Ups er vores bryg ødelagt ?

Alm. Nybegynder hjælp.
RuneV
Indlæg: 253
Tilmeldt: 8. feb 2017, 12:34
Geografisk sted: Hasselager, Århus

Re: Ups er vores bryg ødelagt ?

Indlæg af RuneV »

Der er jo rimeligt stor forskel på om du brygger 20 liter light øl eller 20 liter 14% barleywine i forhold til hvor meget en pose tørgær kan klare.

Jeg rehydrere for at flest mulige gærceller overlever mødet med den sukkerfyldte urt.
CasparB
Indlæg: 79
Tilmeldt: 1. jan 2017, 19:29
Geografisk sted: Odense 5220

Re: Ups er vores bryg ødelagt ?

Indlæg af CasparB »

RuneV skrev:Der er jo rimeligt stor forskel på om du brygger 20 liter light øl eller 20 liter 14% barleywine i forhold til hvor meget en pose tørgær kan klare.

Jeg rehydrere for at flest mulige gærceller overlever mødet med den sukkerfyldte urt.
Ja det er selvfølgelig rigtigt. Jeg har ikke sat mig super meget ind i pitch rate og sådan noget. Plejer at brygge mellem 3.5 og 6.5 abv så jeg har indtil videre bare brugt et brew gær pr 20 liter, hvilket har fungeret fint.

Sendt fra min WAS-LX1 med Tapatalk
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Ups er vores bryg ødelagt ?

Indlæg af Borg »

Vær god ved dine gærceller, og behandl dem godt.
Det er trods alt dem der laver din urt om til øl.

Stadigt kan det undre mig, at der er så mange der går vældig meget op i mæsketemperatur og humletilsætning, og så lidt i pitchingrate, gæringstemperatur og sikring af viril gær.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tonny1970
Indlæg: 29
Tilmeldt: 24. nov 2017, 09:28

Re: Ups er vores bryg ødelagt ?

Indlæg af Tonny1970 »

RuneV skrev:Jeg vil foreslå en checkliste næste gang i brygger. Du glemmer helt sikkert nogle ting næste gang du brygger også. Det kan virkelig være en stor hjælp når man i starten har 1 million ting i hovedet man skal huske imens man brygger.

Udmæskning
Spargevand klar når sparge skal startes
BG måling(ikke nødvendigt)
Humletilsætninger
OG måling
Hydrering af gær(hvis tør)
Sukker inden flaskning
Det var også min tanke. Der var vist en del begynderfejl og for meget hastværk. Vi brygger allerede igen på søndag. En forsinket juleøl :-=
Har tænkt mig at sætte min ned i morgen og lave en tjekliste. Og få fordelt arbejdet ud. Samtidig skal vi også tappe det her bryg på flasker (forhåbentlig)
9colai
Indlæg: 123
Tilmeldt: 2. apr 2017, 11:34

Re: Ups er vores bryg ødelagt ?

Indlæg af 9colai »

Fik du nogensinde taget en prøve og målt vægtfylden?

Rettelse: hovsa, havde ikke set der var 2 sider ekstra i tråden :-P
Senest rettet af 9colai 19. jan 2018, 09:04, rettet i alt 1 gang.
inzide
Indlæg: 73
Tilmeldt: 18. feb 2016, 13:10

Re: Ups er vores bryg ødelagt ?

Indlæg af inzide »

SørenO, nu blev jeg lige nysgerrig - hvordan vil du kunne smage en stresset gær i øllet? Er man ikke i tvivl?

Jeg har et par gange anvendt vådgær i stedet for brev med tørgær direkte i urten. Det er en dyrere løsning, men jeg bilder mig ind, at der er smagsmæssig forskel, specielt hvis man med en Wit insisterer på at få bundgæren med op i glasset. Men nu er det lidt svært at sammenligne eksempelvis XL-3944 med helt andre gærstammer i tør form ...
søreno
Indlæg: 1705
Tilmeldt: 13. nov 2010, 14:18
Geografisk sted: Thisted

Re: Ups er vores bryg ødelagt ?

