Frugt øl (Hindbær)

Redaktør: Co-Admin

Lars K
Indlæg: 29
Tilmeldt: 8. mar 2012, 07:16
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Re: Frugt øl (Hindbær)

Indlæg af Lars K »

morfmir skrev:
Lars K skrev: Det gjorde jeg ikke, selvom der stod på frostposen (Hindbær)at det anbefales og give dem et opkog på 1 min pga de er ubehandlede, men jeg skoldede dem med ca 1,5l kogende vand,derefter en hurtig runde med stavblenderen, så håber jeg det er nok.
Jeg er spændt på at høre din erfaring med den metode. Jeg har kun brugt ubehandlet bær, både kirsebær, jordbær og hindbær. Jeg har læst at der kan være et problem med at øllet bliver uklart pga. pektin som bliver udløst når man varmebehandler bærerne.

Desuden er jeg lidt spændt på om du får problemer med "snuller" fra de blendede bær.

/Thomas
Tror ikk jeg har fået så meget pektin ud da jeg skoldede bærrende mens de var frosne,og mht til "snuller" så prøver jeg dit trix med den grove svamp,har noget af den blå svamp man bruger som filter i akvarier,og så i den anden ende en humlesok,mon så ikk med lidt forsiktighed man kan undgå og ilte det og det værste "snuller".
Gajol
Indlæg: 440
Tilmeldt: 16. aug 2011, 23:06
Geografisk sted: Grenaa

Re: Frugt øl (Hindbær)

Indlæg af Gajol »

Jeg hopper lige med :)

Lyder som om du har fat i noget her, glæderm ig til og høre da flere af de kvindlige individer jeg kender til har bedt mig om at lave jordbær øl

/Kim
Brugeravatar
Morten L
Co-Admin
Indlæg: 2429
Tilmeldt: 6. jul 2009, 22:32
Geografisk sted: 9230 Svenstrup J

Re: Frugt øl (Hindbær)

Indlæg af Morten L »

Gajol skrev:Jeg hopper lige med :)

Lyder som om du har fat i noget her, glæderm ig til og høre da flere af de kvindlige individer jeg kender til har bedt mig om at lave jordbær øl

/Kim
Jordbærøl er lækkert men skal efter min erfaring drikkes helt frisk, da jordbærsmag-/aroma er meget hurtig til at "dampe" af.
MVH
Morten
"Give a man a fish and he will eat for a day. Teach him how to fish, and he will sit in a boat and drink beer all day"
Gajol
Indlæg: 440
Tilmeldt: 16. aug 2011, 23:06
Geografisk sted: Grenaa

Re: Frugt øl (Hindbær)

Indlæg af Gajol »

Morten L skrev:
Gajol skrev:Jeg hopper lige med :)

Lyder som om du har fat i noget her, glæderm ig til og høre da flere af de kvindlige individer jeg kender til har bedt mig om at lave jordbær øl

/Kim
Jordbærøl er lækkert men skal efter min erfaring drikkes helt frisk, da jordbærsmag-/aroma er meget hurtig til at "dampe" af.
Tak for tippet :)
Kokken80
Indlæg: 255
Tilmeldt: 1. feb 2012, 18:56
Geografisk sted: Hjortshøj, Århus

Re: Frugt øl (Hindbær)

Indlæg af Kokken80 »

Kommer lige med en kommentar her også....

Pas på med de frosne bær, især hindbær. Der kan nemt være spor af norovirus i dem, hvilket er grunden til at fødevarestyrelsen anbefaler at de skal varme behandles minimum 1 minut inden anvendelsen.

Jeg har selv lige flasket en "frugtøl", ale med passionfrugt, her har jeg brugt frysetørret passionfrugt (45gr til 13ltr i 1. fermentering). Har lige testkørt en flaske efter 3 dage ved ca 22grader og 10 timer i køleskabet. Der var dog ikke dannet ordentlig kulsyre endnu, men nok til at man får sig en fornemmelse af hvad det bliver til :o) Smagen af passion er helt fantastisk, glæder mig virkelig til at nyde den i haven her når varmen virkelig sætter ind.

