Nedkøling af urt.

Alm. Nybegynder hjælp.
jakobp
Indlæg: 59
Tilmeldt: 28. jul 2011, 23:55
Geografisk sted: 8382 Hinnerup

Re: Nedkøling af urt.

Indlæg af jakobp »

sheine skrev:
jakobp skrev:Og hvad med smagen? Udover mindsket infektionsrisiko og klarhed er der så nogen der har meninger eller erfaringer med om den hurtige nedkøling har nogen effekt på smagen af øllet?
Jeg har aldrig lavet et forsøg med ikke-nedkølet/nedkølet urt, så der må jeg være der svar skyldig. Men jeg er ret godt tilfreds med de fleste af mine øl :)
Jeg har selv brygget de første 30 bryg uden køling, og har også været ganske godt tilfreds med dem. Så jeg er heller ikke så bange for infektionsrisikoen. Nu har jeg så anskaffet en modstrømskøler for at se, om det skulle gøre øllet endnu bedre. Men hvis ikke det gør den store forskel på smagen - som jo i sidste ende er det vigtige - er jeg ikke sikker på, at jeg synes, det er besværet (og vandet) værd.


Sent from my iPhone using Tapatalk
ChristianP
Indlæg: 45
Tilmeldt: 26. aug 2015, 12:44
Geografisk sted: Aarhus

Re: Nedkøling af urt.

Indlæg af ChristianP »

Meld endelig tilbage når du har haft mulighed for at vurdere de bryg hvor du har brugt modstrømskøler.
Cookie2
Indlæg: 4
Tilmeldt: 10. jan 2016, 22:12

Re: Nedkøling af urt.

Indlæg af Cookie2 »

jakobp

Beklager, at det er en gammel tråd - man har du gjort dig nogle erfaringer?

Mvh
inzide
Indlæg: 73
Tilmeldt: 18. feb 2016, 13:10

Re: Nedkøling af urt.

Indlæg af inzide »

Er også interesseret i svar. Med hensyn til humlen, må der jo være en smagsmæssig årsag til, at den kun koger med X minutter. Når man så hælder kogende urt på gærspanden, og lader stå natten over, giver det jo aromahumlen alt for lang tid - eller hvad? Det er jo det store spørgsmål, hvis svar nok først findes, når man sidder med to ens bryg fremstillet på de to forskellige måder i to forskellige glas ...

Jeg har selv lavet de seneste tre bryg uden køling. Resultatet var meget fint, men det ene bryg blev også tørhumlet, hvilket jo sikrer, at i hvert fald dén humling ikke "koger ud".
søreno
Indlæg: 1705
Tilmeldt: 13. nov 2010, 14:18
Geografisk sted: Thisted

Re: Nedkøling af urt.

Indlæg af søreno »

Hvis man putter den varm i spanden bliver den fjernet fra himlen, men jeg tænker, at man fortsat isomeriserer alfasyren, som jo er opløst i urten og derfor får for stor bitterhed. Jeg har planer om at næste bryg skal være et forsøg, hvor jeg tapper halvdelen af varm og derefter køler resten.
Hvis det giver mere bitterhed kan man jo bare kompensere med mindre humle, så jeg er mere interesseret i, om det går ud over smag og aroma.
Som jeg skriver ovenfor, har jeg endnu til gode at opleve dms, så det er umiddelbart ikke der, problemet med manglende køling er. Men måske kan det gøre noget ved humlingen.
Vh Søren

Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Nedkøling af urt.

Indlæg af Truntebryg »

Mange af de processer vi bruge i vores brygning - er stort-set efterligninger af hvad andre håndbryggeres gør for at lave god øl. Jo bedre øl, jo mere kopiere vi...

I Prag er der rigtig mange bryggerier, der stadig hælder den kogende urt ud på store kobberbakker for at køle urten. Det gør de fordi de mener det er godt !!!

Din opskrift kombineret med dit udstyr - er det der gør din øl til det den er.

Inspireret af ovennævnte, gør jo selvfølge at jeg leder med lys og lygte efter en 2m2 stor kobberplade - for jeg kan godt lide tjekkisk ØL ;-)
L.R.
Indlæg: 205
Tilmeldt: 21. mar 2008, 21:20
Geografisk sted: Roskilde

Re: Nedkøling af urt.

