Forskellige spørgsmål

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
odenselunde
Indlæg: 84
Tilmeldt: 8. jan 2016, 13:33
Geografisk sted: 4621 Gadstrup

Forskellige spørgsmål

Indlæg af odenselunde »

Jeg er sprunget direkte ud i ølbrygning (all grain) efter at have læst ”Mikkelers bog om øl”. Mange ting gik galt i min første omgang. Det væsentligste var, at min nyindkøbte elgryde tog livet af sig selv da jeg skulle koge urten – temperaturen var kun nået 80 grader celsius. Men alle mine fejl giver anledning til nogle spørgsmål, som jeg ikke synes fremgår tydeligt nok af bogen.

1. Jeg har et mæskekar, der er pakket ind i et liggeunderlag. Temperaruren skal holdes konstant på ca. 65 grader celsius. Er det overhovedet muligt at fastholde den samme temperatur over halvanden time kun ved at bruge lidt kogende vand engang imellem, når der f.eks. røres i mæsken?
2. Jeg skal efter eftergydningen måle BG – men hvad gør jeg, når man i opskriften skal måle OG?

Jeg købte for nemhedens skyld en færdig pakke med malt, gær, sukker og humle. Men hvordan fungerer det ellers? Køber man fire kæmpe poser forskellig malt, forskellige humler og en stak gær? Jeg gav 250 kr. for en pakke til IPA – er det dyrt for 25 liter? Jeg har i dag hævet den over i en ny gærtank, hvorefter den om en uges tid skal på flasker. Humlen lå og gærede de tre første dage i gærspanden – sker der noget ved det? Smagte den tidligere i dag og det smager s**** godt!
Min frygt er nu, at fordi jeg har dummet mig med mange ting, vil der så komme tilstrækkelig med kulsyre i flaskerne? Altså, kan jeg f.eks. da jeg fiskede humlen op af gærspanden også have tagen en vigtig del af gære med?
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Forskellige spørgsmål

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Der er nogle forhandlere der sælger afmålt malt bla. "things4you" som vist har skiftet navn.
250 for et all grain kit lyder da ikke dyrt i mine øre.

Fint at høre din IPA smager godt, så bliver den bare bedre når den er karboneret og det bliver den, det skal du ikke frygte
Gert.p
Indlæg: 184
Tilmeldt: 15. dec 2013, 13:19
Geografisk sted: Skårup-Fyn
Kontakt:

Re: Forskellige spørgsmål

Indlæg af Gert.p »

Velkommen til og tillykke med den fantastiske hobby.

1) Nej, det vil ikke være muligt at holde præcis 65,000C over 60min. Der vil altid være varmetab i mindre eller større grad. Der vil ligeledes være forskel i temp. fra top til bund og fra midt og til ydersiden af gryden. Dette kan dog mindskes med recirkulering og omrøring.

Årsagen til at man ønsker at holde en bestemt temp i mæsken er at man kan påvirke de forskellige enzymer til at give forskellig smagsoplevelse af øllet. En lavere mæske temp vil give en tørre øl med mere alkohol. Hvor en højere mæske temp vil give en fyldigere øl med mindre alkohol. Læs evt. mere på nedenstående link.
http://howtobrew.com/book/section-3/how ... ng-defined" onclick="window.open(this.href);return false;

2) BG (Boil Gravity) er ikke påkrævet for at lave godt øl. Den vil være lavere end OG da urten koges og derved vil blive mere koncentreret.

3) Tørhumle i sammen med gæren? Tror ikke det vil have den store betydning. Udnyttelsesgraden af humlen vil være forringet da gærens aktivitet vil "blæse" den del af humlens aromastofferne ud under forgæringen.

4) Tilstrækkelig med kulsyre i flaskerne? Med mindre gærren have været udsat for ekstrem varm eller frosset over længere til, vil der næsten altid være nok gærrester i øllet til at kulsyre i øllet.

Håber det hjalp dig lidt på vej.

PS: "How to brew" af John Palmer er rigtig god at få forstand af.
odenselunde
Indlæg: 84
Tilmeldt: 8. jan 2016, 13:33
Geografisk sted: 4621 Gadstrup

Re: Forskellige spørgsmål

Indlæg af odenselunde »

Tak til Dalmoseosebryg og Gert.p

Jeg er da glad for at høre, at jeg ikke er blevet snydt så det driver. Hvad gør I når I bestiller råvarer? Jeg vil formentligt konsumere 25 liter øl på en god måneds tid med lidt til venner og familie, så tænker ikke at have store lagre af nogen ting - men jeg har pladsen hvis det kan holde sig med det relative lille forbrug jeg har og det desuden kan betale sig?
Jeg er mere fortrøstningsfuld nu, hvor I begge skriver at der nok skal komme kulsyre.
Gert.p
Indlæg: 184
Tilmeldt: 15. dec 2013, 13:19
Geografisk sted: Skårup-Fyn
Kontakt:

Re: Forskellige spørgsmål

Indlæg af Gert.p »

Glad for at kunne hjælpe.

Malt opbevares tørt og køligt. Bare i de poser du får dem leveret i. Valset malt har begrænset holdbarhed. Uvalset malt kan holde sig flere år.

Humle opbevare i vacuum poser på frost. Smag og aroma går hurtigt af hvis det får varme og ilt. Må ikke udsættes for sollys da det skaber en kemisk reaktion i humlen som giver bismage til øllet.

