Vegansk øl??

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
SofieASørensen
Indlæg: 1
Tilmeldt: 13. aug 2018, 11:54

Vegansk øl??

Indlæg af SofieASørensen »

Hej alle

Jeg er veganer og samtidig kæmpe ølelsker!
I kan nok allerede regne ud, at jeg gerne vil have jeres besyv med, om øl egentlig er vegansk?!

Jeg ved, efter at have læst lidt inde på http://jegveganer.dk/ at det meste øl ér vegansk. Men jeg har samtidig også bare hørt mange kommentarer i min omgangskreds om, at noget øl skulle være ikke-vegansk. I så fald, hvor meget øl taler vi om, eller ender det ud i så ganske få øl, at det ikke kan betale sig at spørge sin tjener, når man er ude? Og hvis ikke, hvad skal man så kigge efter på etiketten?

Jeg er selv nybegynder ift. at brygge mit eget øl, og har været lidt med på sidelinjen, når min bror har brygget. Og den ganske almindelige øl vi har brygget, har i hvert fald været vegansk! :)

Mvh Sofie A.
mhn
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. feb 2017, 16:58

Re: Vegansk øl??

Indlæg af mhn »

Hoppe i Solrød er veganer og brygger, så hvis du ikke får et svar her, kan du måske spørge ham :-) http://www.hoppe.beer/" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg går ud fra, du kan få problemer, når PH er justeret med mælkesyre, eller der er tilføjet laktose for at få sødme?
Mvh
Morten

Den ene af to. :-) http://mortenbryg.dk
BSL
Indlæg: 39
Tilmeldt: 17. nov 2017, 18:51

Re: Vegansk øl??

Indlæg af BSL »

I sin "rene" form indeholder øl kun vand, gær, malt og humle. Altså intet animalsk.

Men som allerede nævnt indeholder noget øl laktose. Derudover kan det også indeholde et klaringsmiddel som er udvundet af fisk. Laktosen vil højst sandsynligt være deklareret mens jeg aldrig har set en øl med det såkaldte "isinglass" på ingredienslisten. Om det skyldes at det ikke bruges kommercielt er jeg ikke klar over, men det kan forekomme i hjemmebryg.

Om gær i sig selv er vegansk skal jeg ikke kunne sige, men hvis man kan spise brød, må det være ok.

Jeg har også hørt om kommercielle øl der tilsættes enzymer, men om de er animalsk produceret er et godt spørgsmål.


Sendt fra min SM-A320FL med Tapatalk
Humlejægeren
Co-Admin
Indlæg: 1878
Tilmeldt: 7. jan 2011, 19:50
Geografisk sted: Horsens (Brædstrup)

Re: Vegansk øl??

Indlæg af Humlejægeren »

Ja også skal man vel holde sig fra at klare sit øl med gelatine.
Men der kan man jo bare cold crash i stedet.
Brew Strong
Nikolaj
grøntoft
Indlæg: 680
Tilmeldt: 18. sep 2014, 07:32
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Vegansk øl??

Indlæg af grøntoft »

Gær er en svamp, hvilket tilhører hverken dyreriget (animalia) eller planteriget (plantae) men svamperiget (fungi).

Hvis en veganer ikke må spise svampe, så måtte han heller ikke spise sukkerholdige frugter, da disse har svampekulturer på overfladen.
"De ej poeter ere, der kun drikke vand"
- Ludvig Holberg
Slein
Indlæg: 76
Tilmeldt: 15. apr 2016, 16:06

Re: Vegansk øl??

Indlæg af Slein »

Tag et dybt åndedrag, to fingre om næsen, og så NED med lorted...
inzide
Indlæg: 73
Tilmeldt: 18. feb 2016, 13:10

Re: Vegansk øl??

Indlæg af inzide »

Gærceller er da levende organismer. Helt klart. Jeg føler mig også lidt som massemorder, når jeg skyller gærtanken, og hælder resterne ud i vasken. Eller hælder varmt vand over, så de stakkels celler dør...
NyTilBryg
Indlæg: 7
Tilmeldt: 28. jun 2018, 18:31

Re: Vegansk øl??

Indlæg af NyTilBryg »

Det skulle ikke være et problem at justere PH med mælkesyre, da det commercielt produceres ved gæring af forskellige sukkertyper.

"Lactic acid is produced commercially by fermentation of carbohydrates such as glucose, sucrose, or lactose, or by chemical synthesis" - fra wikipedia

"Vinoferm Lactic Acid is the natural L-lactic acid, which is produced by fermentation from sugar. It has a mild acid taste and is widely used as an acidulant in the food industry." - fra Brouwland
grøntoft
Indlæg: 680
Tilmeldt: 18. sep 2014, 07:32
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Vegansk øl??

Indlæg af grøntoft »

inzide skrev:Gærceller er da levende organismer. Helt klart. Jeg føler mig også lidt som massemorder, når jeg skyller gærtanken, og hælder resterne ud i vasken. Eller hælder varmt vand over, så de stakkels celler dør...
Har du det så også på samme måde når du dræber en gulerod i kogende vand?

Sendt fra min ONEPLUS A5000 med Tapatalk
"De ej poeter ere, der kun drikke vand"
- Ludvig Holberg
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."