Indlæg af L.R. »

Har også haft den ide, det ville jo give god tid til
bundfældning af humle og trub.
"I gamle dage" brugte f.eks Tuborg svalebakker
oppe under taget, hvor urten kunne køle ned.
Og selvom den bakke, vi så hos U'fleku i Prag, var
af kobber, kunne man måske bruge en stålvask af
tilstrækkelig størrelse, men jeg er endnu ikke
faldet over en, der kunne bruges til forsøget.

Mvh

L.R.
kbaggen
Indlæg: 448
Tilmeldt: 9. nov 2007, 21:09

Re: Nedkøling af urt.

Indlæg af kbaggen »

Jeg hælder også den meget varme urt direkte på gærspand og lader den stå med låg + gærlås på til næste dag i køkkevask med koldt vand, og så laver den jo altså cold break der og taber varme over natten!

Det man skal være opmærksom på er at der er sterilt og bakterie dræbende væske i gærlås i og med trykforskellen pga. når den udvidet varme væske taber temperatur vil dette skabe undertryk og dermed suge urent luft ind. Derfor skal der være starsasn væske eller alkohol i gærlåsen, der så vil dræbe og hindre urent luft kommer ind i gærspanden........! Der kommer så en smule af denne væske i øllet men det er ok!

På denne måde har man både et cold break, en pasteuring og en let nedkøling af urt hen over natten. Australierne har gjort dette "hot chill" gennem en årrække!
KBN

http://www.iblopper.bubble-logger.com" onclick="window.open(this.href);return false;
"iBLOPPER – iot Fermentation Logger! An activity and fermentation logger´s to attach to your airlock. Build your self. Free to use"
søreno
Indlæg: 1705
Tilmeldt: 13. nov 2010, 14:18
Geografisk sted: Thisted

Re: Nedkøling af urt.

Indlæg af søreno »

Som udgangspunkt er jeg enig i, at køling ikke er afgørende i et håndbrygsetup. Jeg har brygget 100+ bryg hvoraf en meget stor del er uden køling. Jeg veksler mellem køling og ikke køling efter humør og tid og har gjort det altid.
Dog er jeg som nævnt kommet i tvivl om, om man mister aroma fra sluthumlen. Jeg er så stort et rodehoved at jeg ikke husker, hvornår jeg køler og hvornår jeg ikke gør så jeg kan ikke lave trække på tidligere erfaringer. Men det vender jeg tilbage med, når jeg har lavet forsøg. Håber at få tid at brygge i weekenden.
Vh Søren

Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Nedkøling af urt.

Indlæg af Truntebryg »

kbaggen skrev: Det man skal være opmærksom på er at der er sterilt og bakterie dræbende væske i gærlås i og med trykforskellen pga. når den udvidet varme væske taber temperatur vil dette skabe undertryk og dermed suge urent luft ind.
Du kunne jo sætte et tot vat i røret, eller trække lidt gaze hen over hullet med en elastik.... eneste formål er jo at holde bananfluerne væk ;-)
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Nedkøling af urt.

Indlæg af Borg »

kbaggen skrev:Jeg hælder også den meget varme urt direkte på gærspand og lader den stå med låg + gærlås på til næste dag i køkkevask med koldt vand, og så laver den jo altså cold break der og taber varme over natten!

Det man skal være opmærksom på er at der er sterilt og bakterie dræbende væske i gærlås i og med trykforskellen pga. når den udvidet varme væske taber temperatur vil dette skabe undertryk og dermed suge urent luft ind. Derfor skal der være starsasn væske eller alkohol i gærlåsen, der så vil dræbe og hindre urent luft kommer ind i gærspanden........! Der kommer så en smule af denne væske i øllet men det er ok!

På denne måde har man både et cold break, en pasteuring og en let nedkøling af urt hen over natten. Australierne har gjort dette "hot chill" gennem en årrække!
Kunne du ikke fortælle, hvordan du får cold break, når det kræver hurtig nedkøling for at ske?
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."