Begynder spørgsmål

Redaktør: Co-Admin

Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Begynder spørgsmål

Indlæg af Borg »

Truntebryg skrev:
Borg skrev:
Truntebryg skrev:Spargevand - nok lidt forskelligt fra setup til setup og opskrift.

Jeg bruger 1 kg malt - til 3 L mæskevand og 4,5 L sparge. (altså 1 / 3 / 4,5)
TIl hvor stor en batchstørrelse? 6 liter? (tab: 1 liter i malten og ½ liter til setup'et)
Øh – ja det må så være til ca 22 L pt.

3½ kg malt – 11 L mæskevand og 19 L spargevand (den sidste L er som regl i gryden til sidst), så jeg taber ca. 8L – 4L til malten og 4 L til humle kog.
Ahh, nu fes den ind.
Det du skrev var forholdet mellem malt, mæskevand og spargevand. 1:3:4,5. Udmærket tommelfingerregel, som så i den sidste ende skal justeres med det tab man måtte have i ens setup.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Begynder spørgsmål

Indlæg af Borg »

Truntebryg skrev:Ja det har du godt nok ret i, han anbefaler en filterkage tykkelse på 15 til 30 cm ( 6”-12”)

Og ja, der kan vindes lidt på effektiviteten ca 98,5% ved 15 cm og 99,5% ved 30 cm – hvis dit manifold er udlagt rigtigt.(teoretisk)

Men det forstår jeg så bare ikke – det må da være lettere at gennem skylle et tynd lag frem for et tykt… Det står så også i direkte kontrast med dette Batch sparge diagram:

***Billede udeladt***

Her ses det jo tydeligt at de ca. 7 lb malt jeg bruger, kan give en maksimal ca. 97% efficiency. Bruger du 12 lb ja så dropper efficiency hurtigt til ca 88%. (går ud fra at mere malt = højere filterkage)

Men indrømmet, det er for 3 x batch sparge – ikke sikkert at det er det samme som kontinuert sparge.
Der må være flere forudsætninger for den graf og betragtningerne omkring den end effektivitet og maltvægt.
Til mit seneste bryg anvendte jeg 23,4 kg malt (51,6 lb), og skulle så have en mæskeeffektivitet der ligger nede i gulvtæppehøjde, men ligger på 82%, på trods af et par udfordringer undervejs.
Jeg anvender dog kontinuert sparge, og ikke batch sparge.
Har ikke målt tykkelsen af min filterkage, men i en ø40 cm gryde, er den pænt over 30 cm. Kan prøve at gøre det i næste weekend.

Jeg tror at styrken ved kontinuert sparge ligger i, at der hele tiden kommer rent vand ind ovenfra, og at restsukkeret hele tiden presses/skylles nedad gennem filterkagen. Til sidst vil der stort set ikke være sukker tilbage i den øverste del af filterkagen. Hvis man nu kunne udtage prøver fra hhv bunden og toppen af filterkagen er jeg sikker på, at den tilbagværende sukker vil befinde sig for neden. Og dermed stor forskel på indholdet af restsukker i de to prøver.
Ved batch sparge tømmes alt urt ud, hvorefter rent vant tilsættes, og der røres rundt. Dermed vil der være en ensartet sukkerfordeling i hele filterkagen hver gang man hælder en ny portion vand over den tømte filterkage. En prøveudtagning fra filterkagen til sidst vil helt sikkert vise en betydelig mindre forskel i restsukkerindhold øverst og nederst i filterkagen.
Men med relativt små mængder malt, er forskellen nok ikke så stor, og derfor er batch sparge udbredt blandt os hobbyfolk.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Begynder spørgsmål

Indlæg af Truntebryg »

Ja - der er da et eller andet underligt ved den graf... Men tallene er udlagt til en færdig 20 L urt - så det er klart at 12 kg malt til 20 L er noget der holder en hel del urt / kavant tilbage. Klart nok, det kan slet ikke bruges til en fly sparge sammenligning - hvor du netop siger at der hele tiden trækkes forholdsvis god sukker ud i bunder, selvom der kommer rent vand in på toppen.

Omvendt kan vi så (heldigvis) konkludere at dette så netop er fly sparge metodens store fordel !!
Besvar

Tilbage til "Opskrifter"