Hvad skal min første opskrift være?

Redaktør: Co-Admin

Besvar
JensF
Indlæg: 5
Tilmeldt: 8. jan 2007, 23:05
Geografisk sted: Haderslev

Hvad skal min første opskrift være?

Indlæg af JensF »

Hej

Jeg har min første bryg til gode, men er igang med det forberedende. Jeg føler jeg har læst så meget på nettet, dette forum, set video osv. at jeg har besluttet at starte lige på og hårdt med all-grain bryg.

Har i forslag til min første opskrift,, når jeg bl.a. er meget glad for smagen i Carlsbergs Abbey Ale ??

På forhånd tak.

mvh JensF
mas
Indlæg: 1171
Tilmeldt: 19. mar 2006, 20:34
Geografisk sted: 2640, Hedehusene

Indlæg af mas »

Tilykke med din nye hobby! Hvis det er all-grain du har lyst til at lave, så er det bare at klø på.

Ang. Abby ale prøv at kigge på beercal:
http://www.haandbryg.dk/cgi-bin/beercalc.cgi
Vælg sort by: rating og show only: Dubbel eller mørk stærk belgisk øl

De første opskrifter der vises vil være præmierede ved DM i håndbryg. Det er her jeg henter inspiration til mine opskrifter.

Du vil iøvrigt kunne se at flere af opskrifterne er semi-grain...

Thomas
Mr. P
Indlæg: 723
Tilmeldt: 14. jun 2006, 13:38
Geografisk sted: Odense

Re: Hvad skal min første opskrift være?

Indlæg af Mr. P »

JensF skrev:Jeg har min første bryg til gode, men er igang med det forberedende. Jeg føler jeg har læst så meget på nettet, dette forum, set video osv. at jeg har besluttet at starte lige på og hårdt med all-grain bryg.

Har i forslag til min første opskrift,, når jeg bl.a. er meget glad for smagen i Carlsbergs Abbey Ale ??
Mit første all grain bryg var Vejle Abbey. Den blev RIGTIG god, så den kan jeg klart anbefale. Mæskeprogrammet er også så simpelt, som det kan være (1 trin + mash out), så det er en glimrende "begynderøl".

Opskriften er lavet af Klaus Egebjerg fra Brygladen og han vandt DM 2002 i kategorien Belgisk Ale med denne øl.

Opskrift:
http://www.haandbryg.dk/cgi-bin/beercal ... le%20Abbey
mvh Poul
www.ohbl.dk
JensF
Indlæg: 5
Tilmeldt: 8. jan 2007, 23:05
Geografisk sted: Haderslev

Indlæg af JensF »

1000 Tak for de hurtige svar. Håndbryggere er sq venlige ;o)

Jeg tror da så at jeg planlægger med, at debutere med en "Vejle Abbey". Jeg har dog et enkelt spørgsmål mere:

Jeg synes nemlig det lyder af meget med 7,9 kg total malt til 25 liter ØL.
Når der i beercalc står 25 liter er det så den FÆRDIGE mængde øl, eller det mængden til mæskningen. Jeg ønsker nemlig at brygge 25 liter FÆRDIG øl. Jeg laver en el gryde med fast bund og recirkulering med manuel punpe(læs: kande (med midre jeg skaffer en billig pumpe))

Hvad betyder Yeast ?

p.s. når jeg recirkulerer gennem den falske bund/si, skal jeg så vente med at cirkulere til mæskningen er færdig og jeg går over til "spargle-programmet?" og dermed erstatte Lauter-tun med cirkuleringen. Og skal man iøvrigt cirkulere kontinuelig eller med intervalle for at mindske varmetabet??

mvh JensF
Morten
Indlæg: 767
Tilmeldt: 17. jan 2006, 17:02
Geografisk sted: Nørresundby

Indlæg af Morten »

JensF skrev:
Hvad betyder Yeast ?
Det betyder Gær
MvH
Morten
(9400)
mas
Indlæg: 1171
Tilmeldt: 19. mar 2006, 20:34
Geografisk sted: 2640, Hedehusene

Indlæg af mas »

