Hvad er Protafloc?

Alm. Nybegynder hjælp.
clahs
Indlæg: 19
Tilmeldt: 2. dec 2015, 15:15

Hvad er Protafloc?

Indlæg af clahs »

Hej,

Hvad er protaflic tabletter, og hvad gør det ved øllet?
Flor
Indlæg: 145
Tilmeldt: 14. nov 2011, 20:52
Geografisk sted: Ørslev v/4760 Vordingborg

Re: Hvad er Protafloc?

Indlæg af Flor »

clahs skrev:Hej,

Hvad er protaflic tabletter, og hvad gør det ved øllet?
Koncentreret klaringsmiddel udtrukket af særlige tangplanter. Tilsættes de sidste 10 minutter af urtkogningen.
Da protafloc er mere koncentreret end f.eks. irish moss, bruges også mindre. 1 tablet rækker til 40 liter urt og kan deles såfremt der brygges mindre.
og du får klarere øl

Rene
Bryghuset Flor
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Hvad er Protafloc?

Indlæg af Truntebryg »

Det er lidt nyt for mig ...
  • ... at det SKAL tilsættes 10 min før slut boil.
    .... at det er meget pH afhængigt, virker bedst ved 5,3
    ... at det skal doceres rimelig korrekt.
Protafloc.png
Protafloc.png (22.14 KiB) Vist 19357 gange
Flor
Indlæg: 145
Tilmeldt: 14. nov 2011, 20:52
Geografisk sted: Ørslev v/4760 Vordingborg

Re: Hvad er Protafloc?

Indlæg af Flor »

Truntebryg skrev:Det er lidt nyt for mig ...
  • ... at det SKAL tilsættes 10 min før slut boil.
    .... at det er meget pH afhængigt, virker bedst ved 5,3
    ... at det skal doceres rimelig korrekt.
Protafloc.png
Her er der lidt mere

http://www.murphyandson.co.uk/datasheet ... ablets.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Rene
Bryghuset Flor
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Hvad er Protafloc?

Indlæg af Truntebryg »

Lige præcis - glimrende skrift ;-)
clahs
Indlæg: 19
Tilmeldt: 2. dec 2015, 15:15

Re: Hvad er Protafloc?

Indlæg af clahs »

jeg takker :)
Brugeravatar
Broder Jacob
Indlæg: 508
Tilmeldt: 4. okt 2013, 19:33
Geografisk sted: Emmabodavej 19f, 4450 Jyderup

Re: Hvad er Protafloc?

Indlæg af Broder Jacob »

Spøjst
På databladet skriver de
"Description
PROTAFLOC TABLETS are a tabletted carrageenan product which is added to the wort in the kettle to enhance protein removal as the wort
cools."
Dvs. som jeg forstår det, at man skal tilsætte Protafloc efter "end boil". Det er jo noget senere, faktisk 10 minutter, end hvad "vi" plejer at gøre. Hvad tænker I?
Øl= en masse i en energisk fart
Omregnet
En masse øl i en fart= energi
Brugeravatar
Broder Jacob
Indlæg: 508
Tilmeldt: 4. okt 2013, 19:33
Geografisk sted: Emmabodavej 19f, 4450 Jyderup

Re: Hvad er Protafloc?

Indlæg af Broder Jacob »

F... det jeg har mailet til firmaet, så det kan komme på plads.
Øl= en masse i en energisk fart
Omregnet
En masse øl i en fart= energi
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Hvad er Protafloc?

Indlæg af Truntebryg »

Ah - de skriver nu:

Application Rates of Use

The exact rate for a given wort will vary according to the brewery, the recipe and the types of malt and adjuncts used. The following table gives
an indication of typical rates, but a kettle finings optimisation should be carried out to determine this more accurately. Rates of use should be
checked when you change supplier or move to new seasons malt. Kettle Optimisation Kits can be purchased from Murphy and Son Ltd.
As illustrated below, when the dose rate increases, the clarity improves, but the level of sediment increases. Over-fining will give rise to beer
losses in fermentation vessel.