Den næste frugtøl bliver også med hindbær dog bare på en hvede, men igen her vil jeg bruge frysetørret. Friske bær kan hurtigt afgive en "grå/mat" farve hvis de ikke bliver kogt blanke. Her ville jeg foreslå at man koger bær med i urten (de sidste 15min) sammen med humlen af flere grunde - tildels for at koge urten blank, smitterisiko samt det også er langt nemmere at styre hvor meget smag de afgiver og muligheden for at sigte "snuller" fra urten igennem en finmasket netsigte over i gæringsspanden, selvfølgelig efter afkøling (i samme omgang vil den også blive iltet lidt)

MVH

Kokken
René
Indlæg: 166
Tilmeldt: 24. jan 2010, 08:58
Geografisk sted: 6900 Skjern

Re: Frugt øl (Hindbær)

Indlæg af René »

Indtil videre har jeg kun lavet frugt øl, på sur/vild øl. Den lave ph skulle forhindre farlige bakterier i at udvikle sig. Så jeg dumper bare frugten i som den er, samtidig har "vildbrygsbakterier" den fordel at de selv kan ødelægge frugten, så det skulle ikke være nødvendigt, at mose, eller blende. Hvis jeg skulle lave en ren "Saccharomyces" øl med frugt, så ville jeg fortrække at bruge, en færdig pasteuriseret frugtsaft, og den kunne man jo selv lave, så man kan styre sukkerindhold, tilsætte Pectinase o.s.v. Og hvis det er konen, eller kæresten der har bestilt en RED eller lignende, kunne hun jo passende selv fremstille frugtsaften.
Morten L skrev:
Gajol skrev:Jeg hopper lige med :)

Lyder som om du har fat i noget her, glæderm ig til og høre da flere af de kvindlige individer jeg kender til har bedt mig om at lave jordbær øl

/Kim
Jordbær øl er lækkert men skal efter min erfaring drikkes helt frisk, da jordbærsmag-/aroma er meget hurtig til at "dampe" af.
Jeg er har ikke selv erfaring med ren jordbær øl, men jeg er ved at læse "Wild Brews" af Jeff Sparrow. Og havde lige læst om jordbær. Sitat: Lower in acid content than many other fruits, strawberries lend little or no color and a very soft, subtle flavor and aroma that ages surprisingly well.

Jeg er selv ved at brygge en "Berliner wiesse" bastard med: Rabarbertyttebærblåbærmirabelstikkelsbærribshindbærsolbærskovjordbærbrombær.
Mvh: René
____________________________
Et forsøg, er bedre end 100 teorier.
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Frugt øl (Hindbær)

Indlæg af Borg »

René skrev:Jeg er selv ved at brygge en "Berliner wiesse" bastard med: Rabarbertyttebærblåbærmirabelstikkelsbærribshindbærsolbærskovjordbærbrombær.
Fordi det lige var den sort du havde ved hånden... ;-)
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
René
Indlæg: 166
Tilmeldt: 24. jan 2010, 08:58
Geografisk sted: 6900 Skjern

Re: Frugt øl (Hindbær)

Indlæg af René »

Borg skrev:
René skrev:Jeg er selv ved at brygge en "Berliner wiesse" bastard med: Rabarbertyttebærblåbærmirabelstikkelsbærribshindbærsolbærskovjordbærbrombær.
Fordi det lige var den sort du havde ved hånden... ;-)
Ja, det var desværre den eneste sort der modnede sidste år :)
Mvh: René
____________________________
Et forsøg, er bedre end 100 teorier.
Fotojensen
Indlæg: 630
Tilmeldt: 6. mar 2012, 23:45
Geografisk sted: Odense sø

Re: Frugt øl (Hindbær)

Indlæg af Fotojensen »

René skrev:
Borg skrev:
René skrev:Jeg er selv ved at brygge en "Berliner wiesse" bastard med: Rabarbertyttebærblåbærmirabelstikkelsbærribshindbærsolbærskovjordbærbrombær.
Fordi det lige var den sort du havde ved hånden... ;-)
Ja, det var desværre den eneste sort der modnede sidste år :)
Hvilket træ kommer det fra? :0)
Venligst
Tommy
The problem with the world is that everyone is a few drinks behind "Humphrey Bogart"
LEV livet, det er til for det samme.
René
Indlæg: 166
Tilmeldt: 24. jan 2010, 08:58
Geografisk sted: 6900 Skjern