JensF skrev: Jeg synes nemlig det lyder af meget med 7,9 kg total malt til 25 liter ØL.
Når der i beercalc står 25 liter er det så den FÆRDIGE mængde øl, eller det mængden til mæskningen. Jeg ønsker nemlig at brygge 25 liter FÆRDIG øl. Jeg laver en el gryde med fast bund og recirkulering med manuel punpe(læs: kande (med midre jeg skaffer en billig pumpe))
I beercal er volumen den færdige mængde øl (der er også noget der hedder boil volume, det er noget andet). 7,9 kg skal mæskes i ca 20 l vand. Når du tapper det af får du ca 10 l ud! Du skal altså tilsætte mindst 15 l spargevand for at få 25 l øl. Du skal ogå tage højde for et hvis tab under kogning, eller bare tilsætte kold vand tilsidst!
p.s. når jeg recirkulerer gennem den falske bund/si, skal jeg så vente med at cirkulere til mæskningen er færdig og jeg går over til "spargle-programmet?" og dermed erstatte Lauter-tun med cirkuleringen. Og skal man iøvrigt cirkulere kontinuelig eller med intervalle for at mindske varmetab
Der er tre processer. Først mæskning (her er der nogle der cirkulere for at få en bedre varmefordeling mellem top og bund i mæsken). Herefter skal der cirkuleres for at gøre urten klar (filtrering). Tilsidst skal der sparges. Prøv at søge på batch sparge og fly sparge her på siden!

Thomas
Michael K
Indlæg: 198
Tilmeldt: 14. feb 2006, 09:09
Geografisk sted: Ringe

Indlæg af Michael K »

Hej.

Jeg plejer at miste et sted mellem 1 og 5 L øl i gærkagen der dannes på bunden af gærtanken, når jeg omstikker til anden fermentering.

I kogefasen mister jeg ca. 5 L urt i fordampningen, men det er nemt at tage højde for, eller efterjustere til ønskede OG senere, som mas er inde på.
Mvh.

Michael K
JensF
Indlæg: 5
Tilmeldt: 8. jan 2007, 23:05
Geografisk sted: Haderslev

Indlæg af JensF »

Ok. Og tak.
Som jeg forstår er det korrekt at jeg i beercalc har oplyst Volume til 25 liter, når det er det jeg vil ende med. Når der så alligevel skal tilsættes/erstattes 10-15 liter, må det vel primært være malten der har "opslugt" væden, idet det vel trods alt er begrænset hvad der fordamper ved 65-68 grader ??. Når så meget bliver opslugt, burde man så ikke vride malten i en rent kogt viskestykke, eller er det et dumt spørgsmål :o)

ps. når man har falsk bund og recirkulerer, skal man så også røre rundt i mæsken af og til, eller er dette ikke nødvendigt fordi den jo ikke kan brænde på pga sien ?

mvh jhf
mas
Indlæg: 1171
Tilmeldt: 19. mar 2006, 20:34
Geografisk sted: 2640, Hedehusene

Indlæg af mas »

JensF skrev:Ok. Og tak.
Som jeg forstår er det korrekt at jeg i beercalc har oplyst Volume til 25 liter, når det er det jeg vil ende med
De 25 l er det du har i gærringstanken lige inden du tilsætter gæren. Du mister et par liter mere inden du kan drikke øllet!
Når der så alligevel skal tilsættes/erstattes 10-15 liter, må det vel primært være malten der har "opslugt" væden, idet det vel trods alt er begrænset hvad der fordamper ved 65-68 grader ??. Når så meget bliver opslugt, burde man så ikke vride malten i en rent kogt viskestykke, eller er det et dumt spørgsmål :o)
Du skal både erstatte det vand der er opsuget af malten og tilsætte ekstra vand. Det ekstra vand bruges til sparging, dvs at sukkeren udvaskes af malten.