PROTAFLOC TABLETS should be added to the kettle ten minutes prior to the end of the boil. The addition time reflects the length of time
required to dissolve and disperse the carrageenan into the wort. Should PROTAFLOC TABLETS be added early in the boil, then degradation
of the polymer may occur and product efficiency is lost.
Brugeravatar
Broder Jacob
Indlæg: 508
Tilmeldt: 4. okt 2013, 19:33
Geografisk sted: Emmabodavej 19f, 4450 Jyderup

Re: Hvad er Protafloc?

Indlæg af Broder Jacob »

Hej Søren
Nemlig, dæleme om ikke jeg allerede har fået svar.
Grunden til at det skal tilsættes 10 minutter før er for at opløse tabletten, som så begynder at virke efter flame out.
Øl= en masse i en energisk fart
Omregnet
En masse øl i en fart= energi
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Hvad er Protafloc?

Indlæg af Truntebryg »

Meen du er nu inde på noget .... for hvor længe går der til urten er kølet ned under 65C ??

Det skal da prøves næste gang, altså 5 min kog (og så går der lige 5 min før kølingen starter. og er komfortabelt under 100C)

-----------

Jamen det så afprøvet ;-)
Protafloc2.jpg
Protafloc2.jpg (444.71 KiB) Vist 19199 gange
Det er som om at flokulerings produkterne er blevet lidt tungere .. de synker væsentlig hurtigere end i går.

Ja - jeg brygger præcis den samme øl - 2 dage i træk. Den ene er dog med decoction den anden uden ...
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Hvad er Protafloc?

Indlæg af Truntebryg »

Så er brygget stukket om til ballon ...

... og ja, det er ikke helt det samme ;-)
Protafloc3.jpg
Protafloc3.jpg (107.51 KiB) Vist 19176 gange
Der er væsentlig mere bundfald end der plejer, måske 50% mere (det ved jeg senere når jeg har filtreret bundsjatten)

Så noget kunne tyde på 1/4 pille til 22L og ikke en ½ (hvis man tilsætter ved 5 min før flame-out) - men hvis det så giver en mere klar øl i slutningen, så er det vel givet meget godt ud. (...og så er der mere urt til gærstarteren ;-)

Anbefalet mængde er 2-5g / 100L - da jeg har tilsat ½ pille (1,2g) til 22L så er det 5,5g / 100L altså overskredet og klart nok i den forkerte ende af anbefalingen.

Faktisk er 1,2g til 22.000g noget der ligner 55ppm og altså helt ude af billedet ;-(
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Hvad er Protafloc?

Indlæg af Truntebryg »

OK - det bliver ca. 60% mere bundfald (ca. 3L).

Spændende om der overhovedet kommer skum på dette bryg ...
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Hvad er Protafloc?

Indlæg af Truntebryg »

Så er der prøvet med 1/4 tablet til 22L urt tilsat 5 min før boil-off. (Märzen - ny måling i gærspand = 13 °P = OG 1053)

Billede

Hvor jeg normalt har 2L bundfald - så er jeg nede på 1,5L, bliver spændende at se om det færdige bryg bliver ligeså klar ;-)

Man kunne jo godt frygte at mindre Protafloc - blot udfældede mindre protein. Men det så nu meget normalt ud.
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Hvad er Protafloc?

Indlæg af Truntebryg »

Så blev det til et forsøg med et "tyndt bryg" ganske vist skulle brygget kun have ca. 4,2% alc. men sædvanen tro - så giver mit ekstra spargevand mig endnu mere sukker end forventet (mæske efficiency 97% sådan ca.) - så jeg kom op på 4,5% og 1 liter for meget urt ;-)

Men det ændre ikke at Frotafloc forsøget / anbefalingen nu kunne checkes op imod en tyndere urt...

... og ja, der er nu endnu mindre bundfald selvom jeg stadig kun kører med 1/4 pille (og kun 5 min boil) Måske jeg også fik kølet lidt hurtigere end jeg plejer = totaltid ved >99C måske 8 minutter.
Bundfald-stout.jpg
Bundfald-stout.jpg (324.4 KiB) Vist 19066 gange
Bundfald - helt klart under 1 L, dog er det jo en Stout med meget rå byg. Så måske sammenligningen ikke er helt fair ?
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."