Næste træk ?

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
KennethSignesminde
Indlæg: 4
Tilmeldt: 19. dec 2019, 13:25

Næste træk ?

Indlæg af KennethSignesminde »

Er igang med mit første 10 l batch. Brew in a bag
Opskriften blev lidt selvkomponeret.
600 g Melano light malt - 1500 g pilsner malt - 750 g munich malt - 150 g choclate malt
2 humletyper. 8 g cascade 5,7 Alpha - 12 g East Kent Golding.
Fik så købt en undergær, ved en fejl.. universal lager yest med optimum temp 10-15 g.

Puttede 2 tsk gær i urten, som nu har stået og gæret lystigt i 3 uger ved 13 grader.Nu er det stoppet.

Næste træk ?

Tænker på at omstikke, måle FG, og så lade stå 1-2 uger og herefter karbonere/flaske ?
Hvad tænker I ?
Gode råd modtages med tak.
Vestv
Indlæg: 98
Tilmeldt: 28. sep 2019, 10:08
Geografisk sted: Ølstykke

Re: Næste træk ?

Indlæg af Vestv »

For nysgerrigheds skyld hvad blev din OG ?
Hvis den først lige er stoppet med at boble hele tiden i gærlåsen ville jeg give den 14 dage mere. Køle den ned i 24 timer og komme den på flaske eller fad. Hvis du skal sukker karbonere og det er dit første bryg vil jeg ikke coldcrashe bare nedkøle (læs mere her på forum om det). Er personligt ikke fan af omstikning med mindre der nogle forhold som tilsiger det da risiko for infektion stiger kraftigt, men det er der mange meninger om.
KennethSignesminde
Indlæg: 4
Tilmeldt: 19. dec 2019, 13:25

Re: Næste træk ?

Indlæg af KennethSignesminde »

Tak for dit svar.
OG var 1058 ved 30 grader.
Jeg lader stå i 14 dage...ved samme temp..og får læst lidt om nedkøling
BaronVonBach
Indlæg: 13
Tilmeldt: 7. apr 2014, 08:22
Geografisk sted: Århus 8000

Re: Næste træk ?

Indlæg af BaronVonBach »

Jeg plejer at køle ned, når der har været 4 dage med samme densitet/plato.
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Næste træk ?

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Når du nu alligevel har gang i en lagergær, så giv den en diacetylpause, dvs hæv temperaturen til 20 grader over et par dage, lad den stå der et par dage mere og crash den
KennethSignesminde
Indlæg: 4
Tilmeldt: 19. dec 2019, 13:25

Re: Næste træk ?

Indlæg af KennethSignesminde »

Har planlagt nedkøling fra lørdag morgen til søndag morgen næste weekend. Tænker 4-5 grader. Så har den stået i 14 dage efter sidste synlige aktivitet. FG har været konstant 2 gange.
Tænker du så at jeg kunne hæve temperaturen til 20 grader, torsdag morgen = ca 48 timer..inden nedkøling ?
På forhånd mange tak..
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Næste træk ?

Indlæg af Dalmoseosebryg »

KennethSignesminde skrev:Har planlagt nedkøling fra lørdag morgen til søndag morgen næste weekend. Tænker 4-5 grader. Så har den stået i 14 dage efter sidste synlige aktivitet. FG har været konstant 2 gange.
Tænker du så at jeg kunne hæve temperaturen til 20 grader, torsdag morgen = ca 48 timer..inden nedkøling ?
På forhånd mange tak..
Du kan sagtens hæve temperaturen nu
KennethSignesminde
Indlæg: 4
Tilmeldt: 19. dec 2019, 13:25

Re: Næste træk ?

Indlæg af KennethSignesminde »

Hævning af temperatur nu...også selvom resten ikke er muligt at foretage tidligere end nævnt?
Tak for din hjælp.
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."