På dansk, tak

Alm. Nybegynder hjælp.
odenselunde
Indlæg: 84
Tilmeldt: 8. jan 2016, 13:33
Geografisk sted: 4621 Gadstrup

På dansk, tak

Indlæg af odenselunde »

Kære alvidende forum.

Jeg skal snart til mit tredje bryg og jeg føler et stærkt behov for lidt assistance. De to første bryg blev okay, men jeg tror det var rent held. Desuden havde jeg begge gange købt kits, sådan at det hele passede sammen. Nu vil jeg gerne prøve selv - altså købe malt, humle og gær separat og jeg har bestemt mig for 'BeerCalc : Sierra Nevada clone 2 PM'.

Jeg har en elgryde med taphane på 27 liter, mæskespand med liggeunderlag omkring, et filter i bunden, forbundet med taphane, to gærspande og en pladekøler.

1. I opskriften står at jeg skal bruge cascadehumle. Hvilken humle skal jeg vælge, hvis jeg er til citrus/fyrrenåle-smag - og hvilken gær?
2. Jeg kan til min død ikke finde ud af hvad efficiency er og hvordan jeg måler det!
3. Er 'Dry Light Extract' spraymalt a la https://www.maltbazaren.dk/shop/sprayma ... bprodukter" onclick="window.open(this.href);return false;?
4. Hvilke værdier skal jeg måle hvornår for at udregne den præcise alkoholprocent.

Jeg skal vise min far, bror og svoger hvordan man brygger, så det kunne være fedt ikke at være en tumpe, når det går løs.

PS: kan man føje revet citronskal til urten under kogningen - nogen med erfaringer?

Med venlig hilsen

Søren
Brugeravatar
MonkeyBrew
Indlæg: 4420
Tilmeldt: 26. okt 2006, 22:13
Geografisk sted: 8670 Låsby

Re: På dansk, tak

Indlæg af MonkeyBrew »

odenselunde skrev:Kære alvidende forum.

Jeg skal snart til mit tredje bryg og jeg føler et stærkt behov for lidt assistance. De to første bryg blev okay, men jeg tror det var rent held. Desuden havde jeg begge gange købt kits, sådan at det hele passede sammen. Nu vil jeg gerne prøve selv - altså købe malt, humle og gær separat og jeg har bestemt mig for 'BeerCalc : Sierra Nevada clone 2 PM'.

Jeg har en elgryde med taphane på 27 liter, mæskespand med liggeunderlag omkring, et filter i bunden, forbundet med taphane, to gærspande og en pladekøler.

1. I opskriften står at jeg skal bruge cascadehumle. Hvilken humle skal jeg vælge, hvis jeg er til citrus/fyrrenåle-smag - og hvilken gær?
2. Jeg kan til min død ikke finde ud af hvad efficiency er og hvordan jeg måler det!
3. Er 'Dry Light Extract' spraymalt a la https://www.maltbazaren.dk/shop/sprayma ... bprodukter" onclick="window.open(this.href);return false;?
4. Hvilke værdier skal jeg måle hvornår for at udregne den præcise alkoholprocent.

Jeg skal vise min far, bror og svoger hvordan man brygger, så det kunne være fedt ikke at være en tumpe, når det går løs.

PS: kan man føje revet citronskal til urten under kogningen - nogen med erfaringer?

Med venlig hilsen

Søren
1. Citra (som navnet næsten antyder ;)) giver rigelig med citrus aroma. Dejlig humle.

2. Effektiviteten er egentlig kun noget man bruger til all-grain. Til ekstraktbrygning bruger man det ikke. Men til all-grain kan du evt bruge denne her beregner. http://www.brewersfriend.com/brewhouse-efficiency/" onclick="window.open(this.href);return false;

3. Ikke helt. Den er en anelse mørkere end extra light. Den kan også fåes derinde. https://www.maltbazaren.dk/shop/sprayma ... 1507p.html" onclick="window.open(this.href);return false;

4. Der er massere af udregnere derude og der også nogle simple ligninger til at udregne det på en lommeregner. Man skal vide den oprindelige vægtfylde (OG - Original Gravity) og den endelige vægtfylde (FG - Final Gravity). Brug evt denne beregner. http://www.brewersfriend.com/abv-calculator/" onclick="window.open(this.href);return false;

Man kan godt tilsætte skal fra citrusfrugter. Det bliver brugt meget i visse belgiske ales.

