God simpel IPA

Redaktør: Co-Admin

Humlejægeren
Co-Admin
Indlæg: 1878
Tilmeldt: 7. jan 2011, 19:50
Geografisk sted: Horsens (Brædstrup)

Re: God simpel IPA

Indlæg af Humlejægeren »

Janse skrev:
Jorkim skrev:
Janse skrev:Og skoldede forresten min humle inden tilsætning.
Hvorfor ?? og hvordan ??
For at komme evt. bakterier og andre mikroorganismer til livs. Pakkede det godt ind i sølvpapir og overhældte det med kogende vand.
Ok, har aldrig "skoldede" min humle inden jeg tørhumler og tro ikke jeg kommer til det, tro ikke det er at problem at forurene sin øl når man tørhumler..
Hvis der sker noget med øllet efter tørhumling det er ikke humlen der er problemet..
Brew Strong
Nikolaj
Gajol
Indlæg: 440
Tilmeldt: 16. aug 2011, 23:06
Geografisk sted: Grenaa

Re: God simpel IPA

Indlæg af Gajol »

Hej

Min plan er at smide humlen i efter ca 14 dage uden at stikke om men hvor lang tid skal den står min plan var 1 uge men er det nok ?
og da jeg kun har tap hane på mine spande er jeg lidt nervøs for hvordan tapning skal ske, vil alt det humle ikke stoppe det hele til ? kan man evt smide det i en humlesok eller får jeg så ikke fuld udbytte af humlen ?
regner med en gærings tid på 21 dage i alt før jeg tapper på flaske

/Kim
Janse
Indlæg: 124
Tilmeldt: 10. feb 2012, 06:38
Geografisk sted: Glostrup

God simpel IPA

Indlæg af Janse »

Jeg har læst at det er en god ide at skolde humlen inden tørhumling.

Du kan sagtens tørhumle i en humlesok. Put evt en tung genstand ned i sokken så den holder sig nede i væsken. Jeg tørhumlede uden sok og da jeg stak om brugte jeg en stålsvamp som si. Virkede fint.
Jeg tørhumlede i halvanden uge og har hørt man også kan tørhumle i 2 uger.
Besøg mig og synes godt om Jinnks Bryghus på facebook
mas
Indlæg: 1171
Tilmeldt: 19. mar 2006, 20:34
Geografisk sted: 2640, Hedehusene

Re: God simpel IPA

Indlæg af mas »

Gajol skrev:Hej

Min plan er at smide humlen i efter ca 14 dage uden at stikke om men hvor lang tid skal den står min plan var 1 uge men er det nok ?
Jeg syntes ikke jeg får noget ud af at tørhumle længere end en ugestid.
og da jeg kun har tap hane på mine spande er jeg lidt nervøs for hvordan tapning skal ske, vil alt det humle ikke stoppe det hele til ? kan man evt smide det i en humlesok eller får jeg så ikke fuld udbytte af humlen ?
Jeg syntes humlesokker tager lidt af aromaen! Jeg bruger en hævert uden grydesvamp (måske skulle jeg få fat i en!?), jeg syntes ikke det er det store problem. Ingen taphaner på mine spande, men jeg tror ikke det vil give de store problemer. Måske må du opgive de sidste liter øl!
regner med en gærings tid på 21 dage i alt før jeg tapper på flaske
/Kim[/quote]

Tilgengæld syntes jeg at tre ugers gærring ialt er i underkanten, men hvis man har travlt kan det sagtens lade sig gøre!


Mvh

Thomas

PS Jeg tørhumler altid og uden at desinficerer. Jeg har aldrig set skyggen af en infektion!
BenjaminKE
Indlæg: 208
Tilmeldt: 1. jun 2012, 15:22
Geografisk sted: Odense

Re: God simpel IPA

Indlæg af BenjaminKE »

Alt efter hvad man ønsker at læne sig op af - engelsk eller amerikansk stil - til dem der ønsker at forstå teknikken bedre kan jeg henvise til dette link:
http://www.winning-homebrew.com/dry-hopping.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Der bliver beskrevet alt lige fra hvornår, hvor meget, hvor lang tid, hvilke humler der egner sig bedst og ikke mindst alternativer til at få en dejlig aroma.

//Benjamin
Christian Bonde
Indlæg: 394
Tilmeldt: 31. aug 2010, 22:10
Geografisk sted: Holsted - Sydjylland

Re: God simpel IPA

Indlæg af Christian Bonde »

Synes sokkerne fungerer fint , bruger dem dog aldrig.

ved Pellets skal man lige være lidt mere omhyggelig med hæverten, så man ikke rammer bunder og får et en masse snask/stumper med.
jeg bryggede for nyligt en RIS med 80g pellets som tørhumle, det gav lidt bøvl da jeg fik suget lidt for meget med over, da de sidste dråber skulle med.
Så måtte øl siden af cornelius, afmonteres et par gange og renses for stumper. efter 2-3 gange kørte alt dog fint.

ift. tiden til tørhumle, så synes jeg det med humle i for lang tid er lidt en skrøne, ihvertfald på nogle typer.
Jeg har haft fustager med tørhumle stående i op til 2 måneder, uden græs eller andre bismage. Tror det er lidt overvurderet. Synes dog det er en dejlig let måde at peppe sin IPA op på igen, når den begynder at fade lidt.
Her i huset plejer det at være efter ca. en halv fustage (jeg burde drikke mere), så får den lige en sok med humle i fustagen, og efter 7 dage er den kørende igen.
BenjaminKE
Indlæg: 208
Tilmeldt: 1. jun 2012, 15:22
Geografisk sted: Odense

Re: God simpel IPA

Indlæg af BenjaminKE »

Bonde:
Tapper du af fustagen til den er halvt fyldt og så efterfølgende åbner og smider mere humle i? Og det sker der intet ved? hvor lang tid har du ladet sådan et "åbnet" fad stå?

//Benjamin
Christian Bonde
Indlæg: 394
Tilmeldt: 31. aug 2010, 22:10
Geografisk sted: Holsted - Sydjylland

Re: God simpel IPA

Indlæg af Christian Bonde »

BenjaminKE skrev:Bonde:
Tapper du af fustagen til den er halvt fyldt og så efterfølgende åbner og smider mere humle i? Og det sker der intet ved? hvor lang tid har du ladet sådan et "åbnet" fad stå?

//Benjamin
Præcis :-) Tror jeg uden problemer har haft et fad stående, med en humlesok indsat halvvejs, ydeligere 2-3 måneder. Det fungerer fint. Låget i cornelius er jo heller ikke af længe, og da co2 er tungere end luft, er iltmængden introduceret minimal, specielt hvis der ydermere luftes ud med Co2 i fustagen efterfølgende.

Ville dog nok ikke gøre det lige pt. med vildgærs bataljonen i luften hen over sommeren, ihvertfald ikke hvis fadet skal opbevares i stuetemp eller deromkring. Har dog nogle stykker konstant i køleskab hvor der også tappes fra, der er det intet problem. Det er jo de færreste gængse infektioner der kan gro ved 2c, selvom de så skulle være til stede i øllet. Hvis man da skulle være så uheldig.

En anden løsning kunne være at sætte co2 tryk på, meget svagt, når man har løsnet låget. Derved skaber du jo et opadgående tryk, der umuliggør at noget kan komme ned mens du smider sokken i. Vel samme princip (i mild grad) som bunsenbrænder til at skabe petri skåls arbejdsområde.
Besvar

Tilbage til "Opskrifter"