Gæren opbevares på køl. Der skulle meget gerne stå holdbarhed på posen.
Brugeravatar
Broder Jacob
Indlæg: 508
Tilmeldt: 4. okt 2013, 19:33
Geografisk sted: Emmabodavej 19f, 4450 Jyderup

Re: Forskellige spørgsmål

Indlæg af Broder Jacob »

Vi har alle været der hvor du står nu.
Hvis du overhovedet tror det er noget for dig at blive god til at brygge, kan jeg kun anbefale, at du fortsætter.
Køb dig enten en elgryde på min 2000 Watt eller et gas-sæt, prisen er nogenlunde den samme.
Selv er jeg til gas, da der er meget energi i det.

Om du prøver at købe færdige kværnede all-grain-sæt, så kan du øve dig i temperaturer osv.
Så kan du siden købe en maltkværn og så begynde at købe mere malt end til bare eet bryg. PÅ den måde kan du opbygge et lille lager af div. malte og humler mv.
Det vil være klart billigere at have egne ingredienser og har tilmed den fordel at du kan lege med opskrifter, fordi du kan blande dig egen blanding. Lidt som hvis du har et godt fyldt køleskab og køkkenskab, så kan du kreere egne opskrifter.

Mht. til temperatur, så vil enzymerne have en temp.zone hvor de arbejder godt. Du taber ca. 1 grad pr. time, i en indpakket gryde (med liggeunderlag), Jeg har taget den sidste rast af liggeunderlag og brugt som et låg på låget af gryden og det giver endnu mindre varmetab.
Hvis du f.eks. skal lave en alkoholtung øl, så vil betalamylaserne være dem du skal prioritere. Ofte tempererer man så man både får beta- og alfaenzymer til at arbejde. Beta har en optimal zone mellem 54-66 grader og alfa mellem 66-71. Over og under de optimale zoner arbejder de stadig, men ikke maksimalt. det kan du læse en masse om. Min pointe er at du ikke skal frygte det temperaturtab du får, med mindre den skider ud af den zone du ønsker at mæske på.
jeg har endnu ikke haft behov for at øge den starttemp. jeg har lagt før det var tid til at gøre det "med vilje".
Øl= en masse i en energisk fart
Omregnet
En masse øl i en fart= energi
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Forskellige spørgsmål

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Ja en god maltkværn er en god ide at anskaffe.

Sådan er det i øvrigt også med brød, når vi bager med helt friskmalet hvede får vi et brød med meget mere smag
odenselunde
Indlæg: 84
Tilmeldt: 8. jan 2016, 13:33
Geografisk sted: 4621 Gadstrup

Re: Forskellige spørgsmål

Indlæg af odenselunde »

Det er en hobby jeg vil fortsætte med. Har de sidste fem år forsøgt at komme i gang, men børn og job (og økonomi) er kommet i vejen hver gang. Jeg har anskaffet mig en elgryde - godt nok kun på 1.800 watt. Og i øvrigt også det meste andet udstyr. Dvs. maltmølle, pladekøler osv.
Jeg formoder ikke at I hver især bestiller 30 kilo forskellige malte, humler og gær hjem med posten? Er der nogle steder i nærheden af Roskilde som I kan anbefale? Både hvad angår kvalitet og pris?
Endelig har jeg overvejet at have et digitalt stegetermometer placeret i mit mæskekar under mæskningen - selvfølgelig med føleren placeret nogenlunde midt i spanden. Er der noget galt ved denne metode? Jeg tænker bare på, at for hver gang jeg skal måle temperaturen i mæskekarret med et "manuelt" termometer, så forsvinder der jo blot endnu mere varme mens jeg venter på resultatet. Jeg ved godt at jeg skal røre i masken, men vil da synes det er mere præcist med et stegetermometer liggende i karret.
Thage
Indlæg: 1442
Tilmeldt: 3. okt 2015, 10:37
Geografisk sted: Allerød

Forskellige spørgsmål

Indlæg af Thage »

Tror brygforretningen eller bazaren er de tætteste bud mht afhentning selv. (Ud fra Roskilde)

Du kan evt. Overveje en pumpe og så cirkulere urten rundt, så du ikke skal røre. Husk noget filter så din hane ikke stopper til ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Forskellige spørgsmål

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Du kan jo også mæske i din elgryde og det med at recirkulere som Thage skriver er absolut ikke en dum ide.
Brugeravatar
Broder Jacob
Indlæg: 508
Tilmeldt: 4. okt 2013, 19:33
Geografisk sted: Emmabodavej 19f, 4450 Jyderup

Re: Forskellige spørgsmål

Indlæg af Broder Jacob »

Du behøves ikke at måle på temp. hele tiden.
Hvis du sikrer dig at den ligger i den zone du gerne vil have den, så taber den, som tidligere skrevet, ikke nævneværdigt ved en velisoleret gryde.
Det er en god ide at cirkulere urten et par gange (der står noget væske under din sibund som ikke har kontakt med malten) så al væske er med til at vaske maltsukkeret ud.
jeg bruger en kande på 2 liter som jeg aftapper urten i og hurtigt hælder tilbage i mæsken. Så undgår jeg varmetab.
Øl= en masse i en energisk fart
Omregnet
En masse øl i en fart= energi
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."