Håber svarene kunne bruges. :)
Monkeybrew - Abegodt øl!

~ Lars Bang Rasmussen ~

http://www.monkeybrew.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

Mæsketemperature for stilarterne:

http://haandbrygforum.dk/viewtopic.php? ... ure#p85351" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MonkeyBrew
Indlæg: 4420
Tilmeldt: 26. okt 2006, 22:13
Geografisk sted: 8670 Låsby

Re: På dansk, tak

Indlæg af MonkeyBrew »

Da det er en Amerikansk Pale Ale (mener jeg da), så findes der en del gær. Jeg bruger hovedsageligt tørgær, og da amerikanske pale ales ofte gerne må være lidt tørre i det (uden at munden imploderer) så kan jeg anbefale Safale US-05 fra Fermentis. Der findes en del vådgær som også kan være gode valg, men dem har jeg ikke rigtig nogen erfaring med.
Monkeybrew - Abegodt øl!

~ Lars Bang Rasmussen ~

http://www.monkeybrew.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

Mæsketemperature for stilarterne:

http://haandbrygforum.dk/viewtopic.php? ... ure#p85351" onclick="window.open(this.href);return false;
Thage
Indlæg: 1442
Tilmeldt: 3. okt 2015, 10:37
Geografisk sted: Allerød

Re: På dansk, tak

Indlæg af Thage »

MonkeyBrew skrev:Da det er en Amerikansk Pale Ale (mener jeg da), så findes der en del gær. Jeg bruger hovedsageligt tørgær, og da amerikanske pale ales ofte gerne må være lidt tørre i det (uden at munden imploderer) så kan jeg anbefale Safale US-05 fra Fermentis. Der findes en del vådgær som også kan være gode valg, men dem har jeg ikke rigtig nogen erfaring med.
Hvis det er Sierra Nevada Pale Ale klon, så havde den jeg bryggede magnum som bitter, perle som smag og cascade som aroma og tørhumle med netop den gær.. Blev fantastisk, men vil optimere på vand og andre ting.
Regn ned effektivitet på std 73 eller lign som beersmith gør, og så tag den derfra ;)
Jeg anvendte BYO opskrift.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Thage
Indlæg: 1442
Tilmeldt: 3. okt 2015, 10:37
Geografisk sted: Allerød

Re: På dansk, tak

Indlæg af Thage »

Når det er 3 bryg er der masser at tænke på, så tørgær er den nemme sikre vej - ud over den er ganske ok.


Sent from my iPhone using Tapatalk
odenselunde
Indlæg: 84
Tilmeldt: 8. jan 2016, 13:33
Geografisk sted: 4621 Gadstrup

Re: På dansk, tak

Indlæg af odenselunde »

Tak for jeres svar indtil videre. Jeg synes dog stadig at jeg er uden svar på hvad efficiency rent faktisk er. Når der i opskriften står at efficiency skal være 56 %, hvad vil det så sige? Og MonkeyBrew - det er også all-grain jeg laver :-)

Og så har jeg lige et par tillægsspørgsmål: er humlepiller lige så gode som de friske kogler? Og er vægtforholdet det samme? Og bliver pillerne opløst?

Og Thage: Jeg forstod ikke halvdelen af det du skriver. Hvordan optimerer jeg vand og andre ting? Og de to næste sætninger kunne du lige så godt have skrevet med hieroglyffer, for det er mig desværre ubegribeligt hvad du mener.

Foreløbigt mange tak for jeres hjælp.
Brugeravatar
MonkeyBrew
Indlæg: 4420
Tilmeldt: 26. okt 2006, 22:13
Geografisk sted: 8670 Låsby

Re: På dansk, tak

Indlæg af MonkeyBrew »

odenselunde skrev:Tak for jeres svar indtil videre. Jeg synes dog stadig at jeg er uden svar på hvad efficiency rent faktisk er. Når der i opskriften står at efficiency skal være 56 %, hvad vil det så sige? Og MonkeyBrew - det er også all-grain jeg laver :-)

Super, all-grain er også mere spændende. På mere end en måde. ;) Ment at man godt kan rende ind i uventede problemer fra tid til anden. Det hænder også for mig. Hvis jeg sløser, får jeg problemer. Sådan er det bare. Men mht effektivitet (efficiency) så er det et spørgsmål om hvor effektiv hele processen har været. De 56% betyder hvor meget ekstrakt man har trukket ud af sin malt. 56% er lavt. Normalt ligger man omkring 70% og opefter. Men det KAN godt være lavere når man laver øl med meget høj vægtfylde. Nu begynder det at blive mere teknisk. Jeg vil anbefale at prøve at læse den her artikel for bedre forståelse. https://byo.com/hops/item/875-how-do-yo ... efficiency" onclick="window.open(this.href);return false;

Og så har jeg lige et par tillægsspørgsmål: er humlepiller lige så gode som de friske kogler? Og er vægtforholdet det samme? Og bliver pillerne opløst?

