"En sang om is og ild"-opskrifter

Redaktør: Co-Admin

Besvar
Brugeravatar
Fornitz
Indlæg: 412
Tilmeldt: 16. jan 2013, 12:20
Geografisk sted: IPAville

"En sang om is og ild"-opskrifter

Indlæg af Fornitz »

er stor fan af serien, en sang om is og ild (game of thrones). derfor har jeg sammensat nogle opskrifter baseret på forskellige huse, steder osv. de kunne dog godt tåle nogle kritiske øjne, specielt en er jeg blevet i tvivl om hvorfor jeg har surmalt i for eksempel.

har lavet en lille præsentationstekst til hver, både som "salgs tekst" når man skal serverer den, men også for dem der intet ved om serien og hvad øllen skal udtrykke.

håber nogle gider komme med deres tanker, ikke nødvendigvis om alle øllene det er måske lige meget at bede om, men modtages selvfølgelig med kyshånd.

Først har vi
"House of Bolton"
Bolton er vasal til huset Stark, i gamle dage flåede de deres fjender, og er kendt for at være brutale og arving, ramsay er ingen undtagelse.
Øllen er en red Irish ale. Blodrød, fyldig øl som gerne skulle være en god tørstslukker der smager af masser af malt, og ikke specielt humlet, hverken i bitterhed, smag eller aroma.
Komme til at lægge på 4.8%

"The red dessert of Dorne"
Dorne er det ørkenlandet som holder af deres stærke mad og ikke er alt for vilde med Lannisterne væltede targaryanerne af jerntronen.
Øllet er en amerikansk IPA - bittert og frisk øl, som oprindeligt skulle kunne holde sig til at sejle fra England og ud til kolonierne (humle er konserverende). Simpel maltsammensætning, med massere af humle der giver en citrus smag og aroma, foruden der kommer blodappelsin (som dornerne er leverandør af) og Sichuan peber, som giver varme og et lille spark til drøblen.
Efter arbejdet i sommervarmen eller til lette retter
6%

"The crow on the wall"
Muren er kold og alt er mørkt eller sne. Derfor skal der noget sødt, nærende og varmende øl til.
Sweet stout. Stout er en mørk øl der er rig på noter af kaffe, chokolade og mørkefrugter.
Her skal vi havde en masse fylde til en koldsort øl som med 8% alkohol kan give en broder varmen efter en lang vagt på murens top, og med solbær bringer den lidt syre og friskhed ind og fortrænger vinteren. Fadlagers på egefad til at give den endnu mere fylde.
Til desserten eller som hygge til en bog i vinter aften.

"Rise of the Targaryans"
Den trehoved drage rejer sig og gør klar til at tage sit rige tilbage med ild og blod.
En kulsort porter, med en masse ristet malt, et strøg af røg sammen med hindbær, chili, røde peberkorn og Sichuan peber
En nyde øl man drikker en enkelt eller to af, eller til et solidt måltid.
5%

"The men of the drowned God"
Jernøerne er hårde salte og meget ufossonelige og insisterer på at gøre tingene på deres egen måde og ingen fra de grønne lande skal fortælle dem hvordan.
Øllet er en gose, en tysk øltype hvor der er tilsat salt.
Brygges med en smule Østersøvand, lyng og urter i stedet for humle samt lagres med drivtømmer.
En øl der kan drikkes let både til og uden mad.
4%

"The faceless man"
Huset sort og Hvidt er et snigmordere laug som stille og uset fjerner deres kunders fjender, men også giver gaven til dem som opsøger dem.
En belgisk blond, men en masse lag, både i smag og duft fra mosaik humle (som navnet antyder af en masse forskellige smage og aromaer, foruden koriander tilsættes også Brett som er en speciel gærtype der giver meget komplekse og forhåbenligt subtile smagsnoter af ananas, mango og stald.
Drikkes som tørstslukker
4%

"Tvillingerne"
Huset Frey er kendt for at være en overrendt med arvinger
En simpel Pale ale som er let og citrusy og måske hyldeblomst, men ikke i samme omfang som the red dessert of dorne, denne her er meget nemmere at drikke og kan indtages i rigelige mængder.
4%

"The Golden lion"
Huset lannister er synonymet med magt, rigdom og begær.
En fyldig gylden hvedeøl som er sød liflig der giver dig lyst til en tår mere.
Alt fra hygge i solen, til maden eller i stedet for dessert.
5%

"The highgardens cornucopia"
Højhaven er vesterøernes spisekammer hvor alt er frodigt og lækkert, inklusiv deres dronning af jerntronen.
En pilsner spækket med alt det gode fra jordbær, rabarber og Cocoa nibs (smager af kakao)
Tørstslukker og i flæng.
4.5%

(og ja det er forfærdeligt at ville brygge så meget øl!)
Hilsen Frederik Fornitz
Brugeravatar
MonkeyBrew
Indlæg: 4420
Tilmeldt: 26. okt 2006, 21:13
Geografisk sted: 8670 Låsby

Re: "En sang om is og ild"-opskrifter

Indlæg af MonkeyBrew »

Jeg syntes ikke der er meget at sætte en finger på. Det lyder som en spændende serie. Af øl altså. Jeg har ikke selv set game of thrones endnu og har ladt mig fortælle at jeg har noget til gode. ;) Men som sagt så lyder det til at være et spændende projekt. Kan godt lide konceptet med at bringe lidt mystisk og historie ind i bryggene. Også selvom det er fiktion. Glæder mig til at høre hvordan de skrider frem og om du rammer øltyperne som du ønsker. :)
Senest rettet af MonkeyBrew 16. feb 2015, 15:06, rettet i alt 1 gang.
Monkeybrew - Abegodt øl!

~ Lars Bang Rasmussen ~

http://www.monkeybrew.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

Mæsketemperature for stilarterne:

http://haandbrygforum.dk/viewtopic.php? ... ure#p85351" onclick="window.open(this.href);return false;
Humlejægeren
Co-Admin
Indlæg: 1878
Tilmeldt: 7. jan 2011, 19:50
Geografisk sted: Horsens (Brædstrup)

Re: "En sang om is og ild"-opskrifter

Indlæg af Humlejægeren »

Super fine.. Og god idé
Brew Strong
Nikolaj
tomazos
Indlæg: 59
Tilmeldt: 1. nov 2014, 15:38

Re: "En sang om is og ild"-opskrifter

Indlæg af tomazos »

Kreativt og spændende
Besvar

Tilbage til "Opskrifter"