Hjælp til opskriftsammensætning

Redaktør: Co-Admin

Brugeravatar
Tichols
Indlæg: 208
Tilmeldt: 26. jun 2011, 18:11

Hjælp til opskriftsammensætning

Indlæg af Tichols »

Hej Gutter,

Jeg har svendegilde den 30/11 - 2012 og jeg vil gerne lave en øl til anledningen.
Jeg har været lidt i tvivl om det skulle være en stout eller en juleøl, men jeg har besluttet mig for at lave en klon af Golden naked christmas - som imho smager fuldstændig fantastisk.

Jeg er ingen haj til at sammensætte opskrifter men har kigget på deres hjemmeside og lavet et forsøg (se link i bunden).
Jeg vil meget gerne bede om input til opskriften, både med mængde og valg af ingredienser osv osv.

(Lidt om øllet)
Oplevelsen

Jacobsen Golden Naked Christmas Ale fremstår gyldenbrunt i farven og har et tæt flødefarvet skum, der efterlader vedhængende slør i glasset. I aromaen findes først og fremmest en rig maltet, næsten småkageagtige note, med underliggende dufte af citrus, lakridsrod og karamel. Smagen er rund og cremet, med en velafstemt bitterhed og en moderat høj fyldighed.

Brygning

Til brygningen af Jacobsen Golden Naked Christmas Ale er brugt en række spændende malte og krydderier. Derudover er der anvendt to slags gær til henholdsvis en første og anden gæring. Basismalten udgøres af Golden Promise Pale Ale malt, der er Skotlands svar på den engelske Maris Otter malt og som i øvrigt ofte bruges til whisky. Øllets gyldenbrune farve er fremkommet ved brugen af en gyldenristet nøgen havre, som udover at give farve og karamelagtige dufte, også bidrager med et præg af småkager og nødder. Derudover er der brugt en kombination af münchnermalt, aromamalt og en smule hvede malt til at tætne skummets struktur. På humlesiden har vi brugt den tyske aromahumle Hallertauer Herbrucker og amerikansk Amarillo humle, der bidrager med en anelse citruskarakter. Det meste citrus stammer dog fra tilsætningen af massive mængder friskrevet appelsinskal, der sammen med den tilsatte hel kanel og fennikelfrø, giver øllet den helt rigtige julearoma. Til førstegæringen har vi brugt en engelsk alegær, som giver øllet en frugtig karakter. Øllet er først gæret varmt ved 22 °C. Herefter tilsættes øllet sveskejuice og maltose-sirup og påsættes en anden gær, der integrerer de mange aromaer og går øllet endnu mere juleagtigt.


https://picasaweb.google.com/1044872018 ... 3173015106

Edit: Og hvor meget Sveskejuice tror I at der skal i?
Thomas Nichols
http://www.facebook.com/nicholsbrewing" onclick="window.open(this.href);return false;
What ales you my friend!?
Brugeravatar
Runenaldo
Indlæg: 1027
Tilmeldt: 8. jun 2011, 20:38
Geografisk sted: Skødstrup

Re: Hjælp til opskriftsammensætning

Indlæg af Runenaldo »

Jeg kan ikke få dit link til at virke.
Mvh.
Rune Hansen

"Det er ikke størrelsen på dit udstyr det kommer an på, men hvor tit du bruger det...
kvikky
Indlæg: 278
Tilmeldt: 4. sep 2010, 10:51
Geografisk sted: Ryaa, Aabybro

Hjælp til opskriftsammensætning

Indlæg af kvikky »

Hvis det er den eneste øl du brygger til svendegildet, bør du måske også overveje en øl der er lettere at drikke for eksempel en Pale Ale, Kölsch eller lignende.

Jeg kan heller ikke se dit link.
Brugeravatar
Tichols
Indlæg: 208
Tilmeldt: 26. jun 2011, 18:11

Re: Hjælp til opskriftsammensætning

Indlæg af Tichols »

Jeg har også overvejet det - men kollegaerne er kun til hårde tunge øl.. Hvis du kommer med noget der har færre procenter end elefanten, smider de den nok bare i hovedet på dig. :D

Hmm - det bliver lidt rodet men her er hvad der stod i linket (Det er udregnet i beersmith)
Type: All Grain
Batch Size (fermenter): 23.00 l Boil Size: 32.13 l
Boil Time: 60 min
End of Boil Volume 27.86 l Final Bottling Volume: 20.16 l Fermentation: Ale, Two Stage Taste Notes:
Date: 02/19/2012
Brewer: Thomas
Asst Brewer: Ingen
Equipment: Pot and Cooler (10 Gal/37.8 L) - All Grain
Brewhouse Efficiency: 72.00 % Est Mash Efficiency 83.9 % Taste Rating(out of 50): 30.0


