hvidtøl

Redaktør: Co-Admin

Brugeravatar
Lars Christensen
Indlæg: 483
Tilmeldt: 25. sep 2007, 13:09
Geografisk sted: 6720 Fanø
Kontakt:

Indlæg af Lars Christensen »

jakobø skrev: hvis du som jeg skrev tidligere bruger tilsvarende mængde malt, og går ud fra en FG på 1030 som admin siger.
så burder der ikke være problemer.
men det er jo lidt gærværk da du ikke kan være helt sikker på hvor meget eller hvor lidt uforgærbart sukker du laver.
Og det kan du vist hvis du bruger lidt laktose, som søder men er uforgærbart. (Uden at jeg dog selv har prøvet det).

Se evt her:
http://www.haandbrygforum.dk/viewtopic. ... ht=laktose

http://www.haandbrygforum.dk/viewtopic. ... ht=laktose
Hilsen

Lars (6720)

LaC-Brew: http://www.larchris.dk
- "Både bryg og drik med omtanke!"
Mr. P
Indlæg: 723
Tilmeldt: 14. jun 2006, 13:38
Geografisk sted: Odense

Indlæg af Mr. P »

mvh Poul
www.ohbl.dk
mas
Indlæg: 1171
Tilmeldt: 19. mar 2006, 20:34
Geografisk sted: 2640, Hedehusene

Indlæg af mas »

Mr. P skrev: Hvad med at spørge bryggerlauget i Den Gamle By i Århus? Det kan være, at de ved noget. Jeg ved ikke hvem der er med i lauget, men der er i hvert fald en Jes Rønnow Lungskov, der har skrevet nogle pdf'er til brug for bryggerne:
http://www.daimi.au.dk/~jesl/bryggeri/
Jeg har kigget de fleste af pdf'erne igennem, det er fin læsning! Det er opskrifter på hvormeget malt man anvendte i hvidtøl, men ingen indikationer på restsødme. Hvidtøl var iøvrigt lyst øl oprindeligt!! Hele præmissen for diskussionen om man kan lave hvidtøl med høj restsødme som håndbryg, hviler på at den søde hvidtøl vi kender i vore dage har haft en forfader fra før man kunne tvangskarabonerer! En ting står fast: hvidtøl er ikke hvidtøls forfar!

Mvh

Thomas
skidemajet-inc
Indlæg: 644
Tilmeldt: 1. okt 2006, 19:22
Geografisk sted: KBH Nordvest
Kontakt:

Indlæg af skidemajet-inc »

Hvis man er den heldige ejer af "den danske ale", kan man læse noget om hvidtøl der..
Mikkel Mohr Madsen

http://www.lokal" onclick="window.open(this.href);return false;øl.dk
jakobø
Indlæg: 1796
Tilmeldt: 2. sep 2006, 10:43
Geografisk sted: 7000 fredericia
Kontakt:

Indlæg af jakobø »

Lars Christensen skrev: Og det kan du vist hvis du bruger lidt laktose, som søder men er uforgærbart. (Uden at jeg dog selv har prøvet det).
det er lige en ting jeg aldri vil anbefale, da folk kan være laktose intolerante. en anden mulighed er aspartam, men også her er problemer, med mave problemer og lignende, generelt er kunstige sødestoffer forbundet med en ny række problemer.

slutningen på denne diskution bliver vist for mig at jeg skal lave en test med høj mæske temperatur, spørgsmålet er bare hvilken gær og humle man skal bruge.
Brygger lejlighedsvist.
mas
Indlæg: 1171
Tilmeldt: 19. mar 2006, 20:34
Geografisk sted: 2640, Hedehusene

Indlæg af mas »

jakobø skrev: slutningen på denne diskution bliver vist for mig at jeg skal lave en test med høj mæske temperatur, spørgsmålet er bare hvilken gær og humle man skal bruge.
Du skal selvfølgelig bruge us-56 og cascade, og dermed grundlægge øltypen AHØ: amerikansk hvidtøl!

