Erfaring med friske hyldeblomster

Redaktør: Co-Admin

Besvar
Vakker
Indlæg: 130
Tilmeldt: 26. jan 2011, 22:00
Geografisk sted: Frederikshavn

Erfaring med friske hyldeblomster

Indlæg af Vakker »

Hej er der nogle der har erfaring med hvor meget frisk hyldeblomst der skal bruges i et bryg? Jeg skal ud og plukke idag nemlig. Koger i det med i urten eller skal det puttes i under gæringen?
Med Venlig Hilsen
Anders Hansen
Gajol
Indlæg: 440
Tilmeldt: 16. aug 2011, 22:06
Geografisk sted: Grenaa

Re: Erfaring med friske hyldeblomster

Indlæg af Gajol »

Hej

jeg har lavet et forsøg med 80g i et 20 l byg men kan ikke sige så meget endnu da den stadig er til gæring
jeg smed dem i de sidste 10 min

/kim
Svend Aage Pedersen
Indlæg: 177
Tilmeldt: 5. nov 2007, 21:46
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Re: Erfaring med friske hyldeblomster

Indlæg af Svend Aage Pedersen »

Jeg bryggede 32 liter sidste år med 200 gram hyldeblomst (helt uden stilke) kom med i de sidste 20 min. af urtkogningen. Pigerne især, var helt vilde med den.
Svend Aage Pedersen
9800
Vakker
Indlæg: 130
Tilmeldt: 26. jan 2011, 22:00
Geografisk sted: Frederikshavn

Erfaring med friske hyldeblomster

Indlæg af Vakker »

Så har jeg hvis nok i de bærerposer som jeg kom hjem med. De er nu skyllet og vacumpakket portionsvis til fryseren.
Med Venlig Hilsen
Anders Hansen
Svend Aage Pedersen
Indlæg: 177
Tilmeldt: 5. nov 2007, 21:46
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Re: Erfaring med friske hyldeblomster

Indlæg af Svend Aage Pedersen »

Vakker skrev:Så har jeg hvis nok i de bærerposer som jeg kom hjem med. De er nu skyllet og vacumpakket portionsvis til fryseren.
Husk nu, at det kun er selve blomsten, altså det hvide, du skal bruge. Stilkene kan give en grim smag. Brug f.eks. en gaffel til at rive blomsterne af med.
Svend Aage Pedersen
9800
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Erfaring med friske hyldeblomster

Indlæg af Truntebryg »

200g lyder af meget - jeg har brugt 60 - 80 g / 20 L (kun blomster - kogt med aroma humlen)

Må hoved rystende indrømme, at det er en af mine populæreste øl ....

(jo jo den smager da meget godt ...)
Brugeravatar
Kofoed
Indlæg: 807
Tilmeldt: 30. jan 2011, 20:23
Geografisk sted: Odense

Re: Erfaring med friske hyldeblomster

Indlæg af Kofoed »

Svend Aage Pedersen skrev:
Vakker skrev:Så har jeg hvis nok i de bærerposer som jeg kom hjem med. De er nu skyllet og vacumpakket portionsvis til fryseren.
Husk nu, at det kun er selve blomsten, altså det hvide, du skal bruge. Stilkene kan give en grim smag. Brug f.eks. en gaffel til at rive blomsterne af med.
Jeg bruger et triks med persille når det skal fryses ned, mon ikke man kunne bruge det med hyldeblomster også.
Persillen bundtes i buketter, skylles, og hænges op til tørring et par timer. Så lægger man buketterne i fryseren en dags tid. Tages forsigtigt ud og rystes ned i en pose, så står man de rene stilke i hånden. Smart hva:-) LOL
Jon
Indlæg: 299
Tilmeldt: 28. maj 2008, 22:20
Geografisk sted: 8600 Silkeborg

Re: Erfaring med friske hyldeblomster

Indlæg af Jon »

Jeg bruger cirka 20 store skærme til min hvedeøl, cirka 25 liter. Blomstene klippes nogenlunde rene og koges med de sidste 5 minutter. Jeg prøvede at fryse sidst år men da de blev liggende at tø op så blev de meget hurtigt brune og smagte og duftede helt anderledes (og mere intenst) i den neste portion øl. Efter min mening så var de bedst når de kom lige fra træet. Jeg har set enkelte råd der går på at skal helst plukkes på formiddagen men så går det nok lidt for meget fuldmåne og hekseri i det efter min mening. Held og lykke - og meld gerne tilbage med din erfaring.
--------------------------
Mvh/Jon
8600 Silkeborg
Øls
Indlæg: 53
Tilmeldt: 23. jan 2012, 13:30

Re: Erfaring med friske hyldeblomster

Indlæg af Øls »

Jeg har, nok som mange andre, været lidt på rov rundt omkring de seneste dage.
Jeg lod buketterne tørre en dagstid og derefter har blomsterne været nogen lunde lige til at nuldre af stilkene. Jeg har kastet dem i nogle fryseposer og listet disse i fryseren.