6 kg Pale Malt, Maris Otter (5.9 EBC)
500g Aromatic Malt (51.2 EBC)
500g Munich Malt (17.7 EBC)
300g Oats, Malted (2.0 EBC)
250g Wheat Malt, Bel (3.9 EBC)
15g Amarillo Gold [8.50 %] - Boil 60.0 min
15g Hallertauer [4.80 %] - Boil 60.0 min
10g Amarillo Gold [8.50 %] - Boil 30.0 min
10g Hallertauer [4.80 %] - Boil 30.0 min
15g Licorice root (Boil 30.0 mins)
10g Amarillo Gold [8.50 %] - Boil 5.0 min
10g Hallertauer [4.80 %] - Boil 5.0 min
100g (frisk) sød appelsin skrald (Boil 5.0 mins)
1 stk hel kanel (Boil 5.0 mins)
10g Koriander Frø (Boil 5.0 mins)


Anden gæring:
Malto-Dextrine (Boil 5.0 mins)
Sveske saft (gram?)


Est Original Gravity: 1.074 SG
Est Final Gravity: 1.021 SG
Estimated Alcohol by Vol: 7.0 %
Bitterness: 20.5 IBUs
Est Color: 15.5 EBC
Calories: 427.1 kcal/l

Mash Name: Temperature Mash, 2 Step, Full Body
Sparge Water: 20.01 l
Total Grain Weight: 7.55 kg
Grain Temperature: 22.2 C
Thomas Nichols
http://www.facebook.com/nicholsbrewing" onclick="window.open(this.href);return false;
What ales you my friend!?
Brugeravatar
Tichols
Indlæg: 208
Tilmeldt: 26. jun 2011, 18:11

Re: Hjælp til opskriftsammensætning

Indlæg af Tichols »

bump :/
Thomas Nichols
http://www.facebook.com/nicholsbrewing" onclick="window.open(this.href);return false;
What ales you my friend!?
Humlejægeren
Co-Admin
Indlæg: 1878
Tilmeldt: 7. jan 2011, 19:50
Geografisk sted: Horsens (Brædstrup)

Re: Hjælp til opskriftsammensætning

Indlæg af Humlejægeren »

Tichols skrev:bump :/
Du bruge da vist Beersmith ikke ? kan du så ikke ligge opskriften på forumet, så kan jeg nok bedre gemmenskure opskriften.. men syndes da det ser ok ud..
Måske kunne det her være noget http://www.northernbrewer.com/connect/e ... bout-stout" onclick="window.open(this.href);return false;
Senest rettet af Humlejægeren 22. feb 2012, 16:30, rettet i alt 2 gange.
Brew Strong
Nikolaj
Brugeravatar
Tichols
Indlæg: 208
Tilmeldt: 26. jun 2011, 18:11

Re: Hjælp til opskriftsammensætning

Indlæg af Tichols »

Gerne men kan du fortælle mig hvordan?
Jeg har forsøgt en masse forskelligt, og jeg kan hverken få links eller billeder til at virke
Thomas Nichols
http://www.facebook.com/nicholsbrewing" onclick="window.open(this.href);return false;
What ales you my friend!?
Humlejægeren
Co-Admin
Indlæg: 1878
Tilmeldt: 7. jan 2011, 19:50
Geografisk sted: Horsens (Brædstrup)

Re: Hjælp til opskriftsammensætning

Indlæg af Humlejægeren »

Tichols skrev:Gerne men kan du fortælle mig hvordan?
Jeg har forsøgt en masse forskelligt, og jeg kan hverken få links eller billeder til at virke
Prøv på denne måde 1,2,3.. Det er efter man har trykket for at lave et indlæg
Vedhæftede filer
Unavngivet.png
Unavngivet.png (21.33 KiB) Vist 31653 gange
Brew Strong
Nikolaj
Brugeravatar
Tichols
Indlæg: 208
Tilmeldt: 26. jun 2011, 18:11

Re: Hjælp til opskriftsammensætning

Indlæg af Tichols »

