Begynder spørgsmål

Redaktør: Co-Admin

Erling Atzen
Indlæg: 5
Tilmeldt: 18. jan 2012, 17:08

Begynder spørgsmål

Indlæg af Erling Atzen »

Jeg vil gerne prøve at brygge forskellige øltyper og synes at 25 liter nok er rigelig som prøve, så hvis jeg vil brygge en halv portion, deler jeg så bare alle mængder med 2 eller skal der ændres i forholdet .
Næste spørgsmål, er om der måde hvor på man beregner mængden sf spargevand

Hilsen Erling
Humlejægeren
Co-Admin
Indlæg: 1878
Tilmeldt: 7. jan 2011, 19:50
Geografisk sted: Horsens (Brædstrup)

Re: Begynder spørgsmål

Indlæg af Humlejægeren »

Man kan også vælge og lave 25 l også del inden du koger med humle og prøve forskelige humle typer eller dele når du skal gære og bruge forskelige gær typer til den samme øl også smage forskel.. men kun ændre en ting af gangen så du ved hvad det er der gør forskelden..
Brew Strong
Nikolaj
Brugeravatar
Runman
Indlæg: 207
Tilmeldt: 11. jul 2011, 10:15
Geografisk sted: 4800 Nykøbing Falster

Re: Begynder spørgsmål

Indlæg af Runman »

Erling Atzen skrev:er om der måde hvor på man beregner mængden sf spargevand
i bogen "Håndbog i Ølbrygning" af Simon Wrisberg, er der et regne stykke, hvorpå du kan finde frem til mængden af spargevand:
Eksempel:
5 kg malt indmæskes med 15l vand. Hvor meget eftergydningsvand skal anvendes for at kunne opsamle 25 liter urt?

Forventet ølmængde = 25 liter
Mæskevand = 15 liter
Tab i mask 5X1 = 5 liter

25-(15-5) = 15 liter

Der skal altså anvendes 15 liter vand til eftergydning.
Jeg plejer dog at sætte lidt mere over ;-)
Vh
Henrik
*** b-brew (a) runman.dk ***
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Begynder spørgsmål

Indlæg af Truntebryg »

Spargevand - nok lidt forskelligt fra setup til setup og opskrift.

Jeg bruger 1 kg malt - til 3 L mæskevand og 4,5 L sparge. (altså 1 / 3 / 4,5)
Erling Atzen
Indlæg: 5
Tilmeldt: 18. jan 2012, 17:08

Re: Begynder spørgsmål

Indlæg af Erling Atzen »

Ok, tak for hjælpen

Hilsen Erling
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Begynder spørgsmål

Indlæg af Borg »

Måske kan mit svar i en anden tråd hjælpe dig med forståelsen: http://www.haandbrygforum.dk/viewtopic. ... org#p35074" onclick="window.open(this.href);return false;
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Begynder spørgsmål

Indlæg af Borg »

Truntebryg skrev:Spargevand - nok lidt forskelligt fra setup til setup og opskrift.

Jeg bruger 1 kg malt - til 3 L mæskevand og 4,5 L sparge. (altså 1 / 3 / 4,5)
TIl hvor stor en batchstørrelse? 6 liter? (tab: 1 liter i malten og ½ liter til setup'et)
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
René
Indlæg: 166
Tilmeldt: 24. jan 2010, 08:58
Geografisk sted: 6900 Skjern

Re: Begynder spørgsmål

Indlæg af René »

Øhh! Min allerførste investering som hjemmebrygger var en licens til BeerSmith. Ellers ville jeg da stadig sidde med spindelvæv i håret, og spændingshovedpine, af at udregne min første opskrift.
Mvh: René
____________________________
Et forsøg, er bedre end 100 teorier.
Erling Atzen
Indlæg: 5
Tilmeldt: 18. jan 2012, 17:08

Re: Begynder spørgsmål

Indlæg af Erling Atzen »

Det er fint med brygsoftware, men når engelsk ikke er min stærke side er det ikke nemt at finde rundt i, findes programmerne ikke i en dansk version?
Hilsen Erling
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Begynder spørgsmål

Indlæg af Truntebryg »

Borg skrev:
Truntebryg skrev:Spargevand - nok lidt forskelligt fra setup til setup og opskrift.

