hjælp til en opskrift på en Amrikans brown ale

Redaktør: Co-Admin

Besvar
asco
Indlæg: 470
Tilmeldt: 8. mar 2012, 20:54

hjælp til en opskrift på en Amrikans brown ale

Indlæg af asco »

Hej Jeg har lidt malt liggende fra lidt forskellige bryg jeg har lavet, og er nået frem til at jeg nok kan lave mig en amrikans brown ale.

Jeg har fyrret den ind i Beersmith og det ser fornuftig ud, men jeg mangler en humle profil til den, jeg har også lidt forskellig liggende her, men da jeg ikke er oppe på ret mange bryg endnu ved jeg desværre ikke så meget om de forskllige humler, så jeg håber i ville kunne give mig et tip om opskriften her er helt i skoven eller ej?
Jeg bruger chokolade hveden til at skabe det mørke i øllet, har dog brug den før og man skal passe MEGET på med den vil jeg sige, den er giver meget hurtigt smag og farve og ødelage lidt den sidste bryg da den fik en nærmest brændt smag, fik hældt 7,5% af den i og max af hvad jeg læse er 5%. Så den blev HELT sort :), bare et tip!

Jeg kan se at mange Brown ales er lavet med Pale Malt som basis, men kan man ikke bruge pilsner også?

batch Size: 21 Liter

malt profil:
Pilsner Malt: 4,75 Kg
CaraMunich : 0,40 Kg
CaraAmber: 0,30 Kg
Chokolade hvede: 0,20 Kg

Humle Profil
Her ved jeg ikke endnu, håber i kan komme med nogle forslag, men jeg har det her:
Cascade
Amarillo
Centennial
Perle

gæren er en genbrug af en US-05 gær som skal omstikkes og så vil jeg genbruge gærkagen.
Brugeravatar
Nimbus39
Indlæg: 3392
Tilmeldt: 27. jun 2010, 09:52
Geografisk sted: Greve (Mosede Strand)
Kontakt:

Re: hjælp til en opskrift på en Amrikans brown ale

Indlæg af Nimbus39 »

Hej,
Mit bryg 18 var en ganske OK brown ale (dog lidt til den lyse side for stilarten) , du kan se opskriften på min HP.

Når det er sagt er det ikke farven der gør en god brown ale, så dit foreslag til at bruge noget malt for at farve den til den korrekte "tone" er lidt en omvendt måde at gøre det på.
Jeg ville købe noget mørkt karamel malt og bruge det, for så får du karamel smag og farve.
Personligt kan jeg godt lide en god maltbase for at give balance i øllen, så en pilsner malt bør ikke stå alene som basismalt, tilsæt noget München eller lign. for at give den lidt mere "bund" i smagen, så kan du bedre tillade dig at give den godt med humle bitterhed og aroma.
Du kan evt. tilsætte noget biscuit eller Special B hvis du vil have lidt antydning af brød eller nødder i den, men det er lidt atypisk for den stil (men smager nu ganske godt)

Jeg ville bruge Perle som bitter humle og cascade som aroma humle - fordelingen er et spørgsmål om smag men jeg mener selv at en ABA bør være mild i bitterheden, kun lige nok til at skabe balancen med malten og så kraftig i aroma smagen.

Jeg ville lave en mæskning uden mash out for at give enzymerne så meget tid som muligt til at få lavet så meget sukker som muligt, det vil give en mere udgæret øl, som er typisk for stilarten.

Beskrivelsen fra Haandbryg.dk:
generelt indtryk
Amerikansk brown ale har sit udspring i den engelske. Det som frem for alt adskiller dem er, at amerikanerne anvender betydeligt flere specialmalte end briterne og desuden brygger deres variant en anelse stærkere. Foruden malt anvender amerikanerne mindre mængder af forskellige sukkerarter som melasse, honning, ahornsirup, kornsukker og kandissukker. Amerikansk humle dominerer men selv engelske og tyske sorter mikses med de amerikanske. Max. 25% af humlen anvendes som bitterhumle. Tørhumling er almindelig.
udseende
Mørk kobberfarvet til rødbrun. Køletåge er tilladt.
aroma
Humlearomaen, oftest citrusagtig, er mild til stærk. Estere og duft af mørkere maltsorter skal være i niveauet lav til tydelig. Der bør ikke forefindes diacetyl.
smag
Bitterhumle og humlesmag skal dominere den rige maltsmag, som dog skal mærkes tydeligt bag ved humlen. Noget mere tør end den engelske. Let ristede toner skal findes. Ingen diacetyl. Niveauet af frugtestere bør ikke være højt.
krop
Medium krop med en tydelig tørhed, som kommer af humle og udgæret øl.
Det var mit forslag, håber du kan bruge det til noget :-)
Buy a man a beer and he wastes an hour. Teach a man to brew and he wastes a lifetime.
http://bryggeri.landly.dk
http://www.facebook.com/bryggerilandly
http://beersmithrecipes.com/listrecipes/2810/nimbus39
asco
Indlæg: 470
Tilmeldt: 8. mar 2012, 20:54

Re: hjælp til en opskrift på en Amrikans brown ale

Indlæg af asco »

Nimbus39 skrev:Hej,
Mit bryg 18 var en ganske OK brown ale (dog lidt til den lyse side for stilarten) , du kan se opskriften på min HP.

