amerikans hvede ale

Redaktør: Co-Admin

søreno
Indlæg: 1705
Tilmeldt: 13. nov 2010, 14:18
Geografisk sted: Thisted

Re: Sv: amerikans hvede ale

Indlæg af søreno »

asco skrev:
søreno skrev:
asco skrev: skal jeg så ramme den ønsket IBU ved bitterhumlen også gå ud fra at det ikke giver bitterhed ved flame out?
Nej der kommer også bitterhed fra steeping humle. Hvis du bruger beersmith regner den det ud for dig. Beercalc kan desværre ikke. Den sætter bitterheden til 0.
Hvis du ikke har beersmith så bare behold den bitterdose du har nu. Det vil være ca samme bitterhed du slutter med.
Vh Søren

Sendt fra min Nexus 5 med Tapatalk
men tænker om det giver bitterhed ved flameout? jeg bruger beersmith og helt med på den regner det ud for mig, men den kan ikke regne i flameout.
Jo, du skal bare vælge humlen som steeping i stedet for boil 0 minutter. Så beregner den hvor meget bitterhed det giver hvis du fx lader det stå 15 minutter efter kogning inden du køler. Hvis du smider det i ved 0 min og køler med det samme er bitterheden teoretisk 0. Det er det beersmith regner med hvis du angiver som boil 0 minutter. I praksis vil der også være bittertilsætning herfra fordi du jo tager noget tid om at køle ned til under den temperatur, hvor alfasyren konverteres til bitterhed.
Vh Søren

Sendt fra min Nexus 7 med Tapatalk
Besvar

Tilbage til "Opskrifter"