Når jeg skal til at brygge med hyldblomsten, har jeg tænkt mig at benytte dem mere eller mindre direkte fra frys. Jeg regner ikke med at det tager specielt lang tid for dem at tø op i den kogende urt, eller at de har den store betydning for temp. ændring.

Det er min første erfaring med planten (udover en bryg(19l) med 70g indkøbt, hyldblomst(tørret) som står og gærer) og ved derfor ikke endnu, om det er en velfungerende metode. Jeg tager gerne imod kritik og forslag, da jeg nok kommer til at høste mere af den søde blomst..
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Erfaring med friske hyldeblomster

Indlæg af Truntebryg »

Kofoed skrev:Jeg bruger et triks med persille når det skal fryses ned, mon ikke man kunne bruge det med hyldeblomster også.
Forsøg hermed sat i fryseren !!
Brugeravatar
Boje
Indlæg: 726
Tilmeldt: 4. nov 2007, 22:45
Geografisk sted: 6310 Broager

Re: Erfaring med friske hyldeblomster

Indlæg af Boje »

Jon skrev:Jeg prøvede at fryse sidst år men da de blev liggende at tø op så blev de meget hurtigt brune og smagte og duftede helt anderledes (og mere intenst) i den neste portion øl.

Kom til at tænke på,
Er det ikke noget med at cellemembran springer når mand fryser div bær og ting ?
Måske det er derfor smage/duft var mere intens.

Hilsen Bo
.
Der er altid en måde, hvorpå tingene kan gøres bedre... - Gør det !
Thomas Edison
.
Brugeravatar
Kofoed
Indlæg: 807
Tilmeldt: 30. jan 2011, 20:23
Geografisk sted: Odense

Re: Erfaring med friske hyldeblomster

Indlæg af Kofoed »

Truntebryg skrev:
Kofoed skrev:Jeg bruger et triks med persille når det skal fryses ned, mon ikke man kunne bruge det med hyldeblomster også.
Forsøg hermed sat i fryseren !!
Og hvordan gik det så med at ryste blomsterne af?
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Erfaring med friske hyldeblomster

Indlæg af Truntebryg »

Det gik faktisk ret godt, men blomsterne optør MEGA hurtigt.

80% af blomsterne kan kværnes af på et split sekund - da der var gået 20 sekunder, så blev klaserne slatne og du kunne ikke knække dem af.

Så næste forsøg er en stor balje med 20 % ekstra klaser, og så kun 3 klaser op af gangen .... 15- 20 små klaser, gav 50 gram.

Blomsterne er fine hvide, men bliver hurtigt brune ved berøring - så det var hurtigt ned i en vacuumpose og ud med ilten- ned i fryseren igen.
Brugeravatar
Kofoed
Indlæg: 807
Tilmeldt: 30. jan 2011, 20:23
Geografisk sted: Odense

Re: Erfaring med friske hyldeblomster

Indlæg af Kofoed »

Truntebryg skrev:Det gik faktisk ret godt, men blomsterne optør MEGA hurtigt.

80% af blomsterne kan kværnes af på et split sekund - da der var gået 20 sekunder, så blev klaserne slatne og du kunne ikke knække dem af.

Så næste forsøg er en stor balje med 20 % ekstra klaser, og så kun 3 klaser op af gangen .... 15- 20 små klaser, gav 50 gram.

Blomsterne er fine hvide, men bliver hurtigt brune ved berøring - så det var hurtigt ned i en vacuumpose og ud med ilten- ned i fryseren igen.
Ok, super - Jamen så er det ligesom med persillen, jeg plejer også kun at tage en dusk ud af gangen, og den poser jeg ryster den ned i har også været inde i fryseren, når der er rystet en 5 - 6 stykker smider jeg det hele ind i fryseren igen og venter 10 min inden det gentages. Man kan ikke tage hele skidtet ud på en gang, det går nemlig mega hurtigt med at tø op.
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Erfaring med friske hyldeblomster

Indlæg af Truntebryg »

50 g var ikke nok - så et nyt forsøg kørt idag.

35 små skærme i fryseren (4-5 timer)

Derefter kværnes blomsterne af nede i baljen nede i fryseren !! Der er ingen kolde fingre, da der ikke er energi i de små blomster - max 5 min ialt !!!

Sikken en forskel, men de smager jo sikkert ens ;-)

Billede
Besvar

Tilbage til "Opskrifter"