Man kunne sikkert godt ligge 14-15 kg 75 grader varm malt op i et viskestykke og vride det... jeg tror jeg vil foretrække at tilsætte ekstra vand, det forekommer mig at være nemmere! ;)
ps. når man har falsk bund og recirkulerer, skal man så også røre rundt i mæsken af og til, eller er dette ikke nødvendigt fordi den jo ikke kan brænde på pga sien ?
Jeg ved det ikke! Jeg sætter gryden på køkkenbordet pakker den ind i et liggeunderlag (man kunne sikkert også stille gryden i sengen!). Så sætter jeg mig ind i sofaen med en god bog eller en hjemmebryg.

Thomas
JensF
Indlæg: 5
Tilmeldt: 8. jan 2007, 23:05
Geografisk sted: Haderslev

Indlæg af JensF »

He-he.

Ja, det er unægtelig nemmere at tilsætte vand fremfor at vride 15 kg mask. Jeg tænke jo blot på om de ca 10 liter opslugt vand var mere smagsfuld (og sukkerholdig) end det rene vand mand tilsætter??.

hilsen JensF
mas
Indlæg: 1171
Tilmeldt: 19. mar 2006, 20:34
Geografisk sted: 2640, Hedehusene

Indlæg af mas »

Det er lige præcis mere smagfuldt! Ideen i sparging er at "bytte" vandet i mæsken ud med det tilsatte vand. Derfor er det ikke helt ligegyldigt hvordan man sparger.

Thomas
Brugeravatar
admin
Site Admin
Indlæg: 4754
Tilmeldt: 4. dec 2005, 16:25
Geografisk sted: 7080 Børkop

Indlæg af admin »

JensF skrev:He-he.

Ja, det er unægtelig nemmere at tilsætte vand fremfor at vride 15 kg mask. Jeg tænke jo blot på om de ca 10 liter opslugt vand var mere smagsfuld (og sukkerholdig) end det rene vand mand tilsætter??.

hilsen JensF
Det varme vand man eftergyder med, skal ned igennem dem varme mask, for skylle sukkeret ud.

Jens
JensF
Indlæg: 5
Tilmeldt: 8. jan 2007, 23:05
Geografisk sted: Haderslev

Indlæg af JensF »

Tak for alle svarene.

Nu må jeg se hvor jeg kan købe de forskellige ingredienser. Jeg synes ikke nogen af leverandører har ALLE delene. Men så må jeg vel bare handle 3 forskkellige steder ....hvor nøje kommer det sig iøvrigt, at man ikke handler de helt rigtige EBC tal som der står i opskrifterne.

mvh jhf
steenj
Indlæg: 42
Tilmeldt: 22. okt 2006, 19:14
Geografisk sted: 7080 Børkop

Indlæg af steenj »

JensF skrev:Tak for alle svarene.

Nu må jeg se hvor jeg kan købe de forskellige ingredienser. Jeg synes ikke nogen af leverandører har ALLE delene. Men så må jeg vel bare handle 3 forskkellige steder ....hvor nøje kommer det sig iøvrigt, at man ikke handler de helt rigtige EBC tal som der står i opskrifterne.

mvh jhf
Det er jo ligesom med madlavning. Jeg har da næsten aldrig fulgt en opskrift i alle detaljer, men alle folk elsker min mad og min øl :-)
Jeg vil mene at du kan få det hele hos www.beerkits.dk som er den billigste forhandler jeg kender.
Ebc er kun et spørgsmål om farve, det er vel ikke så vigtigt om det er 18 eller 20 ebc.

Steen.
Michael K
Indlæg: 198
Tilmeldt: 14. feb 2006, 09:09
Geografisk sted: Ringe

Indlæg af Michael K »

JensF skrev:He-he.

Ja, det er unægtelig nemmere at tilsætte vand fremfor at vride 15 kg mask. Jeg tænke jo blot på om de ca 10 liter opslugt vand var mere smagsfuld (og sukkerholdig) end det rene vand mand tilsætter??.

hilsen JensF
Jeg tilsætter ikke rent vand i min urt, men sparger videre på masken mens urten koger. Til sidst efterjusterer jeg OG med den meget tynde, men stadig smagfulde urt der er løbet igennem masken under kogetiden.

Når du når der til, så prøv at smage på masken før og efter spargning. Forskellen på sukkeringholdet er der ingen tvivl om.
Mvh.

Michael K
Besvar

Tilbage til "Opskrifter"