Hylde/æble cider

Redaktør: Co-Admin

Besvar
Brugeravatar
Mayland
Indlæg: 113
Tilmeldt: 22. maj 2012, 22:31
Geografisk sted: Nørrebro

Hylde/æble cider

Indlæg af Mayland »

Hey, har tænkt mig at gå i kast med dette projekt da hylden er lige ved at blomstre og det er dét damerne ka' li :)

Koge 10 liter hyldesaft, af ca 1kg blomst, 2kg sukker, lidt lime saft.

Blande det direkte i min gærspand med ca 10 liter pasteuriseret æblemost.

tilsætte WLP530 - Abbey Ale

Gære det helt ned - 2-3 uger.

Tilsætte nok sukker sådan at smagen er nogenlunde sød, men ikke ulækker sommersby sød. - måske et kg?

Flaske

Tjekke karboneringen efter ca en uge.

Pasteurisere hele skidtet, når der er den ønskede mængde co2 og lade den stå i ca 2 måneder.

Er der noget jeg har glemt/bør tage højde for?
Brugeravatar
Kofoed
Indlæg: 807
Tilmeldt: 30. jan 2011, 20:23
Geografisk sted: Odense

Re: Hylde/æble cider

Indlæg af Kofoed »

Tror den kommer til at smage MEGET af hyld;-)

Så vidt jeg kan regne ud, ender du op med en ABV på ca. 8,5% ( det er en heftig sommerdrik )

Jeg ville nu vælge en champagnegær eller anden vingær.

Hvis du får den gæret helt ned ( det gør en champagne gær ) så skal du jo have regnet på sukker mængden som tilsættes inden flaskning.
En sådan fætter der skal jo være godt karboneret efter min smag, så mon ikke du skal regne med ca. 12 - 14 gr/liter til det, eller måske endnu mere

En sommersby/Mokai ligger så vidt jeg husker på ca. 90 gr/liter i restsukkermængde, og du skal jo under den kvalmegrænse kan jeg forstå - Pas på med at gå for langt ned hvis tøserne skal drikke det..... Jeg kører med ca. 75 gr./ltr - og det virker med tøserne

Det er efter min mening meget modigt at søde den med forgærbart sukker, du skal i hvertfald ikke vente dage med at checke karboneringen. Jeg ville nu vælge en ikke forgærbar sukker til sødningen.

Kofoed
Brugeravatar
Mayland
Indlæg: 113
Tilmeldt: 22. maj 2012, 22:31
Geografisk sted: Nørrebro

Re: Hylde/æble cider

Indlæg af Mayland »

Kofoed skrev: Jeg ville nu vælge en champagnegær eller anden vingær. Kofoed
Har besluttet at prøve med en ølgær, både pga smagen og fordi den netop ikke gære helt ned. Så kan jeg karbonere på restgæren.

Og ellers 1000 tak for svaret - især med henblik på mængden af restsukker. Tror at vi satser på en 50-60g/l. Og mængden af hyld, tror vi bare prøver at blande det til (5-7liter hyld) og så smager det til med æblemost.
Kofoed skrev:, du skal i hvertfald ikke vente dage med at checke karboneringen. Jeg ville nu vælge en ikke forgærbar sukker til sødningen. Kofoed

Ok, husker at tjekke flaskerne et par dage efter så. Og planen er netop at prøve at pasteurisere, har aldrig prøvet det før så det skal da med på cv'et.

Nogen der har haft held med det i en ovn - eller er en gryde et foretrække?. Havde man en opvaskemaskine, kunne et program på 60 måske klare det?
Brugeravatar
Kofoed
Indlæg: 807
Tilmeldt: 30. jan 2011, 20:23
Geografisk sted: Odense

Re: Hylde/æble cider

Indlæg af Kofoed »

Jeg har ikke selv prøvet en pasteurisering før, men jeg ville gøre det i ovnen da det må være lettere at flaskerne stående i lodret position.
Tag en flaske magen til og fyld med vand, så kan du bruge denne til at måle temperaturen på. Du skal måske ikke så højt op for dræbe gæren, men en egentlig pasteurisering skal vel op på ca. 80°C i 10 - 15 min.
Ved ikke hvordan det forholder sig med Cider, men øl får det de kalder et pasteuriserings chock og smager ikke godt de første 3 - 4 dage bagefter, de skal lige komme sig;-)
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Hylde/æble cider

Indlæg af Truntebryg »

Mayland skrev:
Kofoed skrev: - eller er en gryde et foretrække?.
Altså - oprindeligt så er EL gryden jo netop lavet til dette. De fleste gryder har en bundplade/ rist der hæver flaskerne over varme fladen.

Nogen der har regnet trykket på en flaske, ved 60C ?
Brugeravatar
Mayland
Indlæg: 113
Tilmeldt: 22. maj 2012, 22:31
Geografisk sted: Nørrebro

Re: Hylde/æble cider

Indlæg af Mayland »

Tak for råd...
Yep, pasteuriseringen bliver et forsøg. Lige pt har vi ingen elgryde, så tror vi prøver med ovnen, evt prøve at holde temperaturen med is og koldt vand.

De forum jeg har kigget på, har ikke rigtig nævnt noget med problemer med trykket, så det regner jeg med godt kan gå. evt giver vi plads til lidt mere luft end man normalt gør ved flaskningen af øl.

Jeg læste dog inde på brewtalk, at nogen mente at cider (måske kun hvis den er pasteuriseret) kun er god de næste 2 måneder. Giver det nogen mening?
Besvar

Tilbage til "Opskrifter"