Re: Frugt øl (Hindbær)

Indlæg af René »

Rabarbertyttebærblåbærmirabelstikkelsbærribshindbærsolbærskovjordbærbrombærtræ! Hvad ellers :)
Mvh: René
____________________________
Et forsøg, er bedre end 100 teorier.
Fotojensen
Indlæg: 630
Tilmeldt: 6. mar 2012, 23:45
Geografisk sted: Odense sø

Re: Frugt øl (Hindbær)

Indlæg af Fotojensen »

René skrev:Rabarbertyttebærblåbærmirabelstikkelsbærribshindbærsolbærskovjordbærbrombærtræ! Hvad ellers :)
100 på du copy/paste den der ;0)

Ellers go' lir'
Venligst
Tommy
The problem with the world is that everyone is a few drinks behind "Humphrey Bogart"
LEV livet, det er til for det samme.
René
Indlæg: 166
Tilmeldt: 24. jan 2010, 08:58
Geografisk sted: 6900 Skjern

Re: Frugt øl (Hindbær)

Indlæg af René »

Åhh...Fu.. Copy/paste Ja... selvfølig :)
Mvh: René
____________________________
Et forsøg, er bedre end 100 teorier.
Gajol
Indlæg: 440
Tilmeldt: 16. aug 2011, 23:06
Geografisk sted: Grenaa

Re: Frugt øl (Hindbær)

Indlæg af Gajol »

Hej

Hvordan går det med jere frugt øl :)
Min kærste er begyndt at rykke lidt for om jeg ikke snart skal prøve og lave lidt til hende
evt et par opskrifter vil være meget velkommen, regner med at lave et bryg på ca 20l dele det i 2 og tilsætte jordbær til en og hindbær til nr 2

/Kim
Brugeravatar
Mhoe
Indlæg: 285
Tilmeldt: 14. nov 2011, 15:04
Geografisk sted: Horsens

Re: Frugt øl (Hindbær)

Indlæg af Mhoe »

Hejsa

Jeg smagte lige min hindbærøl igår og synes faktisk den er blevet en dejlig sag.. dufter og smager af hindbær. Den har lidt syrlighed til sig hvilket jeg godt kan lide - dette kan måske reduceres lidt ved at karbonere det med et alternativ til alm sukker

Jeg har brugt Skagens Hvede fra Brygladen som grundøl. Tog ca. 5L fra og lod det stå i ca. 14 dage ved 10 grader med lige knap 1kg hindbær (som jeg lavede et kort opkog på først).
morfmir
Indlæg: 676
Tilmeldt: 16. dec 2008, 22:55
Geografisk sted: Mørkøv

Re: Frugt øl (Hindbær)

Indlæg af morfmir »

Gajol skrev:Hej

Hvordan går det med jere frugt øl :)
Min kærste er begyndt at rykke lidt for om jeg ikke snart skal prøve og lave lidt til hende
evt et par opskrifter vil være meget velkommen, regner med at lave et bryg på ca 20l dele det i 2 og tilsætte jordbær til en og hindbær til nr 2

/Kim
En update på min sidste hindbær øl. Jeg kom det meste på cornelius og det blev drukket meget hurtigt. Det blev også nogle flasker. De har stået i kælderen ved ca 10c siden 10. feb. i går drak jeg en af dem. Og den var blevet en smugle overkarboneret. Ikke så den væltede ud men nok til at den var meget livlig. Det kunne tyde på at der enten er noget frugtsukker fra hindbærene som ikke er forgæret inden den kom på flaske. Eller at der er en vildgær er aktiv i flaskerne. Så mit råd må være at lave være med at lave for meget frugt øl afgangen da holdbarheden ikke er så god.

/Thomas
---
Imod tåber kæmper selv guder forgæves
Besvar

Tilbage til "Opskrifter"