Karbonering efter coldcrash

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
Brugeravatar
Thorup
Indlæg: 51
Tilmeldt: 30. maj 2017, 20:20
Geografisk sted: 7100 Vejle

Karbonering efter coldcrash

Indlæg af Thorup »

Hej
Kan man stadig regne med karbonerings tabellerne når ens bryg f.eks opbevares den sidste uges tid ved 2-5 graders varme, og tappes/sukkerkarboneres ved denne temperatur?
Når øllet at optage mere co2 når der bruges coldcrash?
Har nemlig haft lidt udfordringer med overkarboneret øl.


Sendt fra min SM-G903F med Tapatalk
Mvh. Christian Thorup
Flyball
Indlæg: 66
Tilmeldt: 8. mar 2018, 08:03
Geografisk sted: 4690

Re: Karbonering efter coldcrash

Indlæg af Flyball »

Thorup skrev:Hej
Kan man stadig regne med karbonerings tabellerne når ens bryg f.eks opbevares den sidste uges tid ved 2-5 graders varme, og tappes/sukkerkarboneres ved denne temperatur?
Når øllet at optage mere co2 når der bruges coldcrash?
Har nemlig haft lidt udfordringer med overkarboneret øl.


Sendt fra min SM-G903F med Tapatalk
Oprindelig mængde co2 samt mængde af tilsat sukker (ikke temperaturafhængig) giver din karbonering i den færdige øl, temperaturen ved servering af din øl bestemmer hvor "eksplosiv" den er ved den valgte karbonering.
En kraftigt karboneret hvedeøl kan skænkes med omhu ved 4 oC hvorimod den samme øl vil være en totalt skumbombe hvis den samme øl skænkes ved 25 oC
TB
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Karbonering efter coldcrash

Indlæg af Borg »

Thorup skrev:Hej
Kan man stadig regne med karbonerings tabellerne når ens bryg f.eks opbevares den sidste uges tid ved 2-5 graders varme, og tappes/sukkerkarboneres ved denne temperatur?
Når øllet at optage mere co2 når der bruges coldcrash?
Har nemlig haft lidt udfordringer med overkarboneret øl.


Sendt fra min SM-G903F med Tapatalk
Ja, cold crash ændrer ikke på grundlaget for tabellerne.
Det der er interessant er den højeste temperatur øllet har været opbevaret ved, efter at gæren har stoppet sin aktivitet.
På det tidspunkt produceres der ikke CO2 længere. Og da øllen kan holde på mindst CO2 ved en høj temperatur, ved man, hvor stor en CO2-volumen der er deri.
Når du så køler øllet, er der samme CO2-volumen i øllet stadigvæk. Og da gæren er færdig med sin aktivitet, dannes der ikke mere CO2.
Og din karboneringssukker danner kun den specifikke mængde CO2, som beregningen siger.
Husk dog at sætte flaskerne ved stuetemperatur når de karbonerer, ellers vågner gæren ikke igen.
Og husk at være 100% sikker på, at gæringen er færdig, før du cold crasher.
Så skulle der ikke finde overkarbonering sted.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Thorup
Indlæg: 51
Tilmeldt: 30. maj 2017, 20:20
Geografisk sted: 7100 Vejle

Re: Karbonering efter coldcrash

Indlæg af Thorup »

Borg skrev:
Thorup skrev:Hej
Kan man stadig regne med karbonerings tabellerne når ens bryg f.eks opbevares den sidste uges tid ved 2-5 graders varme, og tappes/sukkerkarboneres ved denne temperatur?
Når øllet at optage mere co2 når der bruges coldcrash?
Har nemlig haft lidt udfordringer med overkarboneret øl.


Sendt fra min SM-G903F med Tapatalk
Ja, cold crash ændrer ikke på grundlaget for tabellerne.
Det der er interessant er den højeste temperatur øllet har været opbevaret ved, efter at gæren har stoppet sin aktivitet.
På det tidspunkt produceres der ikke CO2 længere. Og da øllen kan holde på mindst CO2 ved en høj temperatur, ved man, hvor stor en CO2-volumen der er deri.
Når du så køler øllet, er der samme CO2-volumen i øllet stadigvæk. Og da gæren er færdig med sin aktivitet, dannes der ikke mere CO2.
Og din karboneringssukker danner kun den specifikke mængde CO2, som beregningen siger.
Husk dog at sætte flaskerne ved stuetemperatur når de karbonerer, ellers vågner gæren ikke igen.
Og husk at være 100% sikker på, at gæringen er færdig, før du cold crasher.
Så skulle der ikke finde overkarbonering sted.
Tror jeg skal finde svaret i at gæringen ikke har været 100% færdig. Det ligger nok lidt til begyndere at vi er en smule utålmodige.
Tak for de gode input

Sendt fra min SM-G903F med Tapatalk
Mvh. Christian Thorup
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."