Tilsætninger til skotsk ale

Redaktør: Co-Admin

Besvar
Jon
Indlæg: 299
Tilmeldt: 28. maj 2008, 23:20
Geografisk sted: 8600 Silkeborg

Tilsætninger til skotsk ale

Indlæg af Jon »

Hej

Jeg har en skotsk ale (80 shilling) stående på gærspanden. Det er en rimelig simpel opskrift blot for at lave en god og enkel øl ud fra devisen om at det er nemmere at tilføje end at trække fra når opskriften brygges neste gang. Jeg havde tænkt mig at dele brygget op i 3 lige store dele og komme det i 3 styks 9 liter fustager. En skulle forblive "original" som reference og så ville jeg gerne tørhumle en og tilsætte egetræ chips til den sidste. Så kommer mine spørgsmål:

1) Jeg havde tænkt mig en forsigtig mængde tørhumle. Jeg tænkte at smide 10 gram Fuggle direkte i fustagen og lade den forblive der. Lyder det helt forkert?

2) Jeg tænkte mig at tage noget af mit Jack Daniels ryge ege tre chips og komme det i ovnen ved 150 grader i 20 minutter inden det smides direkte i fustagen. Tanken var at kun bruge egechipsen for at lære noget om hvad den havde at tilføre øllen i modsætning til at lade egechipsen ligge i noget whisky eller rom. Men er varmebehandlingen tilstrækkelig? Vil den riste træet for meget? Og hvor meget skal jeg bruge?

Håber der er nogen der har noget erfaring at byde ind med.
--------------------------
Mvh/Jon
8600 Silkeborg
Brugeravatar
Nimbus39
Indlæg: 3392
Tilmeldt: 27. jun 2010, 10:52
Geografisk sted: Greve (Mosede Strand)
Kontakt:

Re: Tilsætninger til skotsk ale

Indlæg af Nimbus39 »

Tørhumle afgiver ikke bitterhed, så du kan bare humle løs. Der er delte meninger om det er en god ide at lade det blive i fustagen, nogen siger det kan give "græs smag" andre siger det ikke gør spor - jeg har ingen erfaringer da jeg altid tager min tørhumle op inden jeg flasker.
Men en af dem her i fustagen er nok en god ide: http://www.maltbazaren.dk/shop/humle-fi ... 1320p.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Hvis du vil have en ren ege smag skal du nok ikke bruge egechips der stammer fra whiskey tønder ;-)
Jeg har lagt mine i vodka i et par dage inden jeg tilsætter dem (sammen med vodkaen) så er de helt sikkert sterile.
Buy a man a beer and he wastes an hour. Teach a man to brew and he wastes a lifetime.
http://bryggeri.landly.dk
http://www.facebook.com/bryggerilandly
http://beersmithrecipes.com/listrecipes/2810/nimbus39
chevydk
Indlæg: 913
Tilmeldt: 5. dec 2005, 12:26
Geografisk sted: 7080, Børkop
Kontakt:

Tilsætninger til skotsk ale

Indlæg af chevydk »

1) Det kan du roligt gøre. Mere er også muligt. Jeg har tit haft 50g i en 18L fustage

2) Her kan jeg ikke hjælpe men er interesseret da jeg også leger med tanken om at tilsætte træ til en kommende øl.
Mvh.

Søren Ladegaard

"A woman drove me to drink and I didn't even have the decency to thank her"
W. C. Fields
Brugeravatar
MonkeyBrew
Indlæg: 4420
Tilmeldt: 26. okt 2006, 22:13
Geografisk sted: 8670 Låsby

Re: Tilsætninger til skotsk ale

Indlæg af MonkeyBrew »

Du kunne også tilsætte noget hedelyng. Det er da så skotsk som noget næsten bliver. ;)
Monkeybrew - Abegodt øl!