Indlæg af søreno »

inzide skrev:SørenO, nu blev jeg lige nysgerrig - hvordan vil du kunne smage en stresset gær i øllet? Er man ikke i tvivl?

Jeg har et par gange anvendt vådgær i stedet for brev med tørgær direkte i urten. Det er en dyrere løsning, men jeg bilder mig ind, at der er smagsmæssig forskel, specielt hvis man med en Wit insisterer på at få bundgæren med op i glasset. Men nu er det lidt svært at sammenligne eksempelvis XL-3944 med helt andre gærstammer i tør form ...
Det er ikke så let at forklare kort. Der er flere forskellige bismag, man kan komme ud for.
Generelt kan man sige, at stresset gær afgiver flere smagsstoffer - forskellige typer af estere især. Nogle smager godt (banansmagen i hvedeøl fx) og nogle er mindre gode (fx smag af grønne æbler). Man kan også få en større mængde af højere alkoholer (fusel), som giver en skarp brændende smag.
Nogle leger med bevidst at underpitche belgisk øl for at få mere smag fra gæren.
Stressfaktorer kan fx være for høj temperatur ved gæring eller for lidt gær.
I how to brew er der en sektion om fejlsmage. Den er god.
Vh Søren

Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk
Tonny1970
Indlæg: 29
Tilmeldt: 24. nov 2017, 09:28

Re: Ups er vores bryg ødelagt ?

Indlæg af Tonny1970 »

Så fik vi flasket vores øl. FG på 1014 som opskriften også sagde :-) Smagen var også ok. Smagte ikke af klorin.
Der er en ting vi undre os over. Vi fulgte opskriften og startet med 19L vand til mærsking. Tilføjet 14L ved filtrering.
Brygget hedder 25L og vi står ilbage med ca 15L ??????
YodaVonBeck
Indlæg: 52
Tilmeldt: 8. feb 2018, 22:30

Re: Ups er vores bryg ødelagt ?

Indlæg af YodaVonBeck »

Tonny1970 skrev:Så fik vi flasket vores øl. FG på 1014 som opskriften også sagde :-) Smagen var også ok. Smagte ikke af klorin.
Der er en ting vi undre os over. Vi fulgte opskriften og startet med 19L vand til mærsking. Tilføjet 14L ved filtrering.
Brygget hedder 25L og vi står ilbage med ca 15L ??????
Hvor meget malt har i brugt? Man taber ca 1L pr Kg, som bliver tilbage i malten.
Hvor meget deadspace er der i jeres udstyr. Det er tab i får ved skift fra gryde til gryde (f.eks.)
Hvordan har i kogt humlen? Man taber også her
Stak i øllen om? Så taber man også her.

Jeg syntes dog stadig at hvis i har brugt 29L vand, så lyder et tab på 14L af pænt meget, med mindre det er en stærk øl, hvor der er brugt meget malt :)
Tonny1970
Indlæg: 29
Tilmeldt: 24. nov 2017, 09:28

Re: Ups er vores bryg ødelagt ?

Indlæg af Tonny1970 »

YodaVonBeck skrev:
Tonny1970 skrev:Så fik vi flasket vores øl. FG på 1014 som opskriften også sagde :-) Smagen var også ok. Smagte ikke af klorin.
Der er en ting vi undre os over. Vi fulgte opskriften og startet med 19L vand til mærsking. Tilføjet 14L ved filtrering.
Brygget hedder 25L og vi står ilbage med ca 15L ??????
Hvor meget malt har i brugt? Man taber ca 1L pr Kg, som bliver tilbage i malten.
Hvor meget deadspace er der i jeres udstyr. Det er tab i får ved skift fra gryde til gryde (f.eks.)
Hvordan har i kogt humlen? Man taber også her
Stak i øllen om? Så taber man også her.

Jeg syntes dog stadig at hvis i har brugt 29L vand, så lyder et tab på 14L af pænt meget, med mindre det er en stærk øl, hvor der er brugt meget malt :)
Der var en del begynderfejl. Vi har nu fået lavet en falsk bund og taphane til vores 50l gryde og vi har næsten ingen tab i forhold til opskrift. Har lige lavet bryg nr 3 og der står 24l pal ale og bobler lige nu. Opskrift sagde 25l :-)
Tonny1970
Indlæg: 29
Tilmeldt: 24. nov 2017, 09:28

Re: Ups er vores bryg ødelagt ?

