Øl brygning - sværhedsgrad

Alm. Nybegynder hjælp.
Fc-andeby
Indlæg: 26
Tilmeldt: 30. sep 2012, 18:10

Øl brygning - sværhedsgrad

Indlæg af Fc-andeby »

Hej

Jeg har et starter sæt til at brygge øl med og har nu brygget 3 gange. Hver gang har det været Beerkits altså Brewferm. Er det ikke den nemmeste måde at brygge øl på?

Kunne godt tænkte at prøve noget nyt, altså sætte sværhedsgraden lidt op hvis det er muligt.

Har forslag til hvad det kunne være, f.eks. et link og en guide?

MVH. Thomas
Thage
Indlæg: 1442
Tilmeldt: 3. okt 2015, 10:37
Geografisk sted: Allerød

Re: Øl brygning - sværhedsgrad

Indlæg af Thage »

Køb et all grain kit, bare sørg for du kan filtrere urten fra - se evt på håndbryg.dk for ide. Antager start sæt er en gærspand med diverse?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brugeravatar
Fornitz
Indlæg: 412
Tilmeldt: 16. jan 2013, 12:20
Geografisk sted: IPAville

Re: Øl brygning - sværhedsgrad

Indlæg af Fornitz »

Ellers evt. Blive i extrakt, men prøve at lave en undergæret.

Ellers ja lave et all grain eller partial mash.
Hilsen Frederik Fornitz
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Øl brygning - sværhedsgrad

Indlæg af Truntebryg »

Det er den nemmeste (og kedeligste) måde at brygge på.

Hvad har du af gryder og koge mulighed ?
Thage
Indlæg: 1442
Tilmeldt: 3. okt 2015, 10:37
Geografisk sted: Allerød

Re: Øl brygning - sværhedsgrad

Indlæg af Thage »

Truntebryg skrev:Det er den nemmeste (og kedeligste) måde at brygge på.

Hvad har du af gryder og koge mulighed ?
Har aldrig prøvet andet end all grain, men er da altid sjovest når det lykkes fra bunden :) og udstyret kan altid genbruges eller sælges
Fc-andeby
Indlæg: 26
Tilmeldt: 30. sep 2012, 18:10

Re: Øl brygning - sværhedsgrad

Indlæg af Fc-andeby »

af udstyr har jeg 2 spande med diverse tilbehør til.

Har mulighed for at låne el gryde, er dog lidt tvivl om hvor meget vand der være i, måske 20 liter.

Hvis jeg skal prøve all grain, hvad for noget udstyr skal der til?
Thage
Indlæg: 1442
Tilmeldt: 3. okt 2015, 10:37
Geografisk sted: Allerød

Re: Øl brygning - sværhedsgrad

Indlæg af Thage »

Hvis du ikke skal bygge alt for meget om i gryden (når den er lånt) vil jeg mene dette er et godt udgangspunkt - om det skal bygges billigere eller måske brugt kunne være en ide.
https://www.maltbazaren.dk/shop/lauter- ... -720p.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Så er det blot at holde 64-68 grader i gryden i 60-90 min og omrører jævnligt, hælde hele lortet i spanden og smide varmt vand over til du har koge mængde i gærspand. Vaske gryden og hælde om og koge.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Thage
Indlæg: 1442
Tilmeldt: 3. okt 2015, 10:37
Geografisk sted: Allerød

Re: Øl brygning - sværhedsgrad

Indlæg af Thage »

Jeg bryggede 1 gang med hjemmelavet falskbund, og hanen stoppede til - gjorde det til en pænt lang bryg dag, og smed koldt vand i det færdige grøn øl... Masser af fejl, men blev alligevel en dejlig øl og følelsen af at gave gjordt alt selv og fra bunden har jeg ikke kunne slippe siden....