~ Lars Bang Rasmussen ~

http://www.monkeybrew.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

Mæsketemperature for stilarterne:

http://haandbrygforum.dk/viewtopic.php? ... ure#p85351" onclick="window.open(this.href);return false;
Jon
Indlæg: 299
Tilmeldt: 28. maj 2008, 23:20
Geografisk sted: 8600 Silkeborg

Re: Tilsætninger til skotsk ale

Indlæg af Jon »

Tak for input med humle. Jeg prøver lidt forsigtigt med 10 gram til de 8 liter. Jeg koger en gazepose og smider humlen i fadet og lader den forblive der. Så kan jeg jo passende lære lidt om udviklingen efterhånden som jeg prøvesmager. Med 3 varianter der udvikler sig over tid bliver det jo et hårdt arbejde at prøvesmage og følge udviklingen :-)

Jeg vil give Jer ret i at det ikke er en ren egetræ jeg får :-) Men jeg ville gerne vide hvor meget egechipsen giver i forhold til en eventuel tilsætning af whisky/rom/vodka. Jeg er dog fristet til at prøve det også men det kan måske vente til neste gang. Og så lave 2 - 3 varianter. Alt afhængigt af dette resultat. Noget bud på effekten af at smide egechipsene i ovnen?

Jeg vil også prøve med hedelyng. Men jeg tror måske jeg lader det vente til neste gang.
--------------------------
Mvh/Jon
8600 Silkeborg
søreno
Indlæg: 1705
Tilmeldt: 13. nov 2010, 14:18
Geografisk sted: Thisted

Re: Tilsætninger til skotsk ale

Indlæg af søreno »

Jon skrev:Tak for input med humle. Jeg prøver lidt forsigtigt med 10 gram til de 8 liter. Jeg koger en gazepose og smider humlen i fadet og lader den forblive der. Så kan jeg jo passende lære lidt om udviklingen efterhånden som jeg prøvesmager. Med 3 varianter der udvikler sig over tid bliver det jo et hårdt arbejde at prøvesmage og følge udviklingen :-)

Jeg vil give Jer ret i at det ikke er en ren egetræ jeg får :-) Men jeg ville gerne vide hvor meget egechipsen giver i forhold til en eventuel tilsætning af whisky/rom/vodka. Jeg er dog fristet til at prøve det også men det kan måske vente til neste gang. Og så lave 2 - 3 varianter. Alt afhængigt af dette resultat. Noget bud på effekten af at smide egechipsene i ovnen?

Jeg vil også prøve med hedelyng. Men jeg tror måske jeg lader det vente til neste gang.
Jeg ville enten dampe chipsene eller vælge Nimbus´ løsning med vodka. Vodka er smagløst. Ovnbehandlingen tror jeg rister dem for meget.

Lyng har jeg brugt med fint resultat i skotsk ale. Jeg kan evt. lægge opskriften på beersmith cloud. Jeg har brugt frisk lyng. Hvis man gør det, er det først aktuelt til august/september, når lyngen blomstrer.

VH
Søren
Brugeravatar
MonkeyBrew
Indlæg: 4420
Tilmeldt: 26. okt 2006, 22:13
Geografisk sted: 8670 Låsby

Re: Tilsætninger til skotsk ale

Indlæg af MonkeyBrew »

Ret mig hvis jeg tager helt fejl, men jeg mener at have set tørret lyng i krydderi sektionen i Tiger.
Monkeybrew - Abegodt øl!

~ Lars Bang Rasmussen ~

http://www.monkeybrew.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

Mæsketemperature for stilarterne:

http://haandbrygforum.dk/viewtopic.php? ... ure#p85351" onclick="window.open(this.href);return false;
søreno
Indlæg: 1705
Tilmeldt: 13. nov 2010, 14:18
Geografisk sted: Thisted

Re: Tilsætninger til skotsk ale

Indlæg af søreno »

MonkeyBrew skrev:Ret mig hvis jeg tager helt fejl, men jeg mener at have set tørret lyng i krydderi sektionen i Tiger.
Jeg tror du har ret i, at man kan købe det tørret. Hvordan det virker, ved jeg ikke. Jeg har kun prøvet frisk.