Indlæg af Tonny1970 »

Tonny1970 skrev:
RuneV skrev:Jeg vil foreslå en checkliste næste gang i brygger. Du glemmer helt sikkert nogle ting næste gang du brygger også. Det kan virkelig være en stor hjælp når man i starten har 1 million ting i hovedet man skal huske imens man brygger.

Udmæskning
Spargevand klar når sparge skal startes
BG måling(ikke nødvendigt)
Humletilsætninger
OG måling
Hydrering af gær(hvis tør)
Sukker inden flaskning
Det var også min tanke. Der var vist en del begynderfejl og for meget hastværk. Vi brygger allerede igen på søndag. En forsinket juleøl :-=
Har tænkt mig at sætte min ned i morgen og lave en tjekliste. Og få fordelt arbejdet ud. Samtidig skal vi også tappe det her bryg på flasker (forhåbentlig)
Vi har nu brygget øl nr 3 og hold da op hvor var det afslappet. Alle begynderfejl var rettet og alle viste hvad de skulle lave. Der var massere af tid til at nyde bryg nr 2 som var en rigtig god juleøl :-)
Tonny1970
Indlæg: 29
Tilmeldt: 24. nov 2017, 09:28

Re: Ups er vores bryg ødelagt ?

Indlæg af Tonny1970 »

Hey brygger. Vi har brygget en pale ale hvor vi skulle omstikker med en ekstra humle :-) Vi tilføjede en jernkugle i humlesokken så den ikke bare flød ovenpå. Da vi smagte på øllen. Smagte den af jern. Var det en fejl 40 at putte kuglen i ???
ramløse
Indlæg: 57
Tilmeldt: 25. sep 2017, 16:42

Re: Ups er vores bryg ødelagt ?

Indlæg af ramløse »

Tonny1970 skrev:Hey brygger. Vi har brygget en pale ale hvor vi skulle omstikker med en ekstra humle :-) Vi tilføjede en jernkugle i humlesokken så den ikke bare flød ovenpå. Da vi smagte på øllen. Smagte den af jern. Var det en fejl 40 at putte kuglen i ???
Om den flyder eller ikke flyder, eller i humlesok eller ikke er i humlesok gør ingen forskel. Drop kuglen næste gang.

http://brulosophy.com/2017/07/03/loose- ... t-results/" onclick="window.open(this.href);return false;
kbh36
Indlæg: 377
Tilmeldt: 27. dec 2014, 19:43
Geografisk sted: 4060 Kr. Såby

Re: Ups er vores bryg ødelagt ?

Indlæg af kbh36 »

Du må ikke bruge jern, kun rustfrit stål eller glaskugler.
Ellers bruge humle pellets direkte i gærspanden, de opløses og synker til bunds, og når man så tapper forsigtigt, så bliver de liggende på bunden sammen med gærkagen.
/Klaus
Cenosillicaphobia is the fear of an empty beer glass. Jeg har ikke et alkoholproblem, jeg har en hobby.
Tonny1970
Indlæg: 29
Tilmeldt: 24. nov 2017, 09:28

Re: Ups er vores bryg ødelagt ?

Indlæg af Tonny1970 »

ramløse skrev:
Tonny1970 skrev:Hey brygger. Vi har brygget en pale ale hvor vi skulle omstikker med en ekstra humle :-) Vi tilføjede en jernkugle i humlesokken så den ikke bare flød ovenpå. Da vi smagte på øllen. Smagte den af jern. Var det en fejl 40 at putte kuglen i ???
Om den flyder eller ikke flyder, eller i humlesok eller ikke er i humlesok gør ingen forskel. Drop kuglen næste gang.

http://brulosophy.com/2017/07/03/loose- ... t-results/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ok. Vi havde også mistanke til hanen på bryggryden. Tror den er af Messing. Har det noget at sige.
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5B4874EC
Senest rettet af Tonny1970 24. mar 2018, 08:41, rettet i alt 1 gang.
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."