;))

Thomas
jakobø
Indlæg: 1796
Tilmeldt: 2. sep 2006, 10:43
Geografisk sted: 7000 fredericia
Kontakt:

Indlæg af jakobø »

mas skrev:
Du skal selvfølgelig bruge us-56 og cascade, og dermed grundlægge øltypen AHØ: amerikansk hvidtøl!

;))

Thomas
det var selvfølgelig en blandt flere muligheder.

men gæren bliver vist wlp 013, hvis den jeg har stadig er aktiv.

humle ved jeg ikke helt, måske northern brewer. malt sammensætning er heller ikke fastlagt.
Brygger lejlighedsvist.
Brugeravatar
Lars Christensen
Indlæg: 483
Tilmeldt: 25. sep 2007, 13:09
Geografisk sted: 6720 Fanø
Kontakt:

Re: Hvidtøl med styrke?

Indlæg af Lars Christensen »

Boklund skrev:Hej Håndbrygforum.

Nu genopliver jeg lige denne tråd, da jeg skal bruge et godt råd, eller blot jeres mening og erfaringer. En kammerat og jeg selv vil gerne brygge noget, der smagsmæssigt ligger tæt på hvidtøl/maltøl, men styrkemæssigt ligger omkring 4-5%!
Var til ølsmagning i går og fik serveret en Neuzeller Kloster Brau, Schwartzer ABT, som er en schwartzbier. Den smagte ret tæt på en KB hvidtøl, men holder 3,9%. Måske I kan finde en opskrift på disse sydøsttyske schwartzbier, som vist er ret søde?
Hilsen

Lars (6720)

LaC-Brew: http://www.larchris.dk
- "Både bryg og drik med omtanke!"
Rantzau
Indlæg: 50
Tilmeldt: 21. feb 2008, 19:55
Geografisk sted: Gjøl

Indlæg af Rantzau »

Hmmm...hvad med den nemme, pragmatiske vej?

Faktum: Nutidens hvidtøl er med garanti 'stoppet i gæringen' vha. pasteurisering!

Faktum: Fortidens hvidtøl (oprindelsen) var med garanti, ikke lig den hvidtøl vi kender i dag!

Morale: Find ud af hvad du vil brygge!

Pasteuriser dit øl på gammeldags, dansk hvidtøls-bryggeri metode:

30 min. i 60 grader varmt vand

Flaskerne naturligvis: - måske ved at man lader brygget gære en 24 timer eller der omkring - ekspress-klarer det ved 0 til -2 grader C - flasker det - (måske lader det stå derefter i 24-36 timer ved 20-25 gr. af hensyn til karboneringen) - pasteurisering i vandbad!

Var det en idé??? (Sålænge der er tale om håndbryg, kan vi nok ik' undgå udfældning - men det er vel heller ikke målet?)
Herlig hilsen..

Martin :)
mas
Indlæg: 1171
Tilmeldt: 19. mar 2006, 20:34
Geografisk sted: 2640, Hedehusene

Indlæg af mas »

Rantzau skrev:Morale: Find ud af hvad du vil brygge!
Jeg vil brygge moderne hvidtøl på håndbrygger maner! Jeg ved bare ikke helt hvordan endnu!

måske ved at man lader brygget gære en 24 timer eller der omkring - ekspress-klarer det ved 0 til -2 grader C - flasker det - (måske lader det stå derefter i 24-36 timer ved 20-25 gr. af hensyn til karboneringen) - pasteurisering i vandbad!
Jeg syntes ideen er god, men jeg ville være bange for (måske nærmest rædselsslagen) at overkarbonere flaskerne, så de eksplodere særligt mens de står i vandbad!!

Hvis vi antager at vi stopper gærringen ved ca 1035 med at potientiale for at gærre ned på 1010, så vil der stadig være ca 60 g sukker tilbage pr liter øl. Hvilket er ca 5 gange så meget som man bruger til at karbonere hvedeøl. Det er eksplosivt hvis man ikke får standset gærringen i tide! Så vil jeg hellere ofre pengene på et partyfad og tvangskarbonere!

