Grumset hylde ale

Redaktør: Co-Admin

Besvar
peos
Indlæg: 728
Tilmeldt: 1. dec 2011, 22:09

Grumset hylde ale

Indlæg af peos »

Jeg forsøgte mig i sidste weekend med en kopi af den hylde ale, som Thomas Lindholm Lassen vandt kategorien Lys ale med i 2011.

http://www.haandbryg.dk/cgi-bin/beercal ... wersearch=" onclick="window.open(this.href);return false;

Da jeg her i weekenden stak om efter 8 dage var den ualmindeligt grumset, og gærkagen i bunden af spanden var ikke nær så tyk og fast, som ved mine første 6 bryg. Smagen var lidt skarp og "ufærdig".

Den var gæret ned fra 1054 til 1013, så det ser meget normalt ud.

Kan det skyldes de tilsatte tørrede hylleblomster (70 g til 25 l), og vil det rette sig med tiden, eller er der mon noget galt?
Brugeravatar
Morten L
Co-Admin
Indlæg: 2429
Tilmeldt: 6. jul 2009, 22:32
Geografisk sted: 9230 Svenstrup J

Re: Grumset hylde ale

Indlæg af Morten L »

Jeg ved ikke hvorfor du har stukket om, men US-05 skal bruge lidt tid til at flokulere, specielt hvis den står ved normal gæringstemperatur.

Stil den koldt i et par uger, så skulle det gerne være bedre.
MVH
Morten
"Give a man a fish and he will eat for a day. Teach him how to fish, and he will sit in a boat and drink beer all day"
peos
Indlæg: 728
Tilmeldt: 1. dec 2011, 22:09

Re: Grumset hylde ale

Indlæg af peos »

Jeg stikker om for at undgå gærsmag i øllet og for at have mindre bundfald i spanden ved flaskningen. Om det er nødvendigt, ved jeg ikke - det er vist lidt religion, om man gør det eller ikke gør det. Med denne gær skulle jeg nok have ventet. Ved de fleste af de andre bryg, jeg har lavet, har jeg brugt S-04, og der har det fungeret fint.

Kan man godt stille gærspanden koldt i nogle uger (hvor koldt?) og stadig få sukkerkarbonering på flaske ved stue temperatur til at fungere bagefter?
Brugeravatar
Boje
Indlæg: 726
Tilmeldt: 4. nov 2007, 22:45
Geografisk sted: 6310 Broager

Re: Grumset hylde ale

Indlæg af Boje »

peos skrev: Kan man godt stille gærspanden koldt i nogle uger (hvor koldt?) og stadig få sukkerkarbonering på flaske ved stue temperatur til at fungere bagefter?
Hej Peos !

Læs evt. her.
http://www.haandbrygforum.dk/viewtopic. ... 358#p35358" onclick="window.open(this.href);return false;

Hilsen Bo
.
Der er altid en måde, hvorpå tingene kan gøres bedre... - Gør det !
Thomas Edison
.
Besvar

Tilbage til "Opskrifter"