VH
Søren
Holger
Indlæg: 339
Tilmeldt: 2. aug 2012, 12:28
Geografisk sted: Aalborg (Gug)
Kontakt:

Re: Tilsætninger til skotsk ale

Indlæg af Holger »

søreno skrev:
Jon skrev:Tak for input med humle. Jeg prøver lidt forsigtigt med 10 gram til de 8 liter. Jeg koger en gazepose og smider humlen i fadet og lader den forblive der. Så kan jeg jo passende lære lidt om udviklingen efterhånden som jeg prøvesmager. Med 3 varianter der udvikler sig over tid bliver det jo et hårdt arbejde at prøvesmage og følge udviklingen :-)

Jeg vil give Jer ret i at det ikke er en ren egetræ jeg får :-) Men jeg ville gerne vide hvor meget egechipsen giver i forhold til en eventuel tilsætning af whisky/rom/vodka. Jeg er dog fristet til at prøve det også men det kan måske vente til neste gang. Og så lave 2 - 3 varianter. Alt afhængigt af dette resultat. Noget bud på effekten af at smide egechipsene i ovnen?

Jeg vil også prøve med hedelyng. Men jeg tror måske jeg lader det vente til neste gang.
Jeg ville enten dampe chipsene eller vælge Nimbus´ løsning med vodka. Vodka er smagløst. Ovnbehandlingen tror jeg rister dem for meget.

Lyng har jeg brugt med fint resultat i skotsk ale. Jeg kan evt. lægge opskriften på beersmith cloud. Jeg har brugt frisk lyng. Hvis man gør det, er det først aktuelt til august/september, når lyngen blomstrer.

VH
Søren
Ville ikke give det en tur i ovnen, da man ikke ved om det vil ændre på træets karakteristika. Selv ville jeg lægge det i blød, i enten noget whiskey, vodka eller noget andet stærkt alkohol. Da egetræ kan bidrage med smag som vanillin (vanilje smag) tanniner (astringent) peber og ristede noter, så syntes jeg det vil være synd og ødelægge din skotske øl. Ikke sikkert i andre er enige, min det var lige my 5 cent :)
Hellhound.dk
Jon
Indlæg: 299
Tilmeldt: 28. maj 2008, 23:20
Geografisk sted: 8600 Silkeborg

Re: Tilsætninger til skotsk ale

Indlæg af Jon »

Tak for alle forslag. Efter at have tænkt det i gennem vælger jeg at gå videre med at lade egetræet få en tur i ovnen. Træstykkerne kommer fra et fad som jo i udgangspunktet er ristet. Men da det er en overfladebehandling og fadet nu er brudt i stumper er der nu masser af overflade som ikke er ristet. Derfor vælger jeg at lade det få en tur i ovnen. Jeg sætter temperatur til 175 og lader det få en kort tur på 10 minutter. Det håber jeg giver en tilpas ristning.
--------------------------
Mvh/Jon
8600 Silkeborg
Jon
Indlæg: 299
Tilmeldt: 28. maj 2008, 23:20
Geografisk sted: 8600 Silkeborg

Re: Tilsætninger til skotsk ale

Indlæg af Jon »

En lille tilbagemelding.

Øllet blev tappet og fordelt på et lille (9l) og stort cornelius fad. På det lille fad kom der 25 gram egechips (25 af de største stykkerne) der blev ristet 10 minutter i 175 grader. Det store fad er reference og jeg droppede således at tørhumle. I dag (efter 10 dage) har jeg lige prøvesmagt de 2 fade og egetræet kommer meget fint og tydelig i gennem i aroma og smag. Der kunne godt være mere hvis det er tydelig egefad man gerne vil have men efter min mening er det nuværende niveau meget passende. Jeg lader dog egetræet forblive i fadet for at se hvordan det udvikler sig. Da øllet (desværre) mangler noget sødme og krop vælger jeg at smide chips i det store fad også. Disse bliver dog både ristet og lagt i blød i noget rum.
--------------------------
Mvh/Jon
8600 Silkeborg
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Tilsætninger til skotsk ale

Indlæg af Borg »

Jon skrev:Med 3 varianter der udvikler sig over tid bliver det jo et hårdt arbejde at prøvesmage og følge udviklingen :-)
Jeg står gerne til rådighed under dette hårde arbejde. Tag bare lidt med på arbejde...
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Opskrifter"