Mvh

Thomas
René
Indlæg: 166
Tilmeldt: 24. jan 2010, 08:58
Geografisk sted: 6900 Skjern

Re: hvidtøl

Indlæg af René »

Hej!

Jeg håber at det er i orden, at genoplive en gammel tråd?

Jeg har efter, at have læst indlæg i dette, og andre fora, selv forsøgt at lave "(mørk)Hvidtøl". Jeg tror at det var en fra Ålborg bryglaug, der beskrev mæskning ved 80 grader. Dette har jeg to gange forsøgt, og endt op med, ikke særligt sød "øl" der lugter af stald. Dette er jeg ret sikker på ikke skyldes fejlgæring, da lugten var der under mæskning, og kogning. Er der andre der har oplevet dette?

Med hensyn til, sødning af hvidtøl, har der været skrevet om laktose, som en hel del mensker ikke kan tåle, og aspartam som er mistænkt for at være kræft/sygdoms fremkaldende.

Må jeg henlede opmærksomheden på, birkesød, også kaldet xylitol E967. Hvis indholdet af xylitol er mindre end indholdet af forgærbart sukker, har det ingen indflydelse på gæringen. Det største ulempe ved xylitol, er at det er temmelig dyrt!

Nu vil jeg i bedste amerikanske stil, skrive en 200 siders lang "Disclaimer". Men kan i ikke bare tænke jer til den? Det næste forslag jeg kommer med, er ulovligt, så se venligt bort fra det! Eller dan jeres egen mening!

Der findes en plante der hedder "Stevia rebaudiana" af den udvindes et stof der hedder stevioside. Stevioside skulle være 200-300 gange sødere end sukker, jeg har regnet lidt på det, og får det til ca. 150 gange sødere. Men det er stadig psykopat sødt. Når man åbner bøtten, får man en sød smag i munden, af de fine støv partikler der uværeligt, bliver virvlet op i luften. (en temlig syret oplevelse)

Problemet med stevia, er at det kan ødelægge foretningen for de store kunstige sødemiddels farbrikanter, da det ikke er muligt at tage patent på en plante, der vokser vildt i det meste af syd amerika. I kan selv prøve at søge oplysninger på nettet, og selv danne jeres mening. Jeg har ikke nogen problemer med at bruge det, i min øl.

Det får skyld for at smage lakrids agtigt, men det er jo ikke et problem i en hvidtøl.

Er der andre der har fundet ud af noget nyt om hvidtøl? Eksisterer "Saccharomyces ludwiggii"?

Mvh:
René
Mvh: René
____________________________
Et forsøg, er bedre end 100 teorier.
dennisdk2000
Indlæg: 20
Tilmeldt: 23. feb 2012, 23:46
Geografisk sted: Manchester, UK

Re: Hvidtøl med styrke?

Indlæg af dennisdk2000 »

Lars Christensen skrev:
Var til ølsmagning i går og fik serveret en Neuzeller Kloster Brau, Schwartzer ABT, som er en schwartzbier. Den smagte ret tæt på en KB hvidtøl, men holder 3,9%. Måske I kan finde en opskrift på disse sydøsttyske schwartzbier, som vist er ret søde?
Jeg synes, at det her med Schwartzbier'en lyder spændende. Jeg er ikke så bekymret, at der er nogle procenter i mit bryg. Det vigtigste for mig er, at smagen er den rette. Jeg bor nu i England og kan naturligvis ikke købe KB hvidtøl her, så hvis jeg selv kan brygge noget, der ligner, så ville det være alletiders! Og hvis jeg skal være helt ærlig, så er de ekstra procenter bare et plus for mig! Er der nogen, der har erfaring med brygning af schwartbier, især end der ligner KB hvidtøl i smagen? Er der nogen, der har lidt mere information om omtalte øl - Neuzeller Kloster Brau, Schwartzer ABT?

Dennis
René
Indlæg: 166
Tilmeldt: 24. jan 2010, 08:58
Geografisk sted: 6900 Skjern

Re: hvidtøl

Indlæg af René »

2 år og en måned, for ikke, at få svar på sine spørgsmål! Det må da være en dansk rekord.