Når det er sagt er det ikke farven der gør en god brown ale, så dit foreslag til at bruge noget malt for at farve den til den korrekte "tone" er lidt en omvendt måde at gøre det på.
Jeg ville købe noget mørkt karamel malt og bruge det, for så får du karamel smag og farve.
Personligt kan jeg godt lide en god maltbase for at give balance i øllen, så en pilsner malt bør ikke stå alene som basismalt, tilsæt noget München eller lign. for at give den lidt mere "bund" i smagen, så kan du bedre tillade dig at give den godt med humle bitterhed og aroma.
Du kan evt. tilsætte noget biscuit eller Special B hvis du vil have lidt antydning af brød eller nødder i den, men det er lidt atypisk for den stil (men smager nu ganske godt)

Jeg ville bruge Perle som bitter humle og cascade som aroma humle - fordelingen er et spørgsmål om smag men jeg mener selv at en ABA bør være mild i bitterheden, kun lige nok til at skabe balancen med malten og så kraftig i aroma smagen.

Jeg ville lave en mæskning uden mash out for at give enzymerne så meget tid som muligt til at få lavet så meget sukker som muligt, det vil give en mere udgæret øl, som er typisk for stilarten.

Beskrivelsen fra Haandbryg.dk:
generelt indtryk
Amerikansk brown ale har sit udspring i den engelske. Det som frem for alt adskiller dem er, at amerikanerne anvender betydeligt flere specialmalte end briterne og desuden brygger deres variant en anelse stærkere. Foruden malt anvender amerikanerne mindre mængder af forskellige sukkerarter som melasse, honning, ahornsirup, kornsukker og kandissukker. Amerikansk humle dominerer men selv engelske og tyske sorter mikses med de amerikanske. Max. 25% af humlen anvendes som bitterhumle. Tørhumling er almindelig.
udseende
Mørk kobberfarvet til rødbrun. Køletåge er tilladt.
aroma
Humlearomaen, oftest citrusagtig, er mild til stærk. Estere og duft af mørkere maltsorter skal være i niveauet lav til tydelig. Der bør ikke forefindes diacetyl.
smag
Bitterhumle og humlesmag skal dominere den rige maltsmag, som dog skal mærkes tydeligt bag ved humlen. Noget mere tør end den engelske. Let ristede toner skal findes. Ingen diacetyl. Niveauet af frugtestere bør ikke være højt.
krop
Medium krop med en tydelig tørhed, som kommer af humle og udgæret øl.
Det var mit forslag, håber du kan bruge det til noget :-)

Mange tak for inputede, jeg kan godt se at jeg måske mangler noget mere basis malt for at give den mere bundsmag. Men nu var det blot hvad jeg havde liggende :).
Med hensyn til en mørk karamel malt, så er cara munich vel en karamel malt såvel som cara amber? og kan læse mig til at de godt kan bruges i en brown ale?
Som sagt har de malter liggene og skal have brugt det da det er valset på forhånd og har snart liggede de gyldene 3 mdr.

Men ellers giver det en god ide om hvad en god brown ale er må jeg sige, tak for det
asco
Indlæg: 470
Tilmeldt: 8. mar 2012, 20:54

Re: hjælp til en opskrift på en Amrikans brown ale

Indlæg af asco »

eller er jeg helt ude i skoven med brug af cara-amber og cara munich
Brugeravatar
Nimbus39
Indlæg: 3392
Tilmeldt: 27. jun 2010, 09:52
Geografisk sted: Greve (Mosede Strand)
Kontakt:

Re: hjælp til en opskrift på en Amrikans brown ale

Indlæg af Nimbus39 »

asco skrev:eller er jeg helt ude i skoven med brug af cara-amber og cara munich
Nej, det vil jeg ikke mene - det er mere din chokolade malt der nok vil ramme lidt ved siden af.
Buy a man a beer and he wastes an hour. Teach a man to brew and he wastes a lifetime.
http://bryggeri.landly.dk
http://www.facebook.com/bryggerilandly
http://beersmithrecipes.com/listrecipes/2810/nimbus39
Brugeravatar
Morten L
Co-Admin
Indlæg: 2429
Tilmeldt: 6. jul 2009, 21:32
Geografisk sted: 9230 Svenstrup J

Re: hjælp til en opskrift på en Amrikans brown ale

Indlæg af Morten L »

Jeg synes egentlig ikke chokolade hveden er helt tosset, hveden kan hjælpe med et stabilt skum og den ristede del giver farve/aroma/smag.