Så prøver vi igen :D
Er det sådan du ville have den? jeg ved ikke om jeg kan kopiere den egentlige fil fra beersmith
Vedhæftede filer
Untitled.pdf
(49.24 KiB) Downloadet 978 gange
Thomas Nichols
http://www.facebook.com/nicholsbrewing" onclick="window.open(this.href);return false;
What ales you my friend!?
Humlejægeren
Co-Admin
Indlæg: 1878
Tilmeldt: 7. jan 2011, 19:50
Geografisk sted: Horsens (Brædstrup)

Re: Hjælp til opskriftsammensætning

Indlæg af Humlejægeren »

Tichols skrev:Så prøver vi igen :D
Er det sådan du ville have den? jeg ved ikke om jeg kan kopiere den egentlige fil fra beersmith
Jeg syndes opskriften ser fin ud, hvorlang tid har inden den skal være klar? jeg tænker at den skal lageres inden den er god... hvorfor lige den øl ?
men ellers hvis du har tid nok så prøv og lave en lille udgave ½ potion også ved du også bedre om der er noget du skal om næste gang..
Brew Strong
Nikolaj
Brugeravatar
Tichols
Indlæg: 208
Tilmeldt: 26. jun 2011, 18:11

Re: Hjælp til opskriftsammensætning

Indlæg af Tichols »

Den skal være klar 30/11 - derfor er det en juleøl - hvis der er mere til overs drikker vi det nemlig til julefrokosten :-)

Jeg overvejer også at lave en porter til anledningen
Thomas Nichols
http://www.facebook.com/nicholsbrewing" onclick="window.open(this.href);return false;
What ales you my friend!?
Humlejægeren
Co-Admin
Indlæg: 1878
Tilmeldt: 7. jan 2011, 19:50
Geografisk sted: Horsens (Brædstrup)

Re: Hjælp til opskriftsammensætning

Indlæg af Humlejægeren »

Tichols skrev:Den skal være klar 30/11 - derfor er det en juleøl - hvis der er mere til overs drikker vi det nemlig til julefrokosten :-)

Jeg overvejer også at lave en porter til anledningen
Så ville jeg lave en lille potion nu og rette til hvis det er.. hvis du vil lave en porter så se det link jeg lave i lidt tidliger.. det er om porter.. held og lykke
Brew Strong
Nikolaj
Brugeravatar
Tichols
Indlæg: 208
Tilmeldt: 26. jun 2011, 18:11

Re: Hjælp til opskriftsammensætning

Indlæg af Tichols »

Tak for hjælpen Jorkim -

Er der noget der ved hvad der sker med sveskejuicen? jeg tænker bare der må være konserveringsmiddel i - hvordan reagerer det med aktiv gær?
Thomas Nichols
http://www.facebook.com/nicholsbrewing" onclick="window.open(this.href);return false;
What ales you my friend!?
søreno
Indlæg: 1705
Tilmeldt: 13. nov 2010, 14:18
Geografisk sted: Thisted

Re: Hjælp til opskriftsammensætning

Indlæg af søreno »

Tichols skrev:Tak for hjælpen Jorkim -

Er der noget der ved hvad der sker med sveskejuicen? jeg tænker bare der må være konserveringsmiddel i - hvordan reagerer det med aktiv gær?
Det er ikke sikkert, der er konsevering i. Er der ikke noget med, at det må der ikke være, hvis man skal kalde det juice? Hvis det bare er pasteuriseret, vil sukkeren i det jo bidrage til alkoholprocenten, så det skal selvfølgelig tages med i beregningerne. Mon ikke det meste af sukkeret er forgærbart. Så kan du regne bidraget ud, hvis du ved hvor meget du putter i. Det kan du måle med flydevægten. (alm æblejuice ligge omkring 1040 i gravity).

Jeg har ikke rigtigt nogen ide om, hvor meget der skal i, men hvis du brygger et prøvebatch kan du jo dele det op og tilsætte forskellige mængder.

VH
Søren
Humlejægeren
Co-Admin
Indlæg: 1878
Tilmeldt: 7. jan 2011, 19:50
Geografisk sted: Horsens (Brædstrup)

Re: Hjælp til opskriftsammensætning

Indlæg af Humlejægeren »

Tichols skrev:Tak for hjælpen Jorkim -

Er der noget der ved hvad der sker med sveskejuicen? jeg tænker bare der må være konserveringsmiddel i - hvordan reagerer det med aktiv gær?
Jaa jeg tænker også at det er med til at øge alc.% med forgærbar sukker.. du kunne jo lave 25 l også del den i 2, en med sveske og en uden.. eller med forskel på mængen..
Brew Strong
Nikolaj
Besvar

Tilbage til "Opskrifter"