Nu ved jeg ikke hvad du mener med friske. Hvis det er frisk fra busken, så får man en helt anden aroma end med tørret. Hvis det er tørret, så er humlekogler og piller stort set det samme. Selvfølgelig med lidt forskelle. Der er nogle der mener at man bør bruge 10% mindre når man anvender piller, pga at der er meget mere overflade i alle de små stykker, kontra en humlekogle. Jeg syntes umiddelbart ikke at jeg kan fornemme forskel. Men jeg er nok bare ikke fintfølende nok. ;) Der er fordele og ulemper ved begge typer humle. Piller er nemme og bliver hurtig "opløst". Ulempen er at det bliver nærmest til "grød" og kan være svært at filtrere fra. Her kan man med fordel lave en såkaldt "whirlpool" når man er færdig med at koge, hvor man rører kraftigt rundt i gryden for at skabe en strømhvirvel. Man rører rundt i omkring et minut eller to og lader så det hele falde til ro over 15-20 minutter. På den måde samler at "grøden" sig i midten af gryden i en kegleform, så man har bedre mulighed for at undgå at få for meget snask over i gærtanken. Samme problem har man ikke helt med koglerne, men de fylder mere og tager potentielt mere væske til sig. Jeg ved igen ikke om det har noget på sig. Man får væsketab med begge metoder.

Og Thage: Jeg forstod ikke halvdelen af det du skriver. Hvordan optimerer jeg vand og andre ting? Og de to næste sætninger kunne du lige så godt have skrevet med hieroglyffer, for det er mig desværre ubegribeligt hvad du mener.

Min anbefaling er at du skal venter med at lege med vandkemi, da det er lettere avanceret og der er ingen grund til at fylde mere i hovedet i starten end højst nødvendigt. Med mindre man virkelig gerne vil. ;)

Foreløbigt mange tak for jeres hjælp.
Monkeybrew - Abegodt øl!

~ Lars Bang Rasmussen ~

http://www.monkeybrew.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

Mæsketemperature for stilarterne:

http://haandbrygforum.dk/viewtopic.php? ... ure#p85351" onclick="window.open(this.href);return false;
Thage
Indlæg: 1442
Tilmeldt: 3. okt 2015, 10:37
Geografisk sted: Allerød

Re: På dansk, tak

Indlæg af Thage »

Sorry, var ikk min mening at bidrage til forvirringen...
Hvis opskrift regner effektivitet på 53, skal du nok komme i mål.
Det siger noget hvor godt dit udstyr/process er til at udnytte den teoretiske udnyttelses grad af malten... Altså rammer du mængde og OG, så passer pengene... Jeg bruger ikke meget til på det endnu, da jeg rammer ca. Men kommer an på humle mængde og kogetid, så det gider jeg ikke, så længe øllet bliver godt...


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brugeravatar
Broder Jacob
Indlæg: 508
Tilmeldt: 4. okt 2013, 19:33
Geografisk sted: Emmabodavej 19f, 4450 Jyderup

Re: På dansk, tak

Indlæg af Broder Jacob »

Vær forsigtig med frisk citronskal. Jeg brugte skallen fra een lille øko-citron i en Witbeer.
Efter to år er den stadig alt for "citronet".
Du kan justere styrken på din øl ved at tilsætte sukker under kogningen.
Prøv at tage lidt af den kogende øl fra og mål sukkerkoncentrationen med din flydevægt (den af glas) vent til den er nede på ca. 20 grader, det er flydevægten justeret til. (man kan også måle på varmere grader, så skal du bruge en omregningstabel der justerer målingen ud fra den temperatur øllet har)
Når den er færdiggæret så kan du måle sukkerkoncentrationen igen. Den vil nu være lavere end første måling. Forskellen mellem den Originale vægtfylde (OG) og vægtfylden efter færdiggæring (FG) er et tal f.eks.OG 1062, FG 1018 = 44
Du tager de 44 og ganger med 0,132, så får du din alkoholstyrke 44x0,132= 5,8%