Jeg bruger 1 kg malt - til 3 L mæskevand og 4,5 L sparge. (altså 1 / 3 / 4,5)
TIl hvor stor en batchstørrelse? 6 liter? (tab: 1 liter i malten og ½ liter til setup'et)
Øh – ja det må så være til ca 22 L pt.

3½ kg malt – 11 L mæskevand og 19 L spargevand (den sidste L er som regl i gryden til sidst), så jeg taber ca. 8L – 4L til malten og 4 L til humle kog.
René
Indlæg: 166
Tilmeldt: 24. jan 2010, 08:58
Geografisk sted: 6900 Skjern

Re: Begynder spørgsmål

Indlæg af René »

Erling Atzen skrev:Det er fint med brygsoftware, men når engelsk ikke er min stærke side er det ikke nemt at finde rundt i, findes programmerne ikke i en dansk version?
Hilsen Erling
Jeg ved ikke hvor god / dårlig du er til engelsk, så jeg kan ikke bedømme om det bliver et problem. Det kan bruge det metriske system, og der går vel ikke længe før du ved hvad de forskellige ingredienser hedder, det meste kaldes det samme som i butikkerne her i DK. Og det er ikke længere engelske stile der skal læses, men det er selvfølig nemt at sige når man kan engelsk. Så vidt jeg husker, kan man prøve programmet gratis, så kan du jo se om du bliver fortrolig med det.
Mvh: René
____________________________
Et forsøg, er bedre end 100 teorier.
Brugeravatar
genbo
Indlæg: 163
Tilmeldt: 11. jun 2010, 08:41
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Begynder spørgsmål

Indlæg af genbo »

sparevand kommer vel også an på ens tab i mæske
regner jeg med 23l øl ender det ca med 80%
ved godt man kan fylde op til de 23 men så bliver det jo en tyndere øl både i smag og på %
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Begynder spørgsmål

Indlæg af Truntebryg »

Det gør det - men som udgangspunkt er det ikke svært at udvaske sukker ud af en ca. 15 cm høj filterkage.

Det er også bestemt af hvor høj alc. man ønsker. Skal man op på 7-8% ja så kan man ikke vaske det sidste tynde kavant ud, for man bliver jo nød til at stoppe sparge når man har nået Boil volumens max OG.

Stærkere øl kræver mere malt, større malt volumen giver automatisk ringere chance for god udvaskning af sukker pga højere filterkage. (med mindre man bruger en større gryde)
Brugeravatar
Runenaldo
Indlæg: 1027
Tilmeldt: 8. jun 2011, 21:38
Geografisk sted: Skødstrup

Re: Begynder spørgsmål

Indlæg af Runenaldo »

Truntebryg skrev:Det gør det - men som udgangspunkt er det ikke svært at udvaske sukker ud af en ca. 15 cm høj filterkage.

Det er også bestemt af hvor høj alc. man ønsker. Skal man op på 7-8% ja så kan man ikke vaske det sidste tynde kavant ud, for man bliver jo nød til at stoppe sparge når man har nået Boil volumens max OG.

Stærkere øl kræver mere malt, større malt volumen giver automatisk ringere chance for god udvaskning af sukker pga højere filterkage. (med mindre man bruger en større gryde)
Mener da ellers lige at have læst i HTB bogen at jo højere filterkage desto bedre.
Mvh.
Rune Hansen

"Det er ikke størrelsen på dit udstyr det kommer an på, men hvor tit du bruger det...
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Begynder spørgsmål

Indlæg af Truntebryg »

Ja det har du godt nok ret i, han anbefaler en filterkage tykkelse på 15 til 30 cm ( 6”-12”)

Og ja, der kan vindes lidt på effektiviteten ca 98,5% ved 15 cm og 99,5% ved 30 cm – hvis dit manifold er udlagt rigtigt.(teoretisk)

Men det forstår jeg så bare ikke – det må da være lettere at gennem skylle et tynd lag frem for et tykt… Det står så også i direkte kontrast med dette Batch sparge diagram:

Billede

Rød 1 x sparge, gul 2 x sparge,grøn 3 x sparge (Blå ingen sparge)

Her ses det jo tydeligt at de ca. 7 lb malt jeg bruger, kan give en maksimal ca. 97% efficiency. Bruger du 12 lb ja så dropper efficiency hurtigt til ca 88%. (går ud fra at mere malt = højere filterkage)

Men indrømmet, det er for 3 x batch sparge – ikke sikkert at det er det samme som kontinuert sparge.
Besvar

Tilbage til "Opskrifter"