Men nu er jeg også tilhænger af at brygge uden at skele så meget til stilarter :-)
MVH
Morten
"Give a man a fish and he will eat for a day. Teach him how to fish, and he will sit in a boat and drink beer all day"
Brugeravatar
k.larsen
Indlæg: 710
Tilmeldt: 29. sep 2008, 19:47
Geografisk sted: nr.snede

Re: hjælp til en opskrift på en Amrikans brown ale

Indlæg af k.larsen »

Det ser meget fint ud, og humlerne er super. Lav selv en opskrift i beercalc og se til at bitterheden bliver passende i forhold til stilen.
Brug kun meget lidt bitterhumle, altså kogetid 60 min, men tilsæt derimod rigeligt ved 15 min og 5 min, som også vil give en del bitterhed.
Herved får du herlig smag og duft af de lækre amerikanske humler.

Du skriver ikke hvilken EBC din cara wheat har, men det er meget vigtigt for ikke at få øllet for mørkt. Så igen ind i beercalc og check farven i forhold til stilen. Jeg synes at 200 gr ser ud af for meget....
HumlepraXis - håndbryg i praksis - http://www.humlepraxis.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.facebook.com/humlepraxis?ref=hl" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
beerbuster
Indlæg: 739
Tilmeldt: 23. jun 2008, 21:45
Geografisk sted: Odense

Re: hjælp til en opskrift på en Amrikans brown ale

Indlæg af beerbuster »

http://lmgtfy.com/?q=Janets+brownale" onclick="window.open(this.href);return false;


Det er "The end all be all" brownale, humlet,chokoladet...super..bryg den....bryg den nu

Peter.
Med venlig hilsen.
Peter

Omstikning...just say no !..

"He was a wise man who invented beer.
Plato "
asco
Indlæg: 470
Tilmeldt: 8. mar 2012, 20:54

Re: hjælp til en opskrift på en Amrikans brown ale

Indlæg af asco »

k.larsen skrev:Det ser meget fint ud, og humlerne er super. Lav selv en opskrift i beercalc og se til at bitterheden bliver passende i forhold til stilen.
Brug kun meget lidt bitterhumle, altså kogetid 60 min, men tilsæt derimod rigeligt ved 15 min og 5 min, som også vil give en del bitterhed.
Herved får du herlig smag og duft af de lækre amerikanske humler.

Du skriver ikke hvilken EBC din cara wheat har, men det er meget vigtigt for ikke at få øllet for mørkt. Så igen ind i beercalc og check farven i forhold til stilen. Jeg synes at 200 gr ser ud af for meget....

Jamen jeg har den faktisk i beersmith :), hvor Farven kommer ud med en EBC på 45 ca og beersmith siger mellem 35-69 på american brown ale.

Jeg har ikke tastede humle ind endnu da jeg ville høre hvad ville passe godt i først, og om malt profilen i det hovdetaget gav mening, har slet ikke erfaring med at lave mine egen opskrifter endnu!
asco
Indlæg: 470
Tilmeldt: 8. mar 2012, 20:54

Re: hjælp til en opskrift på en Amrikans brown ale

Indlæg af asco »

Morten L skrev:Jeg synes egentlig ikke chokolade hveden er helt tosset, hveden kan hjælpe med et stabilt skum og den ristede del giver farve/aroma/smag.

Men nu er jeg også tilhænger af at brygge uden at skele så meget til stilarter :-)
Jeg har som sagt kun brugt den i en enkelt bryg hvor jeg kom alt for meget i så fik en brændt smag og meget mørk. Så mindre af det :).....

men skulle jeg bare prøve at lave den her med en passende humle profil eller hvad?
asco
Indlæg: 470
Tilmeldt: 8. mar 2012, 20:54

Re: hjælp til en opskrift på en Amrikans brown ale

Indlæg af asco »

beerbuster skrev:http://lmgtfy.com/?q=Janets+brownale


Det er "The end all be all" brownale, humlet,chokoladet...super..bryg den....bryg den nu

Peter.
Den har jeg så ikke ingredienserne til PT, måske næsten gang :)
søreno
Indlæg: 1705
Tilmeldt: 13. nov 2010, 14:18
Geografisk sted: Thisted

Re: hjælp til en opskrift på en Amrikans brown ale

Indlæg af søreno »

Prøv evt at søge på Keller likes på beercalc. Det er mikkellers opskrift, som vist er forløberen til Jackie Brown. Jeg har brygget den et par gange. Den er god, synes jeg.

Du behøver jo ikke at lave den eksakt samme opskrift, men du kan jo fx skele til humleprofil (den er vist kun med cascade, så vidt jeg husker), mæsketemperatur og indhold af henholdsvis karamelmalt og chocolademalt.

VH
Søren
Besvar

Tilbage til "Opskrifter"