Dennis, har du smagt nogen af de der schwarzbier? Jeg har ikke smagt en tysk schwarzbier, men Samuel Adams Black Lager, og BrewDog's Zeitgeist. Skulle værre samme stil, og det har intet med Dansk hvidtøl at gøre. I den dansk Wiki (og det ved alle jo er sandheden) står der: Schwarzbier er en mørk, tysk lager, uden meget sødme, ikke meget humle, en del maltsmag. Lettere og mere læskende end mange andre mørke øl.

En Belgisk wit, opleves af nogen som værende sød, fordi den har en lav bitterhed. Men den er meget tør.

Det jeg selv har fundet ud af, der virker for mig, er at jeg brygger en 5% øl med en del special malt (caramalt) helt op til max. Ca. 10 - 20 % Full body mæske temperatur 68 - 70°C Hvis jeg kommer over det får jeg en smag JEG ikke kan leve med, men det kan værre andre kan. IBU 5 (man kan også bare lave det af spraymalt)

Når det har gæret færdig, gør jeg som med almindelig flaskegæret øl, men jeg bruger 1,5L plast flasker fra den gang de vaskede og genbrugte dem. De er noget kraftigere end dem der bliver brugt i dag. Karbonere dem til 1,5 - 2 Vol.

Når du så skal bruge noget Hvidtøl, fordeler du 1,5 L i to 1,5 Liters flasker (0,75 i hver) i 1,3 L vand opløser du 160 - 180g sukker. Køler det ned, og hælder på flaskerne. Når de er under 25°C tilsætter man nogle få korn tørgær, gerne en der bundfælder godt. Lader dem stå varmt i 2-3 dage til flaskerne er hård. Crash køler til 0°C Stiller i køleskab til det er drukket. Husk krydderier, lakridsrod o.s.v.

Mvh:
René
Mvh: René
____________________________
Et forsøg, er bedre end 100 teorier.
mas
Indlæg: 1171
Tilmeldt: 19. mar 2006, 20:34
Geografisk sted: 2640, Hedehusene

Re: hvidtøl

Indlæg af mas »

René skrev:Hej!

Jeg håber at det er i orden, at genoplive en gammel tråd?
Bare du ikke forventer hurtigt svar! ;))
Jeg har efter, at have læst indlæg i dette, og andre fora, selv forsøgt at lave "(mørk)Hvidtøl". Jeg tror at det var en fra Ålborg bryglaug, der beskrev mæskning ved 80 grader. Dette har jeg to gange forsøgt, og endt op med, ikke særligt sød "øl" der lugter af stald. Dette er jeg ret sikker på ikke skyldes fejlgæring, da lugten var der under mæskning, og kogning. Er der andre der har oplevet dette?
Måske var din malt allerede angrebet inden mæskning? Jeg har aldrig oplevet andet end "grød" lugt under mæskning.

Er der andre der har fundet ud af noget nyt om hvidtøl?


Jeg har opgivet at forsøge at lave en øl med høj FG og lav alc. Tilgengæld har jeg lavet flere alkoholsvage bryg med rimelig sucess!
Eksisterer "Saccharomyces ludwiggii"?
Den eksisterer! Du kan google den, alt der kan googles eksisterer! Spørgsmålet er om den kan lave lowgravity øl med restsødme!

Mvh

Thomas
kvikky
Indlæg: 278
Tilmeldt: 4. sep 2010, 11:51
Geografisk sted: Ryaa, Aabybro

hvidtøl

Indlæg af kvikky »

Jeg lavede en for 1-1/2 år siden, men er ikke selv så vild med hvidtøl, men andre syntes den smagte godt.
Jeg flaskede øllet med alt for meget sukker og åbnede den hver dag for at tjekke karboneringen og da den var ok blev de pasteuriseret.

Her er link til min opskrift:

http://www.ryaabryghus.dk/index.php/rec ... opskrifter" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh Urth.
Besvar

Tilbage til "Opskrifter"