvad skal jeg brygge næste gang?

Indlæg af Borg »

Truntebryg skrev:Tror også jeg vil prøve en APA - når Borg nu har lavet den så mange gange ,-)

Et par ? til Borg, den høje mæske temp giver jo noget fylde hvilket du jo så fint balancere ud med en god humle.

Men jeg se at du kun kører Pilsner og Cara, selvom du plejer at bruge Pale Ale Malt - burde der ikke puttes lidt Munch malt i ?

Gætter på at du gærer den ved 20-21 C ?
Ja, mæsketemperaturen giver en god krop til humlen.
Jeg har egentlig ikke tænkt på at komme lidt Munchener i. Føler ikke at jeg har manglet det, men det kunne da komme an på en prøve. Jeg skal indenfor de næste par uger op til Lund og købe 20 sække malt (med den gode rabat), og så går jeg nok tilbage til Pale Ale malt.

Min sidste Pale Ale gærede med dette temperaturforløb:
B068.jpg
B068.jpg (65.31 KiB) Vist 13579 gange
Jeg har endnu ikke et temperaturkontrolleret gæringskammer, så mine ales gærer bare indendøre med den temperatur der nu er i rummet. Og som det måske kan anes i grafen, er den omkring 22 grader.

Og det kan da kun glæde mig, at andre har lyst til at bruge min opskrift.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Hvad skal jeg brygge næste gang?

Indlæg af Truntebryg »

Ja - jeg kan da godt se du ikke har styr på noget som helst … ;-) Her er en behersket og kontrolleret gæring:

Billede

Nå, spøg til side – din ”storm gærings” temperatur peak, kan jo være lige det der gør din gæring til netop Borgs !! Er der mange frugtnoter i den ? Det skal der jo være i en APA. Jeg har så tilpasset din opskrift til Trunte lageret og så bliver det en London ale gær – men mon ikke der også er en London i US …?
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Hvad skal jeg brygge næste gang?

Indlæg af Borg »

Truntebryg skrev:Ja - jeg kan da godt se du ikke har styr på noget som helst … ;-) Her er en behersket og kontrolleret gæring:

Nå, spøg til side – din ”storm gærings” temperatur peak, kan jo være lige det der gør din gæring til netop Borgs !! Er der mange frugtnoter i den ? Det skal der jo være i en APA. Jeg har så tilpasset din opskrift til Trunte lageret og så bliver det en London ale gær – men mon ikke der også er en London i US …?
Jeg må jo få lært at beherske mig og få styr på tingene... ;-)
Jeg synes ikke at der er frugtnoter i den. US-05 gærer tilsyneladende også rent ved den temperatur. Cascaden træder igennem med citrus (og det er vel også en frugt...?), og overskygger i hvert fald frugtnoterne, hvis der skulle være nogen.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Hvad skal jeg brygge næste gang?

Indlæg af Truntebryg »

Så er APA’en klar til gær – men for pokker da, alt den humle holder jo på urten, startede med 27 L og endte med 17 L i spanden …. OK der blev da kogt godt igennem .. ingen diacetyl i denne øl – TAK. Nyt pumpe setup + slange + div har selvfølgelig spist lidt af suppen, men alligevel så stort spild har jeg nu ikke haft før.

Borg, har du tænkt på at "genbruge" humlen ? Den må da kunne bruges til bitterhumle i næste bryg...
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Hvad skal jeg brygge næste gang?

Indlæg af Borg »

Jeg presser så meget af urten ud af humlen som muligt efter kogningen. Bruger humlesokker (tubegaze), så det er til at håndtere.
Genbrug af aromahumlen der tilsættes ved flameout har jeg ikke tænkt på, men det må kunne bruges til bitterhumle næste gang. Men det var da en tanke værd. I fryseren med det (inkl lidt urt), og så bruge det i næste bryg.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Opskrifter"