Sent from my iPhone using Tapatalk
elkjr

Re: Øl brygning - sværhedsgrad

Indlæg af elkjr »

fra beer-kit, . . kan du gå videre med "Mini-Mash" eller "Partial Mash"...kan Googles http://byo.com/partial-mashing/item/197 ... l-mash-way" onclick="window.open(this.href);return false;
Senest rettet af elkjr 24. apr 2016, 13:12, rettet i alt 1 gang.
Fc-andeby
Indlæg: 26
Tilmeldt: 30. sep 2012, 18:10

Re: Øl brygning - sværhedsgrad

Indlæg af Fc-andeby »

Thage skrev:Hvis du ikke skal bygge alt for meget om i gryden (når den er lånt) vil jeg mene dette er et godt udgangspunkt - om det skal bygges billigere eller måske brugt kunne være en ide.
https://www.maltbazaren.dk/shop/lauter- ... -720p.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Så er det blot at holde 64-68 grader i gryden i 60-90 min og omrører jævnligt, hælde hele lortet i spanden og smide varmt vand over til du har koge mængde i gærspand. Vaske gryden og hælde om og koge.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det du linker til, kan jeg nøjes med at købe filtet eller skal man købe det hele?

Jeg har fundet den her øl og den vel godt bruges, går ud fra at der en guide med?
http://www.albryg.dk/all-grain-albrygs- ... n-ale.html
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Øl brygning - sværhedsgrad

Indlæg af Truntebryg »

Du kunne investere i en BIAB (Brew I A Bag - brygge i en Pose) så kan du nemt bruge en Elgryde.

Går ud fra at posen er stor nok til at man kan røre malten ud. (valset først ;-)

1- Opvarm gryden til f.eks 72 C
2- I med malt og pose - røre alle melboller godt ud. Tjek temperatur.
3- Mæske i 60 in (holder du ikke temp, tænd for gryden i 2 min og mål - gentag evt.)
4- Træk posen op. (2 mand er nok bedst) dryp af.
5- Tap urten ned i spanden.
6- Tilbage i gryden med posen, fyld vand på (gerne koldt, for du kan jo varme det op)
7- gentag 4 og 5
8- evt en gang til - afhængig om det er en stærk øl.
9- Spanden hældes tilbage i den skyllede gryde og du kan nu koge humle programmet.
Thage
Indlæg: 1442
Tilmeldt: 3. okt 2015, 10:37
Geografisk sted: Allerød

Re: Øl brygning - sværhedsgrad

Indlæg af Thage »

Havde jeg glemt, det er nok den billigste løsning... :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Fc-andeby
Indlæg: 26
Tilmeldt: 30. sep 2012, 18:10

Re: Øl brygning - sværhedsgrad

Indlæg af Fc-andeby »

Truntebryg skrev:Du kunne investere i en BIAB (Brew I A Bag - brygge i en Pose) så kan du nemt bruge en Elgryde.

Går ud fra at posen er stor nok til at man kan røre malten ud. (valset først ;-)

1- Opvarm gryden til f.eks 72 C
2- I med malt og pose - røre alle melboller godt ud. Tjek temperatur.
3- Mæske i 60 in (holder du ikke temp, tænd for gryden i 2 min og mål - gentag evt.)
4- Træk posen op. (2 mand er nok bedst) dryp af.
5- Tap urten ned i spanden.
6- Tilbage i gryden med posen, fyld vand på (gerne koldt, for du kan jo varme det op)
7- gentag 4 og 5
8- evt en gang til - afhængig om det er en stærk øl.
9- Spanden hældes tilbage i den skyllede gryde og du kan nu koge humle programmet.
Er det i forhold til link jeg skrevet, at jeg skal bruge denne fremgangs måde? Eller er der endnu mere udpenslet guide en sted? :-)

Hvilket slags filter skal jeg købe, når jeg skal have det over i min spand?
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Øl brygning - sværhedsgrad

Indlæg af Truntebryg »

http://beersmith.com/blog/2009/04/14/br ... r-brewing/" onclick="window.open(this.href);return false;

Billede

JA - det beskrevne er til bryg i en EL gryde og du skal bruge en spand til opsamling af urten.

Lidt billeder her:

http://homebrewmanual.com/brew-in-a-bag/" onclick="window.open(this.href);return false;

Nu ved jeg ikke hvor stor pose du skal bruge, de fåes i forskellige størrelser. Jeg købte engang noget ostelærred hjem til forsøg med samme...

Hvor ligger Andeby ?
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Øl brygning - sværhedsgrad

Indlæg af Truntebryg »

Du kan se lidt af princippet her:

https://www.youtube.com/watch?v=1aHBLfV4tLc" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."