Hvis du tapper øllet til flasker og vil bruge sukker til at skabe CO2 med (sukkerkarbonering) så skal du lægge ca. 3 til de 44 fordi gæren i den aftappede øl både vil lave CO2 og alkohol af den tilsatte sukker. Det betyder så, at du siger 44+3=47x0,132=6,2
Øl= en masse i en energisk fart
Omregnet
En masse øl i en fart= energi
odenselunde
Indlæg: 84
Tilmeldt: 8. jan 2016, 13:33
Geografisk sted: 4621 Gadstrup

Re: På dansk, tak

Indlæg af odenselunde »

Til MonkeyBrews svar: er en lav effektivitetsgrad normalt tegn på, at man ikke har gjort sin mæskning grundigt nok (hvis altså det ikke er fordi man laver øl med meget høj vægtfylde (er høj vægtfylde=meget udvundet sukker fra malten?))? Eller skrevet på en anden måde: når bryggeren af opskriften skriver efficiency på 56 %, kan jeg så "effektivisere" op til f.eks. 70 % uden der sker noget ved det?

Og med friske humlekogler, mener jeg selvfølgelig de tørrede kogler i vakuumpakning. Jeg har det problem, at når jeg skal have urten fra min elgryde igennem pladekøleren, så samler den tørrede humle sig ved taphanen i elgryden og det giver forstoppelse, så urten ikke løber frit. Derfor ville jeg bruge piller i stedet og hvis jeg laver en strømhvirvel, så skulle alt vel være i orden, ikke?

Til Thages svar: det er helt i orden. Jeg kan forestille mig, at man som erfaren brygger tager visse udtryk for givet, ligesom det er tilfældet alle andre steder. Hvad siger du til en efficiency på 56 % - er den et tegn på for dårlig udnyttelse af malten i forbindelse med mæskningen, eller er det med vilje?

Og Broder Jacob: jeg skal forsøge at bruge skallen fra en kvart citron så. Så hvis jeg udtager en prøve af den kogende urt og køler den ned til 20 grader og OG er for høj, så kan jeg smide noget mere sukker i for at opnå den OG der fremgår af opskriften? Og måler jeg FG før jeg stikker den i flasker? Hvad hvis den ikke passer med opskriften?

Opskriften er på 17 liter efter kogning. Hvis jeg ændrer den til 20 liter, hvorfor skal jeg så ikke bruge mere malt? og hvad betyder MCU (ser ud til at det er den værdi der ændrer sig, når jeg ændre antal liter)?
Tak for jeres tålmodighed indtil videre. I skal bare vide, at jeg sætter enorm stor pris på jeres svar.
Brugeravatar
MonkeyBrew
Indlæg: 4420
Tilmeldt: 26. okt 2006, 22:13
Geografisk sted: 8670 Låsby

Re: På dansk, tak

Indlæg af MonkeyBrew »

odenselunde skrev:Til MonkeyBrews svar: er en lav effektivitetsgrad normalt tegn på, at man ikke har gjort sin mæskning grundigt nok (hvis altså det ikke er fordi man laver øl med meget høj vægtfylde (er høj vægtfylde=meget udvundet sukker fra malten?))? Eller skrevet på en anden måde: når bryggeren af opskriften skriver efficiency på 56 %, kan jeg så "effektivisere" op til f.eks. 70 % uden der sker noget ved det?

Ja det er ved mæskningen at det hele foregår. Høj vægtfylde kan være tre ting. Høj vægtfylde med forgærbar sukker (mere sukker, mere alkohol, mere "tør" øl), høj vægtfylde med ikke-forgærbar sukker (mere fylde, mindre alkohol) og den sidste er en blanding af begge (balanceret øl med alkohol og fylde). Når man feks laver en øl med meget alkohol og gerne vil have meget fylde samtidig, så er man nogen gange nødt til at tænke kreativt og derfor at nogen laver de såkaldte "dobbelmæskninger". Det går ud på at mæske en portion malt og bruge væsken fra den portion til at mæske den næste portion malt. Det giver ekstrem ringe effektivitet i det bryg, men man får samtidig en ekstrem intens øl ud af det. Her vil man så kunne benytte malten fra begge portioner til at lave en ny øl samtidig, da der stadig vil være meget sukker tilbage. Men det er de mere avancerede metoder, og ikke noget man skal koncentrerer sig så meget om nu.
Men fordi bryggeren af den anden opskrift fik dårlig effektivitet i sit bryg, betyder det ikke at du ikke kan få større effektivitet. Kan du linke til opskriften? Så kan jeg lige smide opskriften ind i en beregner og se hvad der sker. :)


Og med friske humlekogler, mener jeg selvfølgelig de tørrede kogler i vakuumpakning. Jeg har det problem, at når jeg skal have urten fra min elgryde igennem pladekøleren, så samler den tørrede humle sig ved taphanen i elgryden og det giver forstoppelse, så urten ikke løber frit. Derfor ville jeg bruge piller i stedet og hvis jeg laver en strømhvirvel, så skulle alt vel være i orden, ikke?

Her er det en god ide at have et filter på indersiden ved hanenudgangen. Man kan købe et såkaldt "bazooka" filter som er flettet stål. Det forhindrer at der kommer humlerester. Du kan også putte humlen i "humlesokker" (det er nok den mest udbredte metode) men der skal man tilsætte 10% mere humle end hvis det flyder frit rundt, da man ikke udtrækker de stoffer man skal bruge, effektivt nok. Der er også muligheden for en "hopspider" som er et filter der enten hænger i gryden eller hænger over gryden. Her smider man humlen ned i filtret og fisker filtret op, når kogetiden er ovre. Man kan få filtrene i stål eller noget finmasket stof. Jeg bruger sidstnævnte. Det er nemt og praktisk. Den skal dog vaskes/skylles grundigt bagefter, men den er genanvendelig til mange mange gange.
Monkeybrew - Abegodt øl!

~ Lars Bang Rasmussen ~

http://www.monkeybrew.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

Mæsketemperature for stilarterne:

http://haandbrygforum.dk/viewtopic.php? ... ure#p85351" onclick="window.open(this.href);return false;
odenselunde
Indlæg: 84
Tilmeldt: 8. jan 2016, 13:33
Geografisk sted: 4621 Gadstrup

Re: På dansk, tak

Indlæg af odenselunde »

Hej MonkeyBrew. Jeg kan ikke finde ud at få et brugbart link frem. Men hvis du åbner BeerCalc og søger på Sierra Nevada, så er det den anden øverste der kommer frem.
Brugeravatar
MonkeyBrew
Indlæg: 4420
Tilmeldt: 26. okt 2006, 22:13
Geografisk sted: 8670 Låsby

Re: På dansk, tak

Indlæg af MonkeyBrew »

Hmm, jeg kan ikke lige umiddelbart se noget med en effektivitet på 56%. Hvem har lavet den?
Monkeybrew - Abegodt øl!

~ Lars Bang Rasmussen ~

http://www.monkeybrew.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

Mæsketemperature for stilarterne:

http://haandbrygforum.dk/viewtopic.php? ... ure#p85351" onclick="window.open(this.href);return false;
odenselunde
Indlæg: 84
Tilmeldt: 8. jan 2016, 13:33
Geografisk sted: 4621 Gadstrup

Re: På dansk, tak

Indlæg af odenselunde »

Jeg har taget et dump af skærmen med opskriften.
Vedhæftede filer
Dok1.docx
Skærmdump af BeerCalc
(214.95 KiB) Downloadet 394 gange
Brugeravatar
Broder Jacob
Indlæg: 508
Tilmeldt: 4. okt 2013, 19:33
Geografisk sted: Emmabodavej 19f, 4450 Jyderup

Re: På dansk, tak

Indlæg af Broder Jacob »

Jep. Du kan aftage en prøve og måle på den når du har kogt f.eks. 45 minutter.
Så har du god tid til at hæve din OG med sukker.
Du skal i den forbindelse huske at din væskemængde nemt kan svinde 2-3 liter under kogning, derfor er det bedst at måle OG tæt på slutningen, da det vil give det mest reele udtryk. Sukkeret kan fint koges med de sidste 5 minutter.
Bruger du stødt melis eller rørsukker, så kan du regne med 20 OG pr 1 kilo sukker.
Du skal reparere inden du gærer og flasker.
Øl= en masse i en energisk fart
Omregnet
En